Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Efter Sapphire: Ingenting er helt som før

Kære Læsere,

Kl. 12:42 i søndags sendte CS en lille raket op.

Med sine godt 205 kg var Sapphire blot en dværg i forhold til den enorme HEAT-1X fra 2011. Men opsendelsen og dens resultat - en perfekt lodret bane - vil for altid ændre vores verden i CS.

Min udfordring som blogger her er at få formidlet, at det ikke bare var en almindelig amatørraket, der skød op i søndags; men at Sapphire med sin flyvning ændrer spillereglerne fuldkommen.

Forskellen fra kl. 12:42 i søndags og til kl. 12:46 samme dag er, at CS' avionics gruppe viste os alle, at det kan lykkes at styre en raket med et selvbygget, aktivt styresystem og en computerkode, man selv har udviklet - og ramme plet i første skud.

Flemming Nyboe kan ikke lide at blive peget ud som helten bag; men vi andre ved godt, hvor vigtig hans rolle har været, og hvor godt det var, at han havde mod på at løse dette komplekse, reguleringstekniske problem. Når det er sådan, er det fordi, Nyboe er holdspiller og derfor tænker, at uden telemetri, abortboksen, indkapsling, næsekegle og en osende raketmotor, så var det ikke blevet. Men han har altså begået en bedrift alligevel.

Men rumfart er en holdsport og en kontaktsport. Ingen af os kan noget uden de andre spillere; men hvis vi forener vores kræfter, tør jeg tro på, vi kan næsten alt.

Det er ikke fordi, vi på nogen måde kan være 100% sikre på, at vi kan gentage pletskuddet med HEAT 2X; men CS er klar til at gå på den og tage udfordringen. HEAT-2X har ca. samme maskinkraft som Emma Mærsk, og med kombinationen af den slags muskler og aktiv styring har vi potentialet til at rammet et apogee et eller andet sted mellem 0 og 130 km.

Dermed bliver HEAT-2X også CS første forsøg på at nå rummet; vores første raket, der faktisk er "space capable". Derfor ligger den virkelige betydning i søndagens opsendelse i billetten til det første store skud. Vi skal indløse den.

Her, dagen efter, er der mange tanker og mange ting, der tumler rundt inde i hovedet på Deres ydmyge blogskribler. Jeg er ikke spor træt - eller brugt - men skal bare fordøje alle indtrykkene.

Jeg turde godt nok ikke håbe, vi kom så fint fra start med aktiv styring. Vores venner må nu belave sig på, at det er slut med små CS-raketter. Jeg er slet ikke bekymret for at lave nogle flotte crashes med HEAT-raketter, for nu er vi tilbage på det spor, som CS' boosterafdeling handler om: Løfteraketter, som løfter sig majestætisk fra startrampen på en søjle af ild, mens et snevejr af LOX-sne vælter ned mod et inferno af hvidglødende flammer.

Mottoet for HEAT-1X var faktisk, at vi skulle bygge og flyve en stor raket for at få en liste over problemer, vi kunne løse. Ja, det kneb både med banen og med motorens svingninger. Vi har nu arbejdet med begge problemer og er så langt, at vi med god mening kan prøve igen. Nu med en helt ny motor, der har kørt uden sving, og et aktivt styresystem, der har fløjet ligeud.

Sapphire sætter et flot punktum for HATV-programmet. Det lidt ærgerlige ved at forlade HATVerne er, at de er så brugervenlige og ikke kræver ret meget af "booster", når først man afsejler Nexø. Næste gang står den derimod på et boblende, kogende monster af en væskeraket. Så kommer også jeg i ilden ude på vandet.

Det bliver afsindigt svært og udfordrende at flytte Tordenskjold ud på havet; men han er jo en søhelt - og det én, som ikke går af vejen for en udfordring.

Undertegnedes afdeling skal nok få kam til sit hår med det bæst !

Peter Madsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi har ikke hørt noget om de nye lokaler. Har den beslutning ligget på is, til det var sikkert at der skulle bygges store raketter?

  • 1
  • 0

Endnu en gang gav I os alle en oplevelse - tak. På den anden side af CSS stream mærker man hvordan I alle fungerer bedre for hver opsendelse.

På FIDO monitoren (i video) kommer der først data i 6200m, er det pga. GPS først kommer på der, downlink delay/tracking eller lignende?

Smukt og inspirerende - tillykke!

  • 2
  • 0

Nej - på ingen måde. Men isen er frosset over fordi vi ganske enkelt ikke har kunnet se det økonomisk muligt på kort sigt. Hallen er nu lejet ud til anden side.

CS bor forsat i HAB og vi må få det bedste ud af de kvadratmeter der nu er - men det hjælper naturligvis at få skudt nogen raketter af.

At Sapphire gik så godt at vi kan gå direkte til en større - er en positiv overraskelse - men vi har altid vidst man ikke kan sidde komfortabelt i en HATV på 22 cm diameter - så nu hugger vi til i den anden størrelse.

Peter Madsen

  • 14
  • 0

Hvad er i kommet frem til med hensyn til T-stoff ? Sejles tanket eller sendes med fragtmand 8))
Vil i integrere 2-3 tanke i det nye center skrog, eller have drivmidlet stående på dæk ?

  • 1
  • 0

Smukt og flot af CS.

Ps. Håber ikke i laver samme fejl, som med Ariane. Altså at bruge et stykke software fra en raket til en anden.

  • 0
  • 0

Ps. Håber ikke i laver samme fejl, som med Ariane. Altså at bruge et stykke software fra en raket til en anden.


Det er da den eneste effektive måde at gøre tingene på. Man skal blot kende de antagelser og begrænsninger man lægger til grund for ens software. Dernæst skal man teste alle nye ekstremer. Problemet er at det er nemmere sagt end gjort.
"We choose not to do this because it is easy, but because it is hard" JFK - frit efter hukommelsen.

  • 6
  • 0

"Næste gang står den derimod på et boblende, kogende monster af en væskeraket." :-)

Seriøst, det var et fedt show i går, og jeg er stadig lidt høj af det. Kæmpe congrats til Flemming det er sgu imponerende. Og så glæder jeg mig allerede til at se en TM65 affyring igen, måske med turbo...

Det bliver et spændende nyt CS år, men det er hvert år jo.

Proud CSS member

  • 11
  • 0

Den første Ariane 5 fejlede ikke pga. kodegenbrug, men fordi man tildelte en 64 bit float variabel til en 16 bit integer. Og det kan man kun hvis man bevist slår type checking fra i ADA compileren. Ikke smart.

Nu kender jeg ikke ADA, og dens type konvertering og check.

Hvis man slår type check fra, og skriver en float til noget hukommelse der senere bliver fortolket som en int så er man selv ude om det.

Men en float type konvertering er ikke en fejl, og det er ikke muligt at skrive et control system der bruger floats, som ikke har brug for konvertering til integers. (Alt IO er integers)

Problemet er hvis man ikke har styr på værdi området, og der forekommer overløb.
Jeg har set nogle fixed point DSP'er have afrundings modes hvor dette håndteres ved at begrænse værdien til max/min (Det betyder at det vil opføre sig som et analogt filter der overstyres).

Men i systemer med hardware redundans, vil man typisk 'fail silent' således at det sikres de CPU'er der laver samme beregning (replicas) bliver valgt.
Problemet er at det er katastrofalt når et overløb er et resultat af en software fejl som findes på alle noder, og ikke en hardware fejl på en enkelt node som håbet.

  • 2
  • 0

Det gik op for mig dagene efter denne opsendelse af hele denne rejse og den oplevelse det er at følge har flyttet sig enormt! Det gik op for mig at der ikke er noget der står i vejen for at nå de 100km.
Den tanke skulle lige sluges, for med alle de år jeg har nydt at følge dette program, så synes enden nu tættere på end starten, og det føles lidt som et stik i hjertet.

Nu handler det om at nyde de næste år i fulde drag!

Tak til hele holdet. I har gjort et fantastisk arbejde og jeg er stolt af at støtte jer!

  • 10
  • 0

"Min udfordring som blogger her er at få formidlet at det ikke bare var en almindelig amatørraket der skød op i søndags. Men at Sapphire med sin flyvning ændrer spillereglerne fuldkommen."

Min udfordring som blog debatør er at formidle min begejstring ved det fantastiske stykke arbejde, som vi netop har set resultatet af. Og så må jeg sige at det bare virker SÅ åbenlyst at CS buldrer derudaf med active guidance (på skinner)!

Det vi ser på den frigivne compilation: http://youtu.be/rva9J_3njnI er bare fantastiske billeder, som man kan se igen og igen.

Nu glæder man sig til, at høre om succesen kan måles på donationer og medlemstal. Ligeledes glæder vi os til efterårets tests med TM65II, turbiner, store kobberklumper osv osv.!

Fantastisk!

  • 5
  • 0

Hej

Fantastisk flyvning :-)

VI var nogle der diskuterede idag om hvordan I får bragt rumskibet til hold hvis den nu gik vandret istedet for lodret. Når I skal +100km kan den komme noget langt hvis den bytter om på vandret og lodret :-) og det er nok ikke så smart

  • 1
  • 0

Hvilken norm skal overholdes? Det nærmeste menneske er mere end 1000 meter væk!!!
Trykbølgen kan måske skade faconen på skroget, men ikke destruerer noget, så hvilken formål skulle en støjdæmpning have?

  • 1
  • 0

...at følge dette eventyr, er ikke sikker på at den folkekære forfatter H.C Andersen, kunne
skrive et bedre eventyr, en det vi alle tager del i nu.

Nu da jeg har læst første del af bogen Copenhagen Suborbitals, glæder jeg mig til at gå i krig med næste kapitel. Overskriften på dette kapitel kunne være T...O

Bill Selmer Proud CSS

P.S Håber alle i CS husker at fejre denne fantastiske succes...

  • 3
  • 0

Et stort skridt for CS.

Og en stor oplevelse for alle os andre!

Jeg håber vi får flere detaljer om flyvningen - hvor meget måtte styringen korrigere, havde den også kontrol med roll, hvordan med temperaturen i rorene, og også hvorfor faldskærmen ikke virkede, hvis I har noget bud på det.

  • 2
  • 0

På FIDO monitoren (i video) kommer der først data i 6200m, er det pga. GPS først kommer på der, downlink delay/tracking eller lignende?

GPS’en der blev brugt var en Copernicus fra Trimple. Disse GPS’er har følgende begrænsninger:
1. Max højde på 18000 meter
2. Max hastighed på 515 m/s
3. 4g acceleration
De to første er begrænsninger, som er pålagt for at man netop ikke skal kunne anvende dem til missiler og lignende. Det er de såkaldte COCOM limits, og i dette tilfælde har producenten valgt at fortolke reglerne således, at man må bryde en af grænserne, hvorfor man eksempelvis godt kan få et GPS fix over 18 km bare man ikke bevæger sig hurtigere end 515 m/s. Men man må ikke bryde begge på en gang. Ingen af disse to begrænsninger havde dog betydning for Sapphire.
Den tredje begrænsning har med algoritmen for dekodning af signalet at gøre, idet man må indføre en kompensation for Doppler effekten ved en given hastighed. Såfremt der sker for hurtige skift i hastigheden (acceleration), kan algoritmen til dette ikke følge med. Og grænsen går altså ved 4g for denne GPS’ vedkommende.
Da Sapphire lettede, var det første der skete, at GPS’en stod af pga. en acceleration > 4g. Det vidste vi godt ville ske. Når accelerationen falder, er GPS’en i stand til at følge med igen, og den får igen et fix i højden ca. 6200 meter.
Det andet udfald af signalet på vej ned er vi ikke helt sikre på, men noget tyder på at raketten har ligget vandret i et stykke tid, og hvis den så peger mod nord, vil den have svært ved at få et fix pga. placeringen af GPS satellitternes bane og placeringen af GPS antennen i raketten.
Men alt i alt så er vi meget tilfredse med at have den øverste del af parabolen, og den nederste del af descent til brug for recovery.

Mvh
Steen Andersen

  • 11
  • 0

Stort tillykke til HELE teamet for det fremragende arbejde I har udført. Hvor er det übercool at I nu, som glade og hårdtarbejdende amatører, kan bygge aktivt styrende raketter. Det var en smuk smuk flyvning.

Næst efter billedet af den lille Sapphire der styrer sig selv, er billedet på von B's Wiredblog af Peter og von B. denne opsendelses fedeste billede. Det er to glade raketdrenge :-)
http://www.wired.com/wiredscience/2013/06/...

/Niels-Arne

  • 1
  • 0

Tillykke til hele CS-teamet med en fantastisk oplevelse i søndags ;-) I 2007 var jeg i Florida og så STS 120 forlade rampen på Cape Canaveral - og søndag gav det samme sug i maven - faktisk større fordi man ved hvilket arbejde af CS der ligger bag!
SÅ skal det bare blive sommer 2014 ;-)

  • 0
  • 0

Jeg er ikke sikker på det er den aktive styring man kan se i "nedefra klippet"?

Faktisk tror jeg nærmere det er bølgernes påvirkning af sputnik der får kameraet til at bevæge sig så det ser ud som om raketten styrer! For når du ser alle andre klip ser det jo ud som om den går snorlige op!

  • 0
  • 0

@Brian

Den styrer helt klart ;o) - Vi i Blå Rib lå ca 200 meter fra Sputnik, da skuddet gik, og vi kunne tydelige se, at Sapphire fik "et skub", da den forlod rampen, hvorefter Nyboe's geniale regulering gik aktiv og man helt tydeligt kunne se Sapphire rette ind, lægge en kurs, der førte den tilbage lodret over rampen, for derefter at køre lodret op.

mvh Flemming R

  • 6
  • 0

@Flemming jeg har ingen tvivl om at styringen virker, jeg synes bare det er svært direkte at se på videoerne! (Vi har jo set nogle gange nu hvad der sker uden aktiv styring ;-))

Ok, nu hvor jeg kigger efter kan jeg faktisk godt se den styrer, men noget af bevægelsen i "nedenfra vinklen" er altså stadigvæk på grund af bølgerne da man kan se skyerne bevæge sig!

Men OK, man kan også se at raketten styrer!

  • 0
  • 0

Den styrer helt klart ;o) - Vi i Blå Rib lå ca 200 meter fra Sputnik, da skuddet gik, og vi kunne tydelige se, at Sapphire fik "et skub", da den forlod rampen, hvorefter Nyboe's geniale regulering gik aktiv og man helt tydeligt kunne se Sapphire rette ind, lægge en kurs, der førte den tilbage lodret over rampen, for derefter at køre lodret op.


Hvad med den fejl man påtrykker reguleringsystemet ved at raketten er "låst fast" indtil den forlader rampen. Er der ikke en god mulighed for at det giver en stor fejl til at starte med?
Ved stor bølgegang, kan denne fejl jo være ganske betydelig.

  • 3
  • 0

På billedserien af lift-off i det nye picasa album synes jeg ikke man kan se noget roll overhovedet. Har i nogle informationer på dette tidspunkt om hvordan styringen klarede roll og om der blev introduceret roll efter MECO?

  • 0
  • 0

Hej Martin,

Du har ret, og styringen indtræder derfor ved >18m altitude, det var godt et sekund efter motoren startede. På dette tidspunkt har vi ingen betydelig positions fejl, men en launch angle at korrigere. Derfor er et slag med halen forventeligt.

Vh Flemming

  • 13
  • 0

@Flemming Nyboe jeg må indrømme at jeg ikke har set/læst noget om hvordan jeres styring virker overhovedet, men hvordan kan man så være sikker på at raketten er lodret når den når over de 18m?

Hvad var der sket med styringen hvis raketten havde skejet helt ud og var kommet over de 18m i en meget flad vinkel (eks. 10 grader over vandret)?

  • 0
  • 0

Hej Flemming

Jeg håber du lægger nogle plots ud af forløbet af de primære parametre?

Jeg tænker på f.eks. systemets opfattelse af position, hastighed, acceleration, fejl ift lodret over launch, styreudslag, etc. Du kan sikkert bedre vurdere, hvilke primære parametre, der er relevante for os, der ikke kender detaljerne om styringen.

Hvor vil du i givet fald lægge disse informationer?
Mvh Morten

  • 0
  • 0

@Brian

Raketten ved hele tiden, hvordan den vender - baseret på IMU'ens data. Den sidste lange periode inden launch midler den den platformens bevægelser til et meget nøjagtigt koordinatsystem, som danner udgangspunkt for hele navigationen.

Så i princippet var det (næsten) ligegyldigt, hvilken vinkel, Sapphire have i forhold til lodret, da GNC'en startede, den ville alligevel rette ind - ikke blot mod lodret - men faktisk mod lodret over Sputnik.

Mvh (den anden) Flemming ;o)

  • 4
  • 0

Hej Steffen, vi rullede
1) Svagt negativt (venstreskrue) de første 5 sek
2) Gradvist mere positivt indtil max rul på +194 grader/sek ved T+10.2 (lige omkring max fart)
3) Herefter faldende igen
Punkt 1 er sandsynligvis en bivirkning af selve styringen, fordi 2 ror overfor hinanden ikke leverer helt ens styrekraft.
Punkt 2 og 3 svarer ca. til at Madsen Motors har monteret finnerne 0.06 grader skævt i gennemsnit, i en højreskrue, hvilket han sikkert godt vil stå inde for :-)
Vane servoerne kan følge med til at levere fuldt udslag ved 800 grader/sek, om end præcisionen falder. Over dette ville styringen have begrænset max ror udslag for at undgå grænsen, men dette skete altså ikke.

Venligst Flemming

  • 6
  • 0

@ Flemming Nyboe
Først tillykke med det fantastisk flotte resultat.

Vil I offentliggøre de rå data, som I har fået ned fra raketten? Jeg tror, at der er mange af jeres følgere, som gerne selv vil lege lidt med de data. På diagrammet på Wired er der en kurve med højden som funktion af tiden. Det ser ud til, at den følger en ret linje fra ca. 10 s og indtil meco. Det kan vel ikke passe, for raketten vil vel accerere indtil meco?

  • 0
  • 0

@Morten
Jeg tør godt love en samlet fremstilling og analyse, men også at det kommer til at tage uger. P.t. er vi stadig i erkendelsesfasen. Da vi holdt op med at prøve at styre i 4km højde, var vi 75 meter downrange. Ved apogee var vi 190. Disse tal stemmer overens mellem inertialnavigation og GPS.
Venligst Flemming

  • 6
  • 0

@Flemming Fedt! Ja det er jo meget godt tænkt! Jeg går ud fra de 18+ meter så bare er for at være sikker på at man er helt fri af rampen.

  • 0
  • 0

Hej Henrik,

På diagrammet på Wired er der en kurve med højden som funktion af tiden. Det ser ud til, at den følger en ret linje fra ca. 10 s og indtil meco. Det kan vel ikke passe, for raketten vil vel accerere indtil meco?

Godt set men nej, den accelererer indtil motoren ikke kan overvinde summen af tyngdekraft og drag; det var ved T+10.67s. MECO kommer senere, og er iøvrigt lidt vagt defineret for sådan en eksponentielt udbrændende motor. Det liniestykke du refererer til, krummer faktisk ganske svagt nedad.

Venligst Flemming

  • 3
  • 0

Hej Flemming - det lyder jo flot!

Tillader dit program et vist rul som stabiliserende uden at gøre noget ved det, eller er det designet til at minimere rul?

  • 0
  • 0

Systemet trackede rul, for at styre i den rigtige retning, men forsøgte ikke at kompensere det. Da rorene har meget kort momentarm til rul aksen, ville vi højst have en chance for indflydelse de først 2-3 sek af burnet. Herefter dikterer finnene det rul de vil, da de er meget større, og meget længere fra aksen.
Venligst Flemming

  • 7
  • 1

Stor tak tli Flemming GUIDO Nyboe for at tage jubelhænderne ned et øjeblik og give sig tid til at svare på disse mange sprøgsmål fra CS fans.
Jeg er sikker på at Heat-2X vil give nye udfordringer til styringen. Jeg er ikke sikker på at jeg vil føle det behageligt at rotere med 186 grader/sekund om min egen akse i ret lang tid. Dertil kommer selvfølgelig nye krav til køling af styrerorerne, da burnet vil vare i længere tid og med større flow.
Jeg ser klart frem til en spændende nytårstest her.
Igen stort tillyke med opsendelsen i søndags og ikke mindst til Stream-team, der videregav oplevelsen til 5000 personer. Der er ret sikkert mange programmer på DR2, DR3 og alle de andre landsdækkende sidekaneler, der ikke kan mynstre samme antal seere. Og så er det jo ikke i HD....

Jeg håber at 2014 byder på en raket der når over 100 km op. Det vil være ret meget mere fantastisk end 80 km. Ikke tekniske men psykologisk.

  • 4
  • 0

Der er en vis logik i, at de kommende raketter endnu benævnes HEAT-, al den stund de (for X-seriens vedkommende) var planlagt forinden udarbejdelsen af vædskemotorkonceptet.
Nu er der jo bare det, at 2X såvel som 1600 ikke bliver hybriddrevne. (Havde glemt akronymets nøjagtige mening og slog det lige op). For så vidt bliver launcherne strengt taget til EAT, nemlig, Exo Atmospheric Transporter - med eller uden et nyt, specificerende præfiks.
(Nyt præfiks kunne f.eks. være BL for Bipropellant Liquid, altså BLEAT).
Spørgsmålet om en endelig benævnelse for 1600 har for et stykke tid siden flygtigt været fremme i bloggen.
Historikken og vanens magt har deres indflydelse.
Der vil givetvis blive fundet en slagkraftig benævnelse.
Måske alene 2X og 1600 kan vise sig som udmærkede benævnelser.
Eller hvad med Aggregat 2X og Aggregat 1600?
- nu, hvor der jo alligevel er en vis von B. i teamet, og raketudvikling ligesom i raket- og rumfartshistoriens begyndelse er tilbage i Østersøen? ((0;

  • 1
  • 0

Hvad er oddsene for HEAT 2X i efteråret. Tænker at i gerne vil have den testet grundigt i test standen inden?
Kan stadig ikke få armene ned efter den fantastiske opsendelse :-)

  • 1
  • 0

Jeg tror ikke at vi skal forvente en HEAT 2X i efteråret.
Mit løse bud som almindelig CSS'er er:
1) Efterår 2013: Et skud med 1/3 LES og forhåbentlig endelig optimale betingelser for det hård prøvede faldskærmsteam. Skydeplads ud fra Sjælland frem for ud fra Bornholm.
2) Efterår 2013. Opbygning og test af pumpebaseret vædske-motor.
3) Sommer/Efterår 2013 + forår 2014. Om/tilbygning af Sputnik.
4) Nytårstest: vædskemotor med ror i strålen.
5) Sommer 2014 første skud med 100 km target som realistisk mål.
Jeg ved ikke om der satses på Ø60 eller Ø130 - eller hvilken payload der skal med op.
Et bud kunne jo være et andet trin - for at kunne skyde endnu højere og få ny erfaring med radiokommunikation på endnu større afstande.
Eller enrumkapsel med en dukke i som ved HEAT1X. Det var klart dukken, der var med til at gøre denne opsendelse til noget særligt. Der kunne i princippet have siddet en dumdristig mand i kapslen ovenpå HEAT-1X i modsætning til den tekniske mere overlegne Sapphire. Det var HEAT-1X, der skabte drømmen, mens Sapphire "blot" gør denne drøm langt mere realistisk at nå.
Så hvis CS kan skyde en dukke op i 100 km's højde, så burde verdenspressen vågne til dåd.

  • 6
  • 0

HEAT 2X i Ø60 betyder vel også netop, at der ikke er et rumskib i rette diameter at putte ovenpå. Der må findes noget andet at imponere med. Findes der ikke en åben frekvens som man kan kommunikere med radioamatører med? Man kunne sende et fast signal - en hilsen og så undersøge hvor langt væk denne besked er modtaget.

  • 2
  • 0

Jeg har på et tidspunkt set på web-siden en tegning af HEAT 2X (eller større??) med 4 mindre "raketter" sat sammen - det er vist kun en meget tidlig skitse, men nu kan jeg bare ikke finde det igen!!! Nogen der kan uploade et link??

På forhånd tak!

  • 0
  • 0

Spørgsmål til Mr Guido: Går ud fra IMU'ens højde/position blev sendt ned. Er der en grund til (ud over tid til sw udvikling) at de data ikke blev brugt som backup til den fine graf, når nu I vidste at GPS'en ville miste fix pga acc. Tænker det ville ha været rart at følge den grafisk hele vejen?
Og må man ikke foreslå en GPS som magter opgaven?
http://www.dynetics.com/pdf/High%20Dynamic...

Og så sider jeg og tænker: Hvad nu hvis Peter's "skæve" finner havde siddet så de skubbede til siden i stedet for at lave roll. Ville strålerorene så stadig ha haft nok magt ved max fart??? Jeg har sikkert misforstået det tidligere indlæg, men hvis rorene skulle kunne kompensere for 800gr/sek, hvorfor spandt den så? Men det ville du nok også gerne vide...
Nå, men det jeg egentlig ville hen med det her, var at høre om det har været overvejet at sætte et par (4) små styrbare finner på oppe ved elektronikken? De ville kunne ta over ved høj fart og give noget redundans i tilfælde af at strålerorene svigter. Ved godt de er designet til varmen, men de sidder jo i den farlige ende, så meget kan ske.
I ville jo også kunne spare et par kilo kobber når i kommer til HEAT1600 størrelse, hvis ikke de skal kunne akkumulere så meget varme

  • 1
  • 1

Nu ved jeg ikke hvad for noget elektronik der udgør indmaden i det fantastiske guidance system (og endnu et kæmpe klap på skulderen til hele CS/CSS for den helt eminente launch i søndags) - men hvor langt ville man komme hvis man brugte sådan noget standard rc grej som en MPU-6050 chip (accel+gyro) eller f.eks. sådan en lille fætter her: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__316...

Jeg er bare nysgerrig på hvor langt fra den slags "billig elektronik" er i forhold til et højt specialiseret system som Saphires IMU var.

  • 0
  • 0

Nils Foldager:
Ja, der er mange forventninger til fremtiden. Det er jo dejligt. (Man skal dog være opmærksom på, at denne liste ikke er udsendt af CS.)
Ja jeg skulle måske have skrevet en CS fan og ikke en CSS'er. En af mine pointer var dog, at HEAT-2X ikke er realistisk muligt her til efteråret - så skal I godt nok overrakse mig meget.
Dernæst så vil der også være andre ting at glæde sig til på vejen til HEAT-2X.
Og mon ikke vi vil oplave endnu et blogindlæg fra Peter Madsen om skaleringproblmerne med at optage nye medlemmer og det svære i at finde nogle der kan svejse for derefter 2 måneder senere at se en ny selvstændig afdeling af CS er opstået, der har kraft til at optage flere medlemmer samt at en mand med svejsekundskaber kom forbi.

  • 0
  • 0

Tanker;
Vil der være aktiv styring f o r d e l t på 4 motorer eller 100% på hver af motorerne
Jeg ser det som en kæmpe udfordringmed 5 motorer kunne man måske nøjes med aktiuv styring på Center Motoren.
Interessant at høre hvad i planlægger i kommende Tests

i

  • 0
  • 0

Det er aktiv styring fordelt over de 4 raket motorer - det er inpireret af en russik designet raket - det vil sige at konceptet er demonstret til at virke mange gange før.

Du kan nemt se det i boggen om HEAT1600 :
"Her er endelig HEAT 1600 - CS' store løfteraket !"
http://ing.dk/blog/her-er-endelig-heat-160...

Du kan med fordel læse de tidligere blogs:
De nyeste blogindlæg er på http://ing.dk/blogs/rumfart-pa-den-anden-m... og
Ældste blogindlæg er pt på http://ing.dk/blogs/rumfart-pa-den-anden-m... - mange spørgsmål kan blive besvaret ved bare at læse hele bloggen.
Bemærk også at der er mange gode kommentarer til hver blog indlæg.

  • 0
  • 0

Hej Lars

Vær forsigtig med at tage disse skitser for den endelige sandhed. Statiske tests med TM65 II og ikke mindst flight med HEAT 2X vil diktere, hvilken vej vi vælger at gå med 1600.

Foreløbig er følgende muligheder i spil:
1: Den tidligere viste skitse med 1 stråleror på hver motor
2: Et "sandt" cluster af 4 stk TM65 II med 4 ror på hver (HEAT 2X * 4)
3: Alle 4 motorer enkelt akse gimblede.

Mvh Flemming R

  • 1
  • 0

med 5 motorer kunne man måske nøjes med aktiuv styring på Center Motoren.

Men til gengæld vil styring med 4 jetvanes på centermotoren være meget svagere end hvis de 4 vanes var monteret på yderkanten af hver af de 4 motorer.

Jo længere væk en jetvane er fra rakettens centerlinie, jo større bliver momentarmen for den samme kraft.

Med andre ord kan man slippe afsted med at bruge mindre kraft for det samme kraftmoment når jetvanes placeres yderst på hver motor i en 4 (eller 5) motor konfiguration.

Dermed kan man slippe afsted med at bruge mindre jetvanes eller alternativt mindre udsving for samme virkning og dermed have større styrekraft.

  • 1
  • 0

GPS virkede ikke hele tiden da Sapphire fløj.
Nu da vi har set en almindelig GPS's begrænsninger (ITAR m.m.) var det måske en ide at begynde at lede efter en space capable GPS/GNSS. Da jeg selv kiggede lidt efter så jeg at en hvis Hr. Foldager også ledte efter non-ITAR begrænsede GPS'er helt tilbage i 2009.

Spørgsmålet er om man skal købe professionelt udstyr eller udvikle noget som er baseret på diverse open source GPS'er som f.eks. http://www.gpscreations.com/Products_GPS1A... , http://sourceforge.net/projects/osgps/ og http://gps.psas.pdx.edu/ - Desværre ser denne software ikke alt for moden ud.

Udover ITAR er der også mange andre interessante problemer som er specifikke for GPS i rummet. En Google for "GNSS space" finder mange spændende papers som f.eks. dette: http://oatao.univ-toulouse.fr/4099/1/Dion_...

Så hvis "space capable GPS" ikke er helt simpelt så skulle CS måske starte et project ASAP hvis det ikke allerede er gjort. Så kan det blive testet med Heat 2X og måske virke på den første monster 1600!
(Der skulle vel tilfældigivs ikke være nogle IT folk som lurker her og drømmer om den slags projekter! ;-)

Fortsat held og lykke til CS!

Mvh
Steen

  • 0
  • 0

GPS virkede ikke hele tiden da Sapphire fløj.

Man kan vel "bare" supplere med himmellegemenavigation (solen og månen, mars, venus...) og billeder af jorden - kontinent og kontinentrand genkendelse - sålænge jorden er tæt nok på ;-) :
http://www.space.dtu.dk/Forskning/Teknolog...

Efter få sekunder er raketten jo over evt. skyer...

-

Visse insekter kan:

.5. jul 2003, Insekter navigerer med polariseret lys.
Både bien og skarabæen er i stand til at se polariseret lys. Det bruger de, hvis himlen er overskyet, så de ikke kan se solen eller månen, når de skal finde vej.
http://ing.dk/artikel/insekter-navigerer-m...
Citat: "...
Gødningsbille bruger månelysets polarisering til navigation
..."

Vikingerne kunne:

.1. feb 2011, Krystaller ledte vikingerne på vej langs 61. breddegrad N til Newfoundland.
Det er nu sikkert, at vikingerne brugte avanceret optik, når de skulle sejle fra Norge til Island, for ikke at blive væk på Atlanterhavet. Metoden er tæt på at være helt rekonstrueret.
http://ing.dk/artikel/krystaller-ledte-vik...
Citat: "...
en 43 år gammel teori siger, at vikingerne brugte sådanne krystaller til navigation. Nu har ungarske forskere vist, at teorien også er praktisk mulig.
...
Det er altså sikkert nu, at vikingerne havde fysisk og fysiologisk mulighed for at bruge solnavigation. Men dog ikke under de mest umulige vejrforhold.
..."

  • 0
  • 0

Den aktive styring (open/close loop): Jeg er lidt i tvivl om Russerne bruger throttelkontrol på hveraf de 6 motorer (rød røg) + onevay gimbal på alle 6, det fremgår ikke helt tydelig på netinfo, -dog
Ved det sidste store uheld, ser det ud som om thottelstyring blev aktiveret styret fra navcomputeren i 3 trin. -hvad mener I?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten