Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
DTU roadrunners blog hoved

Dynamo 11.0 officielt præsenteret

Illustration: Privatfoto

DTU Dynamo 11.0 på sit rullefelt natten før dens officielle præsentation.

Efter mange måneders arbejde og nogle meget lange nætter, viste kalenderen i DTU Roadrunners værksted i dag 7. Maj: ”Officiel præsentation”. Kl. 8:00 mødte de studerende ind i værkstedet for at samle de sidste dele på bilen, og gøre den klar til dens officielle præsentation. Kl. halv 11 blev bilen og dens rullefelt kørt til Produktionstorvet på DTU og stillet op til dens officielle præsentation. Kort tid efter ankom Roadrunners kollegaer fra Aalborg Universitet med deres bil, brændselscelle bilen ”Cimbrer”, og kl. 11:00 ankom HKH Prins Joachim for at overvære den officielle præsentation af de to biler. Arrangementet startede med en taler fra forskellige DTU officials, hvorefter økobilens kursusansvarlige Jesper Schramm bød prinsen og de fremmødte velkommen, og introduceret dette års version af DTU’s økobil ”DTU Dynamo”. Efter en kort introduktion af DTU’s økobil DTU Dynamo og de forbedringer som Roadrunners har lavet på bilen i år, gav Jesper Schramm ordet videre til Roadrunners team leader Thor Christensen og kandidatstuderende Neus Teixidó der introducerede Roadrunners fremtidsvision: Den nye bio-ethanol drevne prototypebil DTU Innovator 7.0, der forventes at deltage i Shell Eco-Marathon i 2016, er stadig et projekt i udvikling, men prinsen fulgte interesseret præsentationen. Efter præsentationen af DTU’s biler blev ordet givet videre til hold kaptajn Chriatian Jeppesen fra Team Aalborg Energy, der fortalte om de forbedringer som deres hold har lavet på deres bil forud for dette års Shell Eco-Marathon.

Team leader Thor Christensen og kandidat studerende Neus Teixidó præsenterer den nye prototype DTU Innovator 7.0. HKH prins Joachim, DTU rektor Anders Bjarklev og Institut direktør for DTU Mekanik Henrik Carlsen følger præsentationen af DTU's to økobiler.

Efter gennemgangen af de to biler gik prinsen med Roadrunners’ team leader Thor ud for at se på bilerne. Først fik prinsen en gennemgang af DTU’s økobil Dynamo, der i år har fået øget motorkompression, opdateret gearkasse med automatgear, og nyt styre- og bremsesystem. Gennemgangen blev fulgt op af en testkørsel på bilens rullefelt, hvor bilen (efter en noget langsom start) kørte et fuldt burn til lige under det maks tilladte hastighed ved Shell Eco-Marathon (35 km/t) hvorefter bilen fik lov at rulle ned for at demonstrere bilens lave rullemodstand. Efter en lang og interesseret samtale mellem prinsen, Thor og holdets kører Carina Lindahl gik prinsen videre til Aalborgs bil for at få en gennemgang af denne. For at runde præsentationerne af blev begge biler testkørt på Produktionstorvet, for at demonstrere deres kunnen. Først kørte ”DTU Dynamo” nogle omgange hvorefter Aalborgs bil ”Cimbrer” kørte nogle omgange. For at runde hele arrangementet af blev begge de to økobiler parkeret side om side med prinsens sorte Audi, hvorefter der blev taget holdbilleder. Afslutningsvist holdt Prins Joachim en tale for de studerende og ønskede dem held og lykke ved deres deltagelse i Shell Eco-Marathon.

Team leader for DTU Roadrunners, Thor Christensen, og holdets kører Carina Lindahl introducerer HKH Prins Joachim for DTU Dynamo 11.0.

"Holger Danske" klar til at forsvare Danmark

Nu venter de sidste forberedelser inden turen går mod Holland og Shell Eco-Marathon 2015. Begge hold har 10 dage til at gøre deres biler klar til konkurrencen, og begge hold skal ligge sig i selen og gøre deres ypperste for at få bilerne helt klar til konkurrencen. For selvom begge biler kørte fint til præsentationen, er der stadig mange ting der kan gå galt inden Shell Eco-Marathon 2015. Derfor skal begge biler gennemgå et intenst testforløb inden afrejsen til Holland. Roadrunners ser derfor den kommende uge som en form for træningslejer for både bil og hold inden det endelige slag skal stå - en formulering som passer meget fint med bilens tilnavn i 2015. Ligesom statuen på Kronborg, der siges at komme til live og forsvare Danmark i nødens stund, skal DTU Dynamo i Holland komme til live og forsvare sin verdensrekord, mod nye konkurrenter. Bilen har derfor i år fået tilnavnet "Holger Danske" pga. dens foliedesign, med det danske flag på topppen. Følg med her på ing.dk og på DTU Roadrunners hjemmeside www.ecocar.dk, eller følg holdet på facebook og/eller instagram for at se om det i år vil lykkedes for DTU Roadrunners at slå deres verdensrekord fra 2013 på 612.3 km/l.

Fra højre: Team Aalborg Energy's brændselscellebil "Cimbrer", DTU Roadrunners' bio-ethanol bil "DTU Dynamo 11.0" (i år også kaldet "Holger Danske") og HKH Prins Joachim's krone 9.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først