close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
bloghoved ledelse med hjelm

Derfor er det bedst med hjelm på kontoret

Det var tilbage i efteråret 1994, jeg fik min første byggepladshjelm. Som nyslået civilingeniør startede jeg på anlægget af Storebæltsforbindelsen, med opgaver i en skønsom blanding af ledelsesbetjening, myndighedshåndtering og arbejdsmiljø. Et fantastisk spændende job.

Illustration: Eskil Thuesen (privatfoto)

Det fascinerende ved anlægsprojekter er, at man fysisk kan se, at arbejdet skrider frem. Når jeg løb sur i at svare på folketingsspørgsmål, kunne jeg tage til Halsskov og se, at pylonerne var vokset 15 meter siden sidst…

Min gule byggepladshjelm har fulgt mig lige siden. Videre til Trafikministeriet og derfra til Ørestadsselskabet, hvor den gule hjelm fik selskab af en blå metrohjelm. Et særdeles kompliceret projekt med byggepladser midt i byen, og et nyt trafikkoncept, der skulle vise sit værd, før københavnerne tog det til sig.

Næste stop var Københavns Kommune. Det var stadig Metroen, der fyldte. Men det var mange spændende opgaver, erhvervsudvikling, internationale forhold, økonomistyring ikke mindst Amager Strandpark, hvor jeg fik en orange hjelm – om noget et projekt, der sammen med metroen viste vejen til et nyt og mere livskraftigt København.

Knap 8 år nåede jeg i København, før jeg skiftede til Miljøstyrelsen. Pesticider, genteknologi og kemikaliekontrol var et helt nye arbejdsopgaver, og ikke mindst arbejdet i EU viste en helt anden måde at arbejde på, end i en kommune.

Mine hjelme flyttede med. Hver gang. De lå på mit kontor. Både for at minde mig om, at jeg ikke var DJØF’er. Og for at holde mig fast på, at arbejdet skal føre til noget – det er altid i sidste ende resultatet, der tæller.

I Frederiksberg Kommune havde jeg, udover en næsten uoverskuelig mængde opgaver med fysisk planlægning, byggesagsbehandling, miljø, affald, og klimatilpasning, ansvaret for miljøtilsynet af det metrobyggeri, jeg var med til at planlægge i København. Og dermed den næste blå hjelm.

Nu arbejder jeg i trafikselskabet Movia, vi kører busser, lokalbaner og flextrafik på Sjælland. Det er en endog meget spændende opgave. Med kommuner og regioner for at blive enige om planlægningen af busnettet. Med DSB og Metroselskabet i samarbejdet om passagererne, kundeservice, takster og rejsekort. Med de mange private busselskabet og vognmænd, der kører for os. Movias farve er også gul, som busserne, og jeg fik min Moviahjelm, da vi gik i gang med at bygge vores hovedkontor om sidste år.

Det er snart 25 år som ingeniør, heraf 19 år som leder, i politisk styrede organisationer i staten, kommuner og offentlige selskaber. Det har givet mig – til tider dyrekøbte – erfaringer med, hvad arbejdet er som offentlig leder. Erfaringerne, og de historier, der hører til, vil jeg gerne dele i denne blog. Jeg håber, I vil læse med.

EskilThuesen
skriver om egne erfaringer med offentlig ledelse med en baggrund som ressourcedirektør i Movia med ansvar for IT, rejsekort, takster, drift og HR, og bestyrelsesmedlem i Rejsekort A/S og i lokalafdelingen af Kommunalteknisk Chefforening. Uddannet fra DTU i 1994, og har siden arbejdet for Storebæltsforbindelsen og Ørestadsselskabet, i Trafik- og Miljøministeriet, og i Københavns og Frederiksberg kommuner.

Kære Eskild,

Bare der var flere som dig,. Hoved oppe i " ledelsen" men samtidig benene solidt plantet i bygge mulden.

Jeg har flere gange deltaget i møder med projektledere og bygherrer, som sad med de mest fantastiske eventyrlige tidsplaner, og kunne ikke forstå hvad der var galt " tag nu jeres hjelm på og kom med ud og og se den virkelige verden " sagde jeg. " Nej- det er ikke vores job"

Jeg har oplevet at adgangsvejene blev lavet om, så ledelsen IKKE skulle have hjelm og high-vis vest på, for at kunne komme i skurvognene. " det ser ikke smart ud på et jakkesæt"

Jeg har selv, mange gang, forladt et byggemøde... dybt fustreret... men når jeg så har taget min hjelm på... er gået over på byggepladsen, og ser hvordan et hav af forskellige håndværkere, samarbejder om at få opgaven løst.... ja så tager man gerne en dag mere,

Hvis man vil være leder... så skal man også have hovedet til at kunne bære en hjelm... og kunne gennemskue den virkelige verden...

De Bedste Hilsner

fra en med mere en 30 års erfaring fra byggepladser over det meste af verden.

  • 3
  • 0

Hej Jesper,

Tak skal du have. Rigtig gode refleksioner.

Du har ret, det er vigtigt, at vi i ledelsen kommer ud og oplever driften. Jeg var for noget tid siden med nogle af mine dygtige billetkontrollører ude på billetkontrol, og det var meget lærerigt.. Men godt, du minder mig om det - der er også andre dele af driften, jeg skal huske at møde.

  • 0
  • 0