Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
expedition ellesmere 2019 bloghoved

Dagbog: Med betjent og borgmester videre mod nord

Illustration: Satellitfoto

Det blev en fantastisk flyvning til Resolute. Vi startede ud i let sne og fygning, men piloten havde sjovt nok styr på det, og det lille fly, som kun havde ca 10 passagerer med, var hurtigt i luften.

Vi mellemlandede efter nogle timer i Pond Inlet, hvor vi på min gamle ekspedition rundt om Ishavet forliste med båden i et mislykket forsøg på at sejle den ind i en flod. Nu var jeg tilbage for en kort stund.

Solen skinnede fra en skyfri himmel og sne og is dækkede både land og vand. Jeg fik hilst på den lokale RCMP-betjent, der var med flyet og inde i kabinen iført fuld feltmæssig mundering inkl. pistol og peberspray. Ikke så meget hysteri her.

En ny betjent til Grise Fiord var også med flyet. En super herlig gut, som rigtigt gerne vil hjælpe os, når vi er i Grise Fiord.

Borgmesteren i Grise Fiord, Meeka Kiguktak. Illustration: Privatfoto

Med i flyet var også borgmesteren Meeka Kiguktak fra Grise Fiord. Hun var utroligt sød og da vi sad tæt på hinanden, faldt vi i snak.

Hun fortalte om byen og om hytter mod nord, hvor vi skal på ekspedition. Desuden om de forstenede skove og om varme kilder.

Hun vil som betjenten rigtigt gerne hjælpe os, og hun kender en del til området mod nord i forhold til Grise Fiord, da hun og hendes familie har rejst der flere gange.

Under os en velkendt kyst, hvor jeg tidligere har søgt læ. Illustration: Privatfoto

På den videre flyvning mod Resolute var vejret enestående, og jeg kunne fra vinduerne se ned på den kyststrækning, hvor jeg i 1994 sejlede min solotur fra Qaanaaq i Nordgrønland til Resolute i forbindelse med Dansk Nordvestpassage Ekspedition.

Jeg kunne se de bugter og vige jeg havde søgt læ i, da det blev dårligt vejr. Og jeg kunne se Beechey Island, hvor Franklin ekspeditionen for mere end 150 år siden overvintrede og begravede de første tre sømænd.

Ankomst til Resolute

Efter en smuk tur landede vi i Resolute, hvor Tom Griffin fra Kenn Borek Air tog varmt imod os, da han gav en krammer og med sit store smil bød os velkommen til Resolute. Han tog sig af al bagagen, så vi kun skulle have det allermest nødvendige med til ATCO - South Camp hotellet.

Gensyn med Zipporah efter 18 år. Illustration: Privatfoto

Vi blev sammen med vores medpassagerer fulgt til en minibus, der kørte os til ATCO. Det var lykkedes mig ved at spørge mig lidt frem, at få opsnuset, hvor Hans Aronsens enke Zipporah boede.

Hans og Zipporah havde været utroligt søde og hjælpsomme, da vi var her med Polarpassage 2000 ekspeditionen i 2001. Nu fik jeg mulighed for at besøge Zipporah og give hende én af mine bøger Eventyrlig Ishavsfærd, hvor hun og Hans er nævnt.

Anders 29/3-19

PS Beklager billedernes opløsning, men vi har ingen båndbredde at gøre godt med her.

Anders Bilgram er uddannet akademiingeniør, AUC, januar '90. Ansat v. Ingeniørhuset i Aalborg 1991-1997. Medlem af Eventyrernes Klub. Har ledet Dansk Nordvestpassage Ekspedition 1993-95 og Polarpassage 2000 Expedition 1999-2008. Siden 2009 indehaver af destilleriet Nordisk Brænderi.