motorbloggen

Elektrisk F150 får masser af ros

Illustration: Ford

For et år siden skrev jeg denne blog "Elektrisk F-150: Virkelig fornuftigt eller rigtig dumt".

Nu er dommen faldet og den ser ud til at være det første - altså virkelig fornuftigt.

Anmelderne er i hvert fald begejstret.

Læs dem her og her.

Hvem skulle have troet det?

Bilen får ros for køreegenskaber (på trods af en vægt på op til 3,5 ton), rækkevidde (op til 512 km) og opladning (150 kW og 0-80 procent på 40 min).

I sammenligningen med de fossile søstermodeller, er der også gode karaktere til trækkraften og lastevne (4,5 ton og 1 ton) og muligheden for at laste 180 kg i frunk'en.

Men der hvor anmelderne virkelig kommer op på de høje nagler, er F150'erens mulighed for V2G - altså evnen til at koble bilen til huset.

Batteriet, der kommer i to versioner på hhv. 98 og 131 kWh, kan kobles op og fungere som hjemmebatteri. Ford lover, at det fuldt opladet vil kunne holde et almindelig hus kørende med el tre dage.

Det er noget amerikanerne kan have brug for, da brown- og blackouts mange steder er almindelige. Og så skal vi ikke glemme, at bilen ude på arbejdspladsen, kan levere el til alle dine powertools.

Ford vurderer, at en F150 Lightning vil være 20 procent billigere at eje - alt inklusive - end en traditionel F150.

Lad os håbe, at den danske Ford-importør får en hjem til test.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er sikkerheden så på højde med en almindelig personbil? disse "biler" har jo tidligere været kendt for en noget afslappet tilgang til sikkerhed netop fordi de er trucks og ikke biler. Så er der den med rækkeviden...Hvorfor ikke opgive den med fuld last på traileren? når bilen netop må trække og laste så meget er det da relevant om den også har strøm nok til at komme synderligt langt med fuld last. Den med at levere til huset når strømmen er væk.. jo jo men de steder har somregl en genereator stående og biles batteri er ikke stort nok til at dække en uges strømafbrud i feb. i midtvesten hvor det kan blive forbandet koldt og blæsende når du samtidig skal have nok strøm på bilen til at køre ind og handle eller til lægen ( oftes ett par timer hver vej) så sød tanke men ikke for der hvor man oplever de fleste og længste stømafbrud.

  • 5
  • 62

Haha der er ikke lige en lader i ødemarken. Og hvad er rækkevidden om vinteren med sne, blæst og to tons trailer bagefter?

  • 3
  • 48

Ingen problem, man har bare en stor elgenerator og en tromle brændstof med på ladet.

Konklusionen på en test/setup med en Tesla og en genrator, viste at man faktisk får en rimelig hæderlig brændstof økonomi ud af at oplade bilen med en generator.

Men der slæbte bilen så ikke selv rundt med hverken generator eller brændstof.

Man kunne køre på strøm ud til hytten, sætte generator og brændstof af. Lade bilen op. Køre retur efter en håndfuld solceller og en yderligere 200 liters tromle.

Således vil en 200 liters tromle række til ret meget mere, end hvis man havde valgt fossil versionen, og hver gang man har tømt en tromle tager man den bare med retur til civilisationen og fylder op, således vil man altid have en godt fyldt 200 liters tromle stående vil hytten, og ofte et sted mellem 300 og 400L

Har man ikke en hytte og gider man ikke brændstoffet? Så er bilen jo stor nok til at man kan smide en 2KW vindmølle og en håndfuld solceller på ladet, og så ellers bare stoppe og opsætte vind/sol hver gang det er tid at lade.

Gad vide hvor mange fossil køretøjer der kan fylde sig selv op ? (medbring eget boretårn og raffinaderi ?)

  • 28
  • 5

Nu må vi ikke glemme formålet med at køre elektrisk. Der er selvfølgelig en række problemer med rækkevidde, særlig ved stor last. Men det kan løses og vil selvfølgelig også blive det af bilens ejer og udviklingen. Vi skal helt væk fra fossile brændsler, og vi må så tage ulemperne med.

  • 35
  • 2

Har man ikke en hytte og gider man ikke brændstoffet? Så er bilen jo stor nok til at man kan smide en 2KW vindmølle og en håndfuld solceller på ladet, og så ellers bare stoppe og opsætte vind/sol hver gang det er tid at lade.

Haha, ikke sært at vi har så dyr strøm i Danmark, når alt åbenbart er muligt, bare man køber alt muligt isenkram. Held og lykke med at lade nogetsomhelst om vinteren med 'en håndfuld solceller'. Og der er altså meget ofte lange perioder uden vind om vinteren i Skandinavien!

  • 2
  • 41

Jeg tror denne bil henvender sig til den amerikanske farmer, der ofte arbejder forholdsvis tæt på hjemmet, og som ofte selv producerer strøm med vindmøller, solceller og dieselgenerator.

Selvfølgeligt kan den også bruges af håndværkere mfl. og så er der nok også noget med et tankesæt om at kunne klarer sig uden infrastruktur og trend/mode i visse segmenter i befolkningen. (Sikkerhed er nok ikke rigtigt en faktor)

Det skal nok blive en stor succes.

  • 31
  • 1

Hvorfor ikke opgive den med fuld last på traileren?

Fordi det opgiver man jo ved absolut ingen andre biler/lastbiler?

Ford opgiver faktisk kun deres F150 rækkevidde med 1000pund ballast - altså ca. 500kg på ladet, netop for at gøre det mere realistisk i forhold til alm. brug.

Men reelt er "alm" brug for en truck i USA at køre rundt inde i byen til skole og på arbejde. Nogle folk bruger dem selvfølgelig også til div. arbejdsopgaver og ude på en farm. Men ALLE bruger dem.

Jeg gad godt have en. Den ville være genial til at trække campingvognen. Dertil har jeg i dag i Plugin Hybrid, men det er jo fyfy skamme skamme.

  • 27
  • 1

Held og lykke med at lade nogetsomhelst om vinteren med 'en håndfuld solceller'. Og der er altså meget ofte lange perioder uden vind om vinteren i Skandinavien!

Her i Skandinavien vil man om minimum lade fra en 230V stikkontakt.

Du kan evt. tænke lidt over hvor i Skandinavien der er længere end 100 km kørsel til nærmeste stikkontakt!

At sige Svensk/Finsk ødemark uden specifik stedlokation er ikke godt nok! De er overraskende godt belagt med strøm der oppe.

Med F150'erens 131Kwh på batteriet er der til både 2x 100km på små grus/skovveje, samt et pænt strømforbrug når man kommer frem.

Hvor i Skandinavien vil man komme til kort med en F150 ? Og under hvilke forhold, og hvor mange tager i virkeligheden en sådan identisk tur i en fossilbil ?

  • 35
  • 1

Du kan evt. tænke lidt over hvor i Skandinavien der er længere end 100 km kørsel til nærmeste stikkontakt!

Haha, kan man bare køre ind til folk og bruge deres 'stikkontakt'? Og har man tid til det? Jeg samler fx brosten, kører lange ture med 3 tons brosten bag min V8 Cayenne Diesel. Også om vinteren og med vindpåvirkning. Jeg har to mand med der hjælper - har sku ikke tid til at sidde og vente på at bilen lader.

De som tror på conceptet, sidder nok bag skærmen ude på Nørrebro og drømmer om et hippie samfund à la Vi andre der faktisk HAR brug for en stærk bil og lever aktivt og har sommerhus og gård og familie og tager på skitur langt op i Skandinavien - vi kan ikke klare os med sådan en legetøjsbil.

  • 2
  • 56

Fordi det opgiver man jo ved absolut ingen andre biler/lastbiler?

Liiiiige for en BATTERIdrevet SUV var det måske en idé at angive rækkevidden med max trailer vægt (høj trailer), 200kg passagervægt, 100kg bagage bagi bilen, minus 10 grader, varmen/ventilator/forlygter tændt, radioen tændt, ladning af to mobiltelefoner, sne på vejen og 10 m/s modvind og kuperet terræn med mange bakker!!!

For det er den slags vi kommer ud for.

Grunden til at man ikke angiver det for min Cayenne V8 Diesel, er jo at det ikke er så væsenligt. Jeg kører jo bare ind og tanker, og bilen klarer sikkert alligevel let 800km under de betingelser, og hvis jeg vil kan jeg lige smide tre kanister med ialt 60l V-Power op i traileren.

  • 2
  • 39

Liiiiige for en BATTERIdrevet SUV var det måske en idé at angive rækkevidden med max trailer vægt (høj trailer), 200kg passagervægt, 100kg bagage bagi bilen, minus 10 grader, varmen/ventilator/forlygter tændt, radioen tændt, ladning af to mobiltelefoner, sne på vejen og 10 m/s modvind og kuperet terræn med mange bakker!!!

Du ved vist ikke meget om elforbrug, hvis du tror at lygter, radio og ladning af to mobiltelefoner (er det sådan noget man skal være stolt af at have?) har nogen betydning for et 130KWh batteri.

Men altså ja, det kan vel godt være relevant at vide lidt mere end WLTP. Jeg plejer at bruge https://ev-database.org/ når jeg vil have mere real life data. De har godt nok ikke noget med trailer og sådan, men det kan jo være det kommer efterhånden som der kommer flere trucks og den slags.

At du har et helt absurd anderledes brug af din bil end resten af befolkningen gør jo på ingen måder F150 lightning ubrugelig for de 99,9% andre.

For normal elbiler plejer der at komme den der med om den kan trække campingvognen ned over Alperne på 12 timer. Det kan de fleste ikke i dag, og derfor køber man selvfølgelig bare en fossilbil. Det dømmer på ingen måder elbiler ude, for alle dem som ikke kører over Alperne hele tiden med campingvogn, eller som måske vælger en anden ferieform, fordi de gerne vil køre på el. F150 lightning ville sandsynligvis kunne klare den her tidligere "elbiler kan ikke bruges til noget" udfordring, så allerede der kan man jo se et skred over tid. Om 5år kan dine behov sikkert også dækkes, men så vil du nok skulle have 10 store håndværkere og 5tons mursten i -50grader op ad et 3000m højt bjerg som målestok for, hvornår noget var brugbart :-D

  • 41
  • 1

Du ved vist ikke meget om elforbrug, hvis du tror at lygter, radio og ladning af to mobiltelefoner (er det sådan noget man skal være stolt af at have?) har nogen betydning for et 130KWh batteri.

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden. At udelade det ene og det andet udfra hvad nogen 'ved', er en dårlig idé. Men for din skyld vil jeg lige tilføje en laptop der ligger bagi og lader over 220V udtaget, sammen med en køletaske over 12V. Og da børnene jo er med, kommer der lige to iPads oveni der også lader. Og en powerbank der lader skal også med i testen.

  • 1
  • 38

Hvad skal man tro ?

To citater:

Jeg samler fx brosten, kører lange ture med 3 tons brosten bag min V8 Cayenne Diesel. Også om vinteren og med vindpåvirkning. Jeg har to mand med der hjælper - har sku ikke tid til at sidde og vente på at bilen lader.

(#14)

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden

(#20)

At man systemtester brosten ved at køre lange ture med dem i vintervejr er ny viden for mig ... fortæl fortæl !

  • 37
  • 0

At man systemtester brosten ved at køre lange ture med dem i vintervejr er ny viden for mig ... fortæl fortæl !

Brostenene er til mit sommerhus som består af tre bygninger med mange spændende pladser som jeg så får lagt brosten på. Jeg tager ud med to mand og udvælger dem, typisk samler vi 1,5 ton per dag, så to dage er traileren fuld. Jeg bruger kun de gamle slidte brosten, og tager typisk kun de 10% bedste.

Har da også tit en minigraver eller ATV på traileren, og har en båd jeg kan sætte i fra bådtraileren. Og så tager jeg tit op i Sverige og Norge på skiferie. Aktiv livsstil.

Jeg lever af at systemteste, som freelancer.

  • 3
  • 27

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden. At udelade det ene og det andet udfra hvad nogen 'ved', er en dårlig idé. Men for din skyld vil jeg lige tilføje en laptop der ligger bagi og lader over 220V udtaget, sammen med en køletaske over 12V. Og da børnene jo er med, kommer der lige to iPads oveni der også lader. Og en powerbank der lader skal også med i testen.

Lad os regne lidt løst, men højt sat: 2 telefoner fuld opladning = 2x20Wh = 0,040KWh 2 ipads fuld op ladning= 2x50Wh = 0,100KWh LED lygter 10 timer: 10h x 10W = 0,100KWh 10 timer køletaske: 10h x 50W = 0,500KWh Radio: 10h x 50W = 0,500KWh Laptop fuld opladet : 0,200KWh

I alt forbrug = under 1,5KWh ud af de 130 til rådighed. Det er nok ikke lige det der vælter læsset ;-)

  • 34
  • 0

Det er nok ikke lige det der vælter læsset

Nej, det er traileren der skal trækkes op af bakkerne og mod vinden, og fx opvarmningen, der 'vælter læsset'. Men de små bidrag skal med i testen. Som tester ved jeg jo også, at når man kommer op i et systems stress område, så sker der ting og sager. Der skal nok være nogle komponenter der begynder at blive overbelastet og derfor bliver ikke så energieffektive. Testen skal være så virkelighedstro som muligt. Gad godt se ing.dk lave en rigtig systemtest på den bil. Den ville falde til jorden som en havørn ramt af en vindmøllevinge.

  • 1
  • 36

Det er nok ikke lige det der vælter læsset ;-)

Ford, er ikke Porsche og tysk "kvalitet"

Og så får man ikke så megen firmabilskatterabat på elbiler som på de store fossiler. Og så er der jo det med firmabiler, at firmaet betaler brændstofforbruget, også det private.

Men jeg tænker at i takt med mandens konkurenter skifter til elbiler fordi de er billigere i drift, så vil han stille og roligt miste ordrer, da han skal købe dyr diesel og de kan bruge billig strøm.

Ligeledes kommer der stille og roligt, flere og skrappere miljøzoner han ikke kan køre i.

Ligesom alle vi andre der heller ikke har skiftet endnu, så vil han også komme til at køre i en Ellert !

  • 20
  • 1

Men jeg tænker at i takt med mandens konkurenter skifter til elbiler fordi de er billigere i drift, så vil han stille og roligt miste ordrer, da han skal købe dyr diesel og de kan bruge billig strøm.

Ligeledes kommer der stille og roligt, flere og skrappere miljøzoner han ikke kan køre i.

Og ikke kun det. Mange firmaer er jo blevet "woke". Dvs. at de godt kan se reklameværdien i at deres medarbejdere ankommer i elbiler i stedet for en stor fossil-øse. Jeg kender flere, hvor firmaet har skiftet til Elbiler. Ikke fordi det var det mest pratiske eller billigste (selvom det nok efterhånden er det), men fordi det var det rigtige signal at sende til kunderne.

  • 23
  • 1

En sætning fra artiklen der refereres til, der bare siger det hele:

it's not a question of range but of charging

.

Det ser ud til at EV begejstrede journalister hér gejler hinanden op - uden at deres 'ros' bygges på egentlig test af produktet. For slapt til et ingeniør site!

  • 3
  • 29

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Eller at man sidder uhjælpeligt fast i en anakroistisk tidslomme?

Hvis du kom til mig i professionel sammenhæng i den, ville det bestemt trække ned på førstehåndsindtrykket - - -

På mig virker disse potensforlængere lidt på samme måde, som de fyre der i sin tid var overbeviste om, at bodybuilderfiguen var det, pigerne faldt for - de ville simpelthen ikke indse, at det de troede var smart, i virkeligheden var totalt kikset.

  • 30
  • 3

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Jae, der er en kultur visse steder... Min svoger sælger i storskala i grossistledet til butikskæder. Det ville være utænkeligt at han skulle ankomme til en kunde i noget med mindre prestige end en BMW 5-serie eller A6. Han ville simpelthen starte med et underskud af respekt. Men det er jo ikke ensbetydende med at man skal være sjofel med vores fælles ressourcer og klima. Der findes lækre elbiler og der kommer flere og flere.

Christian PBP har ret. Og jeg mener sådan set ikke der er noget woke i det. Det er bare den vej det går. Og det største tegn på succes er vel, at man har overskud til at se ud over egen næsetip. Jeg vil sige allerede nu, at hvis jeg står og skal vælge mellem at gøre forretning med én af to virksomheder og de begge er konkurrencedygtige, så kigger jeg på hvilken omsorg de viser verden omkring sig.

  • 25
  • 1

Og ikke kun det. Mange firmaer er jo blevet "woke". Dvs. at de godt kan se reklameværdien i at deres medarbejdere ankommer i elbiler i stedet for en stor fossil-øse. Jeg kender flere, hvor firmaet har skiftet til Elbiler. Ikke fordi det var det mest pratiske eller billigste (selvom det nok efterhånden er det), men fordi det var det rigtige signal at sende til kunderne

tjaeh?:

Når alle taler om klima, CO2-reduktioner og den grønne omstilling, vil det være nærliggende at tro at indkøbsafdelingerne i virksomhederne er villige til at købe grøn transport og betale for meromkostningerne. Man kan også forestille sig, at kunderne hamstrer flyselskabernes ”klimakompensations tilkøbsydelser”. Eller at staten går foran!

Det er desværre ikke tilfældet. Måske transportindkøberne har haft ørebøffer på og ikke hørt, at topcheferne vil det grønne?

Måske de visionære folkevalgte og Finansministeriets dygtige økonomistyrelse med ansvaret for statslige indkøb håber, at den grønne omstilling er gratis, eller at den kommer af sig selv?

Måske de ”klimabevidste” forbrugere har for meget fokus på pris og for lidt på chaufførvilkår eller klimaet, når naboerne og vennerne vender ryggen til?

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/kar...

  • 3
  • 11

Min nuværende kunde, dér kører direktøren en MB E400d.

Hvordan kan det egentlig være at folk går meget op i at boykotte et firma som Ecco der solgte sko til russiske forbrugere, mens man ser gennem fingre med et firma som har en fabrik der leverede motorer til den russiske hærs kampvogne indtil for ganske nylig?

Her var en forbrugerboykot da mere på sin plads, det undrer mig lidt når jeg går tur på vejen og kigger på stjernerne!

  • 15
  • 2

Men det er jo ikke ensbetydende med at man skal være sjofel med vores fælles ressourcer og klima. Der findes lækre elbiler og der kommer flere og flere.

Præcis

Når der ankommer en medarbejder eller kunde i en ny Polestar 2, Volvo Recharge, Porsche Tycann eller Mercedes EQS på min arbejdsplads, så er der hurtigt en flok ude og sparke lidt dæk. En V8 et eller andet har klart mindre wow effekt. Det er jo ikke sådan en man selv drømmer om......

  • 25
  • 2

Mercedes EQS

Haha snakkede med en ejer og han var virkelig ikke imponeret af rækkevidden. Og han havde endda ikke en trailer. Han berettede om at han lå bag lastbilerne og luskede afsted, for ikke at belaste batteriet.

V8 diesel - pigerne er vilde med den. Den LYDER bare maskulint og i modsætning til elbilerne, så virker AWD systemet når det gælder. Min nuværende kæreste hun er 19 og fotomodel, så der må være noget om snakken ;-)

Og følelsen efter tankning, af, at nu har jeg tusinde kilometer at gøre med - wow!

  • 3
  • 39

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Det kan da på ingen måde signalere success at ankomme i en gammel diesel drevet Porsche.

Porsche har ikke produceret dieselbiler siden 2018 og alle som er noget ved da at man selvfølgelig skifter til en ny bil inden bilen bliver 3 år, man skulle jo nødig blive set komme kørende i sådan noget gammelt skrammel som din forældede diesel Porsche.

Man kunne jo foranlediges til at tro at du endda havde købt den brugt, det ville i hvert fald kun signalere det modsatte af success.

  • 31
  • 2

Konklusionen på en test/setup med en Tesla og en genrator, viste at man faktisk får en rimelig hæderlig brændstof økonomi ud af at oplade bilen med en generator.

Der er meget mere end bare en test...

Der en autocamper som er bygget efter det setup som skulle være på trappen til serieproduktion og der er en personbil på vej, desuden er der en del busser der også kører med det koncept (hint: hvis bussens motor kører med konstante omdrejninger så er det fordi den driver en generator).

Fidusen er at hvis forbrændingsmotor ikke skal trække direkte på hjulene men kun trække en generator får man langt bedre brændstofsøkonomi fordi motoren kan tilpasses til en meget specifik brug i stedet for at køre fra 1000 til 6000 omdr/min.

Naturligvis får man en del ekstra vægt at slæbe på men det kan være en bedre løsning

  • 13
  • 0

Det ville være langt mere underholdende hvis ikke de langsigtede konsekvenser af den ligegyldighed der bliver udstillet her var så alvorlige.. 2030 er lige om hjørnet. Det er åbenlyst ikke økonomisk smertefuldt nok at køre i en stor (firmabetalt?) brændstofslugende SUV.

  • 21
  • 2

En ellert dur til 99% af Danskernes behov. Som campingtrækker og til dit behov er vi lidt tidligt på det. Det kræver lidt større batterier eller måske endnu vigtigere nogen batterier der lader hurtigere. Men nyd i jeres fossil. Jeg griner hele vejen hen til banken hver gang jeg kører forbi et skilt på en tankstation

Hørt. Med benzin listepris på 18kr i dag, så er det rart at sætte stikket i bilen i stedet.

Sådan ud fra erfaring med at køre med campingvogn, så har jeg sat min egen grænse, at en elbil skal have mindst 100KWh batteri, før jeg ville synes det var sjovt at køre langt. Man kan godt købe biler til rimelig priser i dag, der kan trække en campingvogn (Ioniq 5 og EV6), men man vil skulle lade for hver 150-200km, og så bliver turen sydpå omend ikke umulig, så ret lang. Men der vil F150 jo rent faktisk nok kunne opfylde mit behov (afhængig af prisen). Så selvom den ikke opfylder alle former for absurde (og nok lidt selvindbildte) behov, så tror jeg, at den er et langt skridt på vejen til at alle kan køre på el, næsten uanset hvad de skal. I hvert fald som privatperson.

Desværre kommer den nok aldrig til Danmark, men jeg tror også den vil få rigtig stor indflydelse på elektrificeringen i USA. Hvis først man kan få en stor øse, der kan trække virkelig meget, så begynder det at være svært at finde på alle de der undskyldninger.

  • 12
  • 1

Man kan godt købe biler til rimelig priser i dag, der kan trække en campingvogn (Ioniq 5 og EV6), men man vil skulle lade for hver 150-200km, og så bliver turen sydpå omend ikke umulig, så ret lang.

Omkring elbiler der er rimelige i pris, kan trækket et nognlunde anstændigt læs med nogenlunde rækkevidde.

Så er det værd at huske vi kun er på første generation af disse !

Inden 2030, så ser jeg 800V og 100Kwh+ batteri samt 350KW ladehastighed med ret flad ladekurve, som standard i den bil klasse. (hvis ikke før)

  • 11
  • 0

Hej Hans Jørgen Nielsen

succes.

Er en Porsche Cayenne ikke noget mere fimset end en Ford F-150?

Prøv at smage på navnene Ford og Porsche. Hvad "smager" bedst?

Succes og fimset er vel ikke hinandens naturlige modsætning. De fleste drenge i 70-80'erne syntes at Porsche 911 var cool og så kom 959 med firehjulstræk og Jacky Ickx til Paris-Dakar Rally, så blev det ikke bedre. Porsche 928 var en jammerbil, som aldrig blev en succes. Porsche Cayenne ligner 928 og hvor fimset er det ikke lige med plads til barnesæder.

Men nu synes jeg også det er fimset at skrive " Hvad "smager" bedst?" og sortere de 10% bedste. brosten til sit sommerhus med mange spændende pladser, ikke at der er noget galt med fimset.

  • 11
  • 0

Porsche har ikke produceret dieselbiler siden 2018

Haha, netop. Bilmarkedet er gået i stå. En diesel V8 er det helt rigtige til en stor 2300kg firehjulstrækker - ikke 6cyl benzin (og slet ikke batterier). Forøvrigt er designet langt mere harmonisk, end de nyere Cayenne - der har science fiction inspirerede design elementer. Min har så ekstra tilvalget med 'sorte' baglygter (foruden 360 camera og elektrisk trailerkrog). Min sorte Cayenne er bare den flotteste bil der nogensinde er bygget.

Forøvrigt skal vi ned til Stensved lørdag, fire mand høj og sortere brosten. Har lige fået en Saris 3500kg platform trailer. Søndag kører jeg stenene til Mols.

  • 2
  • 30

Haha, når man BRUGER en elektrisk SUV så falder dens range til det halve.

Hvilket også gælder for benzin/diesel biler når de bliver brugt hårdt.

Din pointe er derfor?

Nu kører jeg en del med fx 2500kg trailer (fx > to ton brosten) bag min V8 diesel cayenne S. Eller min store båd som bare ikke er aerodynamisk. Og dens km/liter falder bare IKKE til det det halve. Den falder næsten ikke. Og den falder heller ikke fordi det er koldt - den stiger faktisk.

Men pointen er snarere, at jeg ikke har tid til at finde en ladestation og sidde dér og vente på den lader. Diesel kan jeg sågar have med i traileren, 100 liter V-Power, så kan jeg sku køre til Nordnorge uden at tanke.

Når jeg er i Norge og stå på ski, eller Sverige og vandre, så har jeg brug for noget der kan klare nogle kilometer i minus 20 og med alt muligt udstyr og varme og ladning og lys. Har ikke lyst til at dø af kulde i en snedrive, for at Pia Olsen Dyhr kan få opfyldt sine drømme om at tage friheden fra aktive mennesker.

  • 3
  • 28

Held og lykke med at finde en tankstation i 2030.

Haha, den sidste diesel bil bliver solgt i 2035, hvis EU får deres tossede lov igennem. Den kommer til at køre i 12 år, så 2047. Der bliver tale om en ekstremt meget bedre diesel bil end hvad vi har idag, og efter forbuddet bliver den vildt populær som brugtbil - for folk der virkelig har et behov for en bil der kan mere ned en EV.

Mit klare bud er, at fossile biler har mere fremtid end EV. EV bølgen dør ud, de er for brandfarlige, for tunge, for DYRE at producere - og kun egnede til småture, ikke som aktiv familiebil. Derforuden forbruger de sjældne metaller i konkurrence med andre forbrugerprodukter. Der er olie nok til 2150, og diesel- og benzinbiler bliver videreudviklet til andre markeder end Europa, og de europæiske forbrugere kommer sku på andre tanker når forbuddet træder i kraft.

  • 0
  • 26

Haha, den sidste

Du lyder snart som en mentalt forstyrret. ING.DK burde bruge nogle af alle de penge de får ind på betalingssiderne til at bemande administratorposten.

Du forurener med samtlige af dine indslag og jeg kan mærke jeg orker ikke at gå ind i en debat hvor du står som sidste afsender. ING.DK skyder sig selv i foden ved ikke at udelukke feks. dig som bruger på sitet her..

Som andre tidligere har forslået ville validering af brugerne via MitID være godt.. Samt åbne for muligheden at man an optræde anonymiseret, hvis man ikke tør skrive her kva sit job mv.

  • 14
  • 3

Haha,

Sig mig hvor gammel er du?

Dine skriverier denne tråd er ganske infantile.... Du har et "behov", og dit skarpe intellekt mener det gælder alle omkring dig på lige niveau...... Jeg tænker faktisk at du slet ikke er ingeniør?

Der bliver tale om en ekstremt meget bedre diesel bil end hvad vi har idag,

Fordi Dieslemotoren er i en rivende udvikling, og biler de seneste 12 år har ændret sig markant med otto-motor? Eller fordi du ikke forstår teknisk udvikling, og blot håber det?

og efter forbuddet bliver den vildt populær som brugtbil - for folk der virkelig har et behov for en bil der kan mere ned en EV.

Mit klare bud er, at fossile biler har mere fremtid end EV. EV bølgen dør ud, de er for brandfarlige, for tunge, for DYRE at producere - og kun egnede til småture, ikke som aktiv familiebil.

Tjaae, tænker ikke du er platfodet med den logik. Din forståelse for politiske strømninger og teknologisk udvikling vil efterlade dig skuffet. Fossil Diesel og Benzin vil blive jaget med afgifter, det er lysende klart for enhver som kigger bare lidt objektivt ind i fremtiden. Du tror at klimabevægelsen stopper op - den spådom kommer du nok ikke til at spinde guld på.

Normalt snakker vi teknik, men i dette tilfælde er teknikken ikke nødvendigt for der er et samfundspress og et politisk press, og det vil ikke aftage.

Uagtet om batterierne bliver bedre, så bliver fossil Diesel og benzin presset ud, køretøjer på flydende brændstoffer til privat brug vil givetvis blive uhæmmet dyre at drifte.

Noget andet er så at jeg både tror og håber vi ser en forbedring i batterier udviklingen er ihverfald ikke færdig - og ikk engang med ønske om lange trailer-træk kunne nogen få mig til at skifte væk fra vores 2 elbiler - en anden model en den vi trækker med idag klart nok - men forbrændningsmotor - nej det er sgu for stenalder-agtigt. Men det ville da være fedt med 150kWh på samme plads hvor jeg idag har 75 - ikke at jeg har brug for det - men gad godt have det - så skulle jeg kun sætte stikker i en gang imellem.

  • 17
  • 1

Fossil Diesel og Benzin vil blive jaget med afgifter

Ja, sådan er det jo, man er nød til at lægge afgifterne dér hvor værdiskabelsen sker. Hvis man lagde de samme afgifter på elbiler - så blev der ikke solgt een eneste. Vi er midt i en historisk inflasion, med tab af af arbejdspladser og reduceret levestandard til følge. Og hér på ing.dk hylder socialisterne det. For inflasion rammer jo den syndige forbruger.

  • 2
  • 20

https://imgur.com/gallery/W90x1Ig

Høh - normalt diskuterer vi på baggrund af fakta, men jeg anerkender at svaret på mit spørgsmål kun kan gives på gætterier og (nok i dette tilfælde) ønsketænkning, da fakta i sagens natur kun kan gælde indtil dette øjeblik. Men at svaret skal komme i form af en tegneserie - - flot. Det giver mig ro til at tro at jeg nok stadig kan tanke benzin og diesel på mine biler i 2030.

  • 3
  • 13

Høh - normalt diskuterer vi på baggrund af fakta,

Hmmm - jeg kan selvfølgelig huske forkert, men hvornår har du bidraget med nogen som helst form for fakta herinde. Jeg finder dig tværtimod prototypen på den adresserede person i den tegneserie, Bjørn linker til: Evindelige spørgsmål om ting, der for længst er svaret på, afvisning af videnskabeligt materiale uden alternativer - o.s.v. o.s.v.

  • 19
  • 3

sortere brosten

Jeg har et kæmpe sommerhus med fire bygninger, og lægger brosten om hver bygning. Det kræver ialt 50 tons (slidte gamle) brosten, så ja der skal køres en del. Samtidig kører jeg på skitur, og trækker båd bagefter min SUV. Nu er den så Euro6, så hvis du vil beskylde mig for at 'svine', så er det helt klart mine to brændeovne der sviner, ikke bilen. Jeg tror ærligt talt de to brændeovne udleder 1000 gange flere partikler end min Cayenne V8. Kald mig bare ET STORT SVIN - for det er jeg, men det er altså ikke i kraft af min SUV. Partikerl fra brændeovne lander på indlandsisen så den opvarmes af solen.

  • 2
  • 18

Selvom brændeovnene sviner afsindigt mere end en SUV, er det SUV'en der er mest upopulær blandt ing.dk venstreorienterede. For den symboliserer maskulinitet, penge, rigdom. Hele 'klima' dagsordenen bygger videre på et had til forbrugeren og 'de rige/stærke'. Og derfor har den også ført til historisk inflasion, der bare bliver værre og værre.

Problemer som tab af biodiversitet, overbefolkning og fosfatmangel (og andre ressourcer), er langt værre - men de kan ikke så let bruges til en socialistisk dagsorden, hvor Staten skal have mere og mere at skulle have sagt, og forbrugeren skal kanøfles.

  • 2
  • 19

Det bliver en meget smal braemme

Nogen sider er der kakler, stensætning, støttemur eller bare græs langs. Jeg har bygget 40m stensætning - det er også en masse marksten. Og græsset har krævet 27 tons ler, til jordforbedring. Kaklerne er ikke så tunge. Og ja så er der store mængder grus, under kakler og brosten, og bagved stensætningen.

  • 2
  • 18

Lidt ærgerligt for dem der er interesserede i EV og derfor læser denne artikel, og gerne læser kommentarspor for at blive klogere, at der nu er 100 kommentarer der stort set ikke handler om F150.

Kan det ikke være ligemeget, at en har et særligt behov for at transportere brosten, og derfor ikke kan bruge bilen? Who cares - så er bilen ikke for folk der har det behov. Fint - videre. Jeg har opgivet at lede efter relevante kommentarer, da det nu er drejet over på en pinlig kasten med mudder og nedgøren af hinanden blandt en håndfuld debattører.

Jeg håber vi kan få en faglig debattråd om næste EV artikel, der rent faktisk handler om artiklen.

Øv!

  • 20
  • 2

Jeg synes også, at man skylder at sammenligne produktionsprisen på den anmeldte bil ift en tilsvarende diesel eller benzin. Det er jo alle os andre der betaler for EV eventyret, med masser af statssubvention. Uden statsstøtte, ville der jo ikke blive solgt en eneste EV - udover fx nogle UTV'er, golfbiler og den slags.

Jeg planlægger faktisk at anskaffe en elektrisk UTV og så lade den med min Honda benzingenerator om natten, og køre rundt lydløst oppe i naturen i Sverige og Norge og fiske i småsøer og sove i telt.

  • 1
  • 19

sejlbåde

Jeg har også en sejlbåd, med sænkekøl, som jeg kører rundt med og sætter i fra rampe. De er ikke så aerodynamiske at det gør noget - og gad godt se en test hvor en EV kører rundt med sådan een i modvind.

  • 1
  • 19

Eller fx i trailer/på laddet: Båd Minigraver EV 2,2 ton til reparation 10 Kajakker på stativ Campingvogn Transportabel skurvogn Betonblander 400V og cement og tilslag Murten tre ton Stillads Cargotrailer med flyttegods Brændelæs to ton Jetski

Du nævner Norge ret tit.

Deroppe kommer der stadigt flere el lastbiler: trække evne er et ikke problem!

Der kommer også kun stadigt flere el varevogne og store el SUV'er

Gad vide hvor længe der mon går før de forbyder dieselbiler der kører under 20km/l adgang ?

https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA

  • 5
  • 2

Du nævner Norge ret tit. Deroppe kommer der stadigt flere el lastbiler

Norge har tjent mia på at udvinde olie og gas. Nu bruger de så nogle af de penge på at fremstå 'klimavenlige'.

Det eneste eksemplet Norge beviser, er hvor værdiskabende oile og gas er for samfundet og forbrugeren. Og dermed, hvor rigt et land kan blive på at udvinde det.

Og ja, så beviser det, at har man en overflod af penge, kan man anskaffe alt muligt ubrugeligt legetøj.

  • 3
  • 23

hvorfor ikke bare leje en ordenlig båd når du kommer frem

jeg kan godt lide fleksibiliteten, i bare at have båden stående på traileren. Der er bare så mange steder man kan sejle i Skandinavien. Jeg ved aldrig hvor/hvornår næste mulighed viser sig. Dete r også det fede ved en dieselbil - man futter bare derudaf, skal ikke lave nogen planer for der er diesel overalt. Frihed.

Når det er sagt, så har jeg oså nogen gange chartret en større båd i Middelhavet - har yachtskippereksamen.

  • 2
  • 14

Jeg har også en sejlbåd, med sænkekøl, som jeg kører rundt med og sætter i fra rampe. De er ikke så aerodynamiske at det gør noget - og gad godt se en test hvor en EV kører rundt med sådan een i modvind.

Peter Hansen her er en video med en Tesla Model X der trækker en stor båd op i de norske fjelde. Godt nok 5 år gammel men siden er der kun kommet flere biler til som kan det. Aner ikke om der var modvind men til gengæld var det bjergkørsel.

https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM

  • 9
  • 2

Det er jer, der mener at min uvilje mod at afbryde min tur for at tilbringe 15-30 minutter eller mere på en røvsyg parkeringsplads, for at oplade hvad der svarer til 1/3 tankfyldning i rækkevidde, er forkert, latterlig, egosistisk og samfundsskadelig.

Har lige lavet en plan for min Tesla 3 LR fra Hillerød via Storebælt til Skagen på www.ABetterRoutePlanner.com

Vi starter med 95% på batteriet, vinden er sat til 5 m/s modvind hele vejen med regn og +5C. Batteriet er sat til 90% restkapacitet fra ny bil. Trods regnen giver vi den gas og kører 130 km/t i gennemsnitsfart, hvor det er lovligt. Så kan vi vist heller ikke gøre det værre.

Vi skal lade i Middelfart i 25 minutter og i Haverslev i 17 minutter og ankommer Skagen med 15% på batteriet.

Jeg er ikke i tvivl om at du ville tage turen uden pauser med en burger i den ene hånd og en flaske til toiletbesøg - du er jo en vigtig og travl person.

Jeg bliver desværre nødt til at gentage:

ligesom jeg har svært ved at holde mund, når 'nej-hattene' (der aldrig har prøvet at køre en elbil) opfinder alle mulige imaginære problemer for at forsvare deres forstokkede forhåndsbeslutning om at elbiler bare er ubrugelige.

PS: A Better Router Planner har det med at være til den pessimistiske side i forhold til batteriforbruget.

  • 14
  • 4

Eksempler på klima-fanatisme:

SUV på batterier (denne artikel)

Klimaforskeren der ridsede 100 biler på Østerbro

FNs generaldirektør (socialist) som håner udvinding af olie (of scorer kæmpe løn)

Hæve-sænkelandskaber til lagring af vindmøllestrøm

Solenergi i et land der ligger hen i tusmørke halvdelen af året

Det de har tilfælles, er at 'klima' er blevet en religion, hvis fanatisme nu har kastet os ud i en kæmpe inflasion og teknologiske blindgyder. Foruden at det fjerner fokus fra de virkelige problemer som overbefolkning, fosfatmangel og tab af biodiversitet. Men mange mennesker har gjort det til en (skatteyderbetalt) levevej.

https://ekstrabladet.dk/krimi/ridseren-fra...

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/Wo...

https://ing.dk/artikel/vindenergi-balloner...

  • 4
  • 14

Ja, der er masser af hysteri i hele klimaspørgsmålet - og der laves rigtigt mange uigennemtænkte tiltag, som enhver med en smule teknisk uddannelse og sund fornuft kunne have sagt sig selv var spildte kræfter. ("Viggofonen" i Korsør til eksempel)

Men det ændrer ikke på, at problemet med AGW er reelt og kæmpe trussel imod vores måde at leve på. Og at du så som argument (i en anden tråd) påstår - udokumenteret selvfølgelig - at der var varmere i vikingetiden end nu, viser med ønskelig tydelig, at inputs fra dig skal tages med et gran salt - for nu at sige det særdeles mildt.

At du whatabouter med andre globale problemer, som du har et synspunkt om, er værre, ændrer ikke på dette.

Så jo: BEV er en del af løsningen - og for de, der ikke kan (eller vil) klare sig med det: PtX eller fossil med substantielt højere afgifter. Det er jo nok sådan , at det (reelle) behov for at eje en stor fossil SUV i virkeligheden er ret afhængig af driftsomkostningerne. 😉

  • 12
  • 4

Klimaet har ALTID været en rollercoaster. Det har aldrig været konstant. Så 'klimaforandringer' er slet ikke nogen forandring.

Det er simpelthen usandt - - -

Har du overhovedet kigget på Marcott et al / HadCrut kurven?

Du taler direkte imod fakta - - -

PS: Temperaturen i Grønland isoleret er stadig uinteressant i en debat om det globale klima - og er stadig en stendød hest, benægterne pisker løs på med jævne mellemrum.

PPS: Hvis du virkelig er civilingeniør, burde du vide, at dine to links absolut intet har med dokumentation at gøre - - -

  • 15
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten