motorbloggen

Elbiler holder, hvad de lover - og lidt til

Norske Motor har testet 29 af de elbiler, som nu er tilgængelige i Norge. Det foregik på den samme strækning fra Oslo til Folldal, knap 300 kilometer nordpå, under de samme vejrforhold, med den samme fart. Og ingen biler skuffede med hensyn til WLTP-rækkevidden. Til gengæld var der nogle, der oversteg forventningerne ganske betragteligt.

Kørslen foregik i denne måned, under sommerlige forhold på mellem 15 og 21 grader, hvor der tilmed ikke blæste en vind. Forholdene kunne således ikke have været bedre for en lang tur i elbil, som nordmændene skriver.

Instruksen var at køre bilerne fuldstændig flade – før de blev samlet op af SOS Vejhjælp og fragtet til nærmeste ladestation.

645,3 kilometer rækkevidde

Tilbage står, at Tesla Model S klemte hele 645,3 kilometer ud af batteriet, 35 kilometer længere end WLTP. Hyundai Kona lover 480 kilometer, men gik ifølge testen 568,4 kilometer.

Bilen med den korteste rækkevidde var en Volkswagen e-Golf.

Motor nævner selv, at WLTP-testforholdene ingenlunde er identiske med den norske test. Blandt andet køres der også 130 km/t, når WLTP-testen gennemføres, hvilket ikke har været muligt her.

Se hele listen og læs mere om testen her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er ikke ekspert mht norsk, men ville dog ikke umiddelbart mene at "med vindstille vær" som der står i original-artiklen bør oversættes til "med blæsende vejr"? På den anden side er Google Translate enig med artiklen (gad vide om det er tilfældigt?), så kan da godt være jeg skal læse op på mit norske! :-D

  • 13
  • 1

Det burde stå på side 1 i velkomstbrochuren på journalisthøjskolen, at man skal holde sig fra at bruge googleoversættelser i sine artikler.

Der dukker næsten altid nogle afslørende vendinger op i det færdige produkt, som er åbenlyst fejloversat af Google, og hvor det nogle gange bare virker sprogligt mærkeligt, men hvor det andre gange er decideret meningsforstyrrende eller endda -forvridende.

  • 8
  • 4

Så når elbiler får optimale forhold så passer det som marketings folkene påstår.. Hvordan skulle det på nogen måde imponere? det er vel kun det man må og skulle forvente. Lad os nu se samme stræk i januar med en solid snestorm i modvind og -20 grader .. og biler der har stået natten over uden at lade/fået batteriet varmet hvis de så holder hvad de lover SÅ er der grund til at være tilfreds men stadig ikke synderligt imponeret når nu elbiler bliver talt op som verdens 8 vidunder.

  • 6
  • 47

At køre bilerne fuldstændigt flade er en brutal test, men den giver til gengæld rigtig god information - også om de skjute buffere i batterikapaciteten. Det ville være interessant at gentage testen (under præcis samme forhold) efter at alle bilerne har kørt feks. 100k km, og hermed få et præcist tal for batteridegradering.

  • 4
  • 1

Det ville være interessant at gentage testen (under præcis samme forhold) efter at alle bilerne har kørt feks. 100k km, og hermed få et præcist tal for batteridegradering.

j det kunne teoretisk set være interessant for at få et billede af hvor stor en buffer ser er i hver batteripakke - og samtidigt se degraderingen. Jeg tror dog det bliver en lidt kedelig øvelse.

Jeg har to elbiler og den ene er nu 5,5 år gammel og min erfaring er at dens batteridegradering følger den samme kurve som andre bilers. Der tabes nogle % det første år. Derefter flader degraderingen ud så den er næste ingen ting de efterfølgende år som i denne: https://electrek.co/2018/04/14/tesla-batte... Vores 5,5 år gamle bil er en Leaf 30 kWh

  • 17
  • 0

Blandt andet køres der også 130 km/t, når WLTP-testen gennemføres, hvilket ikke har været muligt her.

Det er ikke muligt så mange steder i Norge. Måske endnu en af grundene til at de er så glade for elbiler.

  • 4
  • 20

I Norge er de jo fartgrænsefascister, med absurd lave hastighedsgrænser bakket op af fotofælder og drakoniske bøder. En fossilbil kører jo også langt på literen ved 60 i timen

  • 4
  • 28

Er det snyd at følge loven? Fartgrænserne er aldrig vejledende minimum - hvis du kører for stærkt så bryder du loven.

Og ja, de norske motorveje er langsommere end visse danske. Men en norsk avis skal teste efter relevante norske forhold, ikke efter tyske

  • 25
  • 1

Og ja, de norske motorveje er langsommere end visse danske. Men en norsk avis skal teste efter relevante norske forhold, ikke efter tyske

Hastighedsgrænsen på de fleste motorveje, hvor jeg kører i Danmark er 130, og det kan jeg rent faktisk køre det meste af tiden.

Derfor kan den norske test heller ikke ukritisk overføres til Danmark. Jeg kan også få mine fossildrevne køretøjer til at køre langt på literen, hvis jeg er ved at løbe tør, hvilket man jo er efter 1 max 2 timers kørsel i en elbil.

  • 4
  • 35

Fantastisk begreb "fartgrænsefacister"!

De der ikke overholder fartgrænserne - er de så "fartgrænse-egoister" eller "fartgrænse-nihilister"?

Lidt som et kuriosum. Min kone kommer fra Rusland, og der er der mange love, men de bliver dog ikke overholdt. Og skulle det knibe kan 1.000 rubler hjælpe på meget. Hvis lovene i Rusland skulle overholdes til punkt og prikke, så ville samfundet gå helt i stå.

I Danmark er der mere styr på det, og her overholder vi lovene, endog de der kommer fra EU, selvom andre EU lande ikke altid er så flinke. Heldigvis er lovene mere gennemtænkte, men alligevel bliver de aldrig helt overholdt. Salig Mogens Glistrup sagde at det er en dårlig politibetjent der ikke kunne gå ud på gaden og sætte en tilfældig dansker 14 dage i fængsel.

Heller ikke fartgrænserne overholdes i Danmark. Kører man på en landevej i Jylland, så er hastigheden ofte oppe over de 90.

Så det er jo egentligt noget skidt at vi er en nation af egoister. Hvad kan vi gøre ved det?

Sætte politiet massivt ind. Nøjagtigt som et facistisk system ville gøre! Kontrol GPS'er i alle biler så man ved hvor de er. Flere overvågningskameraer. DNA bank med hele befolkningen. AI ansigtsgenkendelse.

Skal vi overholde fartgrænserne skal vi vel også overholde alle andre regler til punkt og prikke. Findes der noget argument for ikke at gøre det?

  • 5
  • 26

hvilket man jo er efter 1 max 2 timers kørsel i en elbil.

Jeg kan godt se problemet 1 max 2 timers kørsel i en elbil til batteriet er tomt når den har 500-600 km rækkevidde! Når elbillisterne kører med de hastigheder ville jeg også være utryg ved at der kommer flere elbiler på vejene.

Spøg til side når jeg kører i min elbil - der vel at mærke er billigere end en tilsvarende VW passat - og jeg skal besøge svigerfar i den anden ende af landet kører jeg efter fartgrænserne som 85% af alle de andre bilister. Jeg kører alle 450 km på en og samme ladning så "1 max 2 timer" en måske bare en anelse biased.

  • 33
  • 3

Jeg kan godt se problemet 1 max 2 timers kørsel i en elbil til batteriet er tomt når den har 500-600 km rækkevidde! Når elbillisterne kører med de hastigheder ville jeg også være utryg ved at der kommer flere elbiler på vejene.

Så forbyd elbiler på motorvejene. :-)

De fleste elbiler løber altså tør efter 2 timer på en motorvej, med mindre de ligger og sinker trafikken. Der er så kommet enkelte modeller som kan klare 3 timer, men så er det også sagt.

  • 3
  • 26

Fedt med sådan en test. Super for Nordmændene, når nu det er testet under de forhold de mestendels kører under.

Ville være fedt med en tilsvarende test i Danmark.

Mit helt store issue med el-biler lige nu er prisen på de modeller jeg ville kunne anvende når jeg pendler 120km hver dag hvor ca. 90 af dem foregår med 130 km/t. De bruger altså bare rigtig meget strøm ved den hastighed. Jeg har ikke mulighed for at lade på arbejde så den skal kunne klare begge veje i 5 graders frost uden at give range-anciety for at være anvendelig og så render vi hurtigt i 250.000+ for en el-bil der kan det og har en rimelig komfort.

  • 4
  • 2

Jesper: Du skal da bestille en prøvedag hos Tesla, off you go. Din opfattelse af el-bilers rækkevidde passer jo ikke sammen med rapportens konklusioner, uanset om du kører 90 eller 130, skal du jo nok komme både frem, rundt, og tilbage igen.

  • 15
  • 4

Det var sådan ikke lige min pointe. Jeg kører 220 dage om året. 4 minutter hver vej lig med 8 minutter om dagen x 220 dage = med ca. 29 timer og 20 minutter som jeg kunne tilbringe sammen med min familie for slet ikke at tale om de psykiske problemer jeg ville få ved at trille så langsomt afsted hele tiden ;-) Vinterdage i Danmark har vi vel haft ca. 5 af over de sidste 2 år...

Jeg kunne også bare købe en 10 år gammel mikrobil og trille med 100km/t hele tiden. Men det ønsker jeg ikke. Det er vel ikke ublu at forlange en vis komfort og køreglæde når jeg nu kører 30.000 km året.

  • 5
  • 6

250.000+ for en el-bil der kan det og har en rimelig komfort

Det med komfort kan du så altid bruge som argument, hvis det i virkeligheden er en Tesla-look-alike du vil have. Men der findes nu et par stykke, så mon ikke det bare er lidt fobi mod forandringer ........

MG ZS EV 263km 220.000kr

Opel Corsa-e 337km 245.000kr

Renault ZOE 380km 240.000kr

VW e-golf 222km 230.000

VW e-UP 251km 163.000kr

Skoda Citigo e iV 258km 160.000kr

Seat Mii Electric 258km 150.000kr

Hvis 260.000kr er indenfor rækkevidde, så er der også - Hyundai Ioniq Electric, Trend 311km

(Den billigste af de nævnte per km rækkevidde er tilsyneladende Seat'en, den dyreste e-Golf'en)

  • 14
  • 1

Det er nu ikke Tesla Jeg går efter. En hyundai Kona eller iOniq kunne være rigtig fin. Nissan leaf med det store batteri lige så. Men når det er som pendler bil (bil nr. 2) så er budgettet noget lavere. Seneste skud på stammen er et stretch, men en bil til 150.000,00. Brugt naturligvis. Nuværende pendler er en gulplade seat leon 105 hk diesel med DSG. Den har gjort det fremragende med mellem 17 og 20 km literen. Den har været et stabilt diesel tog både sommer og vinter. En tilsvarende komfortabel og økonomisk overkommelig el-bil er svær med de antal km motorvej jeg kører. Jeg springer på el-bil så snart det økonomisk er ladsiggørligt. Men lige nu synes jeg bare ikke der er noget der rigtigt opfylder kravene, med mindre vi går meget højere op i pris.

  • 3
  • 0

Tommy, har du regnet på TCO for din disiel contra en el-bil?

Jeg pendler selv 260km om dagen, i en 10 år gammel Mecedes, men har stærkt overvejet en Tesla Model 3 LR. Jeg vil ca skulle betale 500 kr mere om måned med alt betalt hvis jeg havde nok til udbetalt til lån. Dvs, lige så snart jeg har det, så er jeg skiftet.

  • 9
  • 0

Tommy, har du regnet på TCO for din disiel contra en el-bil?

Jeg pendler selv 260km om dagen, i en 10 år gammel Mecedes, men har stærkt overvejet en Tesla Model 3 LR. Jeg vil ca skulle betale 500 kr mere om måned med alt betalt hvis jeg havde nok til udbetalt til lån. Dvs, lige så snart jeg har det, så er jeg skiftet.

Dejligt du foretager denne beregning og din vurdering udfra det. Vi har TCOwise aldrig haft billigere biler end da vi skiftede til el for 5,5 år siden.

Hvis alle gjorde som du kunne de gamle fossil iler hurtigt blive skiftet.

Det som den private TCO mangler, er de besparelser vi alle vil have på sundhedsvæsenet ved at få alle de partikelforurenende biler udfaset.

Ligeledes ville det spare mange familier for omkostninger til astma og allergimedicin - og ikke mindst forbedre livskavlitet og forlænge livet for rigtigt mange af vores medmennesker

  • 13
  • 4

Har du regnet på hvor meget tid du sparre på ikke at tanke benzin/diesel? Kontra de 5 sek. det tager at sætte el-bilen til opladning. Så vil du få mere tid til familien.

  • 6
  • 2

Skriver du, at du har købt en bil, kørt 130.000 km i den over 5 år (26.000km/år) til en samlet pris på 18.000kr i afskrivning på bilens værdi? Hvad købte du din Altea for i 2015? Og hvad solgte du den for her i 2020?

  • 4
  • 1

Har ikke beregnet TCO, men gjorde det så lige. Men jeg fandt et lille regneark på bilbasen og plotter jeg min Nuværende Seat LEON på der giver det en TCO pr. km på ca. 2,09. Lad os sige jeg har været vældig optimistisk (Men tallene er så reelle som de kan være med mindre jeg har misset en regning et sted) og så justere dette til 2,75 pr. km.

På FDM fandt jeg en artikel om tesla. De beregner omkostninger pr. på en model 3 Long range til 4,35 pr. km.

Kan nok være jeg har haft en billig bil. Men det er en meget stor forskel så det vil ikke på nogen måde kunne give god økonomi for mig.

  • 5
  • 2

Her er mit budget for min Kona EV, som jeg fik i januar 2019, og som ind til nu har kørt 48.000km. Vi forudsætter 35.000 km/år og dermed ca. 6 år inden 200.000 km garanti på drivlinje, batteri. Altså 100 % afskrivning ved garantiudløb.

Runde beløb: Bil med to sæt dæk, måtter osv: 325.000 kr To sæt vinterdæk og to sæt sommerdæk: 20.000kr Vægtafgift: 6x600 kr = 3500kr Forsikring 6x5000 kr = 30.000 kr El fast pris Clever: 6x12x660kr = 50.000 kr Service (15.000km intervaller). 12 service x 1000kr = 12.000 Diverse = 10.000 kr i alt 450.000 kr med det hele 2,25 kr/km En hel del af kørslen er skattefri kørselsgodtgørelse, som trækkes fra.

Og så kører vi i en topmoderne og sikker bil med alt i udstyr og 204 HK.

  • 10
  • 2

Service (15.000km intervaller). 12 service x 1000kr = 12.000

Prøv engang at se på hvor meget de laver ved den service, og overvej så om det er pengene værd. Min elbil får ikke service. De enste de reelt gør er at skifte pollenfiler i AC. Ja ok, de checker bremser og styretøj og dæk, men det kan jeg altså selv se og mærke om er iorden når jeg kører. Vi danskere er slaver af at gøre som mor anbefaler.

  • 10
  • 4

Vi danskere er slaver af at gøre som mor anbefaler.

Enig - vores Nissan Leaf skal i flg Nissan til service en gang om året. De sætter et stik i til diagnosen og laver visuel inspektion af bremser, tjekker dæk og vinduesviskere. Reelt intet arbejde udføres bortset fra udfyldelse af serviceskema, men service er forudsætningen for opretholdelse af garantien. .

Så er det straks mere reelt med vores Tesla. Ingen krav om service, men en anbefaling om at få efterset bremserne ved 200.000 km.

FDM har alligevel i deres TCO for Tesla indregnet standard prisen for en serviceaftale - en helt unødvendig udgift for moderne biler

  • 19
  • 2

Jeg kunne lave et tilsvarende regnestykke på vores Tesla fra 2015 - bare med 400k km over 8 år, hvor jeg også lander på omkring 2 kr/km lidt afhængigt af hvad men regner bilen til at være værd efter garantiudløb. Din beregning er konservativ da bilen helt sikkert ikke er værdiløs efter 6 år. Der er bare mange der heller vil spare på den korte bane og stå ved mekanikeren i tide og utide og betale mere pr. kørt km i en markant ringere bil.

  • 4
  • 4

6 indlæg oppe og for 11 timer siden som svar på og med overskriften TCO skriver du at din bil har kostet 18.000 kr på 5 år. Du ved godt at TCO står for total cost of ownership og altså inkluderer afskrivninger, vedligehold, reparation, brændstof etc.

Det fremgår meget tydeligt at min bemærkning ikke indbefatter driftsomkostninger, så der tilføjer du et element, som skal sætte dit eksempel i bedst mulig lys. Der er så nogen som ikke forstår at jeg kan holde bil med dette angivne værditab. Det betød for eksempel at jeg ingen afdrag havde i de fem år. Forsikring og ejerafgift koster selvfølgelig det det koster og lidt sliddele skulle der til. Mindes at den var på værksted fire gange, en gang undervognsbehandling, gennemskyl og skift af olie i DSG kassen, efterfyldning af A/C anlæg og en enkelt gang hvor jeg mod sædvane lod et værksted skifte tandrem.

  • 4
  • 7

DIY skal da også værdisættes!!

Du kan stole på at jeg værdsætter egne evner til at tage vare på vores husholdningsbudget 😇 Men hvad mener du, skal der sættes beløb på? For nogle reparationer kan man tage den typiske værkstedsregning og blot flytte kommaet en tand til venstre 😀 (Det får helt sikkert nogle debattører til at stødkoge), se bare det massive antal negative thumbs herunder 😂

  • 2
  • 3

Hans Jørgen Nielsen. Jeg har også været yngre og "på vej" og kørt i gamle biler. Når jeg ser hvad andre borgere, med samme midler som jeg, tager af valg på bilfornten, så forundres jeg. Nogle mennesker stærkt begrænset af fiske ideer om hvad ting max må koste "Jeg køber ikke bil for mere end 100K eller 200K" er udsagn man kan støde på. Jeg tror det er her skoen klemmer for mange. Her kommer TCO ind i billedet. Et begreb de færreste borgere kender til. Hvis nu elbiler skal afskrives over dobblet så mange km som en traditionel bil er anskaffelsesprisen pludselig i nærheden af halvdelen. I en tid hvor man kan låne penge til en bil for 2% pa fast rente i 8 år skal man altså tænke sig godt om før man køber en ICE der jævnligt skal til mekaniker og som man VED er forlædet allerede før man køber.

  • 4
  • 3

Hej.

WLTP-rækkevidder og test-rækkevidder på elbiler lyder jo ofte godt. Men med til billedet hører jo, at man i virkelighedens verden stort set aldrig starter med et helt tomt batteri og at man måske ikke lader det op til 100 %. Så rækkevidderne i hverdagen kan være kortere end WLTP-rækkevidder og test-rækkevidder. Men i den norske test bør man bemærke, at nogle af elbilerne kører længere end WLTP-rækkevidderne. Dette er jo godt.

I mine 2 links herunder kan man se nogle af rækkevidderne ved både varmt vejr og om vinteren. Det er yderst interessant læsning. Jeg bemærker, at min yndlings-elbil Kia E Niro med det mellemstore batteri klarer sig relativ godt. Så må vi jo hver især spørge sig selv, om man har brug for de helt store batterier med længere rækkevidde. Kan man nøjes med den rækkevidde som Kia E Niro med det mellemstore batteri har ? Eller vil man have en bil med et meget stort batteri, hvor batteriet kan veje på den forkerte side af 500 kg ? Det kan man kun selv svare på.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

og

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 3

Det fremgår meget tydeligt at min bemærkning ikke indbefatter driftsomkostninger, så der tilføjer du et element, som skal sætte dit eksempel i bedst mulig lys

Jeg er ikke kommet med noget eksempel. Jeg stillede bare et retorisk spørgsmål for at påpege at du sammenligner en anden debattørs TCO beregninger med dit værditab, der kun udgør en delmængde af TCO.

Jeg tror ikke at nogen modsiger at det er muligt at køre relativt billigt i gamle biler man selv kan vedligeholde. Men det gælder nu også for en gammel elbil, der er bare ikke så mange tilgængelige endnu.

Men hvor mange mon der reelt gider og har evner, viden og værktøj til det? Hvis man overvejer en ny Tesla, Kona EV etc eller måske en 5 år gammel model S, så er det TCO beregninger på tilsvarende biler, i samme alder og luksus, der er relevant at sammenligne med og ikke så meget en gammel udkørt diesel du selv skruer på.

  • 12
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten