Copenhagen Suborbitals nye bonus projekt: 2 meter orbit kapsel med LES motor !

Ja, vi skal lige prøve noget helt andet !

Denne blog er igen skrevet af os begge.

Mens vi udvikler HEAT2X med aktiv styring, rumskibe, RCS og andet guf, vil vi i CS lave et lille bonus projekt, der ligger i naturlig forlængelse af de ting vi ellers arbejder på og som kan naturligvis give en masse ny og brugbar viden.

I de næste måneder vil vi som planlagt fortsætte med fuld-skala statiske test af HEAT motoren - men samtidig laver vi altså noget hvor vi arbejder med alt det Tycho Brahe kapslen ikke havde:

  • Plads til at en astronaut kan ligge ned i den optimale stilling.

  • Launch Escape System (LES), som er en raket der kan løfte kapslen fri, i tilfælde af fejlfunktion på den egentlige løfteraket.

Vi har ikke nogen løfteraket der kan sende en 2 meter i diameter kapsel afsted - endnu - men vi kan vælge at lade den flyve på LES motoren alene. Dermed kan vi arbejde med en "rigtig" rumkapsel - som kan flyve på en måde, der ikke kræver aktiv styring.

CS LES/kapsel koncept. 2 meter i diameter.

Med dette lærer vi en masse vedr.:

Faldskærmssystemer - da den nye kapsel vil indeholde nøjagtigt samme system som i MAX-1 typen. Det er vigtigt for os at forstå hvordan vi laver, pakker og udfolder vores kommende meget store faldskærme. Denne kapsel, drevet af en LES motor, giver os muligheder for os at lave faldskærmstests, uden at det kræver en hel mission, som den i juni.

På billedet nedenunder set netop et splash down med 1 hovedskærm, som vi også agter at gøre det.

Gemini splashdown med 1 hovedskærm. Foto:NASA

Separationssystemer - det er de samme sprængbolte og pyro-systemer som på den lille kapsel. Eller mangel på samme.

Operationer:

Den nye kapsel vil blive afprøvet ved en sea launch ud for Nexø, fra Sputnik - og vi vil arbejde på at bruge de samme folk og det samme grej som normalt til recovery.

Den nye kapsel vil også blive afprøvet ved en droptest fra en kran - så vi kan se faldskærmen fungere i et kontrolleret og "sikkert" miljø.

LES motoren er en modificeret HATV, det vil sige det er en N20 baseret motor, som kan nemt kan opbevares - den skal designes til at kunne reagere med ned til 0.5 sek varsel.

Svinkeærnet her, betyder at der bliver en stor launch event i juni 2012, som i år - men med et lidt andet sigte. 2X flyver aktivt styret i 2013, med potentiale for meget stor højde. Hvis vi skulle køre efter en komplet udviklet HEAT2X-MAX1 raket med aktiv styring, ville vi nok gå hen og knække nakken. Nu har vi tid, til at udvikle i ordenligt tempo og kan få hjertet oppe at banke igen, ikke pga stress, men eufori.

Mens vi sætter denne her (meget grove) kapsel sammen og flyver den kan vores guidance folk i et fornuftigt tempo arbejde med 2X´s styresystem. Byggeriet af 2X starter som planlagt - men en del af det sker jo hos VST på Smed Hansens vej i Lem, så LES projektet her vil næppe påvirke det meget.

Det giver os også den fornødne tid til at måle på test-raketter til aktiv styring.

Den nye kapsel bliver en grov boiler plate bygget af almindeligt konstruktionsstål. Den får INS som Tycho Brahe, så vi bagefter kan analysere banen nøjagtigt. Randy får også et sæde, så han kan få en oplevelse mere.

Som altid - hvis de store drenge skulle lave sådan noget ville det blive stort og dyrt - men hos os er det ret meget nede på jorden. Alt det vi lærer bruger vi videre i processen med vores bemandede projekt.

Motivationen bag dette er som skrevet i den sidste blog at give frirum - Peter synes det er hyle skægt at lave en LES motor og Kristian kan nu prøve at arbejde i den rigtige skala - mærke geometrien - og få saft og kraft i de små grå, gennem variation. Alle gutterne fra 1X missionen vil som os nyde godt af variationen - og LES kapselen er jo også kun en lille det af alle de ting der sker omkring HAB og CS.

Apollo LES test. Foto: NASA

Det er basører det koster - og det bliver sjovt at lave, sjovt at følge og gør os bedre til det vi "rigtigt" laver.

For dem med fantasi - ja, denne har kapsels konfiguration er grundigt afprøvet. Ja, den kunne danne basis for både suborbitale og kredsløbsflyvninger - selvom det er en helt anden historie at udruste den til det. Det kræver bare en klynge af HEAT motorer - i stedet for en enkelt. Det er bare ikke så vigtigt nu - her er blot et lille intermezzo mens vi venter på 2X.

Dette projekt vil give os fornyet energi, fart og dine smukkeste billeder og video man kan drømme om. Det er lige så vigtigt.

For dem der frygtede at en udmelding der kunne give anledning til tab af momentum, så kan vi kun afsløre at det allerede har sat farten yderligere op. På den gode mode...

Kristian von Bengtson Peter Madsen

Peter Madsens billede
Peter Madsen
er kunstingeniør og fortæller i denne blog om sine projekter inden for raketvidenskab, astronautik, luftskibe, undervandsbåde og talrige andre emner, han beskæftiger sig med.

Kommentarer (38)

Ad astra ! ! !

god weekend "drenge"

Jeg glæder mig som et lille barn til at være med til at "redde" Randy igen :o)

mvh Flemming

  • 0
  • 0