Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Elbil kan sagtens trække en campingvogn

Diskussionen om trækkrog på elbiler dukker næsten altid op i disse spalter.

Nu er der jo heldigvis flere elbiler, som i dag kan fås med træk - for eksempel en Tesla 3.

Derfor kan jeg varmt anbefale den norske elbilforenings artikel om kørsel med campingvogn i Norge.

Der kan jo altid indvendes, at de omtalte elbiler er i den dyre ende - faktisk den allerdyreste - men jeg er overbevist om, at vi inden længe ser elbiler i Hyundai-Kona-prisklassen, som også er egnede til at trække en mindre campingvogn over et bjergpas.

Læs hele historien her.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tag f.eks. en Kia Niro. Den normale version og Hybriden må trække 1300kg på krogen. Elbilen - åbenbart ingenting. En 300kg tungere bil med lavt tyngdepunkt og flere HK.

Tesla 3 - en 1800kg bil med 350HK - sat til at måtte trække 900KG?

Jeg kan stadig ikke komme på andet, end at de er bange for at folk klager over rækkevidden. Det kan man jo bare melde klart ud. Jeg ville have det fint med en elbil med 500km rækkevidde og så skal jeg lade efter 250km med campingvogn.

Som det er nu har jeg lidt opgivet at beholde vognen, når jeg nok skifter til en elbil næste gang, og hvis jeg kan spænde min havetrailer efter, så kan jeg også godt leve med det. Det virker bare fjollet, når der ikke er nogen teknisk fornuftig grund til det.

  • 17
  • 0

Tak for den - virkelig god og oplysende norsk artikel på trods af de for dyre biler. Det viser i hvert fald potentialet i elbiler og campingvogn. Så skal vi bare lige have nogle vogne med generatorer i stedet for påløbsbremsere og så en kobling tilbage til bilen :-)

  • 4
  • 0

Der er i dag 2 væsentlige udfordringer ved krog til elbil:

  1. Krav i typegodkendelse om start med fuld last på xx % stigning opad (noget som i sær dieselkøretøjer altid har været gode til).

  2. Test af bagendekollision hvor krogen trykkes ind og måske kan ramme batteriet (normalt ligger brændstoftanken under bagsædet, og er derved sikret - men mange elbiler har batterierne i gulvet).

Tesla Model 3 er godkendt i begge test, og mange af de nye elbiler har samme opbygning som Tesla. Så det er vel bare et spørgsmål om tid før de andre for lavet samme test.

Batterierne tager ikke skade, de fleste elbiler har fuld thermalmanagment system ombord, og de 8 års garanti for 80% kapacitet klares ved at batterierne rummer mere fra start af.

Prøv at læse denne artikel:
https://thedriven.io/2019/06/10/towing-a-c...

  • 8
  • 0

Som elbilejer har jeg vænnet mig til at spørge, om nogen vil bytte bil, når jeg en gang i mellem har brug for krog. Man behøver sjældent spørge mere end en gang ;)

Sidst var jeg "heldig" at skulle køre over 1000km i en ny Mercedes 220d stationcar. Fin bil, slem tilbagegang med stempelmotor, men det er nu hverken motoren eller den imponerende rækkevidde, historien skal handle om, men energiforbruget undervejs:

1) flere hundrede km ved 110-120 km/t på motorvej: 5,3 liter pr 100 km
2) ca 200 km med tom bådtrailer og lav fart, lidt højere forbrug, men ikke repræsentativ fart og ligemeget for det følgende
3) endnu flere hundrede km hjem med en 17 fods motorjolle med outboard, ca 450kg, ved 70-80km/t: 8,0 liter pr 100km

Det interessante ved 1) og 3) er at brændstofforbruget omregnet per time er tæt på identisk, hvilket oversat til min egen gamle Model S ville betyde, at jeg kunne køre 3 timer ved 120km/t uden trailer eller 3 timer ved 80km/t med båden på slæb på et fuldt opladt batteri. Traileren er for øvrigt uden påløbsbremse, så dens masse ville alt andet lige indgå i regenereringen.

Pause hver 3. time kan være helt OK, og at det tager længere tid at køre med trailer end uden er vel en kendsgerning uanset drivmiddel. Da der sjældent er meget mere end 100km mellem hurtigladerne, ville turen have været ganske problemfri også i elbil. Teslas og andres ladere stilles i stigende grad op, så elbilen kan hurtiglades uden hverken at skulle bakke med traileren eller have den af.

  • 19
  • 0

Jeg tror at det har noget at gøre med at elmotorer ikke er skidegode til den ekstra vægt uden at begynde at blive for varme. Det er det samme der gør at Tesla har problemer med at sætte banerekorder på Nürburgring; Det konstante pres får sikkerhedselektronikken til at sætte momentet ned for at undgå overophedning inden der er kørt en hel omgang (på den ret lange bane).

  • 3
  • 13

Test af bagendekollision hvor krogen trykkes ind og måske kan ramme batteriet

Batteriet ligger mellem akslerne i alle moderne elbiler med skateboard arkitektur, så det er næppe et problem.

Krav i typegodkendelse om start med fuld last på xx % stigning opad (noget som i sær dieselkøretøjer altid har været gode til)

Og som elbiler er endnu bedre til jvf deres accellerationsevne ;o)
Husk i øvrigt, at der ikke løber meget strøm i batteriet under start fra stilstand, kun i motoren, men den skulle gerne være kølet under alle omstændigheder (jvf fx Nissan Leaf, VW eGolf, eUp mfl)

  • 11
  • 0

eg tror at det har noget at gøre med at elmotorer ikke er skidegode til den ekstra vægt uden at begynde at blive for varme.

Njah, en Tesla slæber jo altid rundt med et par tons, og jeg har da aldrig set den de-rate på mine ture over alperne, men det er korrekt, at vedvarende høj effekt ved fx banekørsel udvikler mere varme i asynkronmotoren, end den er designet til at kunne køle. Den gamle Tesla Model S bagmotor er rated til 90kW kontinuert men yder 287kW. De nye synkronmotorer er mere effektive og udvikler mindre varme. Porsche har endvidere puttet ekstra meget kobber i vindingerne på deres Taycan for yderligere at nedbringe varmeudviklingen, så den er bedre egnet til banekørsel. Mon Taycan fås med træk? Den skulle nok kunne klare havetraileren....

  • 13
  • 0

I Tyskland kan selv en Renault Zoe få anhængertræk. De har vist nogle andre EU-regler der. Det ville måske være den billigste støtte til elbiler at have samme regler her.

Her ses en lille video om hvordan det monteres.
https://youtu.be/T5xcri4w8kc

  • 4
  • 0

Nedenstående graf viser samme tur med og trailer.
Traileren er en standard en-akslet Brenderup trailer med presenning. Traileren var tom.
Gennemsnitshastigheden er 57 km/t.
Stigningen i energiforbrug er lidt over 18%.
graf

  • 11
  • 0

Hvad kræves der af bilfabrikanterne for at blive godkendt til træk? Som det første indlæg påpeger, sådan en Kia e-niro må da sagtens kunne trække en trailer, det er bare rækkevidden som mindskes.
Så, er dette en svær/ dyr/ kompliceret proces?

Tak Bjørn for at du følger godt med på området!

  • 7
  • 0

Hvad kræves der af bilfabrikanterne for at blive godkendt til træk?

Der kræves at bilfabrikanten vil stå for at trækket bliver typegodkendt.

Det er f.eks. det VW koncernen ikke har gjort fsva. Up/Mii/Citigo - næppe fordi bilen ikke er stærk nok til en lille trailer (al den stund den faktisk er en større bil end de tre første generationer af Polo), men simpelthen fordi VW vil prøve at sælge opad og dermed tvinge folk til at købe en Polo i stedet.

  • 4
  • 0

Der kræves at bilfabrikanten vil stå for at trækket bliver typegodkendt.

Og deres ageren her viser vel, at det bør ikke blive ved med at være op til dem. Det bør være muligt for fx en producent af træk at få godkendt montering af et træk, hvis de synes der er penge nok til det. Eller også skal man tvinge producenterne til at tage stilling og komme med en god forklaring på, hvorfor fx en mindre dieselmodel med færre KW gerne må trække, mens deres tilsvarende el model ikke må.

Det er virkelig en showstopper hos de fleste parcelhusejere, og de er jo første omgang også dem der absolut nemmest ville kunne skifte til en El-bil her i starten, da de bare kan lade i carporten og derfor slipper for at finde en ladestander og vente på opladning ud over på de lange ture.

  • 7
  • 1

Spørgsmålet er om elbils versionen er den samme som forssil versionen når det kommer til de bærende dele af konstruktionen og ikke kun til indpakningen.
Spørgsmålet er også om en elbil er diminsioneret til at nedbremse et vogntog, det handler jo ikke kun om at komme op i fart men også at komme ned i fart igen.

Og er der overhovedet noget at fastgøre trækket i på de fleste elbiler? altså noget der er stærkt nok til at klare trækket, stød, ryk, nedbremsninger og alle andre påvirkninger der er når man har påhæng efter.? Det kan jo nemt være en design beslutning ved elbilerne der gør at det at sætte træk på ikke er bare lige fordi der ikke er noget at bolte det fast i som med sikkerhed kan holde.

Den med at vi skal have flre elbiler for klimaetes skyld uanset træk eller ej... så folk skal begrænses i deres muligheder fordi ja hvorfor? ville det ikke være lige så godt at sige at alle biler uanset typen skal væk og folk skal cykle uanset om det er muligt eller ej? eller hvad med bare at gå og alt gods skal bæres på ryggen? Sålænge elbilerne ikke kan/vil levere varen sålænge er de ikke et praktisk og virkelig alternativ tl det vi allerrede har. Så producenterne må komme igang længere er den ikke

  • 1
  • 3

Vil gerne se en beregning på hvordan man når sin bestilte plads i Italien, når bilen skal lades for hver 250 km.
Specielt ikke nemt hvis man ikke kan få fri Fredag...

Kan det overhovedet betale sig at trække en Campingvogn til Italien? Altså jeg har kørt så lange ture, men det har mere været roadtrip, hvor vi har set ting undervejs og overnattet. Hvis man bare skal ned til Lidoen eller Gardasøen, så lej dog en hytte i stedet. Men ja - der er da bestemt begrænsninger med en elbil der trækker en campingvogn i forhold til en dieselhakker.

Men der er trods alt STØRRE begrænsninger, hvis den overhovedet ikke kan få lov til at trække en campingvogn. Rigtig mange danskere camperer rundt i Danmark, og der kan man jo nok komme fra den ene ende til den anden med max et ladestop.

  • 7
  • 0

Spørgsmålet er om elbils versionen er den samme som forssil versionen når det kommer til de bærende dele af konstruktionen og ikke kun til indpakningen.
Spørgsmålet er også om en elbil er diminsioneret til at nedbremse et vogntog, det handler jo ikke kun om at komme op i fart men også at komme ned i fart igen.


Elbiler er meget stivere og kraftigere i sin konstruktion, så det er nok ikke et problem. Heller ikke bremseevnen, elbiler bruger jo dårlig nok den almindelige fodbremse i hverdagen, så mon ikke den(altså fodbremsen) kan klare en campingvogn.

  • 9
  • 0

Det hjælper ikke at den er stivere og kraftigere i konstruktionen hvis ikke konstruktionen kan klare at blive trukket i længderetningen så jo det kan sagtens være et problem hvis ikke bilen er designet til at den kan blive trukket i af et påhængskøretøj.
Igen med bremsen.. bare fordi du ikke bruger den betyder ikke den kan bremse en 1200kg trailer ned sikkert ( og når du ikke bruger fodbremsen er den så i een tilstand så den virker når den skal? ) Hvis fodbremsen er designet og diminsioneret til at stoppe køetøjet og ikke mere så er den ikke kraftig nok til at bremse et vogntog ned hvis der kommer 1200kg ekstra på. Så ingen formodninger tak det her er alvorlig sikkerhed det handler om og basalt er det et spørgsmål om liv eller død hvis man tror... i stedet for at vide.

  • 0
  • 11

Igen med bremsen.. bare fordi du ikke bruger den betyder ikke den kan bremse en 1200kg trailer ned sikkert

Hvad med om du satte dig ind i materien før du udtaler dig - en trailer over 750 kg skal have en driftsbremse!

Uanset hvad man har af holdning til tilgængelighed af elbiler i den folkelige prisklasse for tiden, så er det rent vrøvl at sige at der skulle være en teknisk hindring rent styrkemæssigt for at en elbil skulle kunne køre med trailer.

Det er klart at man nok ikke kan hægte en 500kg trailer på en trehjulet invalidescooter, men selvfølgelig vil en given elbil kunne leve op til de sikkerhedsmæssige krav der er for den, som for en tilsvarende ICE bil.

  • 11
  • 0

Det hjælper ikke at den er stivere og kraftigere i konstruktionen hvis ikke konstruktionen kan klare at blive trukket i længderetningen så jo det kan sagtens være et problem hvis ikke bilen er designet til at den kan blive trukket i af et påhængskøretøj.


De bremseskiver ag kalibre, der siddser på min e-Golf er nøjagtig de samme, som sidder på en standard Golf 7.
Ophænget til anhængertrækket er også det samme - det er også et standard træk jeg har monteret på min e-Golf.
Der er absolut ingen grund til at man ikke skulle kunne godkende et træk på den bil. Alligevel har VW valgt ikke at tillade det.

  • 11
  • 0

Okay ingen motivation pga alt bliver solgt ud - det er dårlig stil: Tesla valgte at give muligheden for træk på deres billigste model 3 og den storsælger jo i hele verden, så må man antage de har en bedre føling med deres kunder. Og en holdning/ moral til klodens tilstand og derved hjælpe med at skubbe fossil afbrænding ud, og prøver at ramme hele befokningen med deres udbud, respekt for at lave så gode biler og endda lastbiler som også er på vej.

Hmm, vi har selv stået med en frustration over ikke at kunne få træk på fx en Kia e-niro, så det køb sprang vi over, kan fåes som plug-in men det er ikke den rigtige vej at gå.

Kom nu ind i kampen Kia, VW osv. Det er provokerende at det skal gå så langsomt..

  • 9
  • 0

Hvad med om du satte dig ind i materien før du udtaler dig - en trailer over 750 kg skal have en driftsbremse!


Men kan til gengæld være svær at køre lovligt med. Er anhængerens totalvægt over 750 kg, må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3500 kg med et almindeligt B-kørekort.

Så hvis en en Tesla med køreklar vægt på 2100 kg og lasteevne på små 500 kg (2600 kg tilladt totalvægt) kobler en trailer med tilladt totalvæg på mere end 900 kg på, skal der et større kørekort til.

  • 2
  • 3

Så hvis en en Tesla med køreklar vægt på 2100 kg og lasteevne på små 500 kg (2600 kg tilladt totalvægt) kobler en trailer med tilladt totalvæg på mere end 900 kg på, skal der et større kørekort til.

Totalvægten på en Tesla Model 3 LR er 2305 kg og den må trække 900 kg = totalvægt for vogntoget på 3205 kg.

Hvis man har en Model X med træk, så er en investering i trailerkørekort ganske rigtigt godt givet ud. Men nu er det altså ikke verdens største ting at tage trailerkørekort.

  • 8
  • 0

Men kan til gengæld være svær at køre lovligt med. Er anhængerens totalvægt over 750 kg, må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3500 kg med et almindeligt B-kørekort.

Ja, der skal et trailerkørekort til. Det render mange også ind i med helt almindelige ICE biler. Jeg skiftede min Berlingo ud med en C4 Grand, og røg over grænsen. Det tog 3 køretimer og lidt teorilæsning. Til prøven skulle jeg koble en 2 ton hænger på, køre ud i et boligkvarter, bakke om et hjørne og køre retur igen. Da vi havde en deadline inden en påskeferie nåede jeg det på 1½ uge. Det største minus var de ca. 3000kr. det kostede. Men svært - det var det sgu ikke.

  • 6
  • 0

Man kunne jo overveje i stedet at leje en campingvogn der er opstillet på pladsen, eller en feriehytte.


Om jeg fatter behovet for den type kommentarer.

Der er tale om en mand, der har investeret i en campingvogn. Man kan nok roligt gå ud fra, at det er fordi han ønsker at bruge den.

Den gode mand konkluderer så, at en elbil ikke er så praktisk for ham, idet han har et ønske om at køre til Norditalien med sin campingvogn.

Hvorfor er det så uacceptabelt? Han konkluderer, at på grund af et specielt behov, er en elbil ikke p.t. en løsning for ham. Lige som det i øvrigt heller ikke er det for mig.

Men straks kommer der alle mulige forslag om, hvad han ellers kunne gøre. Tage toget? Ja, men man investerer vel ikke i en campingvogn og en bil, fordi man vil tage toget. Leje en campingvogn på pladsen? Igen, hvis man har investeret i en campingvogn, fordi det er det, man ønsker, hvorfor skulle man så lade den stå hjemme?

Vor ven vil måske helst bo i sin egen vogn. Eller måske kan han lide at køre rundt på destinationen og bo forskellige steder. Måske elsker han at bo i vognen ude i skoven, selv om det måske ikke er tilladt.

Vor ven om det. Han vil gerne have sin campingvogn med, og det er ikke mere tåbeligt en en påskeferie i New York med fly, eller en skiferie. Hver sine behov.

Hvorfor kan man ikke acceptere, at her er der en mand med et særligt ønske, som gør en elbil upraktisk for ham? Hvorfor opfattes det som en personlig fornærmelse?

Jeg dyrker meget klimavenligt omkring 80 procent af mit forbrug af frugt og grønt selv.

Det skulle du da også gøre hr. Nobel. Du kan ikke komme med en eneste undskyldning for at lade være, som jeg ikke kan finde en løsning på for dig. Ikke én.

  • 4
  • 3

Det skulle du da også gøre hr. Nobel.

Nu ved du jo sådan set intet om mit forbrug, så det ville klæde dig ikke at udtale dig om det!

Jeg opponerede mod udsagnet om at man pinedød skulle ræse gennem Europa med en campingvogn (fordi "man ikke kunne holde fri fredag"), og det vil jeg holde fast i.

Og fordi man har investeret i en campingvogn, så giver det ikke nødvendigvis en de facto ret til at slæbe hele vogntoget gennem Europa - man kan sådan set også holde ferie her i landet eller i de nære nabolande.

Hvis der kommer miljøregler som forbyder biler af ældre dato at køre i byers miljøzoner, så kan jeg heller ikke bare påberåbe mig retten til at køre i dem med min gamle bil, ud fra devisen at jeg har investeret i den.

  • 6
  • 2

Og fordi man har investeret i en campingvogn, så giver det ikke nødvendigvis en de facto ret til at slæbe hele vogntoget gennem Europa


Jo, det har man faktisk ret til.

Gider du henvise til de bestemmelser, der forbyder det?

Nej, tænkte det nok. Mundsvejr.

Man kan da sagtens holde ferie i danmark, men der da ikke noget argument for, at man ikke må køre til Italien.

Man kan sagtens kælke på en snevejrsdag i Danmark, så ingen har altså efter din opfattelse ret til at tage på skiferie?

  • 0
  • 6

jo, det har man faktisk ret til.

Gider du henvise til de bestemmelser, der forbyder det?

Ja, det har du. Men det er ikke en menneskeret. Ligesom det ikke er en menneskeret at have råd til at flyve til Majorca, selvom det lidt lyder sådan på ret mange politikere incl. Socialdemokraterne.

Og du kan jo også stadig trække din vogn over Alperne, hvis ellers de gider sætte træk på. Det tager bare lidt længere tid endnu.

Men det er bare HVER gang man diskuterer elbiler, så kommer den der med, at hvis den ikke kan trække campingvognen fra Danmark og over Alperne på een dag, så kan den ikke bruges til noget. Det er lidt trættende at høre på.

Jeg har selv campingvogn og har været i Danmark, Sverige, Holland, Belgien, Tyskland, Luxenborg, Frankrig, Østrig, Italien. Og som roadtrip er det da dejligt at køre langt, men jeg har faktisk konkluderet, at hvis man skal til f.eks. Italien, og ikke vil lege turist undervejs, så kan det ofte sagtens betale sig at leje et mobilehome eller lign. dernede. Så hvis det skal til, for at jeg kan blive mere miljøvenlig, så kan jeg ikke se, at det nedsætter min livskvalitet nævneværdigt. Jeg vil foretrække, at jeg KAN køre med min campingvogn, hvis jeg har lyst, men det bliver ikke afgørende for om jeg køber en elbil, og slet ikke om jeg kan køre 500km på en opladning med vognen bagved. Det halve er helt fint.

Men altså - vi kommer jo allligevel til at køre elbiler alle sammen. Jeg tror ikke der går mange år før det accellererer og ingen tør købe ICE længere. Men det er stadig sløvt med udviklingen.

  • 6
  • 0

Men det er bare HVER gang man diskuterer elbiler, så kommer den der med, at hvis den ikke kan trække campingvognen fra Danmark og over Alperne på een dag, så kan den ikke bruges til noget. Det er lidt trættende at høre på.


Hvis det nu betyder noget for manden, må han vel gerne mene det. Vi har alle forskellige krav til biler og så meget andet. Mine krav til musikinstrumenter og skydevåben er højere end de flestes. Men jeg rakker da ikke ned på mennesker uden et nifods flygel eller jægere med ganske almindelige og for så vidt udmærkede rifler, der bare ikke er så præcise som min.

Det er faktisk også trættende at høre på, at HVER gang en eller anden tillader sig at udtrykke skepsis i forbindelse med elbiler, så bliver vedkommende nærmest revet i småstykker af de samme 4-5 personer, som simpelthen ikke anerkender, at andre kan have andre behov eller præferencer end dem selv.

Hvis en mand foretrækker at køre over alperne med sin dyrt indkøbte campingvogn, så lad dog ham om det i stedet for totalt imbecilt at foreslå ham at tage toget. Han har sikkert sine grunde. Hvem ved, måske et familiemedlem sidder i kørestol?

Jeg har intet mod elbiler og ville for så vidt gerne anskaffe mig en. Men min økonomi tillader ikke, at jeg køber en elbil med den rækkevidde og korte opladningstid, jeg af personlige årsager har behov for. Det er en gennemanalyseret problemstilling, hvor jeg er nødt til at træffe et valg af hensyn til min tryghed ved tilværelsen og mit kendskab til det danske sundhedsvæsen. Alligevel mener kampgruppen af militante elbilister, at jeg slet ikke har dette behov. Men hvad hulen ved de egentlig om det? Og hvorfor reagerer de, som om jeg er ude på at genere dem personligt?

Hvad jeg ikke har måttet høre af hånlige kommentarer over, at jeg ikke kan se lyset og forstå, at jeg tager fuldstændig fejl af min egen situation. Sågar er der nogle, der vil hjælpe mig med at finde ud af, hvor der findes hurtigladere - som om jeg ikke selv kan det. Eller foreslår mig at forhandle prisen ned til noget, jeg kan betale - hvilket for mig da indgår og har indgået i enhver af de små 10 bilhandler, jeg i tidens har været involveret i.

Hvor er respekten for andre menneskers evne til at tage vare på eget liv og have egne meninger henne?

Når jeg for sjov foreslår mobberne at dyrke klimavenlige grønsager (som jeg gør det) - og lover, at jeg kan finde en løsning til dem på enhver af deres indvendinger - fatter de tilsyneladende ikke, at det er nøjagtig sådan, de selv agerer.

  • 3
  • 4

Jeg har selv campingvogn og har været i Danmark, Sverige, Holland, Belgien, Tyskland, Luxenborg, Frankrig, Østrig, Italien. Og som roadtrip er det da dejligt at køre langt, men jeg har faktisk konkluderet, at hvis man skal til f.eks. Italien, og ikke vil lege turist undervejs, så kan det ofte sagtens betale sig at leje et mobilehome eller lign. dernede


Christian P. Broe Petersen

Med håbet om ikke at være trættende at høre på, vil jeg gerne høre lidt om dine overvejelser.
- Det vægtigste årsag til at den nuværende, snart 10 år gamle (og det er der jo også noget bæredygtighed over) dieselbil, ikke er udskiftet med en el-bil er rækkevidde (et efterhånden negligibelt issue) og campingvogn.
Vi dyrker orienteringsløb, som ofte foregår i øde egne, og ved nogle store løb i udlandet skabes der en lille by (op til 20000 deltage), så det er ikke en option, at tage toget eller leje en hytte. 😉
Ikke en menneskeret nej, men det er vores hobby, og sådan findes der nok mange nicher. Campingvognen giver frihed til at sammensætte en fleksibel ferie tæt på naturen, og vi når ofte at overnatte i 3-4 lande på en langtur. – Men dette kender du jo.

Har du kigget på Mercedes EQC?
Med en rækkevidde på 3-400km og op til 1800kg på krogen begynder det virkelig at ligne noget. Gad vide om den ikke vil kunne komme op omkring de 250km pr. opladning med campingvogn(?)
6 opladninger af 45 min. (ved de ”rigtige” ladestationer på turen til Italien vil være brugbart, men 3-4 havde naturligvis været mere komfortabelt, da man da ville have kunne nøjes med en ladestander og en natteopladning pr. dag, på den afslappede langtur.
Prisen afskrækker, med det dobbelte af Kia Niro’en.
Og mange nye elbilsmodeller er på vej de næste par år…

  • 2
  • 0

Fantastisk god artikel

Tak for den - virkelig god og oplysende norsk artikel på trods af de for dyre biler. Det viser i hvert fald potentialet i elbiler og campingvogn. Så skal vi bare lige have nogle vogne med generatorer i stedet for påløbsbremsere og så en kobling tilbage til bilen :-)

En måde til at kunne køre længere på 1 kWh kunne være et reduktionsgear som for eks. i de gamle Volvo Amason 121, hvor der var en elektrisk indkobling af et "overdrive" hvilket øgede km/l. Med de mange HK/KW elbilerne har burde det ikke være et problem i vore tider at tilføre sådan en lille automatisk finesse.

  • 0
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten