rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Den nærmeste fremtid i Copenhagen Suborbitals

I de kommende forårs måneder for vi forhåbentlig rigtigt dejligt travlt.

Her på prammen i Sydhavnen har vi vores lille værksted og på Refshaleøen vores samlehal. Der forgår som bekendt også vores statiske tests.

Vi skal her i de nærmeste måneder gerne blive klar til opsendelse af vores første raketter, og vi skal bygge en grov udgave af kapselen.

HATV arbejdet består i første af to statiske tests. Den første forventes den 8 marts, og vil være et fuld affyring af HATV 02. Det vi sige at vi tanker 56 kg dinitrogen oxid og lader det forbrænde de 14 kg epoxy fuel som vi har støbt i vinteren.

Den store test er meget spændende. Vi har afprøvet alt det vi kan i XLR-2 og alle parametre som styrer motorens drift er i princippet de samme. Det vil sige vi venter samme regressions rate på epoxyen, vi venter samme arbejds tryk, tank tryk osv. Vi tænder den også med midler som er de sædvanelige - og som har vist sig rock steady - men HATV motoren er bare fem gange så stor som XLR-2

Metodikken er den sædvanlige - vi ændrer kun på et parameter ad gangen - i dette tilfælde størrelsen - og holder alt andet konstant. Hvis derfor HATVén på en eller anden måde udviser en anormalitet så ved vi hvorfor - det må være størrelsen. Hvis vi nu havde ændret dysemateriale og injektor design - og mixet noget nyt i epoxyen - så ville vi ikke ane hvad der foregik hvis det ikke spillede.

Fejlmulighederne - er at vi kan få en omgang ocilationer - det er hårdt for den elektronik der senere skal flyve - eller vi kan få en termisk fejl.

Raketteknikere er rigtigt gode til en særlig form for nysprog som skal skærme af for fakta; CATO f.eks. betyder at raketten exploderer synder og sammen, og EMCO er f.eks. Early Mainengine Cut Off - motorstop på godt dansk. MECO er når det virker og man slukker med vilje. Termisk fejl - det er når der smelter hul.

Vi har aldrig oplevet andre fejl end "termisk fejl" med hybridmotorer. Det er en af grundene til at vi tør gå bemandet. CATO er ikke indtræffet, ej eller EMCO - det eneste der er gået galt nogen sinde er at der er smeltet hul i en motor. Så slukker man den for at undgå yderligere skade. Termisk fejl er kun sket før vi indførte en politik om at hele indersiden af vores motor, med dysen og injektoren som eneste undtagelser - skal være beskyttet af et tykt lag epoxy-fuel.

Jeg må altså skuffe alle de der kunne se det fede i en Challenger - like eksplotion i luften - det er mere end svært at fremkalde med de her ret kedelige hybridmotorer. Jeg må tilstå at jeg aldrig har arbejdet med noget raketsystem ( fast eller flydende ) der så mange gange i træk bare fungerer, og som er så modstandsdygtigt mod fabrikations fejl eller simpelt sløseri. Gør det samme med en faststofmotor, og bang, man får det hele i hovedet. Det er ret trygt det her.

Aligevel er vi VILDT spændt på HATV 02 test den 8. marts.

Lad det være sagt nu med det samme - vi kan desværre ikke lukke nogen ind til testen. Hvis man overvejer at blive raketbygger hos os - og kan noget vi har brug for - så mail mig - det er eneste vej. Smede / maskinfolk, og folk med 3D modelering på programmet er nogle af dem vi gerne vi kende, nogen der bygger drager og har lyst til faldskærms arbejde ditto...

I sommeren vil vi lave en del test med den nye kapsel, men jeg vil overlade det til von Bengtson at beskrive dette. Det omfatter forsøg med varmeskjoldet og med faldskærme - men mere om det fra Kristians kontor.

Vi har en modulær startrampe under design. Den skal bruges til HATV flyvning i sommeren, og kan siden udvides så den samme rampe kan bruges til HEAT. Den bliver i HATV formen 15 meter ( tre sektioner ) og senere kan den udvides til 30 meter. Den har form som en gittermast med en sidelængde på en meter - og er bygget i 1" og 2" stålrør. På den ene side findes en skinne, hvorpå raketter kører ved opsendelsen.

Når rampen er rejst med en lastvogns kran, sikres den med wirer som holder den i en 85 graders vinkel.

Vi har pt. kontakter til myndigheder mht. opsendelsens sted, og seriøsiteten des angående gør at jeg lige venter med at komme nærmere ind på dette - men nøjes med at sige at det er konstruktivt og der er håb - ret meget af det faktisk.

Åhh, fik jeg skrevet at i april har vi Nautilus i flydedok - så der skal jeg altså lige være Peter ubåd igen. Forandring fryder.

Jeg må ned og svejse,

Hej

Peter Madsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten