close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
mennesket i rummet blog

Den galaktiske jomfru lader vente på sig

I lørdags kunne vi fejre et lidt særpræget jubilæum: Tiåret for Mike Melvills første suborbitale rumflyvning med SpaceShipOne. Ikke fordi der var noget i vejen med Mike Melvilles rumflyvning, men fordi den og de to følgende Ansari X-Prize-ture har fået lov at stå alene siden.

Der var ellers ingen grænser for optimismen i 2004, da Virgin Galactic med to suborbitale rumflyvninger i efteråret vandt Ansari X-Prize. Det var klart for enhver, at Virgin Galactic inden længe ville påbegynde flyvninger med betalende passagerer, og at vi stod lige på tærsklen til egentlig rumturisme.

Kort video med highlights fra SpaceShipOne Flight 15P, hvor man bl.a. kan se pilot Mike Melvill åbne en pose M&Ms for at demonstrere vægtløshed.

SpaceShipOne, der kun skulle være et demonstrationsfly, skulle videreudvikles til SpaceShipTwo med plads til syv personer.

Siden har vi ventet.

Det meste af 2013 hed det officielt, at de regnede med første tur i december. December kom og gik.

Det er mere end ærgerligt, at de ikke er kommet i gang endnu. Der hviler selvfølgelig et voldsomt pres på de ansatte, siden sir Richard Branson har kundgjort, at han selv vil være blandt passagererne på den allerførste tur.

Det har selvfølgelig også påvirket tidsplanen, at tre medarbejdere blev dræbt i en eksplosion under test af SpaceShipTwo’s motorer.

Der er masser af andre firmaer, der heller ikke har travlt. Men de bliver heller ikke ved med at annoncere, at NU er det lige om hjørnet.

Jeg ved næsten ikke, hvad der ville være værst for den spirende rumturismebranche: At Virgin Galactic må give op, og melde ud, at de simpelthen ikke kan hitte ud af at gennemføre det på en fornuftig måde. Eller at de forulykker med betalende passagerer på en af de første ture.

Begge dele vil gå hårdt ud over branchens troværdighed og investorernes villighed – netop som den var kommet i gang. Så det er jo egentlig godt, at de vil sikre sig, at alt er i orden.

Så længe det ikke ender med, at det slet ikke bliver til noget.

Steen Eiler Jørgensen