motorbloggen

Elbiler har fået deres egen udstilling

Det er mange år siden, at danskerne tålmodig stod i kø for at komme ind til store biludstillinger som “Biler i Bella”, der, så vidt jeg kan se, blev afholdt sidste gang i 2013.

Siden da har der været flere mindre udstillinger og i 2022 er der lagt op til en udstilling i Odense.

Det kunne derfor virke lidt modigt, at den svenske arrangør eCarExpo i forløbne weekend havde valgt Øksnehallen i Kødbyen i København til deres første elbils-udstilling i Danmark.

Motorbloggen var selvfølgelig forbi om fredage med et kamera.

Foruden fremvisning alle de nye modeller og løsninger til hjemmeopladning, var der alle dagene et mindre konferencespor, hvor aktuelle emner som ladestandere og andre vigtige spørgsmål. Her stillede FDM's eksperter også til for at rådgive kommende elbilsejere om det bedste køb lige nu.

Ude foran på parkeringspladsen, havde importørerne linet en hel række bil op, som kunne prøvekøres.

Her er det Fiat, som bliver opladet af standere installeret til eventet.

Illustration: Bjørn Godske

Tesla var selvfølgelig på plads med både Model 3 og Y.

Illustration: Bjørn Godske

Hyundai IONIQ 5 har vagt opsigt med sit kantede design. Modellen fås fra 320.000 kroner.

Illustration: Bjørn Godske

Den nye Renault Megane e-Tech er bygget på den nye nye CMF-EV-platform og er udstyret med et 60 kWh batteri.

Illustration: Bjørn Godske

Mercedes viste den gigantiske luksus-elbil EQS. Prisen starter ved 1.050.000 kroner og rækkevidden er helt oppe på 750 km.

Illustration: Bjørn Godske

Instrumenteringen i EQS er ikke mindre en imponerende.

Illustration: Bjørn Godske

Fremtiden for Fiat 500 er elektrisk og modellen her er bygget helt fra grunden som elbil.

Illustration: Bjørn Godske

Svensk/kinesiske Polestar kan ikke løbe fra arven fra Volvo - selv udstillingen var holdt i en nordisk minimalistisk stil

Illustration: Bjørn Godske

De første BMW i4 vil blive leveret til danske kunder i marts 2022. Modellen får en rækkevidde på 490 km og 400 kW.

Illustration: Bjørn Godske

MG, der nu er et kinesisk mærke, er klar med endnu en model til det danske marked. Den hedder Marvel R og prisen starter ved 350.000 kroner.

Illustration: Bjørn Godske

Aiways er endnu en kinesisk elbil. Prisen starter ved 300.000 kroner og rækkevidden er godt 400 km.

Illustration: Bjørn Godske

Ingen elbiler uden opladning. På udstillingen var der flere virksomheder, der præsenterede deres løsning til hjemmeopladning.

Illustration: Bjørn Godske

Sidst, men ikke mindst, skal vi ikke glemme danmarks billigste elbil: Dacia Spring til 130.000 kroner. Men så får man en rækkevidde på 230 km, 44 hk, 0-100 km/t på 19,1 sekunder.

Illustration: Bjørn Godske
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det komplette fravær af VW var noget af en overraskelse, og ikke på den gode måde! -- jeg tog derud for at kunne sammenligne ID.4/Enyak med Ionic5/EV6, men det kunne man så ikke få lov til -- det må jeg indrømme var noget skuffende.

  • 23
  • 2

Problemet med den biludstilling er vel, at den gav god mening på det tidspunkt, den oprindelig var planlagt til. Men så er den jo blevet udsat flere gange pga. COVID-19. Og som de store biludstillinger, der har været afholdt i udlandet efter COVID-19 genoplukning, viser, så er alle biludstillinger idag jo reelt elbils-udstillinger. Det er elbiler der dominere, og elbiler som producenterne ønkser at fremvise. Med undtagelse af enkelte, der endnu ikke har nået at få nogle elbilsmodeller produktionsklare.

  • 13
  • 1

Det komplette fravær af VW var noget af en overraskelse, og ikke på den gode måde!

I det hele taget viste udstillingen med al tydelighed hvordan de traditionelle ICE producenter er blevet taget med bukserne helt nede om haserne. Der skal godt nok strammes nogle baller og løbes hurtigt hvis Asien (+ Tesla) ikke skal blive toneangivende på fremtidens bilmarked.

Så meget for Blue motion og organiseret svindel med dieseludledninger. Havde Winterkorn nu tænkt langtsigtet isedet for at stirre sig blind på kortsigtet vinding kunne meget have været anderledes.

  • 25
  • 6

Havde Winterkorn nu tænkt langtsigtet isedet for at stirre sig blind på kortsigtet vinding kunne meget have været anderledes.

Jeg har ikke meget at sige til den mands forsvar, men det skal dog med at de, der til enhver tid sidder på CEO-skamlen i VAG, må kæmpe en ualmindelig sej kamp mod deres egen bestyrelse og ejerkreds, for at gennemføre nødvendige forandringer, og typisk resulterer det i at de bliver sparket ud, hvis de så meget som prøver.

Majoriten i ejerkredsen, består af Porsche-Pietsch familien, som notorisk lever i fortiden, samt den nedersaxiske stat og fagforeningernes institutionelle investorer, som stiller sig i vejen for alt, hvad de ikke på forhånd kender resultatet af.

Herbert Diess har selv været meget tæt på at miste hovedet, men blev muligvis fredet af at Elon Musk luftede tanken om at ansætte ham som CEO i Tesla, hvis de sparkede ham ud af VAG.

  • 17
  • 2

Er en "spole" som ses på kablet i det øverste billede, ikke noget der bør undgås?

  • 3
  • 2

Mon ikke det er en demo/atrap der understreger lademuligheden. Clever sætter jo ikke en stander op med tilslutning til el-nettet for en enkelt udstilling (bilen kører jo ingen steder)

  • 2
  • 7

Så jeg er meget sikker på at det er en virkende ladestander.

Udenfor - ja. Jeg prøvekørte en Fiat 500 frisk fra ladestander. Charmerende lille bil i øvrigt, bortset fra en underlig lyd fra bremsen.

Forresten: Aiways'en på billedet, den lader kun på en fase. (Rimeligt håbløst), men eftersom der er balance i det der løber den ene og den anden vej i kablet, er det så ikke ligegyldigt med pigtailing? Det resulterende magnetfelt fra to modsatrettede strømme må da være nul.

  • 7
  • 1

Hmm, tja. I min uvidenhed var det noget lignende jeg tænkte på, da elbiler svjv trækker en del A!?

"Fire brandstationer rykkede ud, da kabeltromle satte ild til laden"

Det er ren Ohms lov. Kobbers resistivitet er 0,0225 Ω·mm²/m.

40 m kabelrulle, med 2 stk 1,5 mm2 AC-ledere:

  • Modstand = 0,0225/1,5 x 2x40 = 1,2 Ω
  • Varmetab v. 13 A = 1,2 x 13^2 = 202,8 W
  • Spændingsfald v. 13 A = 1,2 x 13 = 15,6 V

Lad os antage at det gule ladekabel er 6 m langt (hvoraf ca 3/4 er kvejlet op) med 2 stk 4,0 mm2 AC-ladere:

  • Modstand: 0,0225/4,0 x 2x6 = 0,068 Ω
  • Varmetab v. 50 A: 50 A = 0,068 x 50^2 = 168,8 W
  • Spændingsfald v. 50 A: 0,068 x 50 = 3,38 V

Her skal du så forestille dig 202,8 Watt afgivet i en kompakt kabelrulle, versus ca 3/4 af 168,8 Watt afgivet i det gule "kvejl", med godt med fri luft omkring.

  • 11
  • 2

Hmmm.

Hvad sker der vis man stikker sin arm, sit barns hoved, en kat eller en hund ind i åbningen der genererer ~169 Watt?🤓

Selvfølgelig uvidende om evt konsekvenser.

Med den størrelse spole der er på billedet så bliver magnetfeltet ved 50A, og 4-5 viklinger ikke synderligt stort.

Bevares det er der, og et kompas vil flejne ud.

Skulle jeg bekymre mig om noget, så er det muligheden for at barnet gik i panik med denne "løkke om halsen" når nabo bilen begyndte at køre.

Men det er og bliver en uksik at lave løkker på ledinger ! På et tidspunkt går det galt fordi man er blevet så vant til at lave løkker, at man glemmer alt om varmeudvilkingen.

  • 6
  • 0

Lad os antage at det gule ladekabel er 6 m langt (hvoraf ca 3/4 er kvejlet op) med 2 stk 4,0 mm2 AC-ladere:

Modstand: 0,0225/4,0 x 2x6 = 0,068 Ω

Varmetab v. 50 A: 50 A = 0,068 x 50^2 = 168,8 W

Spændingsfald v. 50 A: 0,068 x 50 = 3,38 V

Her skal du så forestille dig 202,8 Watt afgivet i en kompakt kabelrulle, versus ca 3/4 af 168,8 Watt afgivet i det gule "kvejl", med godt med fri luft omkring.

Hvorfor regner du med 50A i det gule ladekabel? Det er der mig bekendt ikke nogen ny elbil på markedet der kan lade med. Det typiske er 11 kW på 3 faser. Da de tre faser udligner hinanden ved 3 faset opladning er der ingen strøm i nullederen. Modstanden i én fase 0,034 gange 16A^2 => 9 watt per fase gange 3 faser => 27 watt afsat effekt i et 6 meter ladekabel fra en 11 kW lader.

Ladekablerne er i øvrigt dimensioneret efter maksimal effekt der må lades. Der sider en lille modstand i stikket på kablet, som fortæller laderen hvor meget effekt dette kabel kan trække. Så hvis man har et lille tyndt kabelt, så får man ikke lov til at trække stor effekt og dermed varme kabel op så det bliver farligt.

Jeg ved ikke hvad der står i standarden for ladekabler, men for elinstallationer er reglen at det kræver 10 eller 16 kvadrat til 50A afhængig af varmeafledningsforhold. Et kabel med 4 kvadrat vil derfor sandsynligvis have en "signal modstand" der fortæller laderen, at den ikke må bruge så meget strøm.

  • 4
  • 0

Det regner jeg heller ikke med. Det var en antagelse for demonstrere hvad alene længde/kvadrat betyder for varmeafgivelse i et oprullet/opkvejlet kabel.

Ok men for at svare på spørgsmålet der blev stillet, nemlig om den "spole" er noget der bør undgås, så er svaret at der formodentlig afsættes mindre end 20 watt i det kabel der er spolet op. Det kan godt blive lunt men at starte en brand på den måde kræver en indsats.

Jeg har i øvrigt en 22 kW Tesla Wall Connector (oplader) her og har lige tjekket kablet. Det er mærket med 5x6 + 5x0,5. Det vil sige der er 5 gange 6 mm^2 til strømmen og 5 gange 0,5 mm^2 til signalledninger. Kablet er 7 meter langt. Det giver en maksimal afsat effekt i kablet på 80 watt ved 22 kW. Eller 20 watt ved 11 kW.

  • 2
  • 0

Enig, meget skuffende med de manglende fabrikanter. Udover VW (Vw, Audi, Porche, Skoda mv.) var der også en del andre (el)bil fabrikanter (Peugeot, Citröen, Ford mv) der også var fraværende. Spørgsmålet er om det skyldes et aktivt fravalg eller om der ikke var plads til flere (der var lidt trængt med pladsen i hallen).

PS udstillingens humoriske indslag: jeg spurgte sælgeren for kinesiske Aiways hvorfor der er kameraer inde i kabinen (vendt mod chaufør og pasagere): "det er smart: hvis du ryger i bilen, så kan den fortælle dig at det er usundt at ryge ...." - det er lige den feature vi alle har gået og ventet på :-) Om det var ment som en (dårlig) joke vides ikke ...

  • 7
  • 0

Jeg kan tælle 4 vindinger rundt om ladesøjlen, og vel det samme på det gule kabel, begge i fri luft. Det er ikke lige noget der skræmmer mig.

Derimod er 10A på en sammenrullet kabeltromle, hvor der er 50(?) vindinger der isolerer for hinanden, straks noget man skal tage mere alvorligt.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten