true cousins

Dansk elektrisk motorcykel er nu hurtigst af alle el-køretøjer i verden

Det danske drag racing team, True Cousins og deres elektriske motorcykel Silver Lightning, er netop vendt hjem efter en både nervepirrende, men også yderst succesfuld indsats på den engelske Santa Pod Raceway under eventet "NOT The Euro Finals".

Her lykkedes det i 3. sidste forsøg (af 9 mulige) at få slået den 8 år gamle rekord over 1/4-mile (402 m) for elektriske køretøjer, der lød på 6,94 sek. Føreren var som altid Hans-Henrik Thomsen, mens det er Glenn E. Nielsen, der har bygget speed-monsteret på litiumbatterier, Silver Lightning.

Problemer

Men der var ikke meget, der tydede på, at det skulle blive til en rekord efter de første 6 forsøg fredag og lørdag. Bedste tid indtil da var 7.15 sek. og banens karakteristik var meget forskellig fra de baner, som teamet er vant til at køre på i Sverige. Fænomenet "tyre shake" (baghjulet deformeres og hopper) var med til at bringe Silver Lightning for langt ud mod siden af banen samtidig med, at der var voldsomme rystelser de første 200 m ned ad banen - begge dele var en forhindring for at komme længere ned i tid.

Tyre shake kan være ret vanskeligt at komme af med, så gode råd var dyre, men heldigvis kom den 10-dobbelte Europamester i Top Fuel Bike, Ian King, teamet til undsætning. Det var nu ikke helt tilfældigt, da Hans-Henrik allerede inden turen til England havde aftalt, at få legenden forbi i pitten for alle tilfældes skyld.

Ved at vise Ian video og datalogs kunne han mere præcist forklare team medlemmerne, hvad problemet var og give råd om, hvad der skulle ændres inden de sidste 3 løb om søndagen. En plan for indstillingerne blev aftalt og så var det bare at prøve igen...

Illustration: True Cousins

Ian King til venstre, med Tobias Larsen inde i bilen og Hans-Henrik forrest

Succes!

Og allerede det første løb søndag middag blev til en ny, foreløbig verdensrekord på 6.87 sek. og 307 km/h over stregen! Silver Lightning kunne nu komme på ret kurs langt tidligere og tyre shakes var reduceret så meget, at rekordløbet kunne gennemføres uden dramatik. Det britiske publikum ("kun" ca. 5.000 pga. Corona restriktioner) havde allerede vist sig at være fremragende og de var ellevilde - især efter at have set 6 forgæves forsøg i træk - da rekorden endelig kom i hus (som vedlagte video links også viser).

I øvrigt var mellemtiden på 201 m uofficielt også den suverænt bedste i verden med 4,37 sek og 0-100 km/h var på ca. 0,9 sek. i løbet af de første 18 meter (60 fods tid på 1,08 sek).

Video link til 1. rekord på 6.87, egne optagelser inkl. mere jubel og super slow motion af Silver Lightning til sidst i videoen.

Illustration: True Cousins

Hans-Henrik Thomsen på Silver Lightning under start, Santa Pod Raceway

Efter et kikset forsøg efterfølgende med øget power, der kun blev til hjulspind pga. for meget power/for højt dæktryk/manglende greb, var det tid til det allersidste forsøg. Med et sidste håb om en forbedring, blev poweren sat lidt ned igen og dæktrykket blev sænket til 9 psi. Efter en fremragende start med ca. 80 m på baghjulet, kiksede Hans-Henrik en smule, da gashåndtaget pga. de mange rystelser gled i handsken, så der i 1,5 sek manglede 20% af fuld power. Men alligevel blev rekorden forbedret ganske lidt til 6,86 og flotte 314 km/h. Datalogs viste efterfølgende, at tiden med stor sandsynlighed var blevet til en 6,7x tid, men det må vise sig i kommende sæson.

Video link til 2. og endelig rekord løb på 6.86, banens egen dækning, som det blev vist på LIVE streaming.

Illustration: True Cousins

Her er listen over de hurtigste elektriske drag køretøjer i verden, bemærk at alle andre er fra USA

Kommentarer

”Vi vil gerne takke ejeren af Santa Pod-banen, Keith Bartlett, for invitationen til et fremragende arrangement og det britiske publikum, som var meget interesserede og entusiastiske" siger Hans-Henrik, som også nævner, at den hidtidige rekordholder Larry "Spiderman" McBride allerede har sendt lykønskninger, hvilket må siges at være en flot gestus. "Han skrev faktisk, at han ville se os køre en 6,70 tid, så det må vi selvfølgelig prøve på".

Glenn E. Nielsen var også begejstret for resultatet, men også over banen og forholdene og han udtaler: "Vi er allerede blevet spurgt af banens ejer, Keith Bartlett, om vi vil komme tilbage næste år. Og hvem ved, måske kan vi også have vores andet elektriske drag køretøj med, el-bilen TC-X, som dog først skal igennem en større ombygning i løbet af vinteren."

Illustration: True Cousins

Der var konstant stor interesse fra publikum

Illustration: True Cousins

True Cousins havde fået tildelt én af de bedste pladser på området.

Alt i alt et kæmpe resultat, der igen viser, at med opfindsomhed, teknisk snilde og en stor portion vedholdenhed, kan danskerne gøre sig gældende i verden på mange forskellige måder. True Cousins startede for 12 år siden med den første lille motorcykel med 2 stk 12 volt blybatterier og en effekt på 12 kW - Silver Lightning er ca. 100 gange kraftigere med sin 1,2 MW (1.200 kW) batteripakke.

Teamet har på 7 uger (over 2 events) forbedret deres hurtigste tid fra 7,80 til 6.86, altså næsten 1 sekund, som er en helt vild bedrift i sig selv. Og nu altså de hurtigste på el i denne del af universet - der er dog stadig 1,36 sek til de hurtigste på forbrændingsmotor, Top Fuel Bikes, hvor rekorden er 5,50 sek. Men tiden vil vise os, hvornår og hvor langt man kan komme ned...

Illustration: Santa Pod

Dækning Interesserede danskere har hele weekenden kunne følge med via LIVE-streaming, men desværre måtte DRs TV-hold melde afbud pga. sygdom, og der er derfor ikke noget indslag i DR 21 Søndag som tidligere udmeldt. Vi håber fortsat på at et dansk TV medíe vil melde sig og vise historien og optagelserne. Vi har rettighederne til begge videoer og de vedlagte billeder, og alt dette materiale kan anvendes som man vil.

Illustration: True Cousins

Danmarks to hurtigste dragbikes, forrest Speedy Racings Super Twin Top Fuel bike med den dobbelte Europamester Marcus Christiansen og bagerst Silver Lightning

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vildt imponerende at I er kommet så langt på bare 12 år. Det kan være meget sværer at slå sine egne rekorder, så helt og lykke med at komme endnu længere ned i fremtiden! Godt gået!

  • 4
  • 0

Super præstation! Hvor stort et potentiale for yderligere reduktion af massen vurderer du, der er ?

  • 3
  • 0

Et stort tillykke med rekorden. Det er vanvittig flot. Jeg kender ikke meget til drag racing, men efter at have kigget de forskellige videoer m.m. og tænkt lidt over det, så forstår jeg ikke rigtigt at rekorden for top fuel er 1.3 sekunder hurtigere. For det første er det jo en evighed i den sport, for det andet: Hvordan hulen kan en "klassisk" stempelmotor reagere og arbejde så hurtigt - endda så meget hurtigere end en el-motor? (og den lyd den laver, hold da kæft, det er vildt) (Og så er der jo ham franskmanden på raketten. Det er jo fuldstændig vanvittigt. Hvor mange G trækker man i sådan en accelleration?)

  • 0
  • 0

Vi trækker op mod 2.000 ampere fra batterierne. Dette er målt.

Cyklen er bygget med to prallelle batteripakker, controllere og motore. så der er 2 gange 350 volt patteripakker, der hver trækkes 2.000 ampere ud af.

  • 1
  • 0

Hej Claus

Efter Glenns store arbejde med at lette cyklen før rekordforsøget er alle de lavthængende frugter høstet. Ja dem der skulle en trappestige til er også plukket.

Det der for alvor ville rykke noget på vægten, er hvis vi kan få fingrene i endnu kraftigere batterier. Fx den type der bruges til KERS systemerne i Formel 1. Men de er, efter hvad jeg har hørt, dels rasende dyre. Og dels skal man have en særlig godkendelse fra Formel 1 holdene for at få lov at købe dem.

  • 1
  • 0

Hej Ulrik

Når vi snakker Top-Fuel cykler, så kører de næsten med fuld gas og fulde omdrejninger på motoren hele turen ned af banen. De regulerer så effekten med tændingen og med koblingen.

En af de ting der gør at vi måske aldrig kommer ned på Top-Fuel tider er den manglende udstødning. De har alle sammen vinklet udstødningen op og let bagud. Dette giver efter mine oplysninger et sted mellem 100 og 150 kilo nedadrettet kraft. Hvilket igen gør at man kan accelerere kraftigere uden at få for meget hjulspin.

  • 3
  • 1

"I må montere et par ordentlige opadrettede blæsere over baghjulet..." Man kunne jo kalde det batteri og controler køle udblæsning :-)

  • 2
  • 0

Tak for svaret, Tobias. Ja det forklarer unægteligt hvorfor en "traditionel" har bedre traction end en elektrisk maskine. Jeg havde ikke forestillet mig at der virkelig kunne genereres så kraftigt et tryk fra udstødningen, men naturligvis er der noget "raket"-effekt i den funktion. Stadigvæk er jeg imponeret over at den indre friktion i en stempelmaskine kan overvindes på så kort tid. Men, Tobias, når du skriver at de kører fulde omdrejninger m.m. fra grønt lys til streg med en top fuel maskine, betyder det så at de gør I ikke?

  • 1
  • 0

På en konvetionel forbrændingsmotor følger effekten og momentet stort set omdrejningerne. Derfor kører de næsten fulde omdrejninger fra starten og regulerer så hastigheden/effekten på baghjulet med en kobling. De fleste af dem der kører rigtig stærkt har så også en to-trins gearkasse.

De DC Seriemotorer vi benytter har en meget anderledes karateristik. De har stort set fuld moment fra 0 omdrejninger. Momentet aftager så med stigende omdrejninger. Derfor har vi hverken brug for kobling eller gearkasse. Der er direkte drev fra motor til baghjul med en ca 2:1 reduktion.

Glenn og jeg har regnet, tegnet kurver og diskuteret mange mange gange om vi kunne have glæde af en gearkasse. Men vi er kommet frem til, at med den moment/effekt-kurve vi har på vores motore vil det ikke bidrage positivt. Vores moment falder simpelthen for lidt i forhold til de stigende omdrejninger. Plus vi har så meget moment ved lave omdrejninger at vi heller ikke har behov for et lavere "igangsætningsgear".

Jeg håber det giver mening

Tobias

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten