Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Den Pure Ungdom

DR beretter at Det Kriminalpreventive råd har opdaget at ungdommen har begået mindre kriminalitet de sidste seks år.

Men hvorfor har de ikke noget bud på: "Det er svært at komme med et entydigt svar på den positive udvikling," skriver DR og mumler lidt om at male grafitti over hurtigt, men talsmanden hæfter sig dog ved at: "Det hænger i høj grad også sammen med de unges livsstil - blandt andet i forhold til, hvor meget de drikker, og hvor meget de hænger på gaden".

Forklaringen er videnskabeligt fastslået: I 1994 fjernede vi blyet fra benzinen.

Bly er en nervegift der blandt mange andre dokumenterede negative egenskaber høvler en bane af intelligensen.

Når man lader være med systematisk at fylde børn med bly, bliver de en lille smule smartere og begår derfor færre dumheder.

Illustration: Privatfoto

Fra: Environmental Policy as Social Policy? The Impact of Childhood Lead Exposure on Crime.

At der sker et fald i kriminaliteten når man har fjernet blyet fra benzinen er nu også dokumenteret i Danmark.

Hurra for det!

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes faktisk det er mere interessant om effekten gør sig gældende i andre aspekter, så som f.eks om de lytter til videnskaben eller Fox News eller om det rykker ved egoist/fælles balancen i samfundet.

Det har jeg imidlertid ikke kunnet finde nogen studier om og det vil formodentlig også være svært at sortere alle mulige andre effekter ude.

  • 10
  • 2

Man var jo godt klar over at det var en gift, som ophobede sig i fødekæden.
Lige fra jeg var en lille purk kan jeg da huske at jeg var dybt forarget over at blytilsætningen bare fortsatte selvom man godt viste at det var noget møg at få ud i naturen.
Jeg kan stadig huske at det Haahr Benzin, der var de sidste til at afskaffe blyet i benzinen.
Det glemmer jeg dem ikke for.

Da blyet endeligt blev forbudt fandt man bare et alternativ...

  • 0
  • 0

Det bruges stadig bly i Avgas som f.eks. 100 LL (fly benzin).

Her i Lemvig bruger vi Rotax motore og bruger i den forbindelse Mogas (alm. benzin).

Jo hurtigere vi kan få organisk bundet bly væk fra miljøet jo bedre.

-Eivind

  • 2
  • 0

... om den med nedgangen i storkebestanden og antallet af børnefødsler. Og selv om der også med den kunne gættes fx på, at de samme miljøgifte kunne ramme begge grupper, så tror jeg desværre hverken på storken, eller den med blyet. En hurtig tur rundt på nettet bringe da også gode indvendinger frem fra andre forskere.Men det er da en god teori!

  • 7
  • 4

En spøjs sammenstilling, som fik mig til at tænke over en anden god historie.
Den danske adels tilbagegang skulle skyldes at de drak mere vin end andre, og dengang lagde man lidt bly i beholderen. Dels konserverede det delvis vinen og i særdeleshed så blev eventuel eddikesyre omdannet til blysukker, der smager sødt. Blysukker blev også brugt i medicin, og gæt hvem der havde bedst råd til det.
I øvrigt mener jeg at bly vist er et af de tungmetaller der udskilles relativt let.

  • 4
  • 5

Logisk set så bør introduktionen af bly i benzin (som bekendt for at forbedre banketallet) på samme måde have ført til en stigning i ungdomskriminaliteten.

Findes samme graf for introduktionen af bly i benzin?

  • 3
  • 0

På Livø var der førhen en anstalt for åndsvage krimminelle.
Der var en stakkel ,som når han blev sluppet ud ,flux gik hen på Løgstør Jernbanestation og stjal en damecykel.
Tilbage igen ,hvad han var ked af.
Jeg har engang hørt eller set en jurist sige at procentdelen af indespærrede i Danmark har været temmelig konstant de sidste århundreder og derfor måske er styringsparameter/magtdemonstration.
Der skrues så bare op og ned for de enkelte forseelsers straframme indtil balance.

  • 2
  • 3

Jeg syntes historien om Tetraethyllead er ret interessant. Man fandt tidligt ud af hvor skadeligt det var og især hvordan Clair Cameron Patterson, da han var ved at forske i uranium-Lead dating, fandt at alle hans prøver var forurenede med bly. Samme person kæmpede i årevis mod de store etablerede selskaber i automobilbranchen og måtte se sine støttekroner til forskning blive fjernet og ham selv forsøgt latterliggjort. Nøjagtig som vi ser det i dag med klimaforskningen. Det er helt ens tilfælde, hvor penge og magelighed totalt overstyrer forskningsresultater og den sundefornuft. Og det afspejler pengenes magt i politik!

  • 11
  • 2

Jeg elsker den slags artikler hvor en kurve bruges til at forklare verden.
Men man skal nok lige have styr på forskellen mellem "association" og "kausalitet" først.

Bent.

  • 6
  • 7

Hvem fandt på, at der skulle bly i benzinen i sin tid? Jeg tænker på alle de sager der er blevet ført mod cigaretselskaber i USA. Det her må være guf for amerikanske advokater.

  • 1
  • 1

Rick Nevin, som står for studiet, har fundet ud af, at blyforgiftning hos småbörn og kriminalitet hos unge hænger sammen med en forsinkelse af 20 år. Nevin er anerkendt ökonom.

  • 1
  • 1

Google www.olieguiden.dk og læs afsnit;

Additiv og derefter

Nostalgi om bly i benzinen....
Det er en rigtig god beskrivelse der er værd at læse, da den fortæller hvornår og hvorfor på en let tilgængelig måde.

God fornøjelse.......selv jeg blev klogere:)

  • 3
  • 0

Bly er fysisk fordummende både opløst i blodbanerne og som dumdumkugler, der bevæger sig gennem det menneskelige væv, og især så virker de døde i krigen meget provokerende, og dermed fordummende på fjender såvel som venner på begge side af distinktionen mellem de gensidigt bekrigende. Man skal ikke gøre grin med den slags. Men alvor skal tages med humor, har en klog mand sagt, som var fra en tid, hvor hverken bly eller kviksølv prægede de kognitive kompetencer for meget.
Da jeg stadig læste (officielt) læste jeg bl.a. om en bog af Jørgen Jørgensen, den hed "Den store humor" og gik under betegnelsen "den store husmor".
Jørgen Jørgensen var det, som marxisten på Odense Universitet kaldte "anal - ytisk", i konsekvens af Jørgen Jørgensens foretrukne filosofiske metode anvendt på sig selv, dvs. den analytiske metode anvendt på "analytisk". Jeg elsker eksemplet, og bruger det selv i min kritik af metoden: http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-83.pdf
Personligt er jeg ked af, at jeg aldrig har forstået, hvad humor er; og at jeg kun har forstået på andre, at Jørgen Jørgensen heller ikke kunne analysere sig frem til, hvad humor er.
Måske har det for mit vedkommende noget med alle de plumper, som jeg har siddende i munden, at gøre. Kviksølv skulle efter sigende høvle ret så meget af evnerne.
Jeg ville egentlig gerne have kunnet lægge noget alvor i PH's tekst, men i stedet så fik jeg sådan en hoppende fornemmelse i maven sammen med trangen til at lave lyd, der dog ikke blev til andet end lidt snot op ad skærmen og disse hjælpeløse strofer af at komme efter det. Viljen var der, kan jeg forsikre, men evnerne slår kun sjældent til, lige som sindelaget er umuligt at splatte ud over brugerfladen, helt modsat de simple påstande om at skrive i god tro. Undskyld men mulighederne og evnerne er yderst begrænsede, kun viljen kender ingen grænser, bly, dumdumkugler, kviksølv eller ej

  • 0
  • 10

Jeg kan tilføje for egen regning at han var en klaphat af ufattelige dimensioner.
Han "demonstrerede blys ufarlighed" ved at indånde stoffet foran en senatskomite efterfølgende måtte han på flere ugers afgiftnings ferie. Han opfandt også freon.

  • 5
  • 0

Når man lader være med systematisk at fylde børn med bly, bliver de en lille smule smartere og begår derfor færre dumheder.

Nix. Du påstår, at mindre bly i benzinen medfører bedre mennesker.

Hvis de ”bare” blev smartere, så blev de bedre til at skjule forbrydelserne.

Forskernes og din påstand er derfor, at samfundets indbyggere bliver moralsk ringere, når der er bly i benzinen. Ser frem til en længere udredning med titlen "Bly og moral".

Jeg har derfor selvfølgelig varmt anbefalet Tom Paamands storkehistorie.

  • 5
  • 8

Thomas Midgley er dog ikke den eneste.

“The fuel of the future is going to come from fruit like that sumach out by the road, or from apples, weeds, sawdust – almost anything.”

– Henry Ford

At det ikke blev sådan skyldes Standard Oil og den amerikanske Prohibition

  • 0
  • 0

Medfører bly i benzinen retardere evner? Ja.
Medfører bly i benzinen dårlig moral? Nej.


Reducerede åndsevner hører sammen med reduceret impulskontrol.

Den danske adels tilbagegang skulle skyldes at de drak mere vin end andre, og dengang lagde man lidt bly i beholderen. Dels konserverede det delvis vinen og i særdeleshed så blev eventuel eddikesyre omdannet til blysukker, der smager sødt. Blysukker blev også brugt i medicin, og gæt hvem der havde bedst råd til det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sapa_(sweetener)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead(II)_acetate

En anden fordummelseskandidat er kviksølv i dental amalgam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_amalga...
Som det ses forsvarer tandlæger stadig anvendelsen.

Efterhånden som brugen af dental kviksølv reduceres, taber folk interessen for psykoanalyse og neuroser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neurosis#Sign...
'...anxiety, sadness or depression, anger, irritability, mental confusion, low sense of self-worth, etc., behavioral symptoms such as phobic avoidance, vigilance, impulsive and compulsive acts, lethargy, etc., cognitive problems such as unpleasant or disturbing thoughts, repetition of thoughts and obsession, habitual fantasizing, negativity and cynicism, etc. Interpersonally, neurosis involves dependency, aggressiveness, perfectionism, schizoid isolation, socio-culturally inappropriate behaviors, etc.[6]'

Freud studerede hos Charcot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Martin_C...

Jf.
http://en.wikipedia.org/wiki/Erethism#Symp...
'It is commonly characterized through behavioral changes such as irritability, low self-confidence, depression, apathy, shyness[3][4] and timidity, and in some extreme cases with prolonged exposure to mercury vapors, delirium, personality changes and memory loss occur as a result. People with erethism find it difficult to interact socially with others, with behaviors similar to that of a social phobia. Although most of the effects of erethism are neurological, some physical problems arise as well, including a decrease in physical strength, “headaches, general pain, and tremors after exposure to metallic mercury”[5] as well as irregular heartbeat. It has been documented that “the tremor in the hands can be so severe that the victim is unable to hold a glass of water without spilling its contents.”'

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Hitler#Health
'Researchers have variously suggested that Hitler suffered from irritable bowel syndrome, skin lesions, irregular heartbeat, coronary sclerosis,[375] Parkinson's disease,[270][376] syphilis,[376] and tinnitus.[377] In a report prepared for the Office of Strategic Services in 1943, Walter C. Langer of Harvard University described Hitler as a "neurotic psychopath".[378] In his 1977 book The Psychopathic God: Adolf Hitler, historian Robert G. L. Waite proposes that Hitler suffered from borderline personality disorder.[379] Historians Henrik Eberle and Hans-Joachim Neumann judge that while Hitler suffered from a number of illnesses including Parkinson's disease, he did not experience pathological delusions and was always fully aware of, and responsible for, the decisions he was making.[380] Theories about Hitler's medical condition are difficult to prove, and placing too much weight on them may have the effect of attributing many of the events and consequences of the Third Reich to the possibly impaired physical health of one individual.[381] Kershaw feels that it is better to take a broader view of German history by examining what social forces led to the Third Reich and its policies rather than to pursue narrow explanations for the Holocaust and World War II based on only one person.[382]'

http://www.quirkyscience.com/what-drove-iv...
Wikipedia omtaler ikke Ivan den Grusommes helbred.

Kviksølvamalgam begyndte at blive brugt på samme tid som
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Parkinson
opdagede Parkinson's syge.


http://en.wikipedia.org/wiki/Alois_Alzheimer
's tid begyndte det at blive generelt anvendt.

Man kan undre sig over at disse degenerative lidelser ikke er beskrevet tidligere.

  • 2
  • 0

Hvor stor er usikkerheden?
Den på blymålingen er formentlig %,men hvordan lægger man grænsen for violent crime med bare 25 procent henover en periode på 40 år?

  • 0
  • 1

PS: Videnskab er ikke en religion "man tror på".

Men artiklen tenderer efter min mening kraftigt med den indirekte konklusion om årsag - virkning -.

1.1: Årsag: bly
1.2: Virkning: nervesystemet beskadiges.
2.1: Årsag ????
2.2: Virkning: Kriminaliteten falder.

Efter min mening burde folk, der bruger statistiske metoder til at finde årsags - virknings sammenhænge sidde under en 10 tons betonklods, der falder ned, hvis fortolkningen er forkert.

  • 2
  • 3

Efter min mening burde folk, der bruger statistiske metoder til at finde årsags - virknings sammenhænge sidde under en 10 tons betonklods, der falder ned, hvis fortolkningen er forkert.

Hvorfor disse voldstrusler? Det er almindeligt at se samtidighed som et muligt tegn på årsagssammenhæng.
http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_d...
'In logic, the technical use of the word "implies" means "to be a sufficient circumstance". This is the meaning intended by statisticians when they say causation is not certain. Indeed, p implies q has the technical meaning of the material conditional: if p then q symbolized as p → q. That is "if circumstance p is true, then q follows." In this sense, it is always correct to say "Correlation does not imply causation."
However, in casual use, the word "imply" loosely means suggests rather than requires. The idea that correlation and causation are connected is certainly true; where there is causation, there is a likely correlation. Indeed, correlation is used when inferring causation; the important point is that such inferences are made after correlations are confirmed as real and all causational relationship are systematically explored using large enough data sets.
Edward Tufte, in a criticism of the brevity of "correlation does not imply causation", deprecates the use of "is" to relate correlation and causation (as in "Correlation is not causation"), citing its inaccuracy as incomplete.[1] While it is not the case that correlation is causation, simply stating their nonequivalence omits information about their relationship. Tufte suggests that the shortest true statement that can be made about causality and correlation is one of the following:[4]
"Empirically observed covariation is a necessary but not sufficient condition for causality."
"Correlation is not causation but it sure is a hint."'

  • 4
  • 0

Aethylbly blev opfundet engang og mængderne/årstal må også være kendt så mon den anden ende af historien også passer?

  • 1
  • 1

Jo, men vi mangler noget crime statistics fra Romerriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Defrutum


'However, the use of leaden cookware, though popular, was not the general standard and copper cookware was used far more generally and there is also no indication how often sapa was added or in what quantity. John Scarborough, a pharmacologist and classicist, criticized the conclusions drawn by Nriagu's book as "so full of false evidence, miscitations, typographical errors, and a blatant flippancy regarding primary sources that the reader cannot trust the basic arguments."[3]'

etc etc. Mange trykfejl, derfor bly ugiftigt.

Jfr.
http://www.huffingtonpost.com/ben-barber/g...
http://www.youtube.com/watch?v=Fml1Jwg59Ig

Såvidt jeg husker har Mexico et problem med vold + narko.

  • 0
  • 0

..Hvorfor disse voldstrusler? Det er almindeligt at se samtidighed som et muligt tegn på årsagssammenhæng.

Hej Thorsten. Det var blot ment som en understregning af, at man skal være forsigtig med fortolkning af statistiske sammenhænge.

Jeg har i mit professionelle liv i udstrakt grad brugt statistiske metoder med udgangspunkt i, at sammenhængen udgjorde en teori, der kunne bringe mig videre mod en konkret løsning af et problem. Teorierne var hyppigt forkerte, og der skulle bearbejdes flere "teorier", inden det begyndte at ligne noget.

Det at have fundet en statistisk sammenhæng er efter min mening ikke et "slutresultat" til offentliggørelse. Det er kun en "indledende øvelse" til det egentlige arbejde.

  • 1
  • 0

Det at have fundet en statistisk sammenhæng er efter min mening ikke et "slutresultat" til offentliggørelse. Det er kun en "indledende øvelse" til det egentlige arbejde.

De første publikationer om sammenhængen imellem blyfri benzin og fald i kriminalitet, dukkede først op da man havde set den samme kurve i et antal USAnske storbyer der ikke havde fjernet blyet fra benzinen samtidig.

Senere er resultatet dukket op stort set alle steder man har kigget, nu også her i Danmark.

For mig lyder det som om du ikke bryder dig om resultatet og derfor mistænkeliggør det videnskabelige arbejde, uden at du overhovedet har sat dig ind i det.

Gør dig umagen at læse nogle af de papers der er skrevet om det i tidens løb, det er faktisk ret interessant læsning og ganske kompetent arbejde der ligger bag.

  • 9
  • 2

I Danmark skete skiftet til blyfri benzin fra 1985-1994 med reduktion af luftkoncentrationen af bly i større byer på 91-96% (1990-2001). http://www.dst.dk/pubpdf/3325/traf (s.42, s.45)

Med 22 års forsinkelse i effekten på kriminalitet siger teorien, at vi vil se et kriminalitets-dyk fra 2007-2016.

Effekten på reduceret mental retardering af børn bør være markant, hvis vi kan overføre de amerikanske resultater. I Danmark registrerer vi ikke børn efter intelligens - det nærmeste vi kommer er nok antal elever i specialundervisning. Dette tal er steget fra 21.284 i 98/99 til 34.039 i 2010/2011 hvorefter det falder til 31.229 i 2012. Disse tal kan altså ikke bruges til at underbygge teorien om blybenzinens helbredseffekter, da faldet er for lille og for sent ift. hvilke årgange der ikke længere var blyeksponerede som små.

  • 0
  • 0

Kurven viser samvariation mellem Grov vold og bly. Ikke kriminalitet i almindelighed, ikke mord! Det er lidt vigtigt, da grov vold vel tenderer til "meningsløs"? Årsagssammenhængen er at bly hos børn hæmmer udvikling af hjernen med dårligere indlæringsevne til følge. I andre sammenhænge er der eftervist sammenhæng mellem intelligens og uddannelse og kriminalitet.
MEN ingen steder er det bevist, at kun bly er ansvarlig for al kriminalitet. Der er 117 andre forhold, der har betydning for alt fra smårapserier til organiserede forbrydersyndikater.
Jeg bliver altid skeptisk, når nogen kan forklare alting! Som kvaksalveren med vidundermedicinen, der kan kurere alt. Jeg skyder egentlig ikke på P-HK i denne sammenhæng. Jeg synes ikke du oversælger varen, men andre debattører prøver at modbevise sammenhængen med "andre betydende faktorer" - og dermed steder, hvor effekten overtrumfes af andre sammenhænge.

  • 3
  • 0

At korrelere kurver, det er en rigtig stor risico for, at man får øje på noget, som ikke er årsagen eller virkningen. Men noget man får øje på, og derfor sammenkører, selvom kausualiteten ikke er der.

Som at israelske jagerpiloter får pigeafkom fremfor drenge. Eller som eksemplet i min oldgame "Biologisk Forskning"- at antallet af sneharer (og dermed predatorer som los) korrelerer med solpletterne. Det gør de også, på udvalgte dele af kurven, men ikke hele tiden eller altid.

Man kan også læse mere i "The science of Discworld"- om den type statistik, der fanger blikket ved at være usædvanlig, der i bund og grund en slags udvælgelse af særtilfælde, og man skal huske at data "klumper" rent statistisk.

Man kan sådan set også korrelere med afskaffelsen af kviksølvtermometre, at cadmium udgår i farvestoffer- eller at man spiser færrer rovfisk (tun på dåse indeholder methylkviksølv). Eller at man ophører med at bruge bly i krystalglas og i glasur til lertøj. Og hvor det bruges, må disse ikke bruges til fødevarer.

Eller epoxy. Eller tusindevis af andre stoffer, man bliver klar over udgør et problem. DDT, solignum- eller sprøjtegifte.

Desuden er generationerne før og efter 1990 meget mindre end de foregående, så statistik skal også henvise til, at det stastistiske materiale er mindre- end fx tresserne.

Mvh
Tine- der ikke kan sdave til statistik- min forældre spise nok for meget sild fra Østersøen

  • 2
  • 1

Kurven viser samvariation mellem Grov vold og bly.

Kurven er blot en ud af mange resultateter der viser den samme overordnede korrelation. Den samme korrelation er fundet over hele kloden, hver gang nogen har kigget efter.

Artiklen som Niels linkede til på MotherJones ovenfor er en glimrende oversigtsartikel hvis man ikke har mod på at kaste sig over den bagvedliggende forskning. (http://www.motherjones.com/environment/201...)

Men den bagvedliggende forskning findes og er solid.

Her er f.eks en undersøgelse hvor man har målt blodkoncentrationen af bly i 250 unger et par gange om året fra før fødslen og til de var næsten syv år. Resultatet: For hver fem mikrogram bly per deciliter blod, stiger risikoen for at blive involveret i kriminalitet 50%. (http://www.plosmedicine.org/article/info%3...)

Søger man efter "leaded gasoline crime" på scholar.google.com, får man 21000 hits i alle mulige videnskabelige sammenhænge.

(I den mere spekulative ende af forskningen, er der folk der har regnet ud at gevinsten ved at fjerne alt gammel blyholdig maling i USAs boligmasse betaler sig hjem med en faktor 10 på den lange bane.)

Grunden til at kriminalitet er en god Y-akse, er at den går til kernen i det vi ved om blys neurotoxiske effekter, dårligere kognitiv funktion og ringere impulskontrol, og fordi tallet dækker hele populationen uden alt for mange "forureninger" fra andre personer end den kriminelle.

Til sammenligning er antallet af børn i specialundervisning "forurenet" af Folketinget, Undervisningsministeriet, Kommunalbestyrelsen, Skoleledelsen, Skolelæreren, Forældrene og Medicinalindustrien.

Men jeg kan godt forstå at folk stejler rent emotionelt: Det er hård kost at få at vide at menneskeheden har været dumme nok til at give deres børn reduceret hjernefunktion, bare for at få billigere biler og tanken om at man selv er blandt de ramte gør også ondt.

Men tallene og videnskaben lyver ikke og man kan kun håbe at politikere, embedsmænd og industrifolk lægger sig resultaterne på sinde, når de beslutter hvilke ny "industrielle revolutioner" der skal spredes ud i vores nærmiljø.

  • 12
  • 2

........det var ikke billigere biler der var drivkraften, men mere holdbare og økonomiske motorer.

Jeg har tidligere henvist til www.olieguiden.dk Afsnit additiver og i dette afsnit. Nostalgi om bly i benzinen.

Dette afsnit har du givet ikke læst endnu, men det er værd at bruge fem minutter på, for det er ikke et skønmaleri, men en hel neutral historisk og teknisk forklaring.

  • 1
  • 5

"........det var ikke billigere biler der var drivkraften, men mere holdbare og økonomiske motorer."
Hvad er så forskellen?
Tvivlere på udsagnet vedr special undervisning kan blot søge på de endeløse diskussioner mellem kommuner og daværende amter vedr sidstnævntes udgifter til de af kommunerne henviste.

  • 2
  • 0

Det folkemord der blev begået af BomberHarris og USAirforce var blydrevet.
Uden flyverbenzin med oktantal 135/155 (flydende bly) havde Goerings spådom om ingen bombere over Tyskland været rigtigt.
Tyskerne havde brug for bly til ubådsbatterier og brugte benzol (kræftfremkaldende) istedet

  • 2
  • 4

Dresden bombningen var ikke nødvendig i din optik Ok.

Men du glemmer at det kostede russerne 24 millioner personer livet at møde tyskerne.
Jøder, romaer og psykiske syge blev udryddet.
Du glemmer vist nok også Blitzen rettet mod London,Coventry og samtlige engelske industribyer de kostede langt flere englændere livet end bombardementet af Dresden.

Og det er i den forbindelse værd at huske på de tab det kostede at
Invadere Normandiet, Ivo Jima.

Her var argumentet at hvis der var en politisk rationalitet tilbage, ville tyskern overgive sig.

Men ligesom at Abomberne ikke stoppede Japan, var det tanken om russisk besættelse der
Stoppede dem. Således virkede Dresden heller ikke efter hensigten

  • 0
  • 6

Hvem der kvajede sig mest i Europas selvmord ved jeg ikke ,men en del af det var blydrevet.
Jeg har læst at ildstormen over Hamborg slog flere ihjel end Englands samlede civile tab.

  • 1
  • 3

er så vidt jeg kan se at hvis vi indfører Kk går det meget værre end da bly blev indført og det ved vi allesammen gav kriminalitet.

  • 0
  • 5

Der var bly i gevær og maskinkanonammunitionen... Helt korrekt Niels.......også i den tyske.

  • 0
  • 3

Er det kun nogle bestemte forbindelser, der indeholder bly, der skader vores hjerne? Eller skal vi passe på med alt, der indeholder bly?

Hvad med blysyrebatterier? Hvis jeg f.eks. havde en UPS bestående af 4 bilbatterier stående i skabet i mit kombineree soveværelse / arbejdsværelse (hypotetisk)?

  • 0
  • 0

Det som endnu ikke er nævnt her er, at mange af de krigsliderlige har startet med at lege med tinsoldater som små. Mange har sikkert også suttet på dem. Den nationale opdragelse kunne ikke starte tidlig nok og mange endte som krigsforbryder.

At Bomber Harries, som den eneste krigsforbryder fik et flot monument, mens de andre blev hængt, har givet et særligt smuthul for fremtiden. US præsidenten kan i dag med droner myrder civilpersoner i et andet land, som man ikke engang har erkläret krig. US- befolkningen kan ikke se noget forkert i det. Hvor får de deres daglige blyration fra?

  • 0
  • 1

Mattias Tesfaye skriver i Politiken at "knap en femtedel af alle unge ikke består folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse". Jeg er rystet. Meget! En femtedel er mange...

Men så kommer trumfen: "Inden længe stiller samfundet krav om mindst et 2-tal i dansk og matematik for at blive optaget på en ungdomsuddannelse. [...] Blandt elever med indvandrerbaggrund er det op mod halvdelen, der ikke har de nødvendige matematikkundskaber." Halvdelen som ikke kan hive et 2-tal hjem? Handler det her kun om dårlige folkeskoler?

http://politiken.dk/debat/ECE2266647

  • 1
  • 0

Der er faktisk en skummel historie der.

Afrika og Mellemøsten og visse lande under embargo (Burma, Nordkorea mv) har stadig ikke 100% afskaffet bly i benzinen.

Det kan dog næppe forklare hvorfor indvandrere klarer sig så markant dårligere i Folkeskolen og andre årsager er dokumenteret som have stor forklarende styrke, f.eks forældrenes holdning til hjemmearbejde.

  • 4
  • 1

Det handler om forventninger. Hvis du ser på hvordan de klarer sig, går det fint indtil 2 eller 3 klasse, hvor du begynder at respondere på de forventninger der stilles til dig. Og uanset hvor liberal du er, ligger det dybt i alle etniske Danskere at alle dem der ikke lige er helt danske ikke fatter en brik. Derfor ser du at 1 generation normalt klarer sig fint, for de har ikke gået i skole her, mens 2 generation har fået stemplet "vi forventer ikke en skid af dig, du er sikkert kriminel og kommer fra et dårligt hjem" Og når du kan mærke det, bliver du sådan.
Derfor er der brug for struktur, disciplin og forventninger om at "de" bidrager til samfundet på lige fod med alle andre. Sværere er det squ ikke.
PS: Det er mest et drenge problem og da bly rammer piger og drenge lige meget, tror jeg godt du kan afskrive den tese!

  • 5
  • 0

........Hvad jeg kunne være blevet til med en større distance til bly og blyforbindelser end det der har været tilfældet i mit liv.

Tinsoldater,loddetin,blyhagl,blylodder,blyhvidt,blymønje, telefonledninger, blykabler, vindues og skorstensindækninger,blypakninger,blyhamre,blyglas, blysegl, kloakrørsforsegling, typemetal.....nåh ja...og ethylbly:)

  • 1
  • 0

For mig lyder det som om du ikke bryder dig om resultatet og derfor mistænkeliggør det videnskabelige arbejde, uden at du overhovedet har sat dig ind i det.

Hej P-H. Nu synes jeg, at du strammer den.
Du har ret i, at jeg er meget skeptisk over for statistiske sammenhænge - det kan vel ikke komme bag på dig -. Men jeg er altså ikke alene om det, jævnfør debatten her, så din bemærkning må vel nærmest fortolkes som: "Dem der ikke er enige med mig - er dumme -"

  • 2
  • 2

Der der ikke er enige med PHK er efter hans opfattelse "tunge i sædeområdet". Her kunne en kontinuerlig blyforgiftning være forklaringen:)
Nu er det usundt at antyde hvad guruen har tænkt og mener, er min erfaring, men givet er det nok at han har søgt årsagen til nogen af debattørernes manglende intelligens.
Da jeg er ret blyramt, kan de mange syrlige kommentarer fra Slagelse om min person jo forklares:)

  • 2
  • 3

Du har ret i, at jeg er meget skeptisk over for statistiske sammenhænge - det kan vel ikke komme bag på dig -. Men jeg er altså ikke alene om det, jævnfør debatten her

Jeg er en stor tilhænger af kompetent skepsis, men meget af det der er hældt ud af forskelige gamle mænd ovenfor er ikke skepsis: Det er fordomme og fastgroede holdninger og helt upassende og anmeldt til debatværterne, slet skjult racisme.

Som jeg skrev tidligere, så er forbindelsen mellem bly i benzinen og kriminalitet sømmet ret godt og videnskabeligt sammen og det er langt fra noget nyt resultat, så præcis hvad det er du retter din skepsis imod er ikke indlysende for mig ?

Hvilken del af forskningen er det du er skeptisk overfor ?

Eller mener du ikke at faldet i Danmarks ungdomskriminalitet har noget at gøre med at vi fjernede blyet fra benzinen, til trods for at forskningen har dokumenteret denne effekt overalt på jorden hvor man har kigget efter ?

I min optik er nyheden alene at det kriminalpreventive råd i Danmark åbenbart ikke har hørt om sammenhængen før.

  • 8
  • 0

Tinsoldater,loddetin,blyhagl,blylodder,blyhvidt,blymønje, telefonledninger, blykabler, vindues og skorstensindækninger,blypakninger,blyhamre,blyglas, blysegl, kloakrørsforsegling, typemetal.....nåh ja...og ethylbly:)

Støbning af blylodder til åleruser og rødspættegarn...

Jeg tror ikke der er ret mange "rigtige drenge" over 40 der ikke kan lave en tilsvarende opremsning.

Men livet skal leves forlæns, så det nytter ikke at blive en gammel bitter mand over den slags, tværtimod kan vi frydes over at have set og leget med et smeltet metal med egne hænder: Det er ikke mange unge forundt idag.

  • 5
  • 1

1 hvorfor går blyindholdet til 0? Er der ikke andre kilder end benzin?
2 hvordan kan der i 2014 være data helt til 2002 når der er 22 års lag? (2002+22=2024)

Peter

  • 1
  • 1

Det er jo også et dejligt vejr og børn og børnebørn erpå vej til forkost.
Jeg er enig i, at en del af de oplevelser der har været mig forundt og har interesseret mig er aldeles ikke tilladte idag og ja......os der er meget over 40......synes det er rigtigt syndt, at Materialisten kun sælger parfumeprodukter idag.
Ligeså med Struers Chemiske.
Kanonslag med mere.
Det var tider.
Bøger med stanniolbind og indbygget induktionsapparat.
Man skulle jo have model og motorcykelmotorerne til at præstere. Methanol og Æter. Idag hedder vor flyveplads og motorcykel racerbane fra dengang Tingbjerg,Gyngemosen og Høje Gladaxe.
Dengang man bare skulle køre efter forholdene og kunne passere Ganløse med 140+ km/t(idag 50 med mange bump). Dengang kunne man også cykle rundt i Danmark. Man tog bare færgerne når man kom frem.

Mange af de ting der førte til mine interesser for teknik er jo blevet "feminiseret" bort som farligt.
Asbest, benzin,fart, spændende,hjemmebrændt, så i den forbindelse anser jeg bly for mindre farligt:)

  • 2
  • 0

Kurven er ikke for Danmark men for USA. For detaljer følg linket under grafikken.


Det giver vist ikke svar på spørgsmålet.

Svaret er vist at den lyseblå kurve, for bly, i virkeligheden rammer 0 i 1988, ikke i 2010, mens dataene for voldelig kriminalitet er tidskorrekte, men rækker kun tilmed 2002.

Bly-kurven er "lag"et 22 år for at illustrere korrelationen.

Hvis korrelationen fortsætter med samme nøjagtighed, skulle de seneste data fra 2011 og fremefter vise at voldelig kriminalitet i USA i dag er lig 0. ;-)

Sidstnævnte er jo nok lige lovlig optimistisk, og stemmer da heller ikke overens med det vi hører i dagspressen, men grafen rejser jo et væsentligt spørgsmål:

Hvorfor har den ingen voldsdata fra 2003 og fremefter (rapporten er fra 2007)?

Det ville jo for alvor understrege pointen, hvis det store fald i blyforureningen i 1980, kunne ses på voldsgrafen i 2002-2004.

Grafen på sidste side (Fig. 5), som splitter voldskurven op i "High Lead" og "Low Lead" stater, har 2003 med, men her ses ikke noget fald af betydning.

Derimod synes "volds-puklen" i 1981-1982 signifikant for både low- og high-lead stater.

Hvad er årsagen til den højere kriminalitet i disse 2-3 år?

Ledighed?

På den anden graf er denne pukkel forskudt til et år før.
Hvorfor denne forskydning?

PS; jeg har ikke læst hele rapporten.

  • 0
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/Shoko_Asahara
var en ond mand som slog mange mennesker ihjel
http://en.wikipedia.org/wiki/Sarin_gas_att...

Han var født i
http://en.wikipedia.org/wiki/Yatsushiro,_K...
(bemærk kortet)
i 1955, med mange neurologiske defekter.

Også i Kumamoto præfektur ligger
http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata,_Kum...
(bemærk kortet)
kendt for den kviksølvforurening der første gang blev identificeret i 1956.
http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease

Tungmetaller ikke godt.

  • 0
  • 1

Hej Thorsten. Det var blot ment som en understregning af, at man skal være forsigtig med fortolkning af statistiske sammenhænge.


Hej Maks. Okay.

Jeg har i mit professionelle liv i udstrakt grad brugt statistiske metoder med udgangspunkt i, at sammenhængen udgjorde en teori, der kunne bringe mig videre mod en konkret løsning af et problem. Teorierne var hyppigt forkerte, og der skulle bearbejdes flere "teorier", inden det begyndte at ligne noget.

Under en betonklods?

  • 0
  • 0

I øvrigt mener jeg at bly vist er et af de tungmetaller der udskilles relativt let.


- bly udskilles meget vanskeligt af organismen. Bly optages og fastholdes i fedtvævet, så
forøgelse af vægten kunne udskyde en begyndende blyforgiftning hos trykkeriarbejdere.
Hvis en anden sygdom forårsagede vægttab kunne der opstå en akut blyforgiftning, som
man døde af.
PHK har ret i, at intelligensen nedsættes i takt med blyindtaget hos børn.
Om det så kan påvises, at 68-generationen og deres børn er mindre intelligente end nutidens
mennesker ved jeg ikke - nogle vil måske kigge på PISA?
(Tetra)Ætylbly er et ubehageligt stof, der imidlertid øgede selvtændingstemperaturen på benzin så man kunne fremstille højkomprimerede motorer - med højere ydelse og mindre forbrug. Hvis man i stedet havde anvendt metanol havde vi undgået bly, der findes i store mængder i naturen.

  • 3
  • 1

Om det så kan påvises, at 68-generationen og deres børn er mindre intelligente end nutidens [...]

Hvis du nu kigger på kurven ovenfor, vil du se at blyforbruget i USA steg hele vejen indtil det blev forbudt. Der er ingen grund til at antage at forløbet har været væsentligt anderledes herhjemme.

68'er generationen er født 1943-1950 og da de mest dramatiske neurologiske effekter af bly er fra undfangelse til ca. skolealderen, hvilket for dem faldt i krigen og vareknapheden efter krigen, er de formodentlig sluppet relativt billigt.

Dem der gennemsnitligt har haft den største blybelastning i barndommen er formodentlig dem der er født 1975-1985 -- dem der er i 30'erne nu.

Vandringen fra land til by modvirker det faldende børnetal, således at der er ca. lige mange byboere i de to kohorter, men '75-'85 generationen har fået ca. den dobbelte dosis fordi forbruget var så meget større.

Den "rene" generation er først ved at få stemmeret nu og selvom der er meget der tyder på en generationskløft, har blyet næppe ret meget med det at gøre, set i forhold til teknologiske spring som internettet.

  • 3
  • 0

Alle andre blykilder indtages (stort set) kun gennem berøring, med blyholding maling som en mulig undtagelse (indtagelse via støv osv.)

Bly i benzinen var den altdominerende kilde.


Det virker som om forfatteren kun medtager de to kilder og ikke andre (tagindfatninger, blikkenslagerarbejde), men fair nok hvis de andre ikke paa samme maade optages i befolkningen.

Kurven er ikke for Danmark men for USA. For detaljer følg linket under grafikken.

Hvis man kigger paa kurven efter 2002, vil man se at faldet i voldelig kriminalitet flader ud. Vi er i dag paa niveau med ca 1970.

http://en.wikipedia.org/wiki/Violent_crime

Har du nogen ide om hvorfor det kun er toppen af blyforureningen der har signifikant betydning?

Peter

  • 0
  • 0

68'er generationen er født 1943-1950 og da de mest dramatiske neurologiske effekter af bly er fra undfangelse til ca. skolealderen, hvilket for dem faldt i krigen og vareknapheden efter krigen, er de formodentlig sluppet relativt billigt.


Lige mht det bly der kommer fra benzin, er de formentligt sluppet billigt - ja - men som du ser på Fig 2 i den rapport du omtaler, så fik de jo blyforurening så mange andre steder fra end benzin, i denne periode.

For slet ikke at nævne tandfyldninger med kviksølv, som man næppe blev klogere af end bly.

Bjarke m.fl. har jo velvilligt fremstillet sig selv her i tråden, som eksempler på hvad den tids omgang med tungmetaller gjorde ved pre-68 generationen, så ingen kan være i tvivl. ;-)

  • 1
  • 0

Gen-allellen ApoE4 disponerer for neurodegenerative sygdomme
http://en.wikipedia.org/wiki/Apolipoprotein_E

Den har muligvis forbindelse til modtagelighed for tungmetalforgiftning
http://www.mercuryexposure.info/science/ge...

Blandt to grupper af individer af (ca.) samme afrikanske oprindelse hhv. hos Yoruba i Niger og i USA med samme forhøjede forekomst af ApoE4-allellen viser sidstnævnte højere incidens af Alzheimers.
http://www.biodentiste.fr/?cat=24
'Pourtant des preuves scientifiques existent bel et bien : Hendrie et ses collaborateurs ont mesuré l’incidence de la Maladie d’Alzheimer chez des Africains du Niger (les Yoruba) et chez des afro-américains (AA), 2 populations génétiquement proches : ces 2 populations présentent toutes deux une fréquence comparable et élevée d’allèles APOE4 (26 à 29%) (2). Pourtant, l’incidence annuelle de la Maladie d’Alzheimer – standardisée en fonction de l’âge – est plus de 2 fois plus élevée chez les AA (2,52%) que chez les Yoruba (1,15%), mettant en évidence l’importance de facteurs environnementaux (3). On observe donc que dans ces deux populations génétiquement comparables, c’est la plus exposée au mercure dentaire (les afro-américains des USA) qui a le plus de risques de développer une Maladie d’Alzheimer. Les adultes Yoruba n’ont eux quasiment pas de dents obturées par des amalgames. Les caucasiens des Etats-Unis, qui possèdent une fréquence moyenne d’allèles APOE4 * beaucoup plus faible que les AA ( 13 à 16% : 1, 4 ; 5), ont un risque moins élevé que les afro-américains de développer cette pathologie (19,2 versus 34,7) (6) : les Afro Américains, possédant en moyenne moins de possibilités d’éliminer le mercure que les blancs américains, ont ainsi plus de risques qu’eux d’être atteints, pour une exposition comparable au mercure. Il existe d’autres susceptibilités génétiques à la maladie d’Alzheimer, comme la plus ou moins grande capacité à synthétiser des métallothionéines en réponse à une exposition au mercure. Ces protéines, dont la principale fonction est le transport du zinc et du cuivre, sont capables, en chassant ces oligoéléments, de fixer fortement les cations mercuriques présents dans le cerveau, permettant ainsi leur élimination. Cette variabilité génétique peut aussi expliquer l’inégalité devant une exposition mercurielle comparable (6). Un polymorphisme dit BDNF (brained-derived neurotrophic factor) semble aussi jouer un rôle dans la vulnérabilité à une exposition mercurielle à long terme (7).'

Mao. samme dosis dentalt kviksølv giver gennemsnitligt mere neurodegeneration hos afrikanere end hos europæere etc. Det var jo ikke så godt.

Lidt baggrund om metallothionein.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metallothionein

  • 0
  • 0

Det er lidt svært for mig at forstå at firmaers profit stadig trumfer forsigtighedsprincippet indenfor miljøkemi (jvf. PFOS osv. osv.)


Det vil til enhver tid være firmaers opgave at optimere profitten indenfor lovens rammer.

Det er derimod lovgivernes opgave at sætte optimere rammerne til fordel for miljøet og vore efterkommere.

Det er derfor skræmmende at konstatere at stort set ingen af de lovgivere vi har valgt, har så meget som et minimum af teknisk forståelse for denne opgave.

  • 5
  • 0

Danmark er et land med lav korruption og høj etisk moral etc etc, men hvem ville i 50'erne betvivle en skoletandlæges vurdering at den her tand var der altså caries i, så vi må hellere...?


- Selv om skoletandlægerne kom på banen langt senere, så var det tidligere kotume at rydde munden
efter konfirmationen og få et par rækker forlorne tænder - så ingen problemer med kviksølv ad denne vej.
Kviksølv er ikke specielt farligt, bortset fra hvis det forekommer som metyl-Hg.

Hg-plomber er da ganske udmærkede, hvis man fik det blandet korrekt. Det meste Hg der frigøres fra plomberne vil enten bindes i organismen eller fjernes af den naturlige vej.
Men det er udmærket vi har fået styr på kviksølvet, som man tidligere blot hældte i kloakafløbet.

  • 0
  • 0

@Søren Lund,

Jaså - du antager altså at langt de fleste pre-68'ere - inklusiv de der deltager her i tråden - har haft forlorne tænder siden skolealderen ?!?


- en forkert antagelse, som sikkert skyldes mit lidt for korte indlæg.
Den var ikke møntet på 68-generationen, men på generationen før.
68-generationen har sikkert fine tænder, de havde jo fin lejlighed til at søge tandpleje.
Tiden mellem demonstrationerne skulle jo udnyttes til noget fornuftigt.

  • 0
  • 1

Det vil til enhver tid være firmaers opgave at optimere profitten indenfor lovens rammer.
Det er derimod lovgivernes opgave at sætte optimere rammerne til fordel for miljøet og vore efterkommere.

Hvis et aktieselskab har andre mål end shareholder value, kan aktionærerne sagsøge, hvorfor et aktieselskab ikke må sætte miljø eller sundhed over profit.

Det er lovgivernes opgave at sørge for at ekternaliteter får konsekvenser i shareholder value f.eks. ved at forbyde og straffe, således at det bedste for shareholder value er at minimere negative extrernaliteter. Det er den eneste måde et aktieselskab har lov til at tage miljøhensyn.

Hvis lovgiverne svigter denne opgave, så skal skylden ikke lægges hos firmaerne, men hos lovgiverne.

  • 0
  • 0

Man har været og er altfor lemfældig overfor tungmetal forurening.

Der er kommet rimeligt styr på tungmetal forurening i vesten, bortset fra kulkraft.

Det er fortsat et helt uoverskueligt problem i Asien.

Det interesante spørgsmål er om visse asiatiske landes høje økonomiske vækst og dynamiske samfund alene skyldes at de ligger i det lune hul mellem en arbejdsstyrke der fik en opvækst med god ernærning, men voksede op inden tungmetalforurening blev så stor at det ophæver effekten af den forbedrede ernæring?

http://www.statisticbrain.com/countries-wi...

Med den massive tungmetalforurening i kina, kan man frygt en brat afslutning af den kinesiske dynamik.

USA og de Nordiske landes dynamik toppede engang i slutningen af 60erne til begyndelsen af 80erne. De folk der i gik på pension i 70erne havde deres tidlige barndom i perioden 1910-1920, i en periode hvor de endnu kun blev udsat for begrænset tungmetalforurening, De kom ud på arbejdsmarkedet i 30erne og deres arbejdsliv falder nøje sammen med den mest dynamiske periode i USA og i Norden.

De personer der går på pension idag er vokset op i 50ernes mere tungmetal forurende tid. Deres tid på arbejdsmarkedet falder nøje sammen med en periode i USA og i Norden, hvor dynamikken mistes.

  • 1
  • 0

Hvis lovgiverne svigter denne opgave, så skal skylden ikke lægges hos firmaerne, men hos lovgiverne.

                    Det var godt nok en lav overligger du skruede op der:  Bare det ikke er stik ulovligt kan fimaer gøre hvad de vil ?  

Jamen er det ikke sådan verden fungerer rent juridisk?

Ligger ansvaret da ikke hos lovgiverne?

Var det ikke lovgivernes ansvar at blybenzin blev tolereret selvom det var erkendt at det havde alvorlige negative eksternaliteter?

Er det ikke lovgivernes ansvar at vores energiproduktion er baseret på kulkraft?

Er det ikke lovgivernes ansvar at guldgravere fortsætter med at forurene massivt med kviksølv?

Er det ikke lovgivernes ansvar at kinesiske virksomheder forurener massivt med tungmetaller?

Ansvaret ligger da 100% hos lovgiverne i de forskellige lande.

  • 0
  • 0

Hvis et aktieselskab har andre mål end shareholder value, kan aktionærerne sagsøge, hvorfor et aktieselskab ikke må sætte miljø eller sundhed over profit.

Dette er en udbredt udlægning af reglerne, men det passer ikke. Det eneste krav er at direktionen skal varetage ejernes (altså her aktionærernes) interesser, men hvordan disse interesser er defineret er helt og aldeles op til ejerne.

Således kan et A/S på sin generalforsamling blot vedtage at sætte miljø og sundhed over profit, og så er den ikke længere, hvilket der i øvrigt er masser af eksempler på virksomheder der har gjort (i større eller mindre grad). Se fx de virksomheder der har tilsluttet sig FN's "Global Compact" for etisk virksomhedsdrift og lignende initiativer.

  • 1
  • 0


Selv om det havde været rigtigt er det irrelevant; at man i tiden før folk fik indoperet et giftdepot i munden ikke fik det; det har ikke noget med emnet at gøre.

Hg-plomber er da ganske udmærkede, hvis man fik det blandet korrekt.

Nej, det er ikke udmærket at installere giftdepoter i munden på folk.

Det meste Hg der frigøres fra plomberne vil enten bindes i organismen eller fjernes af den naturlige vej.

Bindes enten af metallothionein, eller, hvis pt. ikke producerer tilstrækkelige mængder af det, i fedtholdige væv, herunder centralnervesystemet, hvor det vil give motoriske og psykiske symptomer, der af sundhedsvæsenet vil blive identificeret og behandlet som sygdomme uden kendt ætiologi, muligvis psykosomatiske; i modsat fald (altså hvis nogen inden for væsenet skulle angive forgiftning fra dentalt amalgam som årsag) ville staten potentielt stå over for et flercifret milliarderstatningskrav.

Men det er udmærket vi har fået styr på kviksølvet, som man tidligere blot hældte i kloakafløbet.

Du tager for let på emnet, er jeg bange for. Hvis pt. udover Hg-amalgam har guld i munden, som ligger efter det i spændingsrækken, plus syrlig mad har han et perfekt galvanisk batteri. Voilà: Hg -> Hg+ og Hg++
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylmercury...

  • 0
  • 0

Skal blot tilføje:

Jeg er selv post-68'er.

Ingen af mine forældre, bedsteforældre, onkler, tanter grandonkler og grandtanter, som alle er/var pre-68'ere, havde/har fået hele stakittet skiftet ud, men enkelte havde nogle flotte guldtænder.

Jeg er til gengæld næsten helt sikker på at de alle har gået rundt med kviksølvfyldninger i munden, lige siden skolealderen.

Det havde jo nok været sundere, hvis de havde få et gebis i konfirmationsalderen i stedet.

  • 1
  • 0

Det er lovgivernes opgave at sørge for at ekternaliteter får konsekvenser i shareholder value f.eks. ved at forbyde og straffe, således at det bedste for shareholder value er at minimere negative extrernaliteter. Det er den eneste måde et aktieselskab har lov til at tage miljøhensyn.


I et demokrati er det lovgivernes opgave at lave præcis de love som vælgerne beder dem om, så ansvaret ligger hos dig selv som vælger, i et demokrati.

I et ikke-demokraft, er det lovgivernes opgave at gøre hvad der passer dem, indtil nogen har magt til at fjerne dem, så her er sagen en helt anden.

Aktieselskaber skal ikke vægte profithensyn ift konsekvensen ved ikke at overholde loven. De skal bare overholde loven, uanset hvad aktionærerne forlanger.

Det er det desværre bare ikke alle virksomhedsledere der har forstået.

Lovgiverne kan derfor fratage personers ret til at drive virksomhed eller deltage i bestyrelser, uanset hvad aktionærerne måtte mene.

  • 2
  • 0

Ingen af mine forældre, bedsteforældre, onkler, tanter grandonkler og grandtanter, som alle er/var pre-68'ere, havde/har fået hele stakittet skiftet ud, men enkelte havde nogle flotte guldtænder.

Jeg er til gengæld næsten helt sikker på at de alle har gået rundt med kviksølvfyldninger i munden, lige siden skolealderen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam_(dent...
'There are, according to Geir Bjørklund, indications that dental amalgam was used in the first part of the T'ang Dynasty in China (618-907 A.D.), and in Germany by Strockerus in about 1528.[3] Evidence of a dental amalgam first appears in the Tang Dynasty medical text Hsin Hsiu Pen Tsao written by Su Kung in 659, manufactured from tin and silver.[4] Historical records hint that the use of amalgams may date even earlier in the Tang Dynasty.[4] It was during the Ming Dynasty that the composition of an early dental amalgam was first published, and a text written by Liu Wen Taiin 1505 states that it consists of "100 shares of mercury, 45 shares of silver and 900 shares of tin."[4] Ever since its introduction in the Western World in the 1830s, amalgam has been the subject of recurrent controversies because of its mercury content. Early amalgam was made by mixing mercury with the filings of silver coins.[3]
In 1833 the Crawcour brothers, two Frenchmen, brought amalgam to the United States, and in 1844 it was reported that fifty percent of all dental restorations placed in upstate New York consisted of amalgam.[7] However, at that point the use of dental amalgam was declared to be malpractice, and the American Society of Dental Surgeons (ASDS), the only US dental association at the time, forced all of its members to sign a pledge to abstain from using the mercury fillings.[8] This was the beginning of what is known as the first dental amalgam war.[9]
The dispute ended in 1856 with the disbanding of the old association. The American Dental Association was founded in its place in 1859, which has since then strongly defended dental amalgam from allegations of being too risky from the health standpoint.[10]'

  • 0
  • 0

Dette er en udbredt udlægning af reglerne, men det passer ikke. Det eneste krav er at direktionen skal varetage ejernes (altså her aktionærernes) interesser, men hvordan disse interesser er defineret er helt og aldeles op til ejerne.

Således kan et A/S på sin generalforsamling blot vedtage at sætte miljø og sundhed over profit, og så er den ikke længere, hvilket der i øvrigt er masser af eksempler på virksomheder der har gjort (i større eller mindre grad). Se fx de virksomheder der har tilsluttet sig FN's "Global Compact" for etisk virksomhedsdrift og lignende initiativer.

Ja du ret i at generalforsamlingen/ejerne kan fastlægge det mål for virksomhedens drift som de nu ønsker. Men i praksis er det mest privately owned companies eller offentligt handlede aktieselskaber med en eller få kontrollerende ejere, der har nogen realistisk mulighed for at have andre mål end at tjene penge til aktionærerne. Selv hvis der er få kontrollerende ejere, så vil disse oftest være institutionelle investorer, der selv er stramt bundet af at skulle forvalte f.eks. pensionsopsparing til at give det maksimale afkast.

Men disse vil være få og lovgiverne gør klogt i ikke at lade f.eks. sundhed og miljø afhænge af nogle få dydige, mens konkurrenterne, der hverken vil eller kan tage hensyn til andet end at tjene penge til aktionærerne i fred. Hvis lovgiverne fralægger sig ansvaret og gør de dydige ansvarlige for sundhed og miljø, straffer lovgiverne de dydige og giver konkurrenterne, der hverken vil eller kan tage hensyn til andet end at tjene penge til aktionærerne en konkurrencefordel, der vil sikre at de dydige bliver udkonkurreret.

Selvom det i princippet er muligt at et aktieselskab, kan have andre og mere dydige mål end at tjene penge til aktionærerne, så skal lovgiverne lovgive udfra antagelsen at aktieselskabers eneste formål er at tjene penge til deres aktionærer. Hvis lovgiverne antager noget andet lever de en fantasiverden og svigter deres ansvar.

Hov jeg troede at "FN's "Global Compact" for etisk virksomhedsdrift og lignende initiativer" alene anvendes til marketing og PR.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten