blog logo bloglogo tegnebloggen

Bus eller bil?

Bustrafikken falder, bilismen stiger - det er forår i hovedstadsområdet. Ja, det går skidt for busserne, men det kan da ikke undre, bussen er en fin kombination af en række andre transportmidlers "ufordele". Bussen sidder fast i trafikken som en bil, lugter som en lastbil udvendigt og som et vådt S-tog indvendigt og ligesom regionaltoget kommer bussen aldrig, når man mest har brug for den.

Illustration: Refn

Jeg ville egentlig ha' gravet et gammelt Mae West citat frem (en skøn kvinde), det skulle lyde noget i retning af: "En mand over fyrre som du møder i en bus er en fiasko". Men der er nok noget jeg husker forkert eller også er citatet gået over sin sidste holdbarhedsdato. Tilgengæld kunne jeg forholde mig til en unavngiven amerikaner: "A bus is a vehicle that runs twice as fast when you are after it as when you are in it".

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

A man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure. Barskt læsning men vores læser Tom Jensen mener – og jeg tror han har ret, at det er dette citat jeg tænker på. og det er så ikke hverken et Mae West eller et Margarat Thatcher citat, men tak Tom! ... http://en.wikiquote.org/wiki/Margaret_That...

  • 0
  • 0

A man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure.

Problemerne med at behøve en bus:

  • Man ved ikke om den kommer.
  • Man ved ikke, om den vil standse eller bare køre forbi fordi den er fyldt.
  • Imens fryser man måske, eller er blevet drivvåd af at vandre til stoppestedet.
  • Når man er i bussen: Måske er der ingen steder at sætte sig, altså bliver man måske træt undervejs.
  • Bussen standser næppe hvor man har behov, altså skal man sandsynligvis vandre på ny, og på ny risikere at fryse eller blive våd.
  • Hvad gør man med den microovn i emballage, som man har købt og ønsker at få med sig? Det er umuligt at køre med busser og samtidig have mere end cirka én bærepose med sig.
  • Har man lyst til at støtte det største miljøsvin i verden, som bybusser på diesel er? De udspyr kulsorte skyer, fordi de evigt accelererer hårdt.
  • Har man lyst til at støtte det mest ubehøvlede uvæsen der findes, fordi det overfalder fodgængere med kaskader af vandfald når det passerer forbi fortovet?
  • Desuden: En bus er jo stedet hvor man sandsynligvis vil blive smittet med forkølelse, har man lyst til at blive syg?
  • Og: Er man enig i, at det er fornuftigt, at disse store busser kører tomme omkring, temmelig ofte?

Alt i alt: Man er i en desperat situation, hvis man ikke har andre muligheder end at søge at køre med en bus. Enten det, eller man har usædvanlig god tid og kan tillade sig at køre med bussen på tidspunkter hvor den i øvrigt er tom. Citatet ovenfor, visdommen deri, er sandhed.

Desværre: Hvis man får succes og har råd til at købe sig en bil, redder det intet, hvis bolig og arbejdssted befinder sig i en storby, fordi parkeringssteder mangler, fordi parkeringssteder er kostbare, fordi gaderne er tilproppede med trafik, det tager tid. At bevæge sig omkring i en storby, er desperate handlinger.

Som fører til: Hvis man er en »ikke-failure«, da er man i en situation hvor man ikke er desperat. Hvad et sådant liv går ud på, er et godt spørgsmål.

  • 0
  • 0

Og så kommer det sjove. Bus, og togtransport, sponseres med milliarder, trods en bustur, koster ligeså meget, som samme tur koster i bil. For samfundet, kan det diskuteres, om det billigste ikke vil være, at nedlægge alle busser, og give os alle gratis taxa.

Naturligvis, skal taxaerne køre lidt mere optimal end idag, og måske tilbyde samme tur til flere priser - ved hjælp af moderne logistik, vil være muligt, at planlægge turene, så en given tur kan opnås optimal, med færrest mulige skift. Der kan tilbydes forskellige typer billetter, afhængig af om der skal køres direkte uden skift, om der accepteres et eller flere skift, og om man ønsker at betale for, at være alene i vognen. Måske kan tilbydes 1. klasses biletter, i luksus taxaer, med chokolade, drikkevarer, og morgenmaden i prisen.

Når der tales om letbaner osv. kan jeg ikke lade være med, at regne ud, hvor mange taxaer, og taxachauffører, der vil kunne "købes" for milliarderne - og med tilskud i denne størrelse, support af samme strækning - eller større - og ved brug af moderne logistik for at kunne optimere taxaernes anvendelse ved kørsel med flere personer, så vil det uden tvivl være en mere optimal, og ligeså billig løsning, for brugeren.

  • 0
  • 0

Problemerne med at behøve en bus:

Og så har du endda glemt, Carsten, at det måske også er nødvendigt at skifte.....flere gange, resulterende i de samme overvejelser og gentagelser....flere gange.

  • 0
  • 0

Tiden er nok bare løbet fra busserne. Det er utroligt lidt busdriften har udviklet sig.

I USA er der skabt et incitament for at medtage passagerer udelukkende for at benytte car pool lanes.

Det kunne være spændende med et forsøg under danske forhold, hvor almindelige bilister mod betaling måtte medtage passagerer fra egnede stoppesteder.

  • 0
  • 0

Man kan måske være lidt krakilsk. Illustrationen til venstre er ikke taget med samme udsnit af billedet, så derfor ser bussen i midten ud til kun af være på størrelse med en bil.

  • 0
  • 0

Er det ikke også i myldretiden at der er problemer med flyldte veje?

Jo, men der er jo mange andre problemer ved trafik end lige trængsel. Det kunne jo være 50 små el-biler kontra en diesel-bus. Der vil der være både støj og møg til forskel. I bilernes favør vel at mærke.

  • 0
  • 0

[quote]Er det ikke også i myldretiden at der er problemer med flyldte veje?

Jo, men der er jo mange andre problemer ved trafik end lige trængsel. Det kunne jo være 50 små el-biler kontra en diesel-bus. Der vil der være både støj og møg til forskel. I bilernes favør vel at mærke.[/quote] Så tager vi jo bare en el-bus?

  • 0
  • 0

..bor selv inde i byen?

Jeg er rimelig enig i, at københavnerbusser ikke er særlig fede. De bliver kørt hårdt og ukomfortabelt, er overfyldte, ikke til tiden etc, etc.

Det kunne man sagtens gøre noget ved, hvis man ville. (Lige nu bor jeg i Geneve, hvor den offentlig transport er prioriteret hårdt. Det betyder dedikerede busbaner i det meste af byen, sporvogne, masser af afgange. Og så køres der langt mindre hysterisk her, man kan godt stå op i bussen uden at risikere førligheden.)

Alternativet er det vi har lige nu - biler overalt. Det gør ikke ligefrem København mere charmerende at bo i, og jeg er sikker på, at ingen ville acceptere de nuværende tilstande omkring HC Andersens Boulevard, hvis ikke det var sket gradvist over mange år.

Jeg synes vi skal lukke flere veje for privatbiler, indføre flere busser (eller bedre endnu, sporvogne) og prioritere en bedre køreoplevelse i busserne.

Eller er der nogen, der synes at flere privatbiler i byen er en bedre idé?

  • 0
  • 0

Rejsekortet skal nok gøre en positiv forskel, og gøre indstigningen nemmere og hurtigere. Sæderne er generelt for ringe i busser sammenlignet med personbiler, så her bør man virkelig gøre en indsats. Flere busbaner for fremkommelighed, og så kan der altså ikke gøres meget mere...

  • 0
  • 0

Forrige sommer var jeg i Amsterdam og forstår tilfulde, hvorfor Claus Bondam øffer så meget om busdrift, for man kan ikke andet blive imponeret af hvad der foregår dernede.

Hovedbanegården er bycentrum dernede. Dertil kører der store hurtige ledbusser direkte fra omegnens sovebyer (og lige tilbage igen).

Ikke noget med at køre i siksak for at tækkes moster Oda. Hvis hun vil med bussen så må hun hen til stoppestedet ikke omvendt.

Til Hovedbanegården kommer også alle lokaltog og derfra går der så sporvogne ud i alle retninger.

Det virker bare.....hvis man husker at ... og det er her at det kikser for Bondam ......hollænderne også er verdens mest cyklende folk, på grund af det usædvanligt flade land.

De har en cykel parkeret ved stoppestedet derhjemme og en der hvor sporvognene ikke kører længere.

Det er meget imponerende.

Der er flere cykler i Amsterdam, end der er fisk i havet. Ved hovedbanegården er der et enormt cykelparkeringshus i tre etager og langs alle veje står de i lag på flere cyklers tykkelser . Cykler har forøvrigt forkørselsret dernede.

Men tilbage til Busserne. De kører til tiden og i et antal, så alle der vil med stort set kommer med siddende! Og vel og mærket til den halve pris af hvad en tilsvarende rejse ville koste i DK og så kører de stærkt. 24 km Fra Edam til Amsterdams hovedbanegård på 35 minutter. På lande og motorvej den halve distance og i bytrafik resten af vejen.

Men der er en forskel, for Amsterdam bygger tunneller under havnen og sørger for at der en trfikplan for hele byen der tilgodeser alle og som udbygges kraftigt lige for tiden sådan man kan komme frem og gør det aldeles omvendte af hvorledes det gribes an i de Københavnske centerkommuner , der egoistisk plejer deres interesser hver især..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten