motorbloggen

Elektrisk F150 får masser af ros

Illustration: Ford

For et år siden skrev jeg denne blog "Elektrisk F-150: Virkelig fornuftigt eller rigtig dumt".

Nu er dommen faldet og den ser ud til at være det første - altså virkelig fornuftigt.

Anmelderne er i hvert fald begejstret.

Læs dem her og her.

Hvem skulle have troet det?

Bilen får ros for køreegenskaber (på trods af en vægt på op til 3,5 ton), rækkevidde (op til 512 km) og opladning (150 kW og 0-80 procent på 40 min).

I sammenligningen med de fossile søstermodeller, er der også gode karaktere til trækkraften og lastevne (4,5 ton og 1 ton) og muligheden for at laste 180 kg i frunk'en.

Men der hvor anmelderne virkelig kommer op på de høje nagler, er F150'erens mulighed for V2G - altså evnen til at koble bilen til huset.

Batteriet, der kommer i to versioner på hhv. 98 og 131 kWh, kan kobles op og fungere som hjemmebatteri. Ford lover, at det fuldt opladet vil kunne holde et almindelig hus kørende med el tre dage.

Det er noget amerikanerne kan have brug for, da brown- og blackouts mange steder er almindelige. Og så skal vi ikke glemme, at bilen ude på arbejdspladsen, kan levere el til alle dine powertools.

Ford vurderer, at en F150 Lightning vil være 20 procent billigere at eje - alt inklusive - end en traditionel F150.

Lad os håbe, at den danske Ford-importør får en hjem til test.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er sikkerheden så på højde med en almindelig personbil? disse "biler" har jo tidligere været kendt for en noget afslappet tilgang til sikkerhed netop fordi de er trucks og ikke biler. Så er der den med rækkeviden...Hvorfor ikke opgive den med fuld last på traileren? når bilen netop må trække og laste så meget er det da relevant om den også har strøm nok til at komme synderligt langt med fuld last. Den med at levere til huset når strømmen er væk.. jo jo men de steder har somregl en genereator stående og biles batteri er ikke stort nok til at dække en uges strømafbrud i feb. i midtvesten hvor det kan blive forbandet koldt og blæsende når du samtidig skal have nok strøm på bilen til at køre ind og handle eller til lægen ( oftes ett par timer hver vej) så sød tanke men ikke for der hvor man oplever de fleste og længste stømafbrud.

  • 4
  • 50

Haha der er ikke lige en lader i ødemarken. Og hvad er rækkevidden om vinteren med sne, blæst og to tons trailer bagefter?

  • 2
  • 36

Ingen problem, man har bare en stor elgenerator og en tromle brændstof med på ladet.

Konklusionen på en test/setup med en Tesla og en genrator, viste at man faktisk får en rimelig hæderlig brændstof økonomi ud af at oplade bilen med en generator.

Men der slæbte bilen så ikke selv rundt med hverken generator eller brændstof.

Man kunne køre på strøm ud til hytten, sætte generator og brændstof af. Lade bilen op. Køre retur efter en håndfuld solceller og en yderligere 200 liters tromle.

Således vil en 200 liters tromle række til ret meget mere, end hvis man havde valgt fossil versionen, og hver gang man har tømt en tromle tager man den bare med retur til civilisationen og fylder op, således vil man altid have en godt fyldt 200 liters tromle stående vil hytten, og ofte et sted mellem 300 og 400L

Har man ikke en hytte og gider man ikke brændstoffet? Så er bilen jo stor nok til at man kan smide en 2KW vindmølle og en håndfuld solceller på ladet, og så ellers bare stoppe og opsætte vind/sol hver gang det er tid at lade.

Gad vide hvor mange fossil køretøjer der kan fylde sig selv op ? (medbring eget boretårn og raffinaderi ?)

  • 21
  • 5

Nu må vi ikke glemme formålet med at køre elektrisk. Der er selvfølgelig en række problemer med rækkevidde, særlig ved stor last. Men det kan løses og vil selvfølgelig også blive det af bilens ejer og udviklingen. Vi skal helt væk fra fossile brændsler, og vi må så tage ulemperne med.

  • 25
  • 2

Har man ikke en hytte og gider man ikke brændstoffet? Så er bilen jo stor nok til at man kan smide en 2KW vindmølle og en håndfuld solceller på ladet, og så ellers bare stoppe og opsætte vind/sol hver gang det er tid at lade.

Haha, ikke sært at vi har så dyr strøm i Danmark, når alt åbenbart er muligt, bare man køber alt muligt isenkram. Held og lykke med at lade nogetsomhelst om vinteren med 'en håndfuld solceller'. Og der er altså meget ofte lange perioder uden vind om vinteren i Skandinavien!

  • 2
  • 29

Jeg tror denne bil henvender sig til den amerikanske farmer, der ofte arbejder forholdsvis tæt på hjemmet, og som ofte selv producerer strøm med vindmøller, solceller og dieselgenerator.

Selvfølgeligt kan den også bruges af håndværkere mfl. og så er der nok også noget med et tankesæt om at kunne klarer sig uden infrastruktur og trend/mode i visse segmenter i befolkningen. (Sikkerhed er nok ikke rigtigt en faktor)

Det skal nok blive en stor succes.

  • 24
  • 1

Hvorfor ikke opgive den med fuld last på traileren?

Fordi det opgiver man jo ved absolut ingen andre biler/lastbiler?

Ford opgiver faktisk kun deres F150 rækkevidde med 1000pund ballast - altså ca. 500kg på ladet, netop for at gøre det mere realistisk i forhold til alm. brug.

Men reelt er "alm" brug for en truck i USA at køre rundt inde i byen til skole og på arbejde. Nogle folk bruger dem selvfølgelig også til div. arbejdsopgaver og ude på en farm. Men ALLE bruger dem.

Jeg gad godt have en. Den ville være genial til at trække campingvognen. Dertil har jeg i dag i Plugin Hybrid, men det er jo fyfy skamme skamme.

  • 21
  • 1

Held og lykke med at lade nogetsomhelst om vinteren med 'en håndfuld solceller'. Og der er altså meget ofte lange perioder uden vind om vinteren i Skandinavien!

Her i Skandinavien vil man om minimum lade fra en 230V stikkontakt.

Du kan evt. tænke lidt over hvor i Skandinavien der er længere end 100 km kørsel til nærmeste stikkontakt!

At sige Svensk/Finsk ødemark uden specifik stedlokation er ikke godt nok! De er overraskende godt belagt med strøm der oppe.

Med F150'erens 131Kwh på batteriet er der til både 2x 100km på små grus/skovveje, samt et pænt strømforbrug når man kommer frem.

Hvor i Skandinavien vil man komme til kort med en F150 ? Og under hvilke forhold, og hvor mange tager i virkeligheden en sådan identisk tur i en fossilbil ?

  • 29
  • 1

Du kan evt. tænke lidt over hvor i Skandinavien der er længere end 100 km kørsel til nærmeste stikkontakt!

Haha, kan man bare køre ind til folk og bruge deres 'stikkontakt'? Og har man tid til det? Jeg samler fx brosten, kører lange ture med 3 tons brosten bag min V8 Cayenne Diesel. Også om vinteren og med vindpåvirkning. Jeg har to mand med der hjælper - har sku ikke tid til at sidde og vente på at bilen lader.

De som tror på conceptet, sidder nok bag skærmen ude på Nørrebro og drømmer om et hippie samfund à la Vi andre der faktisk HAR brug for en stærk bil og lever aktivt og har sommerhus og gård og familie og tager på skitur langt op i Skandinavien - vi kan ikke klare os med sådan en legetøjsbil.

  • 2
  • 44

Fordi det opgiver man jo ved absolut ingen andre biler/lastbiler?

Liiiiige for en BATTERIdrevet SUV var det måske en idé at angive rækkevidden med max trailer vægt (høj trailer), 200kg passagervægt, 100kg bagage bagi bilen, minus 10 grader, varmen/ventilator/forlygter tændt, radioen tændt, ladning af to mobiltelefoner, sne på vejen og 10 m/s modvind og kuperet terræn med mange bakker!!!

For det er den slags vi kommer ud for.

Grunden til at man ikke angiver det for min Cayenne V8 Diesel, er jo at det ikke er så væsenligt. Jeg kører jo bare ind og tanker, og bilen klarer sikkert alligevel let 800km under de betingelser, og hvis jeg vil kan jeg lige smide tre kanister med ialt 60l V-Power op i traileren.

  • 2
  • 31

Liiiiige for en BATTERIdrevet SUV var det måske en idé at angive rækkevidden med max trailer vægt (høj trailer), 200kg passagervægt, 100kg bagage bagi bilen, minus 10 grader, varmen/ventilator/forlygter tændt, radioen tændt, ladning af to mobiltelefoner, sne på vejen og 10 m/s modvind og kuperet terræn med mange bakker!!!

Du ved vist ikke meget om elforbrug, hvis du tror at lygter, radio og ladning af to mobiltelefoner (er det sådan noget man skal være stolt af at have?) har nogen betydning for et 130KWh batteri.

Men altså ja, det kan vel godt være relevant at vide lidt mere end WLTP. Jeg plejer at bruge https://ev-database.org/ når jeg vil have mere real life data. De har godt nok ikke noget med trailer og sådan, men det kan jo være det kommer efterhånden som der kommer flere trucks og den slags.

At du har et helt absurd anderledes brug af din bil end resten af befolkningen gør jo på ingen måder F150 lightning ubrugelig for de 99,9% andre.

For normal elbiler plejer der at komme den der med om den kan trække campingvognen ned over Alperne på 12 timer. Det kan de fleste ikke i dag, og derfor køber man selvfølgelig bare en fossilbil. Det dømmer på ingen måder elbiler ude, for alle dem som ikke kører over Alperne hele tiden med campingvogn, eller som måske vælger en anden ferieform, fordi de gerne vil køre på el. F150 lightning ville sandsynligvis kunne klare den her tidligere "elbiler kan ikke bruges til noget" udfordring, så allerede der kan man jo se et skred over tid. Om 5år kan dine behov sikkert også dækkes, men så vil du nok skulle have 10 store håndværkere og 5tons mursten i -50grader op ad et 3000m højt bjerg som målestok for, hvornår noget var brugbart :-D

  • 32
  • 1

Du ved vist ikke meget om elforbrug, hvis du tror at lygter, radio og ladning af to mobiltelefoner (er det sådan noget man skal være stolt af at have?) har nogen betydning for et 130KWh batteri.

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden. At udelade det ene og det andet udfra hvad nogen 'ved', er en dårlig idé. Men for din skyld vil jeg lige tilføje en laptop der ligger bagi og lader over 220V udtaget, sammen med en køletaske over 12V. Og da børnene jo er med, kommer der lige to iPads oveni der også lader. Og en powerbank der lader skal også med i testen.

  • 1
  • 29

Hvad skal man tro ?

To citater:

Jeg samler fx brosten, kører lange ture med 3 tons brosten bag min V8 Cayenne Diesel. Også om vinteren og med vindpåvirkning. Jeg har to mand med der hjælper - har sku ikke tid til at sidde og vente på at bilen lader.

(#14)

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden

(#20)

At man systemtester brosten ved at køre lange ture med dem i vintervejr er ny viden for mig ... fortæl fortæl !

  • 28
  • 0

At man systemtester brosten ved at køre lange ture med dem i vintervejr er ny viden for mig ... fortæl fortæl !

Brostenene er til mit sommerhus som består af tre bygninger med mange spændende pladser som jeg så får lagt brosten på. Jeg tager ud med to mand og udvælger dem, typisk samler vi 1,5 ton per dag, så to dage er traileren fuld. Jeg bruger kun de gamle slidte brosten, og tager typisk kun de 10% bedste.

Har da også tit en minigraver eller ATV på traileren, og har en båd jeg kan sætte i fra bådtraileren. Og så tager jeg tit op i Sverige og Norge på skiferie. Aktiv livsstil.

Jeg lever af at systemteste, som freelancer.

  • 3
  • 19

Jeg har min egen virksomhed indenfor systemtest, og det er den testcase jeg ville anbefale kunden. At udelade det ene og det andet udfra hvad nogen 'ved', er en dårlig idé. Men for din skyld vil jeg lige tilføje en laptop der ligger bagi og lader over 220V udtaget, sammen med en køletaske over 12V. Og da børnene jo er med, kommer der lige to iPads oveni der også lader. Og en powerbank der lader skal også med i testen.

Lad os regne lidt løst, men højt sat: 2 telefoner fuld opladning = 2x20Wh = 0,040KWh 2 ipads fuld op ladning= 2x50Wh = 0,100KWh LED lygter 10 timer: 10h x 10W = 0,100KWh 10 timer køletaske: 10h x 50W = 0,500KWh Radio: 10h x 50W = 0,500KWh Laptop fuld opladet : 0,200KWh

I alt forbrug = under 1,5KWh ud af de 130 til rådighed. Det er nok ikke lige det der vælter læsset ;-)

  • 25
  • 0

Det er nok ikke lige det der vælter læsset

Nej, det er traileren der skal trækkes op af bakkerne og mod vinden, og fx opvarmningen, der 'vælter læsset'. Men de små bidrag skal med i testen. Som tester ved jeg jo også, at når man kommer op i et systems stress område, så sker der ting og sager. Der skal nok være nogle komponenter der begynder at blive overbelastet og derfor bliver ikke så energieffektive. Testen skal være så virkelighedstro som muligt. Gad godt se ing.dk lave en rigtig systemtest på den bil. Den ville falde til jorden som en havørn ramt af en vindmøllevinge.

  • 0
  • 29

Det er nok ikke lige det der vælter læsset ;-)

Ford, er ikke Porsche og tysk "kvalitet"

Og så får man ikke så megen firmabilskatterabat på elbiler som på de store fossiler. Og så er der jo det med firmabiler, at firmaet betaler brændstofforbruget, også det private.

Men jeg tænker at i takt med mandens konkurenter skifter til elbiler fordi de er billigere i drift, så vil han stille og roligt miste ordrer, da han skal købe dyr diesel og de kan bruge billig strøm.

Ligeledes kommer der stille og roligt, flere og skrappere miljøzoner han ikke kan køre i.

Ligesom alle vi andre der heller ikke har skiftet endnu, så vil han også komme til at køre i en Ellert !

  • 14
  • 1

Men jeg tænker at i takt med mandens konkurenter skifter til elbiler fordi de er billigere i drift, så vil han stille og roligt miste ordrer, da han skal købe dyr diesel og de kan bruge billig strøm.

Ligeledes kommer der stille og roligt, flere og skrappere miljøzoner han ikke kan køre i.

Og ikke kun det. Mange firmaer er jo blevet "woke". Dvs. at de godt kan se reklameværdien i at deres medarbejdere ankommer i elbiler i stedet for en stor fossil-øse. Jeg kender flere, hvor firmaet har skiftet til Elbiler. Ikke fordi det var det mest pratiske eller billigste (selvom det nok efterhånden er det), men fordi det var det rigtige signal at sende til kunderne.

  • 18
  • 1

En sætning fra artiklen der refereres til, der bare siger det hele:

it's not a question of range but of charging

.

Det ser ud til at EV begejstrede journalister hér gejler hinanden op - uden at deres 'ros' bygges på egentlig test af produktet. For slapt til et ingeniør site!

  • 2
  • 20

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Eller at man sidder uhjælpeligt fast i en anakroistisk tidslomme?

Hvis du kom til mig i professionel sammenhæng i den, ville det bestemt trække ned på førstehåndsindtrykket - - -

På mig virker disse potensforlængere lidt på samme måde, som de fyre der i sin tid var overbeviste om, at bodybuilderfiguen var det, pigerne faldt for - de ville simpelthen ikke indse, at det de troede var smart, i virkeligheden var totalt kikset.

  • 20
  • 2

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Jae, der er en kultur visse steder... Min svoger sælger i storskala i grossistledet til butikskæder. Det ville være utænkeligt at han skulle ankomme til en kunde i noget med mindre prestige end en BMW 5-serie eller A6. Han ville simpelthen starte med et underskud af respekt. Men det er jo ikke ensbetydende med at man skal være sjofel med vores fælles ressourcer og klima. Der findes lækre elbiler og der kommer flere og flere.

Christian PBP har ret. Og jeg mener sådan set ikke der er noget woke i det. Det er bare den vej det går. Og det største tegn på succes er vel, at man har overskud til at se ud over egen næsetip. Jeg vil sige allerede nu, at hvis jeg står og skal vælge mellem at gøre forretning med én af to virksomheder og de begge er konkurrencedygtige, så kigger jeg på hvilken omsorg de viser verden omkring sig.

  • 17
  • 1

Og ikke kun det. Mange firmaer er jo blevet "woke". Dvs. at de godt kan se reklameværdien i at deres medarbejdere ankommer i elbiler i stedet for en stor fossil-øse. Jeg kender flere, hvor firmaet har skiftet til Elbiler. Ikke fordi det var det mest pratiske eller billigste (selvom det nok efterhånden er det), men fordi det var det rigtige signal at sende til kunderne

tjaeh?:

Når alle taler om klima, CO2-reduktioner og den grønne omstilling, vil det være nærliggende at tro at indkøbsafdelingerne i virksomhederne er villige til at købe grøn transport og betale for meromkostningerne. Man kan også forestille sig, at kunderne hamstrer flyselskabernes ”klimakompensations tilkøbsydelser”. Eller at staten går foran!

Det er desværre ikke tilfældet. Måske transportindkøberne har haft ørebøffer på og ikke hørt, at topcheferne vil det grønne?

Måske de visionære folkevalgte og Finansministeriets dygtige økonomistyrelse med ansvaret for statslige indkøb håber, at den grønne omstilling er gratis, eller at den kommer af sig selv?

Måske de ”klimabevidste” forbrugere har for meget fokus på pris og for lidt på chaufførvilkår eller klimaet, når naboerne og vennerne vender ryggen til?

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/kar...

  • 2
  • 9

Min nuværende kunde, dér kører direktøren en MB E400d.

Hvordan kan det egentlig være at folk går meget op i at boykotte et firma som Ecco der solgte sko til russiske forbrugere, mens man ser gennem fingre med et firma som har en fabrik der leverede motorer til den russiske hærs kampvogne indtil for ganske nylig?

Her var en forbrugerboykot da mere på sin plads, det undrer mig lidt når jeg går tur på vejen og kigger på stjernerne!

  • 12
  • 2

Men det er jo ikke ensbetydende med at man skal være sjofel med vores fælles ressourcer og klima. Der findes lækre elbiler og der kommer flere og flere.

Præcis

Når der ankommer en medarbejder eller kunde i en ny Polestar 2, Volvo Recharge, Porsche Tycann eller Mercedes EQS på min arbejdsplads, så er der hurtigt en flok ude og sparke lidt dæk. En V8 et eller andet har klart mindre wow effekt. Det er jo ikke sådan en man selv drømmer om......

  • 16
  • 2

Mercedes EQS

Haha snakkede med en ejer og han var virkelig ikke imponeret af rækkevidden. Og han havde endda ikke en trailer. Han berettede om at han lå bag lastbilerne og luskede afsted, for ikke at belaste batteriet.

V8 diesel - pigerne er vilde med den. Den LYDER bare maskulint og i modsætning til elbilerne, så virker AWD systemet når det gælder. Min nuværende kæreste hun er 19 og fotomodel, så der må være noget om snakken ;-)

Og følelsen efter tankning, af, at nu har jeg tusinde kilometer at gøre med - wow!

  • 3
  • 23

Og det ser da godt ud at komme i en Porsche V8 Diesel, det er et klart signal om at man har succes.

Det kan da på ingen måde signalere success at ankomme i en gammel diesel drevet Porsche.

Porsche har ikke produceret dieselbiler siden 2018 og alle som er noget ved da at man selvfølgelig skifter til en ny bil inden bilen bliver 3 år, man skulle jo nødig blive set komme kørende i sådan noget gammelt skrammel som din forældede diesel Porsche.

Man kunne jo foranlediges til at tro at du endda havde købt den brugt, det ville i hvert fald kun signalere det modsatte af success.

  • 21
  • 2

Konklusionen på en test/setup med en Tesla og en genrator, viste at man faktisk får en rimelig hæderlig brændstof økonomi ud af at oplade bilen med en generator.

Der er meget mere end bare en test...

Der en autocamper som er bygget efter det setup som skulle være på trappen til serieproduktion og der er en personbil på vej, desuden er der en del busser der også kører med det koncept (hint: hvis bussens motor kører med konstante omdrejninger så er det fordi den driver en generator).

Fidusen er at hvis forbrændingsmotor ikke skal trække direkte på hjulene men kun trække en generator får man langt bedre brændstofsøkonomi fordi motoren kan tilpasses til en meget specifik brug i stedet for at køre fra 1000 til 6000 omdr/min.

Naturligvis får man en del ekstra vægt at slæbe på men det kan være en bedre løsning

  • 10
  • 0

Det ville være langt mere underholdende hvis ikke de langsigtede konsekvenser af den ligegyldighed der bliver udstillet her var så alvorlige.. 2030 er lige om hjørnet. Det er åbenlyst ikke økonomisk smertefuldt nok at køre i en stor (firmabetalt?) brændstofslugende SUV.

  • 14
  • 2

En ellert dur til 99% af Danskernes behov. Som campingtrækker og til dit behov er vi lidt tidligt på det. Det kræver lidt større batterier eller måske endnu vigtigere nogen batterier der lader hurtigere. Men nyd i jeres fossil. Jeg griner hele vejen hen til banken hver gang jeg kører forbi et skilt på en tankstation

Hørt. Med benzin listepris på 18kr i dag, så er det rart at sætte stikket i bilen i stedet.

Sådan ud fra erfaring med at køre med campingvogn, så har jeg sat min egen grænse, at en elbil skal have mindst 100KWh batteri, før jeg ville synes det var sjovt at køre langt. Man kan godt købe biler til rimelig priser i dag, der kan trække en campingvogn (Ioniq 5 og EV6), men man vil skulle lade for hver 150-200km, og så bliver turen sydpå omend ikke umulig, så ret lang. Men der vil F150 jo rent faktisk nok kunne opfylde mit behov (afhængig af prisen). Så selvom den ikke opfylder alle former for absurde (og nok lidt selvindbildte) behov, så tror jeg, at den er et langt skridt på vejen til at alle kan køre på el, næsten uanset hvad de skal. I hvert fald som privatperson.

Desværre kommer den nok aldrig til Danmark, men jeg tror også den vil få rigtig stor indflydelse på elektrificeringen i USA. Hvis først man kan få en stor øse, der kan trække virkelig meget, så begynder det at være svært at finde på alle de der undskyldninger.

  • 7
  • 1

Man kan godt købe biler til rimelig priser i dag, der kan trække en campingvogn (Ioniq 5 og EV6), men man vil skulle lade for hver 150-200km, og så bliver turen sydpå omend ikke umulig, så ret lang.

Omkring elbiler der er rimelige i pris, kan trækket et nognlunde anstændigt læs med nogenlunde rækkevidde.

Så er det værd at huske vi kun er på første generation af disse !

Inden 2030, så ser jeg 800V og 100Kwh+ batteri samt 350KW ladehastighed med ret flad ladekurve, som standard i den bil klasse. (hvis ikke før)

  • 4
  • 0

Hej Hans Jørgen Nielsen

succes.

Er en Porsche Cayenne ikke noget mere fimset end en Ford F-150?

Prøv at smage på navnene Ford og Porsche. Hvad "smager" bedst?

Succes og fimset er vel ikke hinandens naturlige modsætning. De fleste drenge i 70-80'erne syntes at Porsche 911 var cool og så kom 959 med firehjulstræk og Jacky Ickx til Paris-Dakar Rally, så blev det ikke bedre. Porsche 928 var en jammerbil, som aldrig blev en succes. Porsche Cayenne ligner 928 og hvor fimset er det ikke lige med plads til barnesæder.

Men nu synes jeg også det er fimset at skrive " Hvad "smager" bedst?" og sortere de 10% bedste. brosten til sit sommerhus med mange spændende pladser, ikke at der er noget galt med fimset.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten