Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekspeditionen er afsejlet

Kaptajnen på Vædderen, Carsten Schmidt, har længe set frem til Vædderens afsejling. Så jeg havde ingen tvivl om, at han ville sørge for, at sidste trosse blev kastet præcis kl. 18.45 fredag eftermiddag. Og man kunne stille sit ur efter afsejlingen, for stille og roligt lagde Vædderen fra kajs på det annoncerede tidspunkt.

Folk vinkede og klappede og batteriet Sixtus saluterede, da Vædderen gled ud af havnen. Næste gang jeg ser Vædderen bliver på Azorerne den 19. september, når jeg hopper på skibet for at sejle med til Cape Town.

Sammen med Ingeniørens øvrige Galathea-journalister, Mette og Jan, var jeg mødt op på kajen for at vinke farvel til det skib, som vi alle tre senere skal indtage for kortere eller længere tid.

Med på kajen havde vi vores nye journalistpraktikant Anne og vores marketingchef Ina, for vi benyttede lejligheden til at uddele Ingeniørens 20-siders Galathea-tilllæg og denne uges udgave af Ingeniøren. VI havde 500 eksemplarer med af Galathea-tillægget. De og de 200 eksemplarer af Ingeniøren blev hurtigt revet væk.

Og i modsætning til de mange gratisaviser man ser flydende rundt omkring i byen, så holdt folk godt fast i deres eksemplarer.

Kajen ved Amaliehaven var tæt pakket med mennesker. Lene fra karrieresektionen stod der også sammen med sin mand Hans, hvis gymnasieklasse er en af dem, som har fået udpeget to elever til at deltage på ekspeditionen.

Blandt de mange mennesker på kajen var der mange kendinge. Ingeniørens tidligere it-troldmand Hasse var der, og lektor Carsten Christophersen fra Københavns Universitet, der for nogle år var i ansat i formidlingsstilling på Ingeniøren, var der også.

Lars Hemme, der skal overtage posten som næstkommanderende på anden halvdel af togtet, fandt jeg også, selv om han i civil faldt godt ind i menneskemylderet.

Hemme så frem til, at problemerne med Vædderen manøvresystem ville blive afklaret, så han kunne overtage et velfungerende skib til december.

Afsejlingsarrangementerne var allerede begyndt om torsdagen, hvor den officielle reception med deltagelse af Kronprinsen, hans svigerfar, flere ambassadører, tre ministre, forsvarets topfolk, veteraner fra Galathea2-ekspeditionen og mange flere blev holdt i et stort telt på kajen.

Imens det fandt sted, var der hektisk aktivitet på Vædderen, for Vædderens forsinkede ankomst til København på grund af de tekniske problemer, havde givet forskerne mindre tid til at indrette sig i laboratorierne.

Under mit besøg på Vædderen om torsdagen opdagede jeg til min store overraskelse, at der stadig var en kranwire monteret på skibet i stedet for en trawlwire.

Alle eksperter havde forklaret mig på prøvetogtet to uger tidligere, at hvis kranwiren fra Rolls-Royce blev benyttet til dybhavsfiskere, ville den meget let blive beskadiget, når den ramte havbunden. I værste fald kan den sprænge, og derfor skulle den udskiftes.

Nu ser det ud til, at Roll-Royce wiren forbliver ombord - foreløbig. Det er dog stadig uafklaret, om wiren skal skiftes i Sydney, da dybhavsfiskeri nemlig først foregår i Solomonhavet og ved Antarktis.

Vi godt forvente, at der vil opstå nye problemer. Også nogle som vi endnu ikke kan forudsige.

Men sådan vil det uvilkårligt være, når man tager på jordomsejling.

Det er en del af udfordringen og charmen ved at være på ekspedition.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten