bloghoved ledelse med hjelm

Dis-count-down skærme på stoppesteder – en udviklingshistorie

Vi har i Movia count-down skærme ved i alt 2.000 af vore større stoppesteder, hvor passagerne med realtidsinformation kan se, hvornår de næste busser afgår. Det er en god service, særligt for passagerer, der ikke bruger rejseplanen.

Derfor vil vi gerne have skærmene ud til flere af vores ca.14.000 stoppesteder. Udfordringen er, at selvom elektronik og skærme generelt er blevet billigere, så gælder det samme ikke for leverandører af count-down-skærme – de er fortsat ret dyre, med en pris på ca. 25.000 kr. inklusive moms pr. skærm.

Derfor har vi gennem længere tid være på jagt i både ind- og udland efter billigere løsninger. Desværre uden held. Vi kan købe mange store og flotte skærme, men ingen billige.

Så vi havde brug for en billigere løsning, men det er lidt svært for en offentlig virksomhed, når det ikke findes på markedet. Vi indledte derfor et samarbejde med DTU X Tech Entrepreneurship for at finde ud af, om der kunne findes en mindre og billig løsning, i daglig tale en discountdown-model. De dygtige studerende kom med et bud på en prototype med udgangen af 2020 med en pris på ca. 1.300 kr. Der blev ikke taget højde for batteri levetid, driftsvilkår mm.

Det gav os blod på tanden, og vi indledte et samarbejde med virksomhederne Adibus og Ektos, der er specialiserede i at udvikle elektronikprodukter om at få udviklet et proof of concept. Da meget af Ektos’ udviklingsafdeling ligger i Ukraine, har det taget lidt længere end beregnet, men vi har netop modtaget et bud på en løsning med en skønnet pris på 5.000 kr. inklusive moms, se video, indtalt af Bjarne Madsen, der sammen med Jesper Lindegaard Khouri-Gantzel leder projektet:

. Det trækker prisen op, at vi som udgangspunkt har stillet krav om et batteri med 5 år levetid – og det skal leveres i en kasse, der er solid nok til at klare at stå ude ved stoppestederne. Skærmen er mindre end de sædvanlige skærme, og der kan kun vises information på én side. Men herudover har den samme funktioner for passagererne, som vi kender fra de store skærme.

Vi er meget tilfredse med det foreløbige resultat. Næste trin er derfor, at vi får produceret 25 prototyper, som vi fra starten af næste år kan teste ved stoppesteder på Sjælland. Movias bestyrelse har netop afsat 1 mio. kr. til den opgave.

Hvis denne test også går godt, så bliver den næste opgave at sende i udbud at få produceret vores discountdown-enheder, som kommuner og regioner kan bestille til at sætte op ved stoppestederne.

Jeg synes, det er en rigtig spændende opgave, men den er også svær. For hvad gør vi som offentlig virksomhed, når vi har et ønske, som markedet ikke umiddelbart kan levere? Derfor har det været rigtig godt at have samarbejde med DTU og få de studerendes hjælp til at tænke uden for boksen. Det videre arbejde med et dedikeret udviklingsselskab med at udvikle en prototype er også meget lærerigt. Vores håb er, at vi kan ende med at få et godt koncept, som til sin tid kan sendes i udbud hos mulige leverandører.

Vi overvejer at lægge dokumentationen ud som public domain, så andre leverandører kan arbejde videre på konceptet, for så kunne vi håbe, at der kan komme endnu bedre løsninger, som både vi og andre trafikselskaber kan få glæde af i de kommende år.

Eskil Thuesen skriver om egne erfaringer med offentlig ledelse med en baggrund som ressourcedirektør i Movia med ansvar for IT, rejsekort, takster, drift og HR, og bestyrelsesmedlem i Rejsekort A/S og i lokalafdelingen af Kommunalteknisk Chefforening. Uddannet fra DTU i 1994, og har siden arbejdet for Storebæltsforbindelsen og Ørestadsselskabet, i Trafik- og Miljøministeriet, og i Københavns og Frederiksberg kommuner.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En vinter for nogle år siden tog jeg jævnligt bus fra sådan et stoppested. Det var selvfølgelig rart med en nedtælling til hvornår bussen kom, hvad der ikke var så behageligt var at der ikke altid kom en bus når tælleren stod på nul, istedet startede tælleren forfra. Jeg håber at de nye udgaver af tælleren er bedre.

  • 28
  • 1

Hej Henrik, det er rigtigt, vi har haft udfordringer, hvis bussen af en eller anden grund ikke er logget på realtidssystemet. Så det har vi arbejdet på at forbedre, og forhåbentligt oplever du det sjældnere nu.

  • 10
  • 2

Hvis busserne løbende indsender gps data, kunne man da ikke lave en web side der viser deres position? Så skal stoppestedet bare have en QR kode som viser siden med filter for de busser der kommer der.

Det er meget vigtigt at det ikke er en app.

  • 14
  • 1

Hvor reelt er kortet? For nogle år siden kørte busserne lystigt rundt i københavn, mens der var Maraton. På kortet altså, der var ingen på gaden.

  • 18
  • 1

Ad #6: Netop. Der er af en eller anden grund i høj grad brugt simulerede data, hvilket ødelægger ideen

  • 13
  • 0

Hej Kim,

ja vi har en udfordring ved trafikomlægninger. Det skyldes, at systemet kun virker, når bussen er koblet til en konkret køreplan, og ved trafikomlægninger er køreplanerne suspenderet. Vi arbejder på at få noget bedre IT-understøttelse, så det i højere grad bliver muligt at lave nye køreplaner, også ved kortere, midlertidige trafikomlægninger.

  • 4
  • 1

Først. Tak for deling. Det er spændende.

Jeg sidder selv i en offentlig institution, hvor vi køber stort set alt IT som hyldevarer, og primært tilpasser os selv til varen, frem for omvendt. Og har vi brug for specielle (små)ting, så har vi en tendens til at egenudvikle. I hvertfald i det hjørne jeg kender. Enten fra bunden eller som en klaske-ovenpå robotløsning. Det virker. Men det er bare lidt tungt at navigere under EU udbudskrav og alt det hejs. (Som selvfølgelig er der af gode grunde).

Andet (Som egentlig var årsagen til at jeg skrev). Det er svært at lave et system, som er 100% pålideligt hele tiden, som f.eks når køreplaner er suspenderet. Men det må være relativt let at levere en tekst med "Information i områderne XYZ er upålidelige for øjeblikket." Så er det svære bare procedurerne for hvem og hvornår disse beskeder lægges på.

  • 2
  • 0

Hej Mogens,

Ja, vi sender også tekstbeskeder til både rejseplanen og countdownskærme. Det er lidt sværere med livekortet, som nævnt i # 6.

  • 1
  • 0

Jeg har - in between jobs - kørt taxa. Centralen véd altid præcis, hvor min bil befinder sig. Og vi kører ikke efter køreplaner. Hvor svært kan det være ?

  • 8
  • 2

Hej Rolf,

det er kun hvis bussen er logget på en konkret tur på en køreplan, det er muligt at lægge det ind i systemet. For eller kan vi ikke afgøre, hvilken af flere linjer på samme strækning, bussen kører på - eller om den kører tom til/fra garageanlægget.

  • 5
  • 4

For nogle år siden var der en finne der var træt af at stå ved stoppestedet og vente. (https://www.windytan.com/2013/11/broadcast...) Istedet lyttede hun på radioen ov dekodede beskederne til sit lokale stoppested.

Da jeg selv studerende, savnede jeg et lignende system i danmark (min evner rakte ikke til at lave det selv dengang). Måske det kan lade sig gøre med samme fremgangsmåde?

En anden ting - en enhed koster 5000kr. Der er sat 1mio. kr. af til test. Det lyder helt vildt - selv hvis man ansætter en fuldtidsingeniør og køber en helt ny bil så vedkommende kan køre rundt og sætte enheder op bliver det da meget mindre. Måske jeg skal finde et nyt job...

  • 4
  • 4

Nu er det selvfølgelig ikke det rette sted at spørge, men hvorfor er der egenligt brug for "countdown skærme" på busstoppestedet?

Forstår mig ret; Hvorfor spilder Movia så mange penge, tid og energi på en løsning, der kunne kunne klares med en QR kode eller et link til en hjemmeside.

Hvor svært er det, at lave en "countdown" hjemmeside, hvor man kan se akkurat det samme som på countdown skærmen? Vil det tage en dag at udvikle? Og så er det blot at opsætte et skilt på hver stoppested med en QR kode og eventuelt link til hjemmesiden.

Hvis man skulle lave noget virkelig avanceret, så kunne man vel opgradere den eksisterende DOT app til at vise en countdown for det stoppested, som man er tættes på. Tag din telefon, start DOT app'en, tryk "mit stoppested" og se både busplanerne og hvornår næste bus ankommer.

Wupti - så er der sparet 5.000 kroner per stoppested...

  • 8
  • 9

Hej Johnny, gode idéer, som vi også har eller arbejder med, se # 9. Men en ikke ubetydelig del af vore passagerer har ikke en smartphone eller er utryg ved at bruge den. Her er det godt med et alternativ på stoppestederne.

Mange brugere med smart phone foretrækker i øvrigt også en løsning, hvor de ikke behøver tage telefonen frem.

  • 14
  • 1

@Eskil. Interessant artikel. På mit arbejde laver vi også en del omkring prototyper. Det er ofte at markedet ikke har den løsning der er behov for, og at tilpasningen til hvad markedet kan levere er for vanskelig i forhold til det forretningsbehov der skal løses.

Den største hurdle vi støder på er der hvor vi går fra ide - prototype - produktion til egentlig drift. Af hvem og hvordan skal dimserne driftes? Vi har identificeret behov for at have en ekstern partner der kan forestå opsætning, drift og vedligehold af dimserne samt indsamling af data og opstillling og vedligehold af rapporter mm (vi er hovedsageligt på IoT banen til dataopsamling af miljø og trafikdata).

BTW: Hvad mener du med batterilevetid på 5 år. Er det kapaciteten eller er det levetiden. Kunne en lille solcelle måske supplere batteriet med strøm i det lyse halvår?

  • 3
  • 0

Hej Johnny, gode idéer, som vi også har eller arbejder med, se # 9. Men en ikke ubetydelig del af vore passagerer har ikke en smartphone eller er utryg ved at bruge den. Her er det godt med et alternativ på stoppestederne.

Mange brugere med smart phone foretrækker i øvrigt også en løsning, hvor de ikke behøver tage telefonen frem.

Hej Eskil

Jeg forstår godt, at der i samfundet findes mennesker, som ikke teknologisk er med på vognen, men alle danskere har en mobiltelefon - selv dem på 88.

Og så er "problemet" vel ikke større end man kan lave et telefonbaseret interactive voice response system, hvor man ringer til et nummer, indtaster et femcifferet nummer på stoppesteddet og afslutter med #, hvorefter en stemme på dansk eller engelsk fortæller, hvornår næste bus ankommer og hvilken rute der er tale om. Den slags systemer er hyldevarer, og kan udvikles og driftes for ganske få penge.

Jeg er med på, at mange foretrækker en skærmløsning, men når jeg hører tal som mindst 5000 kroner per skærm + udvikling + test + vedligehold, så kommer den nærrige vestjyde op i mig. Kan det virkelig ikke gøres billigere?

Før I er færdige med udviklingen så taler vi vel om 10.000 kroner per stoppested, når man medregner udvikling, drift og vedligehold over en 10 årige periode.

Hvor mange stoppesteder var det lige I har?

  • 2
  • 13

Hej Johnny, rigtig mange har en mobiltelefon, og mange, men ikke alle, kan bruge vores sms-løsning, jf. links til nr. 9. Det kan eksempelvis være svært, hvis man ikke ser godt. Så countdown er en mere brugervenlig løsning. Du kan læse mere om antallet af stoppesteder og hvor mange countdownskærme vi har i bloggen ovenfor.

  • 6
  • 0

Hej Jens, tak skal du have. Ja, der er også en opgave med drift og vedligehold og datahåndtering. Det har vi heldigvis et setup til med vores eksisterende countdown-skærme. Til dit andet spørgsmål: det er en batterilevetid på 5 år, solceller giver ikke nødvendigvis meget strøm (mange stoppesteder står i byerne, hvor der ofte er skygge), og opgaven har være en enkel og robust løsning.

  • 2
  • 0

Hej Johnny, rigtig mange har en mobiltelefon, og mange, men ikke alle, kan bruge vores sms-løsning, jf. links til nr. 9. Det kan eksempelvis være svært, hvis man ikke ser godt. Så countdown er en mere brugervenlig løsning. Du kan læse mere om antallet af stoppesteder og hvor mange countdownskærme vi har i bloggen ovenfor.

Hej Eskil

Ja, jeg forstår godt, at visse mennesker ikke kan finde ud af SMS. Men stort set alle danskere kan ringe til et telefonnummer indtaste et femcifferet nummer og trykke #. Og hvis man er så blind, at man ikke kan bruge en telefon, så bliver det sgu også svært at se noget på en sort/hvid infoskærm.

I har i dag countdownskærme på 2.000 ud af 14.000 stoppesteder, og I ønsker at have flere Countdownskærme.

Skal I så op på 4.000? 6.000? 10.000? Og hvert stoppested koster så over en 10 årig periode 10.000 kroner? Taler vi om en omkostning på 40 millioner eller 100 millioner kroner?

Det er så her Vestjyden i mig, får mig til at stoppe op og tænke om det ikke kan gøres billigere med en simpel hjemmeside, app, QR-kode eller en IVR-telefonløsning (eller alle delene). Alt sådan en løsning, der kan udvikles og driftes for 1-2 millioner kroner over 10 år.

Jeg tænker bare på, om de mange penge ikke kunne bruges på noget langt bedre såsom elbusser på flere ruter. Forstå mig ret; For >95% af jeres brugere, så er det ikke noget problem at tage telefonen op af lommen og scanne en QR kode, hvis de mener de har behov for at vide, om bussen kommer om 4 eller 11 minutter.

  • 3
  • 11

Tak for linket. Synd at det ikke var lettere at finde.

Men det er nok godt, for det virker ikke særligt overbevisende. Busser forsvinder når man zoomer ind og ud. der er tydeligvis nogvet galt med denne side.

Når i får løst de teksiske udfordringer, med siden og login (hvorfor mon det er nødvendigt?) kunne dette kort være til stor nytte.

Spar pengene på alle mulige specialløsningerne, apps mm. og lav denne side ordentligt og linkbar. Så behøves der ikke ret meget mere :)

Hvis i samtidigt laver et gratis api, skal der nok være folk der laver smarte apps og dimser.

  • 5
  • 0

Hvad med noget så gammeldags som printede køreplaner på hvert stoppested? En rigtig én med tidspunkter og ikke bare med planlagt afgangsfrekvens (fx. 1 bus hver 20 min.)?

De blev, såvidt jeg husker, afskaffet med begrundelsen, at det var for besværligt (for Movia) at sørge for at printe en unik køreplan til hvert stoppested. Men nu om dage har hvert stoppested alligevel en unik 4-5 cifret kode til SMS-tjenestenpå printet papir, og så kunne de vel ligeså godt have en reel køreplan.

Jeg har også alt for mange gange oplevet, at tidstælleren nåede nul og startede forfra ved 20 minutter, uden der kom en bus. Og så længe de automatiske skærme med nedtælling alligevel ikke er til at stole på, vil jeg foretrække en "oldschool" køreplan.

Så kan man også let se, hvornår der er gået 20 min siden bussen burde have været på stoppestedet, og rejsetidsgarantien træder i kraft, og man kan tage en taxa på Movias regning: https://dinoffentligetransport.dk/kundeser... 😉

Og det er måske den virkelige årsag, til at køreplaner på papir på stoppestederne blev afskaffet? 😒

  • 9
  • 0

Og det er måske den virkelige årsag, til at køreplaner på papir på stoppestederne blev afskaffet?

Måske er det ikke ved siden af.. 🙂 Et stykke papir har virket siden offentlig transport blev opfundet, det kan bruges af alle, der kan læse. Det kan indpakkes vandtæt og kræver ikke et batteri eller vedligeholdelse i nævneværdig grad.

Det virker som som der lægges en stor indsats i at frembringe en (kompliceret) teknisk løsning, med mange 'single point of failures', for at undgå at binde sig til en køreplan 🤷 Istedet binder man sig med 'teknisk gæld', hvor man skal drifte systemet (tænk komponent obsolesence, vedligehold, reservedele) mange år fremover.

Men på med Ja-hatten igen 😃 Det er en rigtigt spændende artikel, det bliver interessant at følge. Elektronik, der skal virke udendørs 24/7/365 i dansk klima er ikke ukompliceret. Jeg vil anbefale at I får nogen med på holdet som ved noget om design til sådanne forhold, og om miljøtests, f.eks. efter MIL810 standarden. Jeg tænker temperatur, fugt, regn, salt, støv, mvd. Sørg for at få det kvalificeret ordentligt, så I ikke står med en masse ødelagte enheder efter et par års drift. (disclaimer, jeg er, og har været, involveret i sådanne designs og kvalifikationstests)

Fortsat god sommer, mvh

  • 7
  • 0

Men stort set alle danskere kan ringe til et telefonnummer indtaste et femcifferet nummer og trykke #. ...

Hej Johnny, jeg tror der er flere end man umiddelbart tror, det har svært ved at finde rundt i et digitalt system, se bl.a. https://digst.dk/media/24389/digital-inklu..., og i den kollektive transport har vi et særligt ansvar for også at stille løsninger til rådighed for denne gruppe.

Meldingen fra rejsende i øvrigt er ofte, at de godt vil have løsninger på stoppestedet. Både fordi det er enklere end at skulle finde rejseplanen frem, og fordi der er frygt for at mangle strøm/internetadgang mv.

  • 7
  • 1

Hvad med noget så gammeldags som printede køreplaner på hvert stoppested? En rigtig én med tidspunkter og ikke bare med planlagt afgangsfrekvens (fx. 1 bus hver 20 min.)?

Hej Morten,

Det tidspunkt, hvor passagererne i den kollektive transport har mest brug for trafikinformation, er når der er driftsforstyrelser af den ene eller anden årsag. Og her er trykte køreplaner til meget begrænset hjælp. Så vore kunder efterspørger opdateret realtidsinformation, og det arbejder vi på at give så mange som muligt.

  • 2
  • 2

Spar pengene på alle mulige specialløsningerne, apps mm. og lav denne side ordentligt og linkbar. Så behøves der ikke ret meget mere :)

Hvis i samtidigt laver et gratis api, skal der nok være folk der laver smarte apps og dimser.

Hej Simon, vores vurdering er, at kunderne er mere optaget af, hvornår bussen kommer til deres stoppested, end hvor den er på ruten, så det koncentrerer vi vores trafikinformation om. Men vi har et åbent API til rejseplanen, https://help.rejseplanen.dk/hc/da/articles..., så der er god mulighed for at bygge andre løsninger.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten