close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
ETF bloghoved

Det kan du lære af en passionsevangelist

Ingeniørfaget risikerer at visne. I hvert fald hvis den nuværende generation af ingeniører ikke lykkes med at plante begejstring for ingeniørfaget hos de unge. Men hvordan gør man det i praksis? En ting er at mærke pulsen af sit eget indre drive, noget andet er at forsøge at sprede det ud til andre.

Netop den udfordring tager Engineer the future op det kommende år og tilbyder ingeniører kurser i den svære kunst at formidle sit fag. Igennem arrangementer over hele landet vil ingeniører kunne lære om, hvordan man fanger et ungt publikum. Deltagerne bliver klædt på til at tage ud i lokale skoler og fortælle om deres arbejde. Ifølge matematiker, geograf og kursusunderviser Hans Ravnkjær Larsen, der i parentes bemærket kalder sig selv en ’passionsevangelist’, handler det først og fremmest om at sætte ord på ingeniøraftrykket: Forklare, hvilken forskel du gør som ingeniør.

Her kommer et par af hans bedste formidlingstricks:

  • Start med et ’why’. Hvorfor knokler du? Hvad driver dig? Hvilken reel betydning har dit arbejde? Fortæl, at du elsker dine daglige 8 timer i laboratoriet, fordi du er med til at udvikle medicin, der redder livet for sukkersygepatienter. At dine konstruktionberegninger betyder, at taget til den nye sportshal ikke falder ned. Skab en reference til verden derude. Den verden som de unge kender.

  • Find og formuler en såkaldt fortællesætning: ‘Jeg vil fortælle, at X..’ – og lad sætningen være den røde tråd i din formidling. Alt, hvad du beretter, skal kunne knyttes op på denne fortælling. Find den historie, der fænger, fremfor at overøse det unge publikum med faglig viden.

  • Inddrag de unge. Start med stille dem et retorisk spørgsmål og derefter flere aktive: ’ Kan I følge mig, hvad tænker du…?’ Involver dem fra begyndelsen. Vis dem noget, de kan røre ved. Lad dem se, hvad du arbejder med. Og træk dem ad den vej ind i den verden, der er din passion.

Men hold også igen. Ingeniørpassionen skal ikke stampes ned i luftrøret på de unge. Den skal tilbydes. Elegant og diskret. Ingen bryder sig om at blive solgt noget. De fleste vil hellere købe, som Hans Ravnkjær Larsen formulerer det:

»Vi skal have de unge til selv at efterspørge. Og det gør vi bedst, hvis vores ingeniørfortælling ikke er udtømmende. Det, vi bevidst vælger ikke at sige, kan vække den videbegærlighed, vi så gerne vil se vokse i de unge.«

Vi skal altså have de unge til selv at begynde at stille spørgsmål: Kan det ikke gøres smartere….?, Kunne vi ikke bare….? Hvorfor bruger man ikke….? Nøjagtig som ingeniører spørger sig selv hver eneste dag. Dér begynder interessen.

Den gode passionsevangelist prædiker ikke. Han vækker nysgerrighed.

Hvad gør du?

Sara Rosendal
er Ingeniørens redaktør på Engineer the future. Her udforsker - og udfordrer - hun ingeniørernes billede af sig selv. Du kan også komme med bag kulisserne på det store projekt.

Dagen i dag har givet mig lidt indsigt om inspiration. En stor dansk inspirator, Pia Bech Mathiesen, er gået bort. Et menneske der brændte for formidling af naturvidenskab. Hun har været med til at opbygge først Eksperimentariet og siden (Danfoss) Universe. Hvis vi ønsker at flere går den naturvidenskabelige vej, og måske også bliver ingeniører skal vi nok lægges os nogle af hendes ord på sinde. Pia opfandt "Universe-trosbekendelsen": "Vi er skabt i denne verden for at begejstre børn og unge for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri."
Når vi snakker om at der skal gøres noget, er det os selv der skal begynde. Vi skal selv være aktive i at formidle og begejstre. Vi skal selv bruge ressourcer (tid m.m.) på det. Det er ikke noget vi kan betale os fra.

  • 1
  • 0