close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
true cousins

Den uventede rekord: Fra Europas til Verdens hurtigste elektriske motorcykel (1/8-mile)

Man kan jo altid håbe...

Da vi tog til Malmø Raceway, var det mere en pludselig indskydelse fra min side. Jeg synes det kunne være fint at se hvor langt vi egentlig kunne komme ned, hvis vi nu skruede op for effekten så meget, som vi turde i år.

Jeg havde regnet lidt på det på Wallace Racing, der er en samling formler, der kan give en indikation på, hvor meget der skal til for at ændre ens tid - f.eks. via en øgning af HK eller en reduktion i 60" tid osv.

Det så ud som om at det lige akkurat kunne lade sig gøre - men også kun lige...

Legenden KillaCycle

Den tid vi ville forsøge at slå var den hurtigste tid (ET = Elapsed time), der nogen sinde var sat af en elektriske motorcykel på 1/8-mile - i dette tilfælde "The Grand Old Man" i elektrisk drag racing og vel egentlig ophavsmanden til at elektrisk drag racing overhovedet opstod, KillaCycle.

Som sædvanlig med den slags er KillaCycle især kendt for et tåbeligt, men også spektakulært uheld, hvor konstruktøren (og den oprindelige fører) Bill Dube, skal vise en burnout med KillaCycle for en TV journalist. Det gik heeeelt galt og blev vist jorden rundt.

Det skal retfærdigvis siges, at Bill Dube sidenhen flere gange har påpeget, at han især ærgrer sig over det manglede personlige sikkerhedsudstyr, da det er med til at tegne et forkert billede af elektrisk drag racing ift. sikkerhed. Og han er selvfølgelig ærgerlig over hele situationen.

Tiden, som KillaCycle havde som den bedste på 1/8-mile, var 5,211 sek.

Lørdag d. 26. sept, Malmø Raceway

På helt utrolig vis, havde Malmø Raceway lovet os den såkaldte race-præparering, selvom der ikke var nogen konkurrence. Dette ville naturligvis også tiltrække flere af de store teams, der også kun kan få greb/gode tider, hvis der er race-præpareret (=ekstra meget track-bite og dermed øget friktion). Så Malmø Raceway havde også deres store andel i denne rekord, hvis den skulle blive til noget.

Som det kan ses af denne, lidt længere og noget bedre video, gik tiderne langsomt men sikkert nedad; 5,30, 5,28 - og så kom det første klimaks, da et run sluttede på 5,210 sek - altså 1/1000 sek under rekorden på 5,211 sek. Glenn kunne dog kun huske de 5,21 og ved ikke, at vi faktisk ER under rekorden. Da vi efterfølgende gransker time-slips, kan vi ses tiden er 5,2108 sek. og altså 2/10.000 sek. hurtigere - mere end rigeligt.

Vi gik naturligvis efter at komme længere ned, men denne tid var stadig vigtig, da den muligvis kunne anvendes som back-up tid til en evt. hurtigere tid (der skal som bekendte af denne blog ved to hurtigere tider til for at slå rekord).

Det viste sig nødvendigt at tilføje mere rygstøtte, da G-kræfterne nu gjorde at hele kroppen flyttede sig bagud

Og allerede i næste run kom så den indtil hurtigste tid i Team True Cousins: 5,166 sek. og med den hurtigste udgangshastighed nogen sinde 222 km/h. Som tidligere beskrevet i en anden blog et helt utroligt løb, hvor de første 100 m stort set kun foregik på baghjulet. Undervejs og ret langt nede af banen opstår hjulspind hele to gange. Dette kan tydeligt høres på videoen ved 1:14 til 1:16 som en "snerren". Umiddelbart tænkte jeg at løbet var ødelagt, da man jo som oftest taber lidt tid på den slags - men ikke her! Og motorcyklen var derudover meget stabil i dette løb.

Herunder video med et kort klip som TV2 Lorry bragte dagen efter om aftenen:

Næste sæsons mål

Silver Bullitt er nu adskilt til kun at være et rullende stel og er sendt til Speedys Basement Performance, hvor forgaflen lægges længere ned (fra 32° til ca. 40°) for at øge retningsstabiliteten og desuden tilføjes en række forstærkninger i stellet, for at øge stabiliteten yderligere.

I baggrunden ses Speedys eget igangværende projekt; Top Fuel bike til sønnen Marcus

Med den nuværende batteripakke bør en tid på ca. 4,8 sek være realistisk - sådan rent teoretisk ift. vægt og kraft. Via en om-kalibrering af controllerne, kan Glenn nemlig øge max. ampere fra 2 x 1200 til 2 x 1500 og alt i alt bør dette være nok. Batteripakkerne er designet til at kunne levere 2000 ampere, men det er mere usikker hvad controllerne kan holde til. TC-Xeren håber vi også kan komme under de 5 sekunder - men det er selvfølgelig alt sammen spekulationer.

Lad os derfor slutte af med et klassisk ordsprog fra motorsportens verden:

When the flag drops, the bullshit stops!

Godt Nytår!

Hans-Henrik Thomsen, True Cousinss billede
Hans-Henrik Thomsen, True Cousins
fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.

Kommentarer (8)

Tillykke med rekorden, og tak for en god blog. :-)
Et spørgsmål, kan det blive nødvendigt at gøre noget for at få forhjulet til at have lidt mere kontakt til asfalten? Længste bagsvinger måske?

  • 5
  • 0

Det er ganske enkelt blot et spørgsmål om at hæve eller sænke wheelie-barens højde over banen bagtil. Dette gøres via indbyggede gevind i den skrå del, der hhv forlænger eller forkorter denne del.
Man er ikke nødvendigvis interesseret i at have for meget kontakt mellem forhjul og underlag (der er IKKE tale om asfalt, men gummi og lim), da der skal være mest mulig vægt på baghjulet for at opnå den mest optimale acceleration.

Så løbet på 5,166 er faktisk ret fint, teknisk set. Her er wheeliebaren IKKE nede at røre andet end lige i starten, mens forhjulet kun er løftet få centimeter. Hvis wheeliebaren står for lavt bagtil, vil man risikere at baghjulet løftes fri af vejen, hvilket vil blive lig med en dårligere acceleration.

  • 1
  • 0

Det ser jo helt vildt ud. Tillykke!

Og apropos G-kræfter, har i nogen omtrentlig idé om hvor mange G man bliver udsat for på sådan en tur der? (Jeg er ikke stiv nok i fysik til at kunne regne det ud.)

  • 1
  • 0