close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbiler skal appellere til både pengepungen og miljøbevidstheden

*Søren Have er chefkonsulent i PA Consulting Group *

Diskussionen om elbiler sker typisk fra to lejre: De, som vil gøre noget for klima og miljø og ser elbiler som et middel til hertil, og de, som er skeptiske, i forhold til om elbiler modsvarer deres behov. Hvis vi skal videre, er det nødvendigt at bygge bro, så de fleste bilister kan se både en kobling til overordnede mål og et incitament til at arbejde hen imod disse. Jeg har et ben i begge lejre, og giver derfor mit bud.

Ligesom en iPhone ikke kun er en telefon, så er en elbil ikke kun en bil men også en løsning på et energiproblem: Selv om der stadig findes ny olie, forventes det, at vi med tiden ikke længere er selvforsynende med energi. Vi kan så vi blive nødt til at købe olien af lande, vi egentlig ikke har lyst til at handle med. Dermed bliver afhængigheden af fossile brændstoffer også et sikkerhedspolitisk problem. Læg dertil de miljø- og klimamæssige aspekter.

Derfor har Danmark et mål om uafhængighed af fossile brændstoffer inden 2050. Teknologirådet har undersøgt, om dette er muligt i transportsektoren. Konklusionen var, at det ikke er urealistisk, men det vil kræve, at persontransport omlægges til at ske med brug af el fra vind eller sol, så biobrændsel kan reserveres til godstransport og luftfarten. Det er derfor også sigende, at det i høj grad er elselskaberne, som driver udbredelsen af elbiler i Danmark.

For de fleste forbrugere er de ovenfor nævnte strategiske problemer ret irrelevante. De har et transportbehov, og det, som betyder noget, er omkostninger og bekvemmelighed, viser en undersøgelse fra University of Pittsburgh. At man så også gør noget for miljøet, er kun en ekstra gevinst. Der er ingen grund til at formode at den almindelige danske forbruger ikke tænker tilsvarende. Fra et nationalt synspunkt er det derfor ekstra vigtigt at gøre elbiler økonomisk attraktive og bekvemme. At man har øje for forbrugerens behov, med andre ord.

Afgiftsfritagelsen er for større biler et godt økonomisk incitament. Men i forhold til bekvemmeligheden er der stadig et stykke vej. Specielt hvad angår opladning.

Da elbiler ikke oser og pt. ikke har så lang rækkevidde, fremføres det ofte, at de er perfekte til bytrafik. Problemet er at få dem ladet op igen: Hvis man bare lader dem om dagen, når alle andre også bruger strøm, så forværrer de energiproblemet frem for at løse det. Den strøm, som elbiler skal køre på, skal altså på en eller anden måde opsamles og lagres på et andet tidspunkt end i dagtimerne. For folk som har egen parkeringsplads er det ikke noget problem, man får bare en privat ladestander, så man kan lade om natten. Men den mulighed har hovedparten af ejerne af de over 100.000 biler, der er i København ikke. Så i byerne skal der tænkes i andre baner:

  • Opladning ved ladestandere på offentlige parkeringspladser: Udfordring: Det vil kræve mange ladestandere (op mod 9.000 vurderer DTU-forsker)

  • Quick-charge opladning: Udfordring: Da man typisk vil quick-charge i de vågne timer, vil dette kun være en god idé, hvis stationen kan trække på et større batteri i stedet for elnettet.

  • Batteriskiftestationer: Herved kan batterierne lades, når strømmen er billigst/mest tilgængelig. Udfordring: Der er pt. ikke planlagt batteriskiftestationer inden for ring 2 i København.

Opladning på arbejde: Udfordring: Vil medføre opladning i peak tidspunkter. Og hvad med weekender/ferier? Skal man så køre på arbejde for at lade? I byerne kan det således blive svært at lade elbilerne op på en måde, der skalerer til det scenarie, hvor elbiler udgør en betydelig andel af bilmassen.

Så hvad skal vi gøre for at komme videre? Forbrugerens behov skal i fokus, specielt hvad angår bekvemmelighed, hvis flere forbrugere skal vælge i overensstemmelse med det overordnede mål om uafhængighed af fossile brændstoffer:

  • Kommunerne skal reservere (og håndhæve) særlige p-pladser til elbiler under opladning.

  • Gør det mere bekvemt/attraktivt at køre elbil: Gratis parkering, regler om støj og emissioner, reserverede vejbaner, billig lånebil til de lange ture (evt. gennem delebilsordninger).

  • Operatører skal finde løsninger på ladeproblemerne, evt. med hjælp fra regulering, der sikrer arealer til opstilling af den nødvendige infrastruktur Staten skal ved den i regeringsgrundlaget annoncerede sikre, at totaløkonomien (bil+energiforbrug+skatter/afgifter) for en 'lav-fossil' bil altid er bedre end for en tilsvarende benzin-/dieselbil. Også for de små biler.

  • Virksomheder skal gøre det nemt for medarbejderne at køre elbil, enten i form af puljebiler eller som muligt valg af firmabil.

  • Og så skal vi hver især overveje, næste gang vi køber bil, om en elbil kan opfylde vores behov. Sådan kommer vi fra grønne first-movers til almindelig brug.

Kommentarer (29)

Læg fem kroner i afgift på hvert kilo fossile kulstofatomer der brændes af i Danmark.

Provenuet fra afgiften returneres til befolkningen hver måned, fordelt ligeligt for alle personer.

Så skal du bare se elbilerne vinde frem...

  • 0
  • 0

Det er muligt du har ret.

Hvad jeg derimod er sikker på er at den sønderjyske motorvej og øresundsbroen vil blive meget proppet samt at alt hvad der heder detailhandel i sønderjylland og københavn vil forsvinde medmindre tyskland og sverige gør det samme....

Søren Koch

  • 0
  • 0

..."Læg fem kroner i afgift på hvert kilo fossile kulstofatomer der brændes af i Danmark."...

Geniale idé - jeg vil nemlig gerne slippe lidt billigere når bilen takens...

På nuværende tidspunkt betales en mineralolieafgift på ca. 400 øre/l
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_...

Massefylden på benzin ligger på 0,71-0,76 g/l - så hvis jeg regner 0,74 g/l så er det nok ikke helt ved siden af.

Regne regne: afgift på 540 øre/kg. Så ja tak - jeg vil gerne slippe med 40 øre/kg billigere ;-)

-Eivind

  • 0
  • 0