true cousins

Den første verdensrekord - Silver Giant I

Illustration: Privatfoto

*Vores ven Jan Kisling svejser batterikasse *

Efter det stod klart at vi ikke kunne slå 24-volt rekorden med Silver Dwarf (se foregående indlæg), måtte der tænkes helt om. I stedet for at satse på et så let køretøj som muligt, ville vi i stedet satse på et køretøj med så meget power som muligt, men stadig indenfor de 24 volt. Problemet med Silver Dwarf var at føreren udgjorde en for stor del af den samlede ekvipage set ift. at føreren jo ikke bidrager med nogen fremadrettet kraft, men kun kan ses som dødvægt.

Nu begyndte et langt mere om-sig-gribende projekt og navnet var oplagt; Silver Giant fordi det var gigantisk, meget power (ift. forgængeren) , mange batterier, større konstruktion. Konceptet var det samme med et medbærende chassis som også var batterikassen. Men i stedet for 4 batterier skulle der nu være 16, i stedet for 1 controller på 1.000 A, var der nu 4 controllere på hver 1.000 A, i stedet for 1 motor, var der nu 4 motorer. Med dette set-up kunne vi sende 4.000 A af sted ganget med 24 V = 96 kW! (teoretisk effekt, der skal selvfølgelig tages højde for spændingsfald i batterierne under hård belastning).

Baghjulet kunne heller ikke længere være et scooter-bagdæk, men blev til et langt bredere slick bagdæk fra en junior-dragster (drag racer for børn).

Sourcing

Alle disse dele skulle jo skaffes, så vi begyndte fra en ende af med at kontakte de firmaer, som vi havde udset os. Vi må sige, at der har været stor velvilje blandt de firmaer vi har henvendt os til og vi har sjældent fået nej fra nogen.

Først og fremmest fik vi (igen) lovning fra Danbat på 16 stk. PC625 startbatterier, som var den dyreste del. Derudover skulle der fremstilles 5 nye controllere (1 i reserve) og her var den største omkostning transistorerne, som vi fik International Rectifier (www.irf.com) til at sponsere os. Motorerne (12 V) var igen genbrug fra Bagsværd Jernhandel og blev sat i to par overfor hinanden, så alle 4 trak den samme kæde, der havde fat i en fælles trækaksel.

Firmaet Speedline (www.speedline.dk), der er førende indenfor performance scootere, skaffede os bremsedele, komplet forgaffel og allervigtigst; et meget bredt junior-dragster bagdæk og -fælg, som kun kunne fås i USA. Varup Teknik (www.varupteknik.dk), der laver finmekanik på højt niveau, hjalp med udboring af huller i kædehjul, fremstilling af svingarme i aluminium og ikke mindst den flerplade kobling som 2. gearet benyttede. ACV Ventilation skaffede os igen 3 mm aluplade til batterikassen.

Undersiden af Silver Giant med de 4 motorer og overførsel til de 2 kædehjul

Endnu en gearkasse...

ACTON (www.acton.dk) leverede alle åbne transmissioner såsom kæde, kædehjul, lejer og ikke mindst det friløbsnav, der skulle muliggøre endnu en hjemmegjort gearkasse. Gearkassen var igen pneumatisk aktiveret og hver side af baghjulet fik hver sit kædehjul og derved hver sit gear. Men da motorcyklen skulle have 2 uafhængige bremser, var der pludselig ikke længere plads til en bremseskive. Løsningen blev at vi bremsede direkte på det ene kædehjul - noget vi faktisk havde set på en custom Harley, hvor det nok mere var show end go. Vi var derfor tvunget til at køre helt uden kædefedt - ellers ville bremsen ikke virke...

Bremsecaliper som griber direkte på kædehjulet, bemærk udluftningsskruens uheldige placering ift. udluftning.

Hele konstruktionen tog mere end 700 timer at lave og foregik vinteren 2008-9, alle maskinfremstillede dele og batterikassen blev tegnet i Inventor først.

Da vi nåede foråret var vi omsider der, hvor vi kunne begynde med de første tests - med det samme kunne vi se at det tegnede godt. Den første rigtige test blev på Holeby Flyveplads, hvor legal-streetrace.dk hvert år arrangerer 3-4 drag races - mest for biler, men også enkelte MC ved nogen af arrangementerne.

Testkørsel på Holeby Flyveplads, juni 2009

Vi fik via tiderne og vores on-board datalogning optimeret gearingerne i de 2 gear samt skiftetidspunktet, der lå omkring 65 km/h mellem 1. og 2. gear. Vi var nu rigtig klar til at sætte rekorden og tidspunktet blev onsdag d. 1. juli 2009.

Verdensrekorden på Malmø Raceway

Da Danmark som bekendt ikke har nogen permanente drag racing baner, var vi nødt til at tage til Malmø, hvor politikerne som følge af ulovligt gaderæs har tilladt anlæggelsen af banen på havnen i Malmø. Dette har fuldstændigt elimineret problemet og man burde gøre det samme i København - netop nu har politikerne i Esbjerg faktisk givet grønt lys til en bane, så det KAN altså lade sig gøre.

Vi var på dette tidspunkt begyndt at udsende nyhedsmail, mest for vores sponsorers skyld, men også fordi mange efterhånden var interesserede i at følge os. I anledning af rekordforsøget udsendte vi nyhedsmailen som en pressemeddelelse et par dage før og vi blev pludselig inviteret i Godmorgen P3 onsdag morgen, hvor vi fik gjort lidt reklame for sporten og rekordforsøget.

Senere den dag ringede DR1, TV-avisen, der ville vise rekordforsøget live kl. 21 om aftenen og vi var helt op at køre over det. Vi fik kontaktet banens ansvarlige, der ville holde banen åben under live indslaget. Desværre blev en mand senere på eftermiddagen skudt i nakken (= henrettelse) ude på Amager. Pga. sommerferien var der kun to satellit-vogne og den der skulle have været over på banen i Malmø blev omdirigeret til Amager, og det blev desværre ikke til noget (den dag).

Fra pitten på Malmö Raceway, 1. juli 2009

Men vejret var perfekt den aften og vi kunne mærke der var noget godt i vente. Som bekendt var rekorden på 10,95 sek. og vores første tid lød på 9,05 sek. - altså allerede en klar forbedring. Vi skruede nu op for strømmen til 900 A per controller og kl. 21.40 kom tiden 8,677 sek der kl. 22.08 blev bakket op af tiden 8.710 sek. Da tiderne lå indenfor 1% af hinanden blev det den hurtigste tid, der blev den gældende, nye rekord i 24 V-klassen under NEDRA (og den er der stadig: www.nedra.com). True Cousins blev det første team udenfor USA nogen sinde til at sætte en rekord!

Udlevering af time slip efter et run

Så kom champagnen frem og vi havde heldigvis stadig en del tilbage af den tør-is, som vi ellers brugte til køling af el-motorerne imellem løbene - nu kom den direkte i champagnen, det blev en stor aften for os og alle der var taget med for at se på.

Senere på sommeren deltog vi på Mosten Race Day og Scandinavian Custom Show, hvor vi for første gang lavede vores egen stand med navnet "Det Elektriske Hjørne" - noget vi har gentaget lige siden.

Team-billede taget på SCS 2009 (FotoFyn)

Silver Giant havde vist sit værd og vi gik allerede med tankerne om at prøve at slå endnu en verdensrekord - denne gang i 48 V-klassen, Silver Giant II var allerede i støbeskeen, se mere i næste og sidste kapitel om Silver Giant...

Samlet video for hele sæsonen

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten