close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
ingternt blog

Dyk med os ned i fagligheden – nye nichemedier på vej

Når du inden længe møder mærkatet PRO. på en artikel her på sitet, er du stødt på det første skud på stammen af vores nye mediesatning: Smalle nichemedier målrettet teknologiprofessionelle i brancher, der i fuld fart er på vej ind i den digitale fremtid.

Første pro-medie hedder GridTech og er målrettet professionelle i energibranchen, der arbejder med den aktuelle omstilling til et elektrificeret og CO2-neutralt samfund. Illustration: MI

Det første pro-medie lanceres på tirsdag. Det hedder GridTech, og er som navnet antyder målrettet energibranchen. GridTech stiller skarpt på integrationen mellem forskellige energisystemer i den aktuelle omstilling af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund baseret på vedvarende energi. Vi skriver om teknologiske nybrud, skildrer de konkrete udfordringer, virksomhederne står over for, og deler de løsninger, der arbejdes med. Samtidig holder vi GridTechs abonnenter opdateret på rammevilkårene og vi sikrer, at de opdateres om relevante arrangementer og kollegernes karriereskift.

Du kan allerede nu tilmelde dig et prøveabonnement på GridTech her

Læs også: Ingeniøren går i luften med nichemedie for energibranchen

Skal jeg nu også betale?

'Hvorfor skal jeg være abonnement, når indholdet på ing.dk normalt er frit tilgængeligt?', spørger du måske. Svaret er, at det koster penge at producere kvalitetsjournalistik. Og med den rivende udvikling i mediebranchen, hvor store internationale giganter som Google og Facebook sætter sig på annoncemarkedet – også i Danmark – er annoncer ikke en gangbar finansieringskilde til nye mediesatsninger. Derfor bliver vores nye nicher betalings-medier med mulighed for at købe abonnementspakker til flere medarbejdere.

Til gengæld garanterer vi, at du får journalistik, du ikke ser andre steder. Med udviklingen af web-bårne medier er der på en række områder opstået specialmedier, der servicerer specifikke brancher primært med erhvervsjournalistik og med politisk fokus. Med ingeniørens pro-medier dækker vi brancherne med et stærkt teknologisk fokus. Vi har mere end 100 års erfaring med at formidle teknologi og videnskab og dermed et unikt udgangspunkt.

Ing.dk holder den polytekniske bredde

På Ingeniøren gør vi normalt en dyd ud af at være et tværfagligt teknisk medie, der kan læses af alle med et minimum teknisk forståelse og interesse for teknologiudviklingen. Denne polytekniske profil roses ofte af vores læsere, der gerne vil følge teknologiområdet bredt – også ud over eget fagområde.

Og når vi skriver på en måde, hvor også politikere og lægfolk kan være med, er vi med til at sikre, at væsentlige beslutninger kan træffes på et teknologioplyst grundlag.

Det er en vigtig del af Ingeniørens DNA, og det ændres der ikke ved. Vi tager fortsat rollen som teknologidanmarks vagthund dybt alvorligt.

Men den hastige teknologiudvikling giver os nye forpligtelser som landets førende teknologimedie: Vi skal ikke bare holde vores indsigtsfulde læsere bredt opdateret om teknologiudviklingen – vi skal også hjælpe dem i deres professionelle virke. Skal Danmark være med i front, har vores virksomheder brug for specialister, der er opdateret på de nyeste teknologier inden for deres branche, og som løbende kan finde inspiration og dele erfaringer om teknologiernes konkrete anvendelse. Vores ambition med vores nye pro-medier er at give de teknologiprofessionelle et værktøj til deres daglige arbejde.

Først GridTech, så DataTech, så ???

Om en måned lanceres næste pro-medie Datatech, som vil følge professionelle i det private og offentlige i jagten på at skabe mere værdi ud af data. Også her fokuseres på de nyeste teknologiske løsninger på tværs af fagområder, markeder og landegrænser, og også her følger vi de konkrete erfaringer i virksomhederne tæt.

Inden årets udgang lancerer vi endnu tre nichemedier med tilsvarende profiler. Hvilke brancher, vi tager fat på, er for tidligt at sige, og måske har du en god ide til, hvad de skal handle om.

Sidder du selv i en branche i hastig udvikling og savner et medie, der kan give dig viden om relevant teknologiudvikling samt inspiration og konkrete løsninger til dit arbejde, så skriv dit forslag i debatten her eller send en mail til udviklingsdirektør Mette Vindfeld Rosendahl: mvr@ing.dk

Har jeg fået vakt din nysgerrighed? Så kan du tjekke GridTech ud med et prøveabonnement her

Trine Reitz Bjerregaard

Som abonnent på vil jeg gerne vide havd det koster (ekstra) per gruppe man tilmelder sig og hvad det evt. koster mit firma at købe adgang til deres medarbejdere.
Kan forstå at alle ikke-abonnenter skal betale, med kan ikke forstå hvorfor jeg som abonnent skal betale ekstra for at få adgang til artikler man i forvejen betaler til og deles gratis med alle andre (Ingeniørens valg).

  • 7
  • 1

Kære Martin Zacho

Som IDA-medlem eller abonnent på Ingeniøren, betaler du for/til vores avis Ingeniøren. Betalingen dækker tryk, distribution og et minimum af lønomkostningerne til den journalistiske produktion. Resten af mediehusets økonomi bygger i dag på annoncesalg og events.

Vores kommende pro-medier er en ekstra produktion, vi har ansat ekstra ressourcer til, og har ikke har noget at gøre med det abonnement, du allerede køber eller har som en del af dit IDA-medlemsskab. Det tager ikke noget fra avisabonnenterne - derimod er det vores intention at få en abonnementsforretning op at stå, der vil styrke vores journalistiske muskler og give synergi til vores allerede eksisterende medier.

Jeg håber, du kan se ideen i, at vi arbejder på at sikre vores mediehus og eksisterende produkter i en stadig mere presset mediebranche gennem opbygning af nichemedier som et nyt forretningsben.

Du kan se priserne på GridTech-abonnement her: https://pro.ing.dk/priser-og-abonnementsvi...

Mvh. Trine Reitz Bjerregaard, chefredaktør

  • 6
  • 2

Som IDA-medlem eller abonnent på Ingeniøren, betaler du for/til vores avis Ingeniøren. Betalingen dækker tryk, distribution og et minimum af lønomkostningerne til den journalistiske produktion. Resten af mediehusets økonomi bygger i dag på annoncesalg og events.


Så det vil sige at jeg som abonnent kun har fordelen af en trykt avis, hvor I i det fleste tilfælde har delt historierne gratis, på dette site, gratis i forvejen - og ofte i avisen skriver at "artiklen kan læses i sin fulde længde på nettet".

Jeg vil mene at I udvander jeres medlems/abonnents fordele nok i forvejen og ikke behøver at gøre det yderligere.

Min anbefaling til IDA vil være at slutte med denne "medlemsfordel" af samme grund og i stedet satse på et "gratis" abonnement på den lukkede del. Det vil støtte min faglighed bedre og samtidigt give os reelle medlemsfordele.

  • 5
  • 2