close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Der drømmes!

Kære læsere

I weekenden blev drømmene vækket lidt til live igen. Det skete i to korte faser af 7 og 10 sekunders varighed, hvor vi fik en forsmag på synet af rumkapslen under ballute og faldskærme.

Next-Gen Ballute

De 7 sekunder var den tid det tog vores nye ballute-design at falde de 64 meter ned fra platformen på vores store nabo-hal.

Mads Stenfatt og Peter Scott på platformen, umiddelbart efter at have droppet balluten Foto: Morten Bulskov

Forud for dette drop har det nye design har været noget tid undervejs, krævet en del tilløb, og dansen rundt om grøden, da jeg skulle finde ud af hvordan jeg bedst omregnede et design til den form som hver stofstribe er designet med.

Efter at have været igennem et mindre matematisk crashkursus lykkedes det mig endelig at få et output til de 12 striber der skulle laves, og udskæringsfilen kunne sendes til Cotter.dk.

Retur kom blot 19 stofstykker som skulle samles - easy-peasy. tidligere var det 26 stykker, hvor de skulle lægges præcist lag-på-lag.

En detalje jeg skulle tage stilling til, var hvordan jeg skulle holde luftindtagene åbne. Tidligere har det været gjort med enten BH-bøjler eller kulfiberstænger. BH-bøjlerne var for små til denne opgave (og Linse har ikke besvaret mine opkald) og kulfiberstængerne har jeg oplevet til problemer med, idet der er en risiko for at de kan knække. Vi har derfor - forud for denne ballute - lavet lidt undersøgende arbejde, der blandt andet involverede flere lag af stropper, og gardinfjedre (tak til en læser for den ide!). Vi har dog til denne model valgt at benytte pudefyld. I den space-ratede udgave kan det billige pudefyld udskiftes med et tilsvarende mere varmebestandigt materiale.

Pudefyldsbaseret luftindtag. Foto: Mads Stenfatt

De produktionsmæssige fordele ved dette materiale har vist sig at være enorme. Det er meget mere tilgivende overfor at blive syet henover, og det er efterfølgende fuldstændig ligeglad med at blive krøllet totalt (ehm pakket pænt) sammen. Dette kan desværre ikke siges om den originale metode med bh-bøjler og kulfiberstænger. Det krævede dog lidt snilde at finde frem til den smarteste metode at fylde pydefyld ind i lommen. Til sidst fandt jeg ud af at benytte en opsprætter, en lille tragt og en blyant til at stoppe med :-)

Værktøjer til ilægning af pudefyld i luftindtag. Foto: Mads Stenfatt

Da den seneste ballute blev færdig, blev det hurtigt klar at dens evne til at oppuste den ydre "donutring" var markant bedre end tidligere, og det kriblede en del i mig, for at få den testet.

Foto: Mads Stenfatt

Balluten ligger klar til test på stuegulvet. Foto: Mads Stenfatt

I weekenden oprandt dagen så, hvor det blev muligt at smide den ud fra den store hal som ligger nær vores værksted. Urban Ranger Camp er utrolig flinke og samarbejdsvillige, når der kommer en faldskærmsglad CS'er der liiiige skal smide noget ud fra taget.

Foto: Morten Bulskov

2nd generation ballute på vej tilbage til jorden. Foto: Morten Bulskov.

Af væsentlighed lærte vi to ting ved dette drop.

1: Dens opførsel så ud til at være mere stabil end det tidligere design.

2: For samme størrelse bremsede den cirka 15% bedre.

Kombineret med de produktionsmæssige fordele omkring færre dele, nemmere samling og bedre symmetri ser det klart ud til at vi har en vinder i forhold til det tidligere ballutedesign.

Foto: Jev Olsen

Vores 1. generations design af ballute med påmonteret donutring og kulfiberstænger. Foto: Jev Olsen

Det nye design mangler stadig at blive tæsket igennem en vindtunnel med maks drøn på, men jeg begynder at tro på, at vi med denne udgave har løst et par småproblemer der har drillet. Det bliver spændende at se den folde sig ud i vindtunnelen hos TU Delft.

Next-Gen hovedfaldskærm

De næste 10 sekunders drømme var den tid det tog for vores tre hjemmegjorte faldskærme at falde ned med 10 kg under sig.

Til de af jer der ikke har hørt nyheden endnu, så har faldskærmsafdelingen fået sig et nyt medlem. Det er Benjamin Graybeal, som bor i Florida. Benjamin har henover de sidste måneder arbejdet på et forbedret design af hovedfaldskærme, det såkaldte ringsail design. Han er nu kommet i mål med arbejdet.

Foto: Ashley Graybeal

Benjamin med en skalamodel af en ringsail hovedfaldskærm. Foto: Ashley Graybeal.

Jeg blev så narret lidt, da jeg modtog pakken fra ham, som skulle bruges til den snarlige vindtunneltest. Jeg havde forventet at modtage én enkelt faldskærm, men da jeg åbnede den, viste den sig at indholde tre faldskærme klar til brug!

Foto: Mads Stenfatt

Tre skalafaldskærme klar til brug. Foto: Mads Stenfatt

Fristelsen blev derfor hurtigt for meget for mig, så jeg måtte bare teste dem ud fra tredje sal hjemme i lejligheden.

Det skulle jeg ikke have gjort.

Foto: Mads Stenfatt

Tre faldskærme hænger til tørre på anden sal. Foto: Mads Stenfatt

Underboen var ikke hjemme, så jeg fik fisket faldskærmene op igen med en improviseret krog.

Også de tre hovedfaldskærme endte selvfølgelig med at kunne ryge ud over kanten på hallen, og sikke et smukt syn der mødte os.

De tre ringsailfaldskærme i smuk flyvning på vej ned fra 64 meters højde.

Målingerne indikerer at vi også på denne front kommer til at stå stærkere med dragkoefficienten i forhold til tidligere designs. Også her er der indikationer på at vi kan forvente at opnå en signifikant forbedring for samme areal, men det skal verificeres mere præcist for en enkelt faldskærm i vindtunnelen.

Og hermed er vi nået til en kort video med resultatet af et par måneders arbejde:

Faldskærmstest i Odense Lufthavn

Flyveren er kommet i gang igen derovre, så nu venter vi fortsat bare på en weekend, hvor vejret er med os :-/

Ny hjemmeside!

I øvrigt!

Vores webgruppe har knoklet for at lave en ny og mere lækker hjemmeside. Det har tidligere været lidt bøvlet at kunne støtte vores projekt via betalingssiden, dette har vi nu arbejdet på at forbedre en hel del. I må hjertens gerne teste donationssiden og se om ikke det går meget nemmere nu :-) Hjemmesiden kan ses på: copsub.com

Ad Astra

Mads Stenfatt

Mads Stenfatt
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog. Mads er ansvarlig for udviklingen af faldskærmssystemerne.

Men mht. support forstår jeg stadig ikke at I ikke har oprettet et Mobile Pay nummer til support.

Jeg har selv lige været igennem øvelsen med vores ejerforening, og det var relativt ukompliceret at få oprettet en Mobile Pay Myshop med et femcifret nummer til overførsel. Det behøver således ikke være knyttet til et telefonnummer.

  • 3
  • 0

Hej Mads

Du nævner at i kører med færre stykker stof end tidligere. Hvad er i landet på til denne skærm?

mvh Niels

  • 0
  • 0