motorbloggen

Elbiler sætter sig på 19 ud af 29 kandidater til året bil i Danmark

Sidste år vandt VW ID.3 titlen som årets bil i Danmark.

Hvis der på det tidspunkt var nogen, som tænkte, at det var for tidligt med en elbil som vinder, synes jeg at salgstallene har vist det modsatte.

Elbiler udgjorde i september måned over 20 procent af det samlede bilsalg og ID.3 har sammen med den større ID.4 ligget højt i alle måneder.

Det skal selvfølgelig med, at landets mest solgte biler stadig kommer fra den gamle garde med forbrændingsmotor. Det er modeller som Citroen C3, Toyota Yaris og Peugeot 208.

Og så er der lige Ford Kuga plugin hybrid, der med de attraktive afgiftsnedsættelser for den type biler, lander helt i top med 4.448 styk siden 1. januar.

Nu skal årets bil 2022 så vælges og ikke mindre en 19 ud af 29 modeller i den indledende runde, er rene elbiler.

Syv skal nomineres til finalen, men hvis du skulle vælge, hvilken en skal så vinde prisen?

Her kommer kandidaterne:

Audi Q4 E-tron

Audi E-tron GT

BMW iX

Citroën C4

Cupra Born

Dacia Spring

Dacia Sandero

DS 4

Fiat 500

Ford Mustang Mach-E

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Tucson

Kia EV6

Lexus UX

Lexus NX

MG Marvel R

MG EHS

Mitsubishi Eclipse Cross

Nissan Qashqai

Opel Mokka

Peugeot 308

Polestar 2

Renault Arkana

Skoda Enyaq

Tesla Model Y

Toyota Yaris Cross

Toyota Mirai

Volvo XC40 Recharge

VW ID.4

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Min top 5:

  1. Model Y / Kia EV 6 / Ioniq 5 (kan ikke vælge rækkefølgen)
    1. Dacia Spring
    2. Skoda Enyaq

Tesla Model Y fra Berlin gør sig formentlig fortjent til en 1. plads når den er klar, men den kinesiske model som må være med her ligger helt på linje med Kia og Hyundai's super gode elbiler.

Ingen af bilerne med forbrændingsmotor på listen ser ud til at have potentiale til at tage sejren i mine øjne.

  • 20
  • 4

Jeg kendte ikke "MG Marvel R", den ser faktisk meget interessant ud. Måske den kan overraske i en finale. Fyldt med udstyr og til at fornuftig pris eneste der ikke er helt i top er 90 kW opladning på DC. Vildt mange gode bud på årets bil i år!

  • 4
  • 1

Hyundai Ioniq 5

+1 Jeg har prøvelkørt den - suveræn bil, med suveræn garanti. Hvis reservedele/service/værkstedspriser er normalt Hyundai niveau er det en non-brainer.

PS: EV6'eren ser også interessant ud, men er knap så frækt designet - Tesla/Audi rip-off. Ioniq 5 er mere sin egen.

  • 14
  • 3

Ioniq 5 / Kia EV6 pga 800 volts systemet, seriøs anhængervægt i Long Range RWD udgaven og skarpt prissat - og så er basismodellerne faktisk tilstrækkeligt udstyrede, så man ikke nødvendigvis skal købe sig fattig i opgraderingspakker.

  • 13
  • 3

Det undrer mig hvordan at Toyota Mirai er blevet kandidat til årets bil i Danmark. Det er jo en bil som, så vidt jeg ved, kun kan tankes 5 steder i Danmark.

  • 32
  • 4

Det undrer mig hvordan at Toyota Mirai er blevet kandidat til årets bil i Danmark. Det er jo en bil som, så vidt jeg ved, kun kan tankes 5 steder i Danmark.

Det lyder i mine øre fuldstændigt binde galt. En bil som igen gider eje og have om de så fik penge får det.

I det hele virker det fuldstændigt vanvittigt at indstille ICE biler til titlen. En teknologi der p.t. som stort set er irrelevant grundet den hastighed, den er på vej ud af teknologihistorien med.

Jeg vil sige, at vinderen bør være Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 (same same). Dacia Spring som dark horse.

  • 17
  • 10

ICE-biler er yt som forrige årtusindes teknologi. Hybrider også.

For elbiler er integrationen mellem bil og ladeservices essentiel. Her er Tesla stadig foran alle konkurrenterne med sin integration af ladenetværk, digitale services. Det fungerer på en helt selvfølgelig og integreret måde med bilen.

Derfor må det blive:

  • Model Y
  • Ioniq5
  • EV6
  • E-tron GT
  • 21
  • 1

Gældende for mig personligt:

Siddekomfort er en afgørende parameter!

Det tekniske fnidder er sekundært

Udseende er tertiært

Økonomi er ikke en parameter (så længe det er under 500.000,-)

Jeg ender derfor op med følgende liste:

Ev6 som nummer 1:

Den er så dejlig at sidde og køre i, at jeg var lige ved at skrive under på stedet tidligere i dag efter prøveturen.

Det er en meget rolig og afstressende bil at køre i, indbyder til at cruise med blød hat.

Men jeg vil have mere tid bag rattet i EV6'eren da langtids kørekomfort, er en test parameter jeg har besluttet mig SKAL gennemføres inden køb af bil. (om end jeg er ret sikker på det ikke bliver et problem)

Citroen e-C4 som nummer 2: Den er også ret dejlig at køre i.

Det mindre batteri og dermed flere ladestop burde vel trække ned. Men det giver flere strække ryg/ben pauser hvilket for mig giver mere igen på plus siden end det "lille" batteri trækker ned på minus siden

Dacia Spring som nummer 3: Den har jeg ikke prøvekørt, men skulle den daglige komfort være i orden så kunne den gå hånd i hånd med en leje bil til nolge få årlige lange ture. Dermed kunne den godt vinde baseret på et økonomisk rationelt valg.

  • 8
  • 6

Det undrer mig hvordan at Toyota Mirai er blevet kandidat til årets bil i Danmark. Det er jo en bil som, så vidt jeg ved, kun kan tankes 5 steder i Danmark.

Alene ironien ift indledningen i ovenstående artikel:

"Hvis der på det tidspunkt var nogen, som tænkte, at det var for tidligt med en elbil som vinder, synes jeg at salgstallene har vist det modsatte.

Elbiler udgjorde i september måned over 20 procent af det samlede bilsalg"

Hvor mange procent (eller brøkdele af promille) af det samlede bilsalg udgjorde Toyota Mirai ?

  • 22
  • 2

Den har jeg ikke prøvekørt

Min nevø og hans hustru, besluttede i foråret at købe en >6 måneder brugt ID.4 i Tyskland (så får man den med tysk moms og rabat), så de gik på nettet og udsøgte sig med omhu det bedste eksemplar til prisen.

Den stod hos en VW-forhandler i Bremen, så de kørte ned for at prøvekøre den og se den efter i sømmene.

På pladsen stod også en 2-3 måneder ældre Model 3 SR+, så de benyttede lejligheden til at prøvekøre dem begge.

..... og kørte så hjem i Model 3'en. ;-)

  • 33
  • 3

Ioniq 5 i år

Tesla Model Y 'made in Berlin' næste år - den vil tage markedet med storm, hvis ellers Tesla kan levere varen og følge med efterspørgslen i EU.

(Kører selv Tesla Model 3 og er 100% tilfreds)

  • 12
  • 3

For elbiler er integrationen mellem bil og ladeservices essentiel. Her er Tesla stadig foran alle konkurrenterne med sin integration af ladenetværk, digitale services. Det fungerer på en helt selvfølgelig og integreret måde med bilen.

Ioniq 5 er den første bil som realistisk kan slå en Tesla på hurtigladning og rækkevidde. Derudover har den 220V-stik, så man har et strømudtag med sig.

Men desværre har den ikke adgang til Teslas ladenetværk, så det er et lotteri om man kan få strøm på den på farten.

  • 6
  • 3

Rent nysgerrigt, - hvad mener du med det?

Hvordan hele miljøet er integreret i en Tesla. Når du først har prøvet det er du ikke i tvivl om hvordan fremtiden ser ud. Eksempler:

  • i stedet for et hav af knapper styrer du funktioner med tale - også sms og opkald.
  • i din app kan du styre næsten alt ved bilen fra distancen. Fx slå en rute op i Google maps på mobilen om aftenen og du kan dele den med bilen, så når du næste morgen starter er ruten klar i bilen.
  • automatisk omdirigering ved trafikpropper før du rammer proppen.
  • bilen tilpasser sig i (næsten) alt til din førerprofil, som forøvrigt vælges automatisk når det er dig der tager i dørhåndtaget. Det eneste der ikke indstillet sig automatisk er vist bakspejlet.
  • Al kørsel og ruteplanlægning rummer automatisk styring mod supercharging når nødvendigt og der beregnes altid den mest effektive kæde - som i hellere flere korte stop end få meget lange
  • lanekeeping og fører assistance i alle modeller der idag kan det samme som Mercedes har præsenteret for deres kommende topmodel.
  • ....... Jeg kunne blive ved - der er så mange detaljer der er gennemtænkte og når Tesla får en ny god ide får du den med en firmware opdatering, så din Tesla bliver hele tiden bedre.

Tesla har tænkt bilen i en helhed som et integreret transportmiddel og ikke bare som en traditionel bil der kører på el.

  • 40
  • 5

Tesla har tænkt bilen i en helhed som et integreret transportmiddel og ikke bare som en traditionel bil der kører på el.

I så fald kan en Tesla ikke blive årets bil da du jo netop definere den som et transportmidel og ikke en bil... Hvilke fremskridt er det egentlig der sker med elbiler? og her taler jeg om bilen ikke alt computer gejlet og underholdningen i og omkring bilen. Hvilke forbedringer er det der sker? Jo batterierne bliver langsomt bedre ganske som benzinmotorene blev det, ladetiderne bliver hurtigere langsomt.. er jo alm. udvikling ikke noget specielt for elbiler. Alt computer gejlet om planlægning af ruter for ikke at løbe tør og køre bilen hvad har det egentlig at gøre når man vil kåre årets bil? eller vil man egentlig kåre åretes kørene computer? El som drivmidel er ganske fint, bevares der er en del logistiske udfordringer for at kunne oplade men man har jo også kun haft over 100år til at løse det problem ;) Men at gøre en bil til et selvkørende underholdnings anlæg bare fordi den er eldrevet har det egentlig noget at gøre med en bil så? Måske er vi nogle der faktisk bare venter på en ganske traditionel bil der køre på el og ikke noget der til tider minder om vækkelsesprædikanter der slår hinanden i hovedet med hver deres religion.

  • 10
  • 30

Jeg kan tilføje at fruen var meget imod al det automatiske og alt det jeg fandt skønt ved Teslas integrationen/automatik/økosystem.

Hun ville hellere køre i vores anden elbil som er meget traditionel med knapper og ikke meget integration - der er dog en mobil app til det meste almindelige

Nu 2 år senere har hun besluttet at hun vil have en Model Y, bestilt den og fik den leveret 5 dage senere.

  • 25
  • 5

Ioniq 5 er den første bil som realistisk kan slå en Tesla på hurtigladning og rækkevidde.

Hvis oplysningerne her passer, kan jeg ikke se den slår Tesla på hurtigladning og rækkevidde, men den kommer tæt på: https://www.inputmag.dk/hyundai-ioniq-5-of...

Med det største batteri på 72,6 kW, som er tæt på samme størrelse som Model Y Long Range, er Ioniq 5 WLTP-rækkevidde kun 481 km, mens Model Y er 507 km.

Ioniq 5 kan lades fra 10% til 80% = 337 km WLTP på 18 minutter.

337 km ud af 507 km rækkevidde, svarer for en Model Y LR til 67% = 50,25 kWh, svarende til at lade fra 9% SOC til 76% SOC.

Iflg. dette diagram: https://i.redd.it/tn7kdb3x0a631.png , plottet af en Model Y bruger på Reddit, lader den med konstant 250 kW fra 6% til 20% SOC, og derefter nogenlunde liniært faldende til 70 kW (160 kW i snit) op til 76% SOC.

Så ladning fra 9% til 76% = (11 x 250)+(56 x 160)/67 = 174,78 kW i gennemsnit.

Så 50,25 kWh i en Model Y, kan altså lades på 50,25/174,78 = 0,287 x 60 = 337 km på 17,25 minutter.

Trods samme rækkevidde på 45 sekunder kortere ladetid, lader Model Y ikke helt så højt op i SOC ved høj effekt, hvilket alt andet lige er en fordel for batteriets levetid.

Endelig betyder 26 km længere rækkevidde ved udgangspunktet, jo også at der skal lades til 26 km mindre ved lynladeren, for at nå samme destination.

BEMÆRK i øvrigt; hvor mange minutter det tager at lade batteriet fra 10% til 80%, afhænger slet ikke af om spændingen er 800 V eller 400 V, og i meget ringe grad af om maks-effekten er 250 kW eller 350 kW fra 10% - 20% SOC.

Det afhænger stort set udelukkende af hvor meget BMS'en tillader laderen at presse batteriet fra 20% til 80%.

Derudover har den 220V-stik, så man har et strømudtag med sig.

Så den kan lade sig selv via mormor-kablet ? ;-)

Spøg til side - idéen er så simpel og indlysende god at man må undres over at Hyundai er de eneste, der har fået idéen.

Min eneste betænkelighed er fraværet af jordforbindelse (med mindre det kun kan bruges når bilen er sluttet til AC-ladning).

  • 15
  • 3

Hvilke fremskridt er det egentlig der sker med elbiler? og her taler jeg om bilen ikke alt computer gejlet og underholdningen i og omkring bilen. Hvilke forbedringer er det der sker?

Bortset fra de indlysende forbedringer, det er at man ikke er afhængig af tankstationer til daglig, og at ens forbrug af reservedele og servicetimer, er reduceret til et minimum:

  • CO2-forbedringer?
  • Mulighed for at køre på 100% grøn energi?
  • lokal luftforbedring?
  • Støj?
  • Fraværet af startere, koblinger og gearstænger?
  • 26
  • 0

Valid argumentation ! Uanset hvordan man vender og drejer det, så fjerner touch skærme opmærksomheden fra kørslen mere end traditionelle knapper. Jeg irriteres hver gang jeg triller en tur i firma ID3’eren

Jeg mener man kan styre ID.3 delvist med talekommandoer.

Tesla er næsten 100% stemmestyret ved siden af touch styret - så man behøver slet ikke at bruge skærmen til andet end at få oplyst hastigheden. Det er i praksis meget mere sikkert end knapper

  • 8
  • 5

Uanset hvordan man vender og drejer det, så fjerner touch skærme opmærksomheden fra kørslen mere end traditionelle knapper. Jeg irriteres hver gang jeg triller en tur i firma ID3’eren

Er det ikke mere et spørgsmål om tilvænning?

Hvis du til dagligt kører i en bil, hvor det hele reguleres via tryk- og drejeknapper, og hvor der i hele taget ikke er så meget, der kan reguleres, kræver detselvfølgelig ekstra opmærksomhed, hver gang du sætter dig over i et markant anderledes køretøj.

Jeg er dog selv overrasket over hvor få minutter (ca 20) det tog mig at vænne mig til det mest basale i nevø'ens Model 3, inklusiv både regerativ brems og fraværet af knapper og ure foran rattet.

Flere features, ikke mindst bak-kameraet på 15" skærm, med 2 streger, der viser præcis hvad bilen rammer med det givne ratudslag, var da ligefrem svært at vænne sig fra, da jeg kom over i min egen bil.

  • 13
  • 2

Der er ingen plug in hybrider. Er de en uddøende race, som kun får en kort tid på Jorden?

Jeg tænker på om tendensen med 2 biler per husstand tilskynder at den ene bil bliver ren el. I den sammenhæng er hybriden et misfoster, særligt da rækkevidden på el er blevet acceptabel for det meste af den transport familier har.

  • 9
  • 2

så der er stadig 10 biler tilbage som kører på dinosaur. Er der nogen der vil spå om hvor mange år der går før den sidste benzin/dieselbil er med i lodtrækningen om årets bil? 2025? 2028?

  • 7
  • 1

Er der nogen der vil spå om hvor mange år der går før den sidste benzin/dieselbil er med i lodtrækningen om årets bil? 2025? 2028?

Hvis du fortæller mig hvornår bilindustrien holder op med at betale for FDM's journalistik via annoncekroner til Magasinet Motor, så skal jeg fortælle dig hvornår den sidste fossilbil er ude af lodtrækningen.

Tesla bruger af princip 0 kr på at smøre medierne, så der skal ske mirakler før en Tesla bliver udnævnt til Årets bil.

  • 5
  • 12

så der er stadig 10 biler tilbage som kører på dinosaur. Er der nogen der vil spå om hvor mange år der går før den sidste benzin/dieselbil er med i lodtrækningen om årets bil? 2025? 2028?

Jeg har svært ved at se det ske senere end 2025. Med mindre selvfølgelig en eller anden insisterer på, at der skal en Toyota med i feltet. Kun 10% af Toyotas produktion vil jo være elblier i 2030...hvis ellers de gør hvad de siger de vil gøre.

Nu kan Toyota jo faktisk godt have ret. De skal bare reducere deres produktion med 70-80% i forhold il idag :)

  • 9
  • 3

Forbedringer med elbiler.. Hvordan bliver elbilerne bedre? Jeg sammenligner ikke el med andet... Jeg ser at batterierne bliver lidt bedre ganske langsomt og lade tider kommer langsomt ned men hvad mere.? Alt du lister op har ikke noget med elbiler mod elbiler at høre. Stortset alt der reklameres med om elbiler (se bare tråden her) handler om computergejl i bilen altså ikke om selve bilens primære funktion men om den kan køre selv eller om man kan snakke med den fordi man har proppet computer skærme over alt. Og lige hvad angår tankstationer.. hedder det ikke bare ladestandere? Og langt fra alle kan i fremtiden lade hjemme da forsyningskablerne i store områder ikke kan levere meget mere end de gør i dag men det har intet med elbilen som sådan at gøre.

  • 7
  • 17

Jeg tror dog at det er rigtigt at der ikke er plads til at Tesla vinder så hurtigt igen. Den type udnævnelser er fyldt med bias og en del danske motorjournalister er eksempelvis meget glade for VW.

Du har nok ret i at det ikke bliver Tesla. Det kræver at opgør med forestillingen om at tyske biler bare er bedre og lige det mantra har bidt sig fast.

Se bare på effekten af dx dieselgate. I DK steg VWs markedsandel, og trådte FDM ind og forsøgte at skaffe erstatning til de medlemmer der var blevet snydt?

  • 16
  • 4

...Merc EQS på listen. Men en autonomi på tæt ved ¾ kkm, dækker den de flestes behov.

  • 4
  • 4

A hva'?

Jeg formoder der menes 750 km pr opladning.

EQS er tilsvarende en Tesla Models S bare med begrænsninger i de selvkørende funktioner, så hvad skal berettige den på listen som årets bil?

  • 1
  • 9

..Merc EQS på listen. Men en autonomi på tæt ved ¾ kkm, dækker den de flestes behov.

Behov for hvad ? Er det transport behovet du ønsker at dække, eller er det "behovet" for en stor Mercedes ?

Det fleste vil kunne klare sig fint med den gamle eUP dvs ca 100 km daglig pendling, og 200km hvis de kan lade på arbejdet også.

Og ellers benytte sig af en lejebil til de lange ture.

Man kan leje bil i pænt mange uger for pris forskellen.

  • 10
  • 4

Se bare på effekten af dx dieselgate. I DK steg VWs markedsandel, og trådte FDM ind og forsøgte at skaffe erstatning til de medlemmer der var blevet snydt?

Helt tilsvarende kan siges om Tesla og deres "uheldige" batteri opdatering. Steg deres markedsandel også efter denne sag? Og her følger FDM også kun sagen.

Citat fra link - Konkret drejer det sig om ejere af forskellige udgaver af Tesla Model S årgang 2013-2016. Ejerne mener, at en opdatering af bilernes software i perioden april til december 2019 har medført væsentlig forlængelse af ladetiden ved brug af Teslas Superchargere og en markant nedsat batterikapacitet. -

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-06-dans...

  • 5
  • 1

Øhh, er det nu vi skal begynde at tro på gud, eller hvordan? Har du allerde glemt at Tesla model 3 blev valgt som årets bil 2020.

Jeg tror dog at det er rigtigt at der ikke er plads til at Tesla vinder så hurtigt igen. Den type udnævnelser er fyldt med bias og en del danske motorjournalister er eksempelvis meget glade for VW.

I seneste udgave FDM's podcast "Frigear" snakker de om deres test af IONIQ 5 og den virker de temmelig begejstrede for, så den eller Kia EV6 er mit gæt på årets vinder. Prisen er altid en faktor og de er ganske skarpt prissat i forhold til især Tesla Model Y fordi den kun fåes i en LR AWD model.

  • 10
  • 1

Tesla Model 3 var ganske enkelt umulig at komme udenom, allerede i 2019, og alligevel valgte de Ford Focus som årets bil 2019, mens Model 3 ikke engang var i top 5.

Der er en logisk forklaring på at den første kunne være med i 2020 og jeg er ret sikker på at det skyldes at Model 3 ikke var salgsbar ved årets start i 2019.

--

Min favorit er iøvrigt Model Y, men der er mange gode elbiler om budet i år og det er jo helt vidunderligt. Jeg bliver skuffet hvis en hybrid eller ICE vinder.

  • 18
  • 0

Jeg bliver skuffet hvis en hybrid eller ICE vinder.

Enig - det vil være yderst bagudskuende.

Jeg synes også det er pinlig at de traditionelle bilfabrikanter ikke gør mere ud af integrationen mellem ladenetværk og biler.

Den integration er en af de parametre der giver Tesla deres forsprung (durch technik) i forhold til de "gamle".

Det burde da være en smal sag for VAG, Kia/Hyundai, Merc, BMW m.fl. at integrere deres biler med deres eget Ionity ladenetværk. Derved rykkede de et skridt nærmere Tesla.

Indtil de får det på plads er deres elbiler jo bare en traditionel bil der anvender el som fremdriftsmiddel. Det er netværkseffekten og integrationerne der giver det store fremskridt i brugeroplevelsen af at køre elbil.

  • 16
  • 5

Der er en logisk forklaring på at den første kunne være med i 2020 og jeg er ret sikker på at det skyldes at Model 3 ikke var salgsbar ved årets start i 2019.

Model 3 kunne bestilles lige fra årets start i 2019, og den blev leveret i rigelige antal fra Marts til Oktober 2019, hvor udvælgelsen af kandidater foregik.

Hvis Tesla Model Y kan være med i år, efter at være kommet på gaden i slutningen af August, så kunne Model 3 selvfølgelig også være med i 2019, efter den kom på gaden i Marts.

Toyota Mirai II, som også er kandidat i år, kunne først bestilles efter 24. Februar 2021, og jeg kan ikke se der overhovedet er leveret nogen til almindelige forbrugere.

  • 4
  • 5

Ioniq 5 må være min favorit. Meget på linje med ID3 fra sidste år og Tesla 3 fra forrige år, sætter den nye standarder for hvad man kan få i klassen. Den er fremragende i basisudstyr til 350.000

EV6 er også fin, men mere speciel.

Tesla Y kommer ikke med noget nyt ift Tesla3. Stadig verdens bedste ladenetværk men bilen trækkes ned af pris, betjening og funktionalitet.

EQS er egentlig den mest spændende bil teknologisk, men den er for dyr og Mercedes ønsker ikke deltage i konkurrencen.

Og nej, sammensætningen af kandidater er ikke en sammensværgelse. Det er importørene der tilmelder kandidaterne.

  • 10
  • 2

Er det ikke mere et spørgsmål om tilvænning?

Hvis du til dagligt kører i en bil, hvor det hele reguleres via tryk- og drejeknapper, og hvor der i hele taget ikke er så meget, der kan reguleres, kræver detselvfølgelig ekstra opmærksomhed, hver gang du sætter dig over i et markant anderledes køretøj.

Jeg er dog selv overrasket over hvor få minutter (ca 20) det tog mig at vænne mig til det mest basale i nevø'ens Model 3, inklusiv både regerativ brems og fraværet af knapper og ure foran rattet.

Flere features, ikke mindst bak-kameraet på 15" skærm, med 2 streger, der viser præcis hvad bilen rammer med det givne ratudslag, var da ligefrem svært at vænne sig fra, da jeg kom over i min egen bil.

I et flycockpittet er knapperne bevidst udformet forskellige, så piloten kan mærke forskel når han rækker ud efter dem. Denne forskel er der ikke på en touchskærm, hvor alle "knapper" blot er fladt glas/plastik. Desuden oplever man at man skal igennem en lang række menuer inden man når frem til målet og kan regulere en parameter.

Hvad matcher den gamle Blaupunkt Berlin radio, hvor man let kunne genkende volumeknappen, som også virkede som on/off knap. Radioen skulle/skal med al sandsynlighed igen tændes på samme station som sidste gang. Jeg husker engang hvor fruen og jeg lejede en ny Sprinter kassevogn. Det tog henved 10 minutter inden vi fik gang i radioen via indviklede menuer.

Jeg nævner det igen; Færdiggørelsesgraden af et produkt er omvendt proportional med antallet af indtastninger inden man når målet. Det står sløjt til mange steder.

Hvor ofte regulerer I på varmeapparatet? Jeg grænser til at mene at reguleringer af varmesystemet kunne undværes, den skal blot sættes til 21 graders Celsius og med klimaanlægget tændt hele året, måske med en enkelt "turboknap" for affugtning på en kold og fugtig dag.

Navigation er smart men fabrikanterne lader bilejerne i stikken efter få år. Har er plads til forbedring.

  • 8
  • 16

Hvad matcher den gamle Blaupunkt Berlin radio, hvor man let kunne genkende volumeknappen, som også virkede som on/off knap. Radioen skulle/skal med al sandsynlighed igen tændes på samme station som sidste gang. Jeg husker engang hvor fruen og jeg lejede en ny Sprinter kassevogn. Det tog henved 10 minutter inden vi fik gang i radioen via indviklede menuer.

Jeg nævner det igen; Færdiggørelsesgraden af et produkt er omvendt proportional med antallet af indtastninger inden man når målet. Det står sløjt til mange steder.

Den afledte konklussion af dette udsagn må være at færdiggørelsesgraden, af et produkt må være omvendt proportional med antallet af nødvendige knapper.

Problemet for nutidens bilfabrikanter er, at brugernes (læs kundernes) use cases er så forskellige. Fx. hvis behovet for alle brugerne var at høre den samme (læs ene og samme) radiostation er det jo ikke så svært at designe et effektivt bruger interface.

Hvis brugerne der imod har en mangfoldighed af forskellige behov (fx. forskellige radiokanaler, bluetooth streaming, Spotify etc) begynder vanskelighederne at opstå. Og ingen - heller ikke du HJN - ønsker jo at afstå fra sine behov.

Og nu har vi bare beskæftiget os med mediedelen af en bil. Hvad med resten - pauseviskere, autonedblænding/matrixlys, mængden af servohjælp, indstilling af sæder og spejle, varme, af esc eller abs, af fartpilot og tusindvis af andre indstillinger som der er i en bil. Så opgaven består i at lave noget enormt kompliceret, simpelt.

Nogle fabrikanter har valg at levere op til chaufførens drengedrøm med knapper til alt - overalt. Vores Nissan har alene ved rattet 5 input steder - hver med mange funktioner. Der ud over er der 9 andre steder omkring førerpladsen hvor der er samlinger af mange forskellige knapper med hver deres funktion - nogel med flere funktioner. Hertil en trykfølsom skærm med mange menuer og valg.

Alternativet hertil at vores Teslaer som har et meget simpelt og rent interface - en skærm, to ratstilke og to drejehjul på rattet. Ja skærmen med mange menuer kan være en udfordring for begynderen, men hvis man i stedet betragter den som et input medie, hvor man kan aflæse informationer, opdager man pludseligt hvad designeren har tænk - tal til bilen og den adlyder. Det komplicerede er blevet simpelt og effektivt gennem en talestyring der virker på næsten alt - og den virker uden først at skulle lære at kende din stemme/udtale.

For mig er Teslas tilgang et design- og sikkerhedsmæssigt gennembrud - et tiltrængt opgør med væksten i knapper - fordi Teslas design og UI er så gennemført og effektivt. Min oplevelse er at Teslas gentænkning af UI til en bil svarer til det designmæssige og tekniske gennembrud Citroëns lavede med lanceringen af DS19 i 1955.

Sammenlign fx:

https://wallup.net/1955-68-citroen-ds19-be... og https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/EmU-li11Y4...

med

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/com... og https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads...

  • 11
  • 3

Tesla Y Prøv de forskellige udemærkede el biler. Tesla er ligesom bare der hvor det hele fornemmes helt rigtigt og intuitivt. Prøvede en rigtig fin og meget rummelig top model ID 4 forleden. Min egen Tesla S var alligevel fantastisk at vende tilbage til dagen efter. Især 1 pedals køring, men også design, lyd fra anlægget osv, i den godt nok noget dyrere bil. Teslas design holder også i længden, syntes jeg. Uanset model. Model S har jo snart 10 år bag sig nu.

  • 9
  • 2

Jeg nævner det igen; Færdiggørelsesgraden af et produkt er omvendt proportional med antallet af indtastninger inden man når målet. Det står sløjt til mange steder.

I forbindelse med Tesla er det allerede nævnt flere steder at du ikke behøver bruge menu'en på skærmen. Langt det meste kan styres ved stemmen - her er helt konkrekt nogle eksempler på ting du blot siger til bilen, alle som er noget du typisk skal bruge en knap/menu til:

  • Tænd sædevarme
  • Indstil sædevarme til 1
  • Sluk sædevarme
  • Indstil klima til 21 grader
  • Jeg fryser
  • Ring til "navn"
  • Åben Kalender
  • Se bak-kamera
  • Lyt til “kunstner”
  • Vis dæktryk
  • Vinduesvisker auto
  • Sluk Vinduesvisker
  • Vis superchargere
  • Kør hjem
  • Kør på arbejde
  • 14
  • 2

Det lyder umiddelbart som om du ikke har prøvet det.

Jeg har ikke prøvet det men kunne da godt tænke mig at hører en forklaring fra en Tesla ejer.

Så når man siger "sædevarme", er det da alle sæder der tændes eller er det koblet sammen med sæde sensor (Så må man håbe alle ønsker sædevarme) eller har sæderne nogle bestemte numre der skal nævnes?

Jeg har da selv oplevet med en lidt ældre model "smart tv" at det betjente sig selv, grundet tale fra egen højtaler fra tv udsendelse.

  • 4
  • 0

Jeg har ikke prøvet det men kunne da godt tænke mig at hører en forklaring fra en Tesla ejer.

Så når man siger "sædevarme", er det da alle sæder der tændes eller er det koblet sammen med sæde sensor (Så må man håbe alle ønsker sædevarme) eller har sæderne nogle bestemte numre der skal nævnes?

først og fremmest bruger den sæde sensorerne til at finde ud af om der er nogen i sædet. Fx tænder den ikke ventilationsanlægget til bagesæderne hvis der ikke er nogen i sæderne. Ligeledes for sædevarmen.

Du kan med talekommadoerne beslutte hvilken sædevarme der skal tændes - fx. med kommadoen "Indstil varmen i førersædet til: - 1, 2 eller 3" eller kommandoen "sluk sædevarmen i førersædet".

  • 1
  • 1

Du kan med talekommadoerne beslutte hvilken sædevarme der skal tændes - fx. med kommadoen "Indstil varmen i førersædet til: - 1, 2 eller 3" eller kommandoen "sluk sædevarmen i førersædet".

Hvordan adresserer man så bagsæderne individuelt? Er det højre, venstre og midterste bagsæde? Det forekommer mig en smule omfattende at styre med stemmen, men nu havde jeg heller ikke gode erfaringer med stemmestyring da jeg havde min Tesla Model 3, der mener jeg kun der var stemmestyring på engelsk og det kunne jeg sjældent få til at forstå hvad jeg mente.

  • 3
  • 2

De større udstyrspakker har dog også et 230V udtag inde i bilen. I de test videoer jeg har set har dette kun været brugt, uden bilen var tilsluttet en ladestander.

Da Tesla Bjørn testede Ioniq 5 forsøgte han at bruge 230v stikket inde i bilen imens han ladede på en DC lader, og det kunne han ikke få lov til.

Det betød at han var nødt til at stoppe opladningen for at kunne opvarme gårsdagens pizza rest med en føntørrer.

  • 6
  • 0

Du har nok ret i at det ikke bliver Tesla. Det kræver at opgør med forestillingen om at tyske biler bare er bedre og lige det mantra har bidt sig fast.

Se bare på effekten af dx dieselgate. I DK steg VWs markedsandel, og trådte FDM ind og forsøgte at skaffe erstatning til de medlemmer der var blevet snydt?

Med eller uden Tesla har det nu engang været opfattelsen i en menneskealder.

Så kan man diskutere hvad "bedre" er.

Svenske biler er bygget af en masse jern (de har jo selv jernminer). De er bygget med sikkerhed for øje, er klodsede og har tydeligvis de sydtyske biler som hovedkonkurrenterne. Derfor bliver de sammenlignet med dem, men halter stort set altid lige en kende bagefter.

Franske biler kan være pæne, men sandelig også det modsatte. Engang var de helt deres egne, men så trængte automobilignoranterne ind i direktionsgangene. Du kommer på fornavn med din mekaniker, som end ikke formår at holde dig med forlygtepærer.

Italienske biler er generelt de flotteste af arten, dog undtaget Fiat designet hvor man har skamridt 500 ikonet. De har også en blakket ry for holdbarhed, da de ligesom alle andre bilfabrikanter kun designer biler til eget klima. Man vægter køreegenskaber højere end praktisk brugbarhed (og det er vi jo nogle som godt kan lide).

Amerikanske biler er gode til at køre ligeud og har i en menneskealder ikke faldet for fristelsen til at kopiere de åbenlyse gode ideer fra andre verdensdele. Nah - måske ikke helt sandt, man har for relativ nylig prøvet andet end den stive bagaksel og sofasæder. Samlekvaliteten er en joke.

Japanerne kopierede for længe siden de europæiske biler med et strøg af amerikansk design, men i vore dage laver de gode og holdbare biler. Designet er gået fra amerikanerbling over søvndyssende rullende panodiler til et mere progressivt look.

Tyskerne skruer generelt biler godt sammen. Tænk blot på "Golf" klassen. Hvorfor lægger den mon navn til det? Der er flere eksempler. Samlekvaliteten er bare rigtig vigtig, knapperne sidder der hvor man forventer det. De hylder evolution over revolution (Porsche 911). Sig at du ikke bryder dig om at sidde bag rattet i en Bimmer eller Merc, og du må indstille dig på at blive plantet i en - kategori.

Ad dieselskandalen, ja så blev mange VW ejere snydt - da de frivilligt eller ej fik "opdateret" deres biler efter at balladen opstod. Der var næppe mange som følte sig snydt med den oprindelige SW.

  • 4
  • 12

Det er lige præcist sådan man gør. Jeg har lige prøvet det. "Tænd sædevarme i venstre bagsæde"

Den klarer sig rigtigt fint på dansk.bdu behøver heller ikke at kunne adressen. Sig "Kør til Bauhaus", "kør hjem" osv. Den forstår endda "jeg fryser" så skruer den varmen på maks.

Ja så lyder det til at der sket meget på det års tid siden jeg solgte min Model 3, hvilket kun er positivt.

Personligt kan jeg så tvivle på at jeg ville bryde mig om at bruge stemmestyring i bilen til hverdagsbrug, jeg bruger det heller ikke på min smartphone. For mig virker det lidt som en kikset måde at gøre det på, lige som når min far insisterer på at styre radioen i hans BMW med håndtegn (gestures) til trods for at det er meget simplere bare at bruge knapperne.

  • 7
  • 0

Problemet for nutidens bilfabrikanter er, at brugernes (læs kundernes) use cases er så forskellige. Fx. hvis behovet for alle brugerne var at høre den samme (læs ene og samme) radiostation er det jo ikke så svært at designe et effektivt bruger interface.

Hvis brugerne der imod har en mangfoldighed af forskellige behov (fx. forskellige radiokanaler, bluetooth streaming, Spotify etc) begynder vanskelighederne at opstå. Og ingen - heller ikke du HJN - ønsker jo at afstå fra sine behov.

Hvis du ser på de tyske biler så kommer med så mange tilvalgsmuligheder at der skulle være noget for alle. Prøv eksempelvis at kigge på www.mobile.de for en - say Mercedes. Her er der tusindvis men du får en præmie hvis du kan finde to biler med ens udstyrsliste.

Jeg læste en sjov og tankevækkende bemærkning i Bilmagasinet for et års tid siden. Man testede den store Merc SUV. Tilvalgslisten for udstyr udgør en værdi, som er fire gange så stor som prisen på en Suzuki Jimny!

Pointen; Hvis jeg skal købe en ny bil, så behøver den jo ikke at have alle fluebenene. Fabrikanten kan blot faldbyde grundmodellen og så kan jeg vælge til fra listen. Eksempelvis tror jeg ikke at jeg vil betale en stort beløb for selvkørende funktioner, som så mange her på ing.dk falder i svime over. Så vil jeg hellere betale for et speedometer foran rattet og en undervogn som kan indstilles i forskellige modes.

  • 4
  • 1

Den skal købes som tilbehør, dog hvis man bestiller solcelletag for ca 7.000 kr. (kun topmodel og erstatter glastag) leveres den med!

Da jeg prøvekørte EV6'eren fik jeg oplyst af sælgeren at adaptoren var med som standard i alle 77 Kwh modelerne.

Han kunne i princippet sagtens have oplyst noget forkert ?? Men han lød ikke et split sekund som om det var noget han var i tvivl om. o

For at få Kabine udtaget skulle der købes en Upgrade pakke, hvor man så også får en hulens masse andet "nice to have"

  • 2
  • 0

Sikker på det?

Ikke 100%, men Tesla Bjørn prøvede at varme sin pizza, og der blev han nødt til at tage den ud af laderen før det virkede. Altså den ene er jo et stik man sætter i lades stikket, så det giver sig selv, men den fås også med stik inde i bilen. Men som sagt virker det ikke der.

  • 3
  • 0

Det er faktisk lidt ærgerligt da man netop kunne finde brug af 230 V imens man venter på en opladning. Man kunne eksempelvis have en mikrobølgeovn med sig og varme lidt mad.

Det er ikke en fejl på bilen, men forkert placering af opladepladsen, det er opladepladsen der skal have venterum med microovn og toiletfaciliteter, opladepladsen bør placeres så den kan drives af samarbejdspartner, som kan være en tankstation eller et junk food marked, og gerne nær en discount butik så køleskabet kan fyldes når du kommer hjem.

  • 7
  • 1

Det er ikke en fejl på bilen, men forkert placering af opladepladsen, det er opladepladsen der skal have venterum med microovn og toiletfaciliteter, opladepladsen bør placeres så den kan drives af samarbejdspartner, som kan være en tankstation eller et junk food marked, og gerne nær en discount butik så køleskabet kan fyldes når du kommer hjem.

Altså jeg ved ikke hvor du lader, men de steder jeg har været er der næsten altid en tankstation, en McDonalds og nogle gange også et supermarked. Der er rigtig nok ikke en campingplads.

Men jeg forstår nu godt idéen i at man gerne vil kunne bruge strøm mens man lader til et eller andet. Men det må man så undvære. Nogle har teoretiseret over, at man i bilen bruger de samme komponenter til at lave AC->DC og den anden vej, og den derfor ikke kan bruges mens man lader, men det giver jo så ikke helt mening, hvis man DC lader. Men der kan jo være tekniske forklaringer, som gør, at det ville være for dyrt eller besværligt. Personlig kunne jeg sagtens leve med det. Det er en god opfindelse.

Jeg kører i forvejen med batterier og inverter i campingvognen, så vi kan overnatte udenfor campingpladser på langtur. Der ville jeg kunne spare lidt vægt og udstyr + have betydelig mere power til rådighed end mine 2x12v(80Ah) batterier.

Jeg overvejede faktisk om man ville kunne køre med campingvogn med Ioniq 5, og det ser ud til, at det godt ville kunne lade sig gøre, men man vil nok få lige rigelig mange ladestop til min smag. Hvis man kunne få den med 100+KWh batteri, så tror jeg ikke, at jeg havde haft nogen betænkeligheder ved det. Det er fedt, at der sker så meget på den front.

  • 9
  • 0

Prøvekør den i mørke før du skriver under. Efter hvad der meldes har hverken KIA EV6 eller Ioniq 5 et særligt godt lys, sammenlignet med de andre konkurrenter med led-lys. Virker som at det er der man har sparet lidt, desværre.

Ville ønske at (flere) biltestere også havde lidt mere fokus på den vigtige detalje.

  • 7
  • 0

røvekør den i mørke før du skriver under. Efter hvad der meldes har hverken KIA EV6 eller Ioniq 5 et særligt godt lys, sammenlignet med de andre konkurrenter med led-lys. Virker som at det er der man har sparet lidt, desværre.

Ville ønske at (flere) biltestere også havde lidt mere fokus på den vigtige detalje.

Der er vel en grænse for både hvad de måske lige nu kan og hvad man kan få for x antal kr. Jeg har prøvet Ioniq 5, og jeg syntes den havde udemærket lys. Men når man tester nye biler, så vil man jo så nok måle den op mod topmodellerne af fx. ID3/4 og Polestar 2, hvor der er avanceret LED matrix, så man kan køre med langlys hele tiden uden at blænde folk. Det er super smart, men vel ikke et decideret problem, hvis en bil ikke har det. Tesla har fx. heller ikke, selvom de jo er state of the art på mange andre områder.

  • 2
  • 0

Men når man tester nye biler, så vil man jo så nok måle den op mod topmodellerne af fx. ID3/4 og Polestar 2, hvor der er avanceret LED matrix, så man kan køre med langlys hele tiden uden at blænde folk.

Jeg er som modkørende ikke vanvittigt imponeret af matrixlysene. Matrixlyset har det med kun at "se" den nærmeste og stærkeste lyskilde, alle andre får det fylde langtlys lige i synet.

Når du som MC'ist kører noget bag en anden bilist og der kommer en imod med matrixlys, får du det lange lys i hovedet indtil bilen foran dog har passeret bilen med matrixlyset. Resultatet er at det er helt umuligt at se noget som helst indtil bilen med matrixlyset er passeret.

Jeg tænker at det må være endnu værre for cyklister og fodgængere.

Som mange siger om Tesla så burde det ikke være tilladt at sende sådanne prototyper på vejene.

  • 5
  • 5

Lad os håbe at det er sidste år, hvor der er bare en fossilbil på listen.

Ja, bare en lyder af alt for få, heldigvis er hybrider er en slags fleksible fossilbiler, biler der kan være lige så grønne som elbiler, og det er de bedste af dem der skal kvalificre sig til årets bil, og som skal bane vejen indtil og hvis indfrastrukturen kommer på plads, det er bedre at få nogle grønne biler ud nu end at vente på en infrastruktur der ikke kommer ikke af sig selv.

Hvis påstandene fra flertallet herinde om at elbiler er simplere og billigere at producere, og billigere i drift og vedligeholdelse, så løser det sig selv.

Hvis Europa, store dele af Asien, og Nordamerika forlader markedet for fossilbiler, og skifter til el og brint, så kan flertallet herinde få ret, ikke i at det allerede er sådan nu, men en på sigt selvopfyldende profeti om at sådan bliver det, prisen for den gamle komplicerede teknologi vil stige og omkostningene ved den nye simple vil falde.

Uden yderligere efterforskning vil oliebrøndene tørre ud, og de mere fleksible brændstoffer som el og brint vil brede sig, hvem vil så efterspørge produktion af en fossilbrænder.

Platformskift tager tid, men omstillingen er i igang men kan stadig stoppes hvis mange lande samtidig indfaser afgifter.

  • 1
  • 10

Ja. Det forekommer mystisk i det hele taget at lanchere nye fossilbiler i 2021.

Det gør de så vidt jeg kan se heller ikke.

De giver de eksisterende fossil-modeller ansigtsløftninger og nye modelnavne, og de forsyner nogle af dem med små, utilstrækkelige eldrivlinjer, for at kunne stikke snabelen ned i den kasse, der er beregnet til at udfase fossilbiler.

Men der er mig bekendt ingen af dem, der bruger milliarder på at udvikle nye forbrændingsmotorer eller nye produktionslinjer til fossilbiler.

Alt, hvad der ser nyt ud, vedr. fossilbiler, er sminke, der skal hjælpe med at vride den sidste profit ud af fossilbilerne, og forhåbentlig nå at finansiere deres overgang til BEV, inden folk dropper fossilbilerne helt.

Det forekommer mig mere mystisk at man seriøst kan udpege Fiat 500 som kandidat til årets bil i 2021, når den har været stort set uændret siden 2007, bortset fra lidt nyt bling?

  • 8
  • 6

Fiat 500 som kandidat til årets bil i 2021, når den har været stort set uændret siden 2007, bortset fra lidt nyt bling?

Hvis det er producenterne/importørerne selv der indstiller så er det jo forståeligt.

Iøvrigt går overgangen til elbiler hurtigere end selv jeg regnede med, Tal på næsten 1/4 af nybilssalget som BEV havde jeg først renet med at vi nåede 2024-2025. Med den udvikling vi ser nu kan det faktisk være stort set slut med ICE salg i Europa allerede omkring 2025. Der er nogle bilproducenter der burde have rigigt travlt.

  • 5
  • 0

Iøvrigt går overgangen til elbiler hurtigere end selv jeg regnede med, Tal på næsten 1/4 af nybilssalget som BEV havde jeg først renet med at vi nåede 2024-2025.

22,4% i September, og 19,2% i August - for nu at være helt præcis. ;-)

Selvfølgelig skal der mere end en måned eller to til at bekræfte, at vi virkelig er nået der til, men hvis vi vitterligt er, så vil tallet formentlig være langt over 50%, inden vi skriver 2025.

Resten af verden er ikke nået helt så langt som Danmark, selvom nogle (specielt Norge) er nået længere, men jeg har længe (siden 2016-2017) estimeret at 50% af nysalget globalt vil være BEV et sted mellem 2025-2027, og at fossilbiler vil være reduceret til en niche omkring 2030.

Den forudsigelse har fra start været mødt med en vis portion panderynker (også her på ing.dk), ud fra antagelsen om at det ville være fysisk umuligt at etablere så mange batterifabrikker i verden, på så kort tid - hvilket jo er en ganske rationel antagelse, som støttes af at det er udbuddet af battericeller, og ikke eksempelvis chips, der suverænt begrænser hvor hurtigt både Tesla og alle andre, kan oprampe deres BEV-produktioner i øjeblikket.

Meeen - jeg har dog bemærket at forudsigelsen ikke længere modtages med helt så mange pandenrynker, som for 4 år siden, selvom der stadig er rigtig meget, der skal lykkes, for at nå op på 30 mio BEV i nysalget i 2025.

Når jeg skriver 30 mio BEV, er det fordi jeg forventer en vis Osborne-effekt på tværs af bilmarkedet, på det tidspunkt hvor BEV når 50%.

Links er for at forklare Osborne-effekten. Jeg forbeholder mig stadig 1-3 år længere, og en knapt så dyb Orborne-effekt som grafen viser, men grafen er ikke helt urealistisk, og har faktisk forudsagt udviklingen forbavsende præcist siden, artiklen blev skrevet for snart 3 år siden.

  • 8
  • 1

Links er for at forklare Osborne-effekten. Jeg forbeholder mig stadig 1-3 år længere, og en knapt så dyb Orborne-effekt som grafen viser, men grafen er ikke helt urealistisk, og har faktisk forudsagt udviklingen forbavsende præcist siden, artiklen blev skrevet for snart 3 år siden.

Det er fint illustrativt, og jeg kan godt huske da Osborne-effekten ramte mediernes omtale.

Arealet imellem Osborne-kurven og det normale salg vil udgøre et efterslæb som skal indhentes. Og så er der hele konceptet med levetid på elbiler vs. ICE. Min egen kørende iPhone tror jeg ikke har en længere levetid, men jeg håber da :-)

  • 2
  • 0

Man vel bruge sådan en her: https://eauto.si/metron-shop/product/adapt...

Alternativt til 3 faser: https://eauto.si/metron-shop/product/adapt...

NEmlig, og kan vi så få nedligt de åndssvage regler som kræver virksomhedsdrevne standere til private, og istedet benytte den ordning som har virket i mange år. Fast antal kWh til alm. forbrug, elvarme sats derover - AKA. elvarmeordningen for folk med ladestandere.

Alt det andet pjat er noget en djøffer har opfundet i en våd drøm.

  • 20
  • 1

Den fedeste bil er en V8 diesel Cayenne Platinum S. Kører den selv. Kan trække en 3500 kg trailer. Kørte idag med et læs brosten fra Herning. Går vidst nogle år før en elbil kan køre 250 km med en stor trailer.

Motorlyden er ren musik. Og interiøret ubeskriveligt.

  • 4
  • 25

Sikke et fupnummer! Staten lader andre skatteydere financiere elbilerne - hvorefter journalisterne så lovpriser dem som ‚populære‘. Jamen hvor mange elbiler ville der blive solgt, hvis de blev beskattet på lige fod med andre biler? Næppe een eneste.

  • 3
  • 27

Jamen hvor mange elbiler ville der blive solgt, hvis de blev beskattet på lige fod med andre biler? Næppe een eneste.

Hvis man lod benzin og dieselbiler bære omkostningerne ved forureningen de udleder, ville der næppe heller blive solgt mange af dem.

  • 24
  • 2

Hvis man lod benzin og dieselbiler bære omkostningerne ved forureningen de udleder, ville der næppe heller blive solgt mange af dem.

Og man kan tilføje at hvis normalen var elbiler som ikke forurener og kan lades hjemme (for 75% af befolkningen), er lydløse og sikre.

Så kommer der en og præsenterer en ICE bil, som skal tankes op på en benzin tank, der stinker larmer, ryster og skal serviceres mindst en gang årlig, er dyrere i drift og sviner luften så en del mennesker får astma eller dør for tidligt, ødelægger vores klima, fører og passager sidder ovenpå 40 l højeksplosiv væske osv.

Så var ICE bilen nok aldrig blevet godkendt til brug i storby områder og næsten ingen ville købe dem.

  • 18
  • 5

Alene ironien ift indledningen i ovenstående artikel:

"Hvis der på det tidspunkt var nogen, som tænkte, at det var for tidligt med en elbil som vinder, synes jeg at salgstallene har vist det modsatte.

Elbiler udgjorde i september måned over 20 procent af det samlede bilsalg"

Hvor mange procent (eller brøkdele af promille) af det samlede bilsalg udgjorde Toyota Mirai ?

@Søren Lund Det er ikke salgstallene fra året før der afgør hvilken bil der bliver årets bil, det er modeller som omtales som interesante ude i salgshusene/snart nettet, en ny teknologi som fuell cell giver omtale, men bilen kan ikke sælges i stort tal før den er moden, det samme skete for whisper hope, som fik masser af omtale men aldrig slog igennem.

Jeg undres også over valget af Miraii, som især du bliver ved at vende til, måske fordi den er lettere at lægge distance til end Nexo som har bedre specifikationer, måske lidt fordi den bare ligner alle de andre biler du møder derude, dvs den skiller sig ikke ud.

Honda clarity har skrevet sig selv ud af konkurrancen ved 2 års produktionspause, til de for fuld kraft kommer tilbage i 2023, det skal blive spændene at følge de tre.

Nu er det Danmark vi taler om her, så OK med store tunge og dyre batterier, det bliver et problem for Kina, Indien, og Brasilien som måske ender med små batterier på batteriskiftestationer, det er en anden teknologi som måske overtager, eller aldrig bliver moden, men den står stærkt i forhold til kun at betale for den mængde batteri du her og nu har brug for, og løser problemet med fluktationer i produktion og forbrug af strøm, dvs samme problematik som vi løser når vi kører på brint, og lidt de samme argumenter som Better Place brugte, som bekendt var Better Place for tidligt ude i forhold til et for dyrt produkt, og manglende politisk vilje til at støtte op.

  • 0
  • 16
  • 0
  • 10

Mon ikke du mener 25% af befolkningen der kan opgraderes til at kunne lade hjemme på egen parkeringsplads, ikke 75%.

Sikre for dem der kører i dem eller dem de møder?

40 liter højeksplosiv væske, eller batteri med fare for termisk runaway, hvad er farligst?

Jeg mente faktisk 75% af befolkningen - den der bor i villa og rækkehusog som umiddelbart kan komme til at lade hjemme allerede i dag. De resterende 25% skal vi lige have udbygget infrastruktur til i form af 11kW AC ladere.

jeg mener at elbiler faktisk er mere sikre idet motor og sikkerhedssystemer kan reagere hurtigere end i ICEbiler. Derudover har de bedste af elbilerne ikke en kæmpe metalklods lige foran forsæderne. En metalklods der ved et frontalsammenstød enten havner i skødet på føreren eller skal finde en vej ind under bilen.

Hvad angår det med brande i biler, forekommer spontane brande en faktor 10 sjældenere i elbiler end i ICEbiler.

Derudover udvikler brande i elbiler sig meget langsommere end i ICEbiler. Derved har redningsmandskabet bedre tid til at få evt tilskadekomne ud af elbilerne - hvis de ikke kan komme ud selv.

  • 16
  • 1

Jeg mente faktisk 75% af befolkningen - den der bor i villa og rækkehusog som umiddelbart kan komme til at lade hjemme allerede i dag.

Det finder jeg usandsynligt, når jeg søger så finder jeg 57% bor i villa og parcelhuse, 20% af dem bor til leje og kan/vil måske ikke smide 30.000kr til en ladeboks.

8% af dem der bor i villa parkerer på offentlig vej, og kun få af rækkehusene har muligheder, så hvis alle der har muligheden installerede ladeboks kunne vi måske komme op på 25%.

  • 2
  • 16

Wauw, det er mange kommentarer på et blogopslag:) INGs læsere er glade for at debattere Årets Bil.

Den når næppe at blive årets bil 2022, men jeg ville lægge pengene i en Tesla Model Y fra Berlin med type 4680 batterier. Mon ikke den er kandidat til Årets Bil 2023?

  • 4
  • 2

Det finder jeg usandsynligt, når jeg søger så finder jeg 57% bor i villa og parcelhuse, 20% af dem bor til leje og kan/vil måske ikke smide 30.000kr til en ladeboks.

8% af dem der bor i villa parkerer på offentlig vej, og kun få af rækkehusene har muligheder, så hvis alle der har muligheden installerede ladeboks kunne vi måske komme op på 25%.

Det er godt nogle negative beregninger du bringer til torvs. For det første koster en 11kW ladeboks 4000-6000 kr. Elinstallation ligger i omegnen af 2000-8000 i praksis. Det er lidt langt fra dine 30.000.

Hvad angår mulighederne for at lade ved hjemmet er det vist kun Gentofte kommune der har forbud mod at trække ladekablet hen over fortovet.

De 10% af husstandene på vores rækkehusvej der har elbil lader alle ved at trække kabler over fortovet til bilen der står på vejen.

Jeg har set installationer hvor ejeren af kommunen har fået lov til at sætte ladeboksen op på en stander ved vejkanten.

Jeg tænker at for næsten alle der ikke bor til leje i etagebyggeri er der mulighed for at etablere egen ladeløsning hvor bilen kan lade om natten. Det vil dække ca 75% af befolkningen.

Ja, der kan indtænkes scenarier hvor det ikke er muligt, men opgaven er at se på muligheder og løsningsmodeller - ikke det modsatte.

  • 14
  • 1

Den når næppe at komme i produktion, inden årets bil 2022 er kåret.

Derudover tror jeg, at forbedringen fra 4680 bliver mere inkrementel, end folk forventer.

Model Y kommer sandsynligvis i produktion i Berlin indenfor 2 måneder, men den når ikke at blive leveret på markedet før lidt inde i 2022, og den bliver næppe udstyret med 4680-celler før langt inde i 2022.

I første omgang vil disse batteripakker komme fra Fremont og Austin (som jeg har forstået det).

Forbedringen med 4680-celler, kommer nok først og fremmest Tesla selv tilgode. Den nye pakke, betyder at Model Y kan fremstilles uden bund, da batteripakken vil gøre det ud for bilens bund, og de slipper for at montere forsæder og midterkonsol, inde i bilen, da alt, hvad der normalt er monteret på bunden af karosseriet, kan monteres på batteriet, inden batteriet monteres.

Vi kan se fra diverse billeder, inklusiv den batteripakke, de udstillede på fabrikken ved åbningsceremonien, at pakken indeholder 960 celler (40 på langs x 24 på tværs).

https://pbs.twimg.com/media/FBQAdRGXMAMZSN...

Omregner man (lidt koncervativt) den volumetriske energitæthed fra 2170-cellerne, kommer man frem til 27 Ah pr celle, så pakken vil rumme mindst 94,6 kWh i Long Range konfiguration.

Kapaciteten vil sandsynligvis blive begrænset til ~80 kWh i første omgang, indtil Tesla har tilstrækkeligt mange real life data (mon ikke 90-92 kWh kommer til rådighed derefter).

Til gengæld vil den kunne lade de 80 kWh betydeligt hurtigere end Model 3 og Y kan lade 76 kWh i dag.

  • 7
  • 1

Omregner man (lidt koncervativt) den volumetriske energitæthed fra 2170-cellerne, kommer man frem til 27 Ah pr celle, så pakken vil rumme mindst 94,6 kWh i Long Range konfiguration.

MEn det giver dem mulighed for at skifte til LiFePO4 (LFP), som har enormt god levetid (+300%) ifht. højperformance NMC-cellerne. LFP startede i Kina på SR+ men er nu udvidet LR, men ikke performance. I tilkøb har de meget lav indre modstand og er effektive. De nye celler til Semi må være LFP optimeret mht. ladetid.

Jeg når næppe at køre min Performance batteri-pakke i smader, men var den med LFP ville det aldrig kunne ske - million-mile battery baby!

Så er der lige noget med V2G oveni som bliver interessant med LFP i bilerne.

  • 7
  • 0

Model Y kommer sandsynligvis i produktion i Berlin indenfor 2 måneder, men den når ikke at blive leveret på markedet før lidt inde i 2022, og den bliver næppe udstyret med 4680-celler før langt inde i 2022.

Så du giver mig ret.

Til gengæld vil den kunne lade de 80 kWh betydeligt hurtigere end Model 3 og Y kan lade 76 kWh i dag.

Jeg vil se det, før jeg tror det. Jeg ved godt, at man med det nye design, hvor man så at sige leder varmen på den korte led af de sammenrullede plader, har en mere direkte vej for varmen ud af cellen. Og måske også noget mindre indre modstand, der giver mindre varmeudvikling. Men til gengæld har man betydeligt mindre køleoverflade uden på cellen i forhold til volumen.

Dertil kommer, at Tesla nok allerede er ret tæt på max. ladeeffekt for resten af systemet på et 400V batteri (de overskrider allerede CCS-standarden max. ladestrøm med cirka 25 procent). Så her kan de kun løfte den skrå del af ladekurven, medmindre de også hæver spændingen på batteriet. Plaid har fået løftet spændingen med 50V, men det er jo også kun en inkrementel ændring og ikke nogen reel game changer.

Jeg tror, vi skal være godt tilfredse, hvis der bliver skåret 15 minutter af ladetiden på en 1000 km tur. Men vil det ændre nogens liv så meget, at det er værd at sidde og vente på? Hvis jeg stod og skulle købe ny bil nu, ville jeg ikke udskyde købet for at vente på 4680.

  • 9
  • 0

Det gør også en enorm forskel. Ioniq 5 lader i praktisk brug hurtigere end Tesla Model 3 på trods af at TM3 har en højere max ladeeffekt. Jeg tror i øvrigt ikke TM3 er begrænset af køling af batteriet. Cellerne kan bare ikke tåle den høje ladestrøm undtagen når de er tæt på at være helt afladet.

Det interessante her er jo ikke så meget ladehastigheden i kw pr tidsenhed - kun når den ses i sammenhæng med bilens effektivitet. Så det er ikke hvor mange kW du kan lade i tid, men hvor hurtigt der kan lades fx. energi nok til 200 km's kørsel.

Efter at have kørt elbil i 7 år er det min erfaring at bilen bare når op over et gennemsnit på 100 kW ladehastighed er det nok. Det vil være utroligt få gange om året at det er ladehastigheden der styrer varigheden af din pause på en langtur.

  • 13
  • 1

Så kommer der en og præsenterer en ICE bil, som skal tankes op på en benzin tank, der stinker larmer, ryster og skal serviceres mindst en gang årlig, er dyrere i drift og sviner luften så en del mennesker får astma eller dør for tidligt, ødelægger vores klima, fører og passager sidder ovenpå 40 l højeksplosiv væske osv.

Så var ICE bilen nok aldrig blevet godkendt til brug i storby områder og næsten ingen ville købe dem.

Rundt omkring os er der flere og flere byer med miljøzoner, der kommer stadigt flere byer til, og zonerne bliver større.

Jeg betragter det som naturlig konsekvens af miljøzonerne, at vi snart oplever de første byer udelukke hybridbiler:

Jeg ser det komme ud fra en devise om; At når folk ikke må udlede partikler i bykernerne, så skal der heller ikke udledes partikler i forstaderne mens de kører ind til bykernen.

  • 6
  • 2

Det finder jeg usandsynligt, når jeg søger så finder jeg 57% bor i villa og parcelhuse, 20% af dem bor til leje og kan/vil måske ikke smide 30.000kr til en ladeboks.

8% af dem der bor i villa parkerer på offentlig vej, og kun få af rækkehusene har muligheder, så hvis alle der har muligheden installerede ladeboks kunne vi måske komme op på 25%.

@Benny

Med opladning på arbejdspladserne vil problem stillingen omkring kantstansopladning blive reduceret voldsomt.

Så kan vi lade de sidste vente til 2030 med at anskaffe sig en elbil.

Kig på en LEAF 2012 vs Ioniq 5, 72 Kwh:

Rækkeviden er tredoblet på 10 år, hurtigladning til 250-300km sker på 18 minutter mod LEAF'ns 1 time/100km

Prisen(indeksreguleret) er noget nær den samme !!

Prøv at kigge 10 år frem:

Jeg får øje på fordobling af rækkevidde, og kun 10 minutters opladning for yderligere 500km.

  • 8
  • 2

Det er godt nogle negative beregninger du bringer til torvs. For det første koster en 11kW ladeboks 4000-6000 kr. Elinstallation ligger i omegnen af 2000-8000 i praksis. Det er lidt langt fra dine 30.000.

De +30.00 er det som kommuner betaler for at opstille per kantstenslader, og det stemmer meget godt med vores forening, jeg har i dag talt med ham der står for det, jeg har tidligere skrevet at det var 4 ladepladser til 210 huse, men vi er 3 foreninger og det er den jeg har rækkehus i der har betalt 140.000kr for 2 standere med dobbeltudtag, dvs 4 pladser med 11kW ladepunkt, det er kun de 70boliger i vores forening der kan ansøge om en ladebrik til de ladepladser vi har betalt for, de andre kan få opskriften, og selv lave det samme. Prisen er 2,50kr per kWt, 2kr til selskabet og 50øre til foreningen, 20kr for at starte en opladning og 600kr per måned for abonementet og et list større startgebyr for at tilslutte sig ordningen og modtage ladebrikken, det er foreningen der vælger kun at tage 50øre pr kWt, og det er foreningen der vælger at dele døgnet i 3 tidszoner så man kun kan lade i egen tidszone, ja man skal flytte bilen men der kan sælges mindst 12 pladser med opladegaranti, og hvis alle fjerner bilen så snart der er strøm nok, kan endnu flere lade. Underskud betales via fællesudgiften, helt på linie med fælleshus, legepladser og andet der ikke laves for at tjene penge.

  • 0
  • 0

68% af danskerne parkerer på egen grund Kilde: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-03-svae...

Jo hele vores forening er en matrikel med en fælles parkeringsplads, at det er på egen grund betyder ikke at jeg kan få en fast plads, som du ligesom antyder.

Det kan godt være at en stor del af danskerne bor i lejligheder i byerne, men de ejer oftest heller ikke en bil. At kun 25% skulle kunne lade hjemme er helt hen i vejret

Jeg kan finde adskillige veje i vores byer hvor der står biler langs kantstenen, men ved selvfølgelig ikke hvem der ejer dem.

  • 2
  • 5

Jo hele vores forening er en matrikel med en fælles parkeringsplads, at det er på egen grund betyder ikke at jeg kan få en fast plads, som du ligesom antyder.

Benny det du beskriver er ikke egen grund. At du indirekte ejer en andel af grunden er ikke nok til at du kan tælles med i gruppen på 68% der parkerer på egen grund.

Men ellers er det da en progressiv forening i har! Hvis vi bare kunne få alle boligforeninger, der råder over et parkeringsareal, til at gøre noget lignende så var vi nået langt.

  • 7
  • 0

g det er den jeg har rækkehus i der har betalt 140.000kr for 2 standere med dobbeltudtag, dvs 4 pladser med 11kW ladepunkt,

@Benny

Dette er et godt argument for at vi skal kunne lade mens vi er på arbejde.

Det burde kunne klares med simple ladeudtag og 3,6 KW pr bil. Hvor hver enkelt holder regnskab med antal Kwh, ajourført i en manuel logbog[1]

Eventualt afregnet på en nettoløns ordning.

Bilister med egen indkørsel (68% jvnf. #138), og de hvor der er parkeringsmulighed på arbedspladserne er dermed dækket ind.

Hvor stor en andel det bliver tilsammen har jeg ingen dokumentation på, men et konservativt gæt på 80% er måske ikke helt skævt.

Skulle vi ikke lade disse 80% få en elbil før vi kaster offentlige penge i grams efter diverse ladeoperatører?

[1] Princippet med manuel logbog eksisterer i forvejen omkring arbejdsgiver betalt kilometer godtgørrelse, derfor kan løsnings modellen selvfølgelig også benyttes til strøm.

  • 1
  • 3

Prisen er 2,50kr per kWt, 2kr til selskabet og 50øre til foreningen, 20kr for at starte en opladning og 600kr per måned for abonementet og et list større startgebyr for at tilslutte sig ordningen og modtage ladebrikken, det er foreningen der vælger kun at tage 50øre pr kWt,

Umiddelbart lyder det som om at elbilisterne bliver overfaktureret? Lad os sige at der er 10 der har abonnement og de bruger i gennemsnit 4000 kWh årligt og hver har 100 opladninger årligt. Det giver så en indtægt på 10 x 600 x 12 + 10 x 4000 x 0,5 + 100 x 20 x 10 = 112.000 kr/år. Men i i får også 1 kr retur per kWh fra SKAT og det giver en ekstra indtægt på 40.000 kr årligt.

I har betalt 140.000 kr for etablering og har cirka 152.000 kr i årligt overskud ved 10 tilmeldte billister. Hvordan er det ikke en malkeko?

Ok jeg kan gå med til at, hvis der pt kun er et par tilmeldte, så er det et andet regnestykke. Men så må i regne med at ændre prisen når der kommer flere elbiler i foreningen.

  • 8
  • 1

Hvis du kører Tesla og er bosat i nævnte boligforening, så kan du lade 4000 kWh/år på superlader til en pris på 3,10 kr/kWh. Det giver en årlig omkostning på 12.400 kr.

Alternativt kan du betale 12 x 600 kr + 100 x 20 kr + 4000 x 2,50 kr = 19.200 kr for at lade hos boligforeningen.

At batteriet så ikke har godt af at blive lynladet altid er en anden sag.

  • 2
  • 0

I har betalt 140.000 kr for etablering og har cirka 152.000 kr i årligt overskud ved 10 tilmeldte billister. Hvordan er det ikke en malkeko?

Tilmeldingsgebyr går til administration, tror det var 1.500kr men er ikke sikker, så kommer ladestart gebyr på 20kr, jeg opfatter det som at du skal tanke minimum 8kWt dvs at du altid bliver trukket for 8kWt uanset hvor lidt du tanker, så hvis ikke lige konen akut skal til købmanden koster det ikke noget, månedsgebyret på 600kr opfatter jeg som bortfaldet forudsat der tankes mindst 240kWt i alle kalendermåneder, men jeg er ikke sikker.

Tager vi dit regneeksempel med 10 abonenter, nej vi siger 12 abonenter så der er fuldt besat, 12 x 240kWt x 0,5kr x 12måneder=17.280kr i årlige indtægter.

Det er godt nok langt fra dit regneeksempel med indtægter på 152.000kr og skatterabatter går helt sikkert til operatøren ikke til foreningen.

Der er pensioniser og andre der ikke har bil og slet ikke el-bil, så jeg vil betragte ordningen som fair, og bestemt ikke som overfakturering.

  • 1
  • 0

Det er godt nok langt fra dit regneeksempel med indtægter på 152.000kr og skatterabatter går helt sikkert til operatøren ikke til foreningen.

Du kommer også med nogle helt andre priser og betingelser nu.

Hvorfor skulle i lade operatøren rende med skatterabatten? I bliver snydt, i har jo selv betalt for anlægget. De udfører ikke andet arbejde for jer end at administrere et dusin abonnementer! Noget i øvrigt kunne få jeres administrationsselskab til at håndtere i stedet.

En operatør bør aflønnes efter det arbejde de udfører og det er helt uafhængigt af hvor meget strøm der lades. Hvad skal det koste at sende en årlig regning?

  • 12
  • 0

Der er pensioniser og andre der ikke har bil og slet ikke el-bil, så jeg vil betragte ordningen som fair, og bestemt ikke som overfakturering.

Jeg er med på at det skal være brugerne af ladestanderne som betaler udgifterne til det. Men betingelserne er netop ikke fair for pensionister og andre, der kører få km årligt. Det du beskriver svarer til at man minimum skal køre cirka 15.000 km årligt. Hvis du som pensionist har et kørselsbehov på 5.000 km årligt, så kommer du til at betale det samme som ham der kører 15.000 km. Og der er simpelthen ikke nogen årsag til at der skulle være et sådan minimum indbygget for medlemmer af ordningen.

  • 4
  • 0

Tager vi dit regneeksempel med 10 abonenter, nej vi siger 12 abonenter så der er fuldt besat, 12 x 240kWt x 0,5kr x 12måneder=17.280kr i årlige indtægter.

Det er godt nok langt fra dit regneeksempel med indtægter på 152.000kr og skatterabatter går helt sikkert til operatøren ikke til foreningen.

Hvor blev de 12 x 240 kWh x 1,0 kr x 12 måneders = 34.560 kr skatterabat af ?

Mener du selskabet både tager 2 kr/kWh for strømmen og scorer 1 kr/kWh skatterabat oveni, uden det overhovedet kommer jer og jeres forening tilgode ?

I så fald, skal I da se jer om efter et andet selskab.

  • 4
  • 0

Jeg ligger i øvrigt mærke til at Peugeot 308 kommer som fuldelektrisk senere. Det er (for mig) interressant fordi det så vil være en af de første elektriske stationcars (jeg vil gerne have den ekstra plads, men er ikke med på SUV-bølgen).

  • 2
  • 0

Mener du selskabet både tager 2 kr/kWh for strømmen og scorer 1 kr/kWh skatterabat oveni, uden det overhovedet kommer jer og jeres forening tilgode ?

I så fald, skal I da se jer om efter et andet selskab.

Hvis du kører ind tik Circle K og tanker nogle kWt, får du så skatterabatten tilbage ved årets udgang eller er det indregnet i prisen?

Hvis jeg kender bestyrelsen ret så er hver en sten vendt før valg af udbyder, udbyderen skal have 2kr per kWt, de betaler strøm, og afgifter på strømmen, de betaler målerafgiften og de betaler for rettelse af fejl på standere og målerskab, og administration.

Fik iøvrigt at vide at i Sverige koster den tilsvarende ordning 10kr per kWt, det skyldes de meget høje målerafgifter, så 2kr her er faktisk billigt.

  • 0
  • 3

Der er pensioniser og andre der ikke har bil og slet ikke el-bil, så jeg vil betragte ordningen som fair, og bestemt ikke som overfakturering.

Det lyder meget dyrt og omstændigt.

Vil er lige flyttet i et bofællesskab med 30 huse og to fælles parkeringsområder. Da foreningen mener at elbil ladning indenfor få år bliver næsten alles behov, har foreningen bekostet træk af ny forsyning og tavler fra gravstenen til parkeringsområderne. Foreningen har ligeledes bekostet opsætning af 2 stk 11kW ladere som deles mellem elbilejerne.

For at få lov til at lade skal man melde sig ind i ladeklubben. Det koster 3000 kr i engangsgebyr. Herefter koster det 75 kr/md for at have adgang til et ladestik. Ladning koster brugeren 1.18 kr pr kWh (refusionen udløser 1,12 pr. kWh ).

For den enkelte koster opladning med 4000kWh om året

  • 8620 for første år
  • 5620 for de efterfølgende år.

dise beløb er foreningens indtægter ved siden af refusionen som er 4480 kr pr 4000 kWh. I alt får foreningen derfor 13.100 kr i indtægt pr. bil det første år. Andet og efterfølgende år får foreningen 10.100 pr. bil. Foreningen har så udgifter til strøm og vedligehold af ladestandere. Ladestanderne kostede 6000 kr pr stk. Strømmen er til Nordpool pris +0,015 kr/kWh - hertil kommer transport og målerleje.

Da der næsten udelukkende lades om natten er elprisen som regel meget lav. Den har endda enkelte nætter været negativ. Det styres af vores ladeapp som kan indstilles til at starte ladning på det mest gunstige tidspunkt ud fra pris/CO2/%vedvarende energi

Indtil videres ser økonomien godt ud med overskud for foreningen. Vi justerer prisen pr kWh hvis der ophobes for mange penge i ladeklubben.

  • 15
  • 0

Hvis du som pensionist har et kørselsbehov på 5.000 km årligt, så kommer du til at betale det samme som ham der kører 15.000 km. Og der er simpelthen ikke nogen årsag til at der skulle være et sådan minimum indbygget for medlemmer af ordningen.

Hvad med udnyttelsesgraden af parkeringspladser og ladepunkter?

Vi har altid mangel på parkeringspladser, og nu har vi kastet 4 pladser på el-bil bålet, altså faldende udnyttelse af parkeringspladser.

Uden restriktioner ville der være plads til 4 el-biler, med restriktioner hvor du deler døgnet i 3 tidszoner er der plads til 12 el-biler, hvis du har gæster i din egen ladetid kan du låne din brik ud, hvis 7 pensionister vil nøjes med at lade i de 8 timer men på hver sin ugedag kan de lave deres egen lille klub og smide ladebrikken i postkassen til ham der skal lade i morgen.

  • 0
  • 5

Fik iøvrigt at vide at i Sverige koster den tilsvarende ordning 10kr per kWt, det skyldes de meget høje målerafgifter, så 2kr her er faktisk billigt.

Den ordning skal man godt nok være dummere end en normal dum svensker, for at hoppe på, efter som normen er 1,00-1,50 SEK/kWh (0,75-1,12 DKK/kWh) i Sverige.

Jeg håber svenskerne har straffelovgivning, ligesom i Danmark, som tager sig af den slags. https://danskelove.dk/straffeloven/282

  • 4
  • 1

Uden restriktioner ville der være plads til 4 el-biler, med restriktioner hvor du deler døgnet i 3 tidszoner er der plads til 12 el-biler, hvis du har gæster i din egen ladetid kan du låne din brik ud, hvis 7 pensionister vil nøjes med at lade i de 8 timer men på hver sin ugedag kan de lave deres egen lille klub og smide ladebrikken i postkassen til ham der skal lade i morgen.

Før det første har i teoretisk plads til cirka 36 el-biler, da jeres system effektivt forhindrer at man lader hver dag. Eftersom at man ikke lader hver dag, så bruger en pensionist ikke et "slot" - han lader måske kun 1-4 gange månedligt. Hvis du tænker i slots, så tænk det som at alle pensionisterne kan deles om et enkelt slot og at 3 almindelige elbilister kan deles om et enkelt slot.

Igen jeg synes det er flot at jeres forening har opsat ladere. Det er uendeligt bedre end de to naboforeninger uden ladere. Men jeg synes der er nogle ting der kunne skrues på. Hvis det var mig der var formand, så ville jeg starte med at fyre operatøren og få en ordning som den Jens Kjellerup beskriver. Jeg ville også droppe det med tidszoner, minimumsforbrug og så videre. Det er unødigt komplekst lavet og er som sagt urimeligt overfor dem der kun har et mindre behov. Ja med så få pladser, kan det være nødvendigt med en regel om at man skal flytte bilen når den er færdig med at lade, men så er det hellere ikke sværere.

På sigt bliver alle biler elbiler, så hvorfor ikke have ladere på alle pladser? Det med to ladere i et hjørne af pladsen er et overgangsfenomen. Hvem gider flytte bilen når den er færdig med at lade?

  • 9
  • 0

Ang. tesla 4680 batterier - der er pt. kun produceret én (1) funktionel pakke. Den er "testmule" hos Tesla selv. Der kommer til at gå lang tid før de er klar til at komme i en bil. Y er en god bil - men den får virkelig kamp til stregen af Kia og Hyundai, jeg tror at Tesla bliver kørt bagud inden for de næste 3-4 år, hvis ikke de snart få pillet fingeren ud og får styr på softwaren.

  • 3
  • 4

Jeg har brugt mere end 90 minutter på vejen i en EV6 og nok ligeså lang tid på at hive informationer ud af sælgerne.

800Volt EGMP platformen er rigtigt god, men elbils teknisk er Tesla stadigt foran med deres "gamle" 400 volt design

Og da EV6/Ioniq 5 nok er dem der er tættest på Tesla i 500K klassen, kan jeg ikke se hvem der skulle pille Tesla af podiet de næste 3-4 år og slet ikke når 4680 cellerne kommer i bilerne.

Du kan også se det sådan her: De andre har kun lige lært at tæmme Li-ion batterierne, mens Tesla er ved at implementere sit next-gen batteri.

"Nogen" skal med andre ord trække et funktionelt batteri op af hatten, som også er kommet i serie produktion OG tydeligt bedre end 4680 inden for de næste 3-4 år før de kan overtage første pladsen.

Jeg håber det sker, men .... ikke specielt realistisk

  • 4
  • 0

Jeg ligger i øvrigt mærke til at Peugeot 308 kommer som fuldelektrisk senere. Det er (for mig) interressant fordi det så vil være en af de første elektriske stationcars

Kan anbefale dig at kigge på en e-niro selvom den ser lidt SUV agtig ud. Elbiler bliver i sagens natur et batteri højere end almindelige biler (i hvert tilfælde hvis man ønsker plads på bagsædet)

Nåhh ja, og så er der 7 års bumper-2-bumper garanti

  • 1
  • 1

Det er faktisk forkert. Elbilen med det mest holdbare batteri er Kia e-Soul og den dårligste er BMW i3. Kan ikke lige grave referencen frem og kan ikke huske hvor de andre lå, men det er ganske vist.....

Som jeg husker det omkring e-Soul så døjes der med cold-/rapidgate ? (Samme problem med referencen)

Ud over holdbarhed, så er cold-/rapidgate også en ret vigtig parameter omkring det at kunne tæmme batterierne.

Tesla har deres preconditioning ifm superchargers, kan du lige fra hoften(uden at slå op) nævne hvilke andre biler der kan det ?

  • 1
  • 5

Hvis vi kun kiggede på teknologien - så ville VW ikke sælge en eneste elbil - men bilkøbere er mere nuancerede. De vil klart foretrække at købe en VW (Fordi det er en "bilproducent") end en teknisk set bedre tesla.

Hyundai og Kia rammer lige ind hvor det gør ondt - de er også en "bilproducent", men de leverer biler som dels har spændende design, gode features og rigtig gode opladningsmuligheder.

Tesla er stadig en amerikansk bilproducent med enormt svingende kvalitet og nogle steder halvfærdige software løsninger. :/ (Men jeg er stadig utrolig glad for min 3'er og min S'er)

  • 5
  • 3

Hej.

Her kigger jeg især efter SL. Jeg har en gammel e-cykel med et Bosch PowerPack 400 batteri. Cyklen har kørt ca 16.000 km og det nuværende batteri ca 4.000 km (fra ca 2016). Jeg har brugt cyklen til og fra arbejde ca 26 km i alt, men nu er cyklen udskiftet med en ny og bedre.

Spørgsmålet er: Hvordan lader jeg bedst på batteriet, når ugentlig brug nok maksimalt bliver 10 km. Skal det stå i laderen hele tiden? Eller skal jeg bruge af det til ca. 40 % og så lade?

Mvh Bjørn

  • 0
  • 0

Spørgsmålet er: Hvordan lader jeg bedst på batteriet, når ugentlig brug nok maksimalt bliver 10 km. Skal det stå i laderen hele tiden? Eller skal jeg bruge af det til ca. 40 % og så lade?

Dit elcykel batteri har formodentlig ingen aktiv styring af temperatur. Det betyder at hvis du anvender det i yderområderne slides der meget på det.

Hvis du holder batteriet mellem 40% og 60% vil det holde næsten evigt. Med så korte ture skulle det være en smal sag at starte med 60% og komme hjem inden det når 40%. Herefter lades op til 60% igen.

Hvis batteriet ligger længe kan de betale sig at tjekke ladningsgraden med jævne mellemrum.

  • 1
  • 0

Hvis du holder batteriet mellem 40% og 60% vil det holde næsten evigt. Med så korte ture skulle det være en smal sag at starte med 60% og komme hjem inden det når 40%. Herefter lades op til 60% igen.

Tak 😊

60% er for lidt, når jeg også skal bruge cyklen som back-up (hvilket jeg glemte at skrive i mit første indlæg). På en fuld opladning kan cyklen køre ca. 45 km (om sommeren). Jeg har i alt 28 km frem og tilbage, så nu efterlyser jeg den næstbedste batteriopladningsstrategi.

Mvh Bjørn

  • 0
  • 0

så nu efterlyser jeg den næstbedste batteriopladningsstrategi.

Hvis jo længere du kan holde dig fra yderpunkterne jo bedre for batteriet. 40%-60% er bedst for levetiden. 30%-70% forkoter den traditionel med en faktor 10. 20%-80% yderligere med en faktor 10 osv hel ned til 0%-100% hvbor du måske har maks 1000 opladningscykler inden batteriets kapacitet er faldet til 70% af kapaciteten som nyt.

Derfor vil det være smart af dig at lade både hjemmefra og inden du kører fra arbejde. Så kører du maksimalt 28 km på en opladning. Det burde du kunne gøre indenfor grænserne af 80%-20% hvilket skulle give plads til måske 10.000 opladninger.

Teslas bud på deres holdbarhed af deres batterier med 21700 celler er 1 mio km før 70% grænsen nås. De anbefaler i samme ombæring at der i dagligdagen lades til maks 80%. Nu er dit batteri nok ikke helt i samme kaliber som Teslas men hvis du kunne nå 100.000 km på din elcykels batteri er det jo flot. Det er ca. 9 år frem og tilbage til arbejdet.

  • 2
  • 2

Kan anbefale dig at kigge på en e-niro selvom den ser lidt SUV agtig ud. Elbiler bliver i sagens natur et batteri højere end almindelige biler (i hvert tilfælde hvis man ønsker plads på bagsædet)

Nåhh ja, og så er der 7 års bumper-2-bumper garanti

Tak, kigger lidt nærmere på den.

Jeg har allerede sammenlignet højden på en række elbiler. Skoda Enayq er f.eks. lidt lavere end de fleste e-SUVs.

Og, ja det er selvfølgelig bl.a. fordi de er løftet op af batteriet. Men det kan lade sig gøre: Tesla S, Tesla 3, Porsche Taycan og Polestar 2 er ikke speciet høje.

En Tesla model 3, eller en Polestar 2 som stationcar ville være perfekt for mig. Der er jo nu nogen stationcars på vej (VW, MG og Peugeot), så lad os se om et år eller to.

  • 1
  • 2

Elbiler bliver i sagens natur et batteri højere end almindelige biler (i hvert tilfælde hvis man ønsker plads på bagsædet)

Markedet mangler netop bilmodeller hvor man placerer batteriet "på bagsædet" i stedet for i bunden.

En løsning, hvor man stadig kan have batteriet i bunden, have plads på bagsædet og ende med en lav bil, er at gøre som på Porsche Taycan og lave en "foot-well" i batteriet (lige der hvor bagsædepassagererne har fødderne er der ikke batterimoduler).

  • 5
  • 0

Tesla har deres preconditioning ifm superchargers, kan du lige fra hoften(uden at slå op) nævne hvilke andre biler der kan det ?

Næhh, det har ingen betydning for mig overhovedet. Ladning mere end 5 min syntes jeg er irriterende, fordi det er et uvelkomment afbræk i kørslen. Om det til gengæld tager 40 eller 60 minutter er ligegyldigt, når man alligevel er skiftet fra køre modus til kaffe ditto.

Eftersom ingen elbiler kan "lade" lige så hurtigt som en dieselhakker, er hvad jeg går op i, at batteriet holder så længe som muligt - både for miljøet og for min egen pengepungs skyld.

Andre kan have en anden mening, jeg taler kun for mig selv.

  • 3
  • 4

Fra en Tesla 3 ejer.

Til daglig: Man tager stikket ud, bilen ved allerede at den skal køre til arbejde og kender den optimale vej..tryk på bremsen og før gear stangen ned og du er på vej... Det er det.

Til langtur: Indtast eller fortæl hvor du vil hen, så planlægger bilen resten af turen for dig.

Det er den mest simple bil jeg nogensinde har ejet, både med hensyn til software og teknik.

  • 4
  • 5

Hvorfor er de der standere så dyre? Jeg fik heldigvis en clever med i prisen på min bil, men ellers koster det vist 8000. Der er en chip der kan fortælle bilen hvad den må trække og så er der en tæller der måler KWh og sender det til Clever. Intet andet. Selv strømmen er ren 3x230vx16A. Tror der er nogen der tjener rigeligt på den slags standere. Jeg har set 11KW ladere til omkring 2000kr som man sætter direkte i et rødt CEE stik. Jeg har selv en 16A (3,7KW) mormor lader som jeg gav 1000kr for til sommerhuset.

  • 0
  • 1

De dyre standere har indbygget måler, styring og HPFI B. Skal man have b-relæet til sin gruppetavle, skal man af med 3-6000kr for det relæ.

  • 1
  • 0

En Tesla wall charger koster 4000 kr inklusiv indbygget RCD relæ. En fjernaflæst Kamstrup elmåler, magen til den dit elselskab bruger, koster 1400 kr. Den kan også fjernstyres til at afbryde strømmen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten