Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
bloghoved ledelse med hjelm

Brugen af kollektiv transport – om det mentale kort og angsten for at spilde andre folks tid

Hvad er vigtigt for vores passagerer? Det har vi i Movia prøvet at analysere med en antropologisk tilgang.

I Movia har vi mange kvantitative kilder til, hvad passagererne synes om bus og tog: Rejsedata, kundeundersøgelser og generelle borgerundersøgelser. Som noget nyt har vi fået lavet en antropologisk analyse, der giver et kvalitativt bud på, hvorfor vi vælger transportform, som vi gør. Vi har fulgt 64 forskellige mennesker gennem fokusgrupper, dybdegående interviews og såkaldte go-alongs, hvor vi følger dem på deres daglige rejser.

Det viser, at brugen af kollektiv transport ikke kun handler om det konkrete serviceudbud: hvad kører af busser og tog. Det handler også om vores opfattelser og normer, og om vores kompetencer og evner til at bruge de muligheder, der rent faktisk er.

Illustration: Movia grafik

Som børn skal vi lære at gå til skole, og vi skal lære at cykle, og senere skal de fleste af os lære at køre bil. Det bruger vi som samfund krudt på, at vi lærer. Vi skal også lære at bruge den kollektive transport. Men her er der ikke rigtigt nogen, der samlet løfter opgaven. Jeg tror alle har prøvet at komme til en fremmed by og konstatere, at selvom busserne ligner dem man kender hjemmefra, så er ruterne, billetterne og kulturen ny – og nogle gange også vanskelig at forstå.

Vi mangler et veludbygget indre, mentalt korte, til at hjælpe os.

De daglige brugere af den kollektive transport kan sagtens finde rundt. Men bruger man den kollektive transport sjældent, eller skal man pludselig ud på en rute, man ikke har været på før, så kan det være svært, når rutinen ikke rækker. Især hvis der så også sker noget uventet undervejs; hvis toget ikke kører eller bussen kører en anden vej end den plejer.

Som en af deltagerne i undersøgelsen udtrykker det: ”Jeg ringede til min kæreste, som foreslog, at jeg tog bus 184, men jeg vidste ikke, hvor den kørte fra. Vi blev enige om, at jeg skulle blive. Jeg ventede 1 time. Der kom flere og flere folk. Så forsvandt folk til alternative ruter. Jeg ved ikke, hvordan jeg kommer hjem, aner ikke hvordan det kommer til at gå, jeg mangler info. Alle andre kunne finde rundt. Jeg stod og var lost”.

Det er tankevækkende, da det sted hun strandede var på Nørreport, hvor der gives så mange muligheder for at komme videre med kollektiv transport – hun havde bare ikke et mentalt kort, der gjorde hende i stand til at bruge dem. Movia kan som offentlige transportudbyder hjælpe med til at danne og forny det mentale kort. For rigtig mange er Rejseplanen et fantastisk værktøj til at finde rundt i den kollektive transport. Men rejseplanen kan blive endnu mere intuitiv at bruge – og vi skal være bedre til at få den opdateret, når der er driftsforstyrrelser og ruteændringer – for det er der, der er mest brug for det. Rejsekortet er enkelt, fordi du ikke behøver tælle zoner. Men der en del passagerer, der finder det vanskeligt at huske at checke ud, og det skal vi blive bedre til at hjælpe dem med at huske.

Når det gælder opfattelser og normer, er det tiden, og ikke mindst tiden ved forsinkelser, der er i fokus. Jeg husker stadig dengang, jeg lige var startet i et nyt job, og skulle have mit første møde med direktøren en fredag morgen kl. 9. Jeg tog hjemmefra i god tid. Men lige den dag var trafikken på Åboulevarden brudt sammen, og bus 250S sad ubehjælpelig fast. Jeg blev mere og mere nervøs, som tiden bare gik. Heldigvis nåede jeg det lige, let svedig efter at have løbet hele vejen fra Christianshavns Torv til Strandgade. Det var ikke en rar oplevelse.

Den følelse er jeg ikke ene om. Vi vil her i Danmark meget nødigt spilde andres tid. Derfor er det vigtigt at kunne være sikker på, at nå frem som planlagt. Kommer vi for sent, viser analysen, at det får os til at føle os som dårlige mennesker – og sådan ønsker vi grundlæggende ikke at være. Så når den kollektive transport ikke lever op til tidsplanen, rører det ved noget centralt ved selvopfattelsen hos dem, det går ud over. Igen med et citat fra en af deltagerne i analysen: ”Jeg tager sandsynligvis afsted før, jeg kan godt lide at være i god tid, bare for at være sikker. Jeg har ikke lyst til at være til besvær for andre, spilde deres tid.”

Her har bussen i bytrafik den udfordring, at når biltrafikken sander til, så rammer det også busserne. Konsekvensen er, at det bliver vanskeligere at lave en køreplan, der er til at stole på. Særskilte busbaner hjælper.

Men det mest effektive er et helt adskilt bustracé, som Københavns Kommune har etableret fra Søerne via Jagtvej og Nørre Allé frem til Haraldsgade. Her kører busserne helt adskilt fra biltrafikken, og effekten er ikke mindst, at der er større sikkerhed for, at man kan tage bussen og nå sit tog på Nørreport som planlagt.

Det er princippet i BRT, Bus Rapit Transit, som man har rigtig gode erfaringer med mange steder i udlandet. Det er bestemt et koncept, som vi gerne ser mere af hos Movia. For det betyder både, at bussen kommer hurtigere frem – og at vi bliver bedre til at holde køreplanen.

Eskil Thuesen skriver om egne erfaringer med offentlig ledelse med en baggrund som ressourcedirektør i Movia med ansvar for IT, rejsekort, takster, drift og HR, og bestyrelsesmedlem i Rejsekort A/S og i lokalafdelingen af Kommunalteknisk Chefforening. Uddannet fra DTU i 1994, og har siden arbejdet for Storebæltsforbindelsen og Ørestadsselskabet, i Trafik- og Miljøministeriet, og i Københavns og Frederiksberg kommuner.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kan huske fra tidligere da jeg var øresundspendler at jeg fortrak at tage helt tidligt afsted, da der ved disse afgange hovedsageligt er vante pendlere med toget. Så snart der kommer flere og flere turister, som 1-2 gange om året skal med toget til Kastrup, så går det hurtigt galt.
Togene med adgang fra Malmö før kl. 6 kørte betydeligt oftere til tiden end dem omkring kl. 7.

Men det er måske også noget man kan tage højde for i planen. Man må kunne se hvornår der er mange med store kufferter som skal til Kastrup - ved disse afgange kunne det måske være en god idé at lægge 1-2 minutter ekstra ind i planen til at få dem på/af toget.

  • 2
  • 0

Hej Christoffer. Idéen er god, men jeg tror den kan være svær at håndtere i tog, der kører på faste minuttal. Men eksempelvis i A-busserne har vi forskellig rejsetid, alt efter om det er i myldretiden eller ej. 4A på Fasanvej er eksempelvis hårdt plaget af trængsel i myldretiden - og der kan rejsetiden være ½ gang længere end om aftenen.

  • 0
  • 0

Jeg kender godt den følelse fra når jeg er i udlandet.

At finde transportmidler på skinner er som regel nogenlunde lige til, de fylder simpelthen så meget at der er skilte til dem alle mulige steder. Sporvogne er det nemmeste, der kan man bare følge skinnerne til man kommer til et stoppested.

Busser fylder ikke nær så meget og selv hvor man, som ved f.eks Hovedbanegården, har samlet næsten dem allesammen på et sted er der stadig de der enkelte forsagere man skal finde et helt andet sted (oppe ved frihedsstøtten f.eks).

Helt galt går det, når en bus bruger samme holdeplads i begge retninger og det der står på skiltet er lokalgeografi man ikke aner hvor ligger.

Rigtig gode busser har begge problemer, f.eks bus 22 på Glostrup Station.

Google Maps er et stort fremskridt, i den forstand at jeg ikke skal stå og tyde en kort-plakat på et sprog jeg ikke forstår og fordi den som regel giver temmelig brugbare anvisninger til hvor man skal gå hen for at finde bussen.

  • 5
  • 1

Jeg tror alle har prøvet at komme til en fremmed by og konstatere, at selvom busserne ligner dem man kender hjemmefra, så er ruterne, billetterne og kulturen ny – og nogle gange også vanskelig at forstå.

Tænk, jeg har det næsten omvendt - ikke sjældent er det nemmere at finde ud af systemerne i udlandet, det er faktisk også muligt at købe rejsehjemmel uden at have en større eksamen i billetologi.

Eksempelvis er det utroligt nemt at købe billet til toget i Italien, og maskinerne taler ovenikøbet 4 sprog - og så er priserne til at komme i nærheden af.
Og i storbyerne kan man købe sådan et smart lille papkort med 10 ture på (så man præcis ved hvor meget man har brugt!) for typisk omkring 12 Euro - nemt at forstå og alle kan finde ud af det.

Men hvad hvis man som turist i Danmark skal prøve at sætte sig lidt ind i systemet - god fornøjelse sige jeg bare, Movia's hjemmeside er kun på dansk, DOT's og DSB's på det mest håbløse danglish hist og pist.

Så i stedet for at tale om brugernes "mentale kort" og andet navlepilleri, hvad så med at gøre den generelle information bedre (der er virkelig plads til forbedring), og mindst på 3 fremmedsprog!

  • 11
  • 2

Busser og buskøreplaner er noget af det værste at holde styr på med kun analoge hjælpemidler og ringe lokalgeografisk kendskab.
Man skal som regel trave alle holdepladserne igennem på stationen for at finde bussen med det rigtige nummer, hvis ikke man har været der før. Og så er der selvfølgelig det med retningen, de steder det er relevant.
Dertil er busser som regel varme, knirkende, larmende og virkelig dårligt affjedret. Buschauffører, der skiftevis trykker speederen og bremsen i bund (tit inden man har nået at sætte sig), hjælper heller ikke.

Det hjælper på stressfaktoren, når bussen ankomst angives digitalt på stoppestedet, og når man kan følge med i stoppestederne på en skærm i bussen.

Det er fint, man forsøger at udnytte mobiltelefonen med rejseplanen, mobilbilletter osv, men man er noget på den, når batteriet dør eller man slet og ret har sparet et dataabonnement væk til den. Der er altså stadig dem, der bruger telefonen til at ringe og sms'e med og foretrækker privatliv fremfor apps.

Rejsekortet.... En milliard i udviklingsomkostninger plus den løbende drift er brugt på, at vi kan glemme at tjekke ud og blive beæret med dummebøder.
Fint, når det virker. Dejligt, når man bare springer på bus, tog og s-tog på en længere rejse, og man skal skal huske et check-ind ved hver skift og så et enkelt check-ud ved rejsens afslutning.

Nå ja. Der skal bare lige stå 70 kr på kortet, ellers må du ikke tjekke ind, selvom du blot skal et enkelt stop til 12 kr. Og det er så 140 kr, hvis du formaster dig at rejse to på samme kort.
Automatisk optankning går ikke i så godt spænd med et almindeligt (anonymt) rejsekort.
Og ja, selvom du husker check-ud, bliver du stadig pålagt dummebøder a 70 kr (140 kr ved to pax osv), hvis du har overskredet maksimal rejsetid, som man selv skal regne ud her.

  • 9
  • 1

Jeg tror alle har prøvet at komme til en fremmed by og konstatere, at selvom busserne ligner dem man kender hjemmefra, så er ruterne, billetterne og kulturen ny – og nogle gange også vanskelig at forstå.

Tænk, jeg har det næsten omvendt - ikke sjældent er det nemmere at finde ud af systemerne i udlandet, det er faktisk også muligt at købe rejsehjemmel uden at have en større eksamen i billetologi.

Eksempelvis er det utroligt nemt at købe billet til toget i Italien, og maskinerne taler ovenikøbet 4 sprog - og så er priserne til at komme i nærheden af.
Og i storbyerne kan man købe sådan et smart lille papkort med 10 ture på (så man præcis ved hvor meget man har brugt!) for typisk omkring 12 Euro - nemt at forstå og alle kan finde ud af det.

Men hvad hvis man som turist i Danmark skal prøve at sætte sig lidt ind i systemet - god fornøjelse sige jeg bare, Movia's hjemmeside er kun på dansk, DOT's og DSB's på det mest håbløse danglish hist og pist.

Så i stedet for at tale om brugernes "mentale kort" og andet navlepilleri, hvad så med at gøre den generelle information bedre (der er virkelig plads til forbedring), og mindst på 3 fremmedsprog!

Jeg har nu også haft problemer i udlandet.

I Paris kørte vi engang med tog helt uden billet, fordi vi simpelthen ikke kunne finde ud af hvor man skulle købe hvilken slags billet til den transportør der kørte den strækning vi skulle.

I San Francisco var der også flere selskaber, uden at det var indlysende hvad forskellene og mulighederne var.

Det er med sikkerhed til at finde ud af, hvis man bare nærstuderer de guides der findes - f.eks. i "Turen går til X"-bøgerne. Men det er langt fra logisk når man bare ankommer til en tog-/bus-station og lige skal finde ud af transportør(er), billetkøbssted og billettype. De fleste steder er det meste information indforstået - lige som her. Det er ikke let at forklare besøgende om DSB, DOT, Movia, Metro, Metro, S-tog og rigtige tog.
I udlandet er det typisk det samme, blot er forkortelserne anderledes.

  • 2
  • 1

Hej Claus

Tak for en rigtig god gennemgang af, hvad der er væsentligt i det mentale kort. Det er også vores oplevelse, at de digitale informationer på stoppesteder og busser er at stor betydning - især når man kører på en uvant strækning. Men jeg tror også på en fortsat styrkelse af rejseplanen, fordi det kan give meget konkret og opdateret trafikinformation - også når du er på vej hen til bussen.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke undgå at mistænke at grunden til at offentlig transport i danmark er så katastrofal, i virkeligheden er at man ikke vil flytte folk fra privatbillisme.

Ville det kunne lade sig gøre? Selvfølgelig ville det det, men det ville nok være urimeligt dyrt.

Jeg har skiftende arbejdssteder i København, oftest af længere perioder.

Pendler ca en time på motorvejen, for at nå op omkring Køge, hvorfra jeg ville kunne bruge ½ times tid på at komme ind til Køge og stille bilen (hvis man da kan få en p-plads på parkeringspladsen) og derfra tage s-toget.

Sidst var jeg hos DR og tænkte, at der ligger jo lige ved metroen, så det ville da være nærliggende at tage s-tog og metro.... Dengang ville der tage 1½ time (sikkert pga sporarbejde), mens det i dag ville tage 1 time fra Køge!!
Læg dertil den ½ time det tager rent faktisk tager at komme til toget.... Var jeg bange for at spilde andre folks tid?

  • Nej, men jeg var squ bange for at spilde min egen, når turen tager 30 minutter i bil. Læg dertil et komplet uforståelige system med rejsekort og en pris af 60kr (100kr uden rejsekort) hver vej....

Virker det somom man reelt forsøger at flytte folk til offentlig transport og give dem et reelt alternativ til bilen, ved at give dem god service, gennemskuelige priser, højt serviceniveau, stationer tæt ved motorvejen og en sikker p-plads?

Den dag man indrømmer at offentlig transport er for folk der bor ved siden af en station og skal til en anden station på samme, eller en tilstødende linje og stopper hele distutionen om af man vil flytte folk til offentlig transport, for jeg tror simpelthen ikke på at man reelt vil?

  • 6
  • 2

Hej Troels

Næste år åbner den nye Køge Nord station med hurtigt tog til København og parker-og-rejs-pladser lige ved motorvejen. Prisen for et månedskort er 1390 kr. Så håber jeg, du vil give den kollektive transport en chance :-)

  • 4
  • 4

Næste år åbner den nye Køge Nord station med hurtigt tog til København og parker-og-rejs-pladser lige ved motorvejen

Yep, men har du rent faktisk ser hvor man har anlagt stationen?

Den er anlagt så langt oppe af Køge Bugt motorvejen at den reelt kun vil bidrage til øget privatbillisme og trængsel på den i forvejen overbelastede nedre del af Køge Bugt.

Der hvor den er anlagt har man allerede kæmpe sig igennem hele den nedre del af Køge Bugt (de 10 km kan godt tage 30-50 minutter i myldretiden, på en god dag) og der hvor stationen er anlagt er så langt oppe at man lige så godt kan fortsætte resten af vejen ind.

Den station er ikke anlagt for at af flytte pendlere der kommer til stationen i bil, men for sammenkoble den nye bane med S-toget.

  • 2
  • 0

Hej Troels

Ifølge Vejdirektoratet, http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_..., s. 28, er belastningen af motorvejsnettet større, når man kommer nord for Køge end lige ved sammenfletningen. Så alt andet lige må det give en aflastning på de mest belastede strækninger af Køge Bugt motorvejen.

Hvis stationen skal ligge på linjeføringen + ikke for langt fra Køge + have adgang fra motorvejsnettet både syd- og vestfra, så er Køge Nord et godt sted.

Til gengæld kobler stationen mig bekendt ikke til S-banen.

  • 1
  • 1

Hvorfor er Taxa ikke tænkt ind i den kollektive trafik?

I mange andre byer - f.eks. Malmø - må taxa'erne godt køre i busbanerne og gennem bussluserne. Og det fungerer fint. Men når f.eks. Nørrebrogade og Stengade på Nørrebro i København også er lukket for taxa bliver der godt nok kørt mange kilometer (med taxa-meteret kørende), når gamle fru Jensen bare skal fra Elmegade (Skt. Hans Torv) til Struensegade ...

  • 1
  • 1

Hej Rolf

Det er den enkelte kommune, der beslutter det. Det har været forsøgt i København for en del år siden - og var oppe igen for godt 10 år siden.

COWI lavede derfor denne rapport:

https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc...

og på baggrund af den valgte politikerne ikke at gå videre med idéen. Det centrale problem, som jeg læser det, er at mange busbaner hænger sammen med særlig lysreguleringer for busserne - og det indebærer, at det kun er få, kortere strækninger, hvor det vil være muligt.

  • 0
  • 0

Efter min opfattelse hører det med til professionalisme, at man selv drager omsorg for at udvide sin faglige horisont og ikke bare lader sig nøje med at få serveret hvad de 4 - 5 største teknologigiganter måtte få vedvarende gratis omtale af i medierne.


Så du mener, at man kan kræve professionalisme af brugerne af kollektiv transport?

Jeg indrømmer gerne: Jeg lever ikke af at rejse med kollektiv transport. Jeg er dermed amatør, og der kan ikke forventes nogen professionalisme fra min side, når jeg rejser med kollektiv transport.

På det punkt tror jeg faktisk, at jeg er ganske repræsentativ for den samlede brugerskare.

  • 10
  • 0

Jeg boede i København for 50 år siden og har kun været på kortvarige og sjældne besøg siden.

Jeg var på besøg for to måneder siden. Jeg havde lejet en bil og skulle på nogle få ærinder i København. Jeg besluttede at parkere ved Lejre Station og tage toget. Problem nummer et kom omgående, hvordan kunne jeg købe en billet? Der er en stor stationsbygning. Den var aflåst. Der holdt en bus foran bygningen jeg spurgte chaufføren hvor jeg kunne købe en billet. I en automat på perronen lød svaret. Den fandt jeg så med noget besvær på perronen mod København. Jeg vil ikke sige at den var godt skjult, men skiltningen kunne have været bedre. Jeg besluttede at købe et dagkort, så jeg ikke skulle spekulere på zoner.

Jeg kom uden besvær til hovedbanegården. Mine ærinder var på nogle af de yderlig liggende stationer. Jeg kendte adresserne og den nærmeste station, men havde ingen elektroniske hjælpemidler med mig. Hvordan finder man så vej fra stationen? Der er ingen kort på stationerne af de nærmeste omgivelser. Det burde der være.

Busserne er et kapitel for sig. Man skal være stedkendt for at kunne bruge dem med sikkerhed. Igen, der mangler ordentlige kort og ruteplaner ved stoppestederne. Det er selvfølgelig min fejl at jeg havde glemt min mobil, men man er faktisk nødt til at have en med. Jeg tog et par gange busser der bare så ud til at gå i den rigtige retning.

I øvrigt noterede jeg mig at København er blevet en by der er fjendtlig for biler.

  • 3
  • 2

Næste år åbner den nye Køge Nord station med hurtigt tog til København og parker-og-rejs-pladser lige ved motorvejen. Prisen for et månedskort er 1390 kr. Så håber jeg, du vil give den kollektive transport en chance :-)

Nu skal vi passe på med at få talt alt for varmt, om åbningen af Køge Nord og den nye bane Ringsted-Køge-København. Med det mener jeg, at folk jo blot bliver skuffede, når det viser sig, at den nye fine bane det første lange stykke tid bliver trafikkeret med forkølede ME-lokomotiver, der bryder sammen for et godt ord, og gamle dobbeltdækkervogne, der absolut ikke kører hurtigt. Nå ja, og så et tog hver halve time.

Vi skal altså hen i midten af 20erne, før der (måske) er styr på både nye tog, signaler og jernbane, og først dér kan vi tale om, at der kører "hurtigt tog til København".

1390 kr. var jo ca det vi i gamle dage kunne betale for et månedskort, hvor vi kunne køre ubegrænset over hele hovedstadsområdet (alle zoner). Det blev afskaffet med Takst Sjælland med undskyldningen om, at så ville man jo pludselig kunne køre hele vejen fra Helsingør til Vordingborg til ingen penge.

Men af en eller anden grund, så kan Movia/DOT godt finde ud af at udstede en 24 timers billet kun til hovedstadsområdet. Ja pensionister kan også få et månedskort kun til hovedstadsområdet.

Hvorfor er det så lige, at vi almindelige brugere ikke kan få lov at købe et månedskort til zonerne 1-99 (hovedstadsområdet) til 1390 mere?

Her har den kollektive trafik endnu engang skudt sig selv i foden, ved at begrænse passagerernes mulighed, for på en nem måde at kunne rejse kollektivt. Nu kan man kun købe et kort, der giver rejse til/fra jobbet - men ikke nogen andre steder. Der skal man have en bil, og når man alligevel skal have en bil, hvorfor så købe månedskort til den kollektive trafik...

Men den diskussion har vi desværre haft - og der bliver ikke lavet om på noget som helst.

  • 5
  • 2

Jeg har fravalgt bus/tog i min daglige pendling fordi turen tager længere tid en summen af tid til bilpendling og cykelpendling.

På et tidspunkt var det så grelt som længere end ud+hjem på cykel + ud i bil....

  • 0
  • 0

Her hedder det City-Pass (zone 1-4) og fås gældende 1-4 dage fra 80 kr. som SMS eller email.
https://dinoffentligetransport.dk/hjaelp-t...

Nej det hedder det ikke

Hvis jeg f.eks. tager til Bologna, så kan jeg købe et klippekort og bruge 4 klip - og når jeg så kommer tre måneder senere, så har jeg stadig 6 klip tilbage der kan bruges!

Det kan på ingen måde sammenlignes!

PS: for hvad er 'en tur'?

Eksempelvis Bologna (som ca. er på størrelse med Århus) fem kvarter i hele byen med forstæder.

  • 4
  • 1

1390 kr. var jo ca det vi i gamle dage kunne betale for et månedskort, hvor vi kunne køre ubegrænset over hele hovedstadsområdet (alle zoner). Det blev afskaffet med Takst Sjælland med undskyldningen om, at så ville man jo pludselig kunne køre hele vejen fra Helsingør til Vordingborg til ingen penge.

Ja, og så kan man undre sig over at man kan køre i hele Skåne for 1250 Skr om måneden, svarende til 890 Dkr - men bevares Skåne er jo også kun lige knap 25% større end Sjælland, Lolland og Falster tilsammen!

  • 4
  • 2

Ja, og så kan man undre sig over at man kan køre i hele Skåne for 1250 Skr om måneden, svarende til 890 Dkr - men bevares Skåne er jo også kun lige knap 25% større end Sjælland, Lolland og Falster tilsammen!

Man må nok bare konstatere at alle trafikanter - uanset valg af befordringsmiddel - behandles langt bedre i Sverige, især i Skåne, end i Danmark. Hvis 1390 kr. er billigt nok til lokke hr. Hansen ud af hans VW Up skal man nok ca. ned på 890 kr. for at lokke fru Svensson ud af hendes Volvo V70.

  • 2
  • 0

Hvorfor er det så lige, at vi almindelige brugere ikke kan få lov at købe et månedskort til zonerne 1-99 (hovedstadsområdet) til 1390 mere?

Hej Michael, svaret er, som du også er inde på, at når der skal være ensartede takster på hele Sjælland, så kan det ikke nytte, at pendlere fra Store Heddinge til København har meget anderledes takster og vilkår end pendlere fra Faxe Ladeplads. Så kan den særlige fordel med allezonerskortet til hovedstadsområdet ikke bevares, når taksterne harmoniseres.

  • 2
  • 4

Du skriver ;
""Man må nok bare konstatere at alle trafikanter - uanset valg af befordringsmiddel - behandles langt bedre i Sverige, især i Skåne, end i Danmark""

Er det noget du har læst dig til, for jeg kan ikke tro, at du har kørt bil inde i Malmø :)
Min oplevelse derovre fra er, at der en rundkørsel for hver 200 meter, med et kraftigt bump inden man kører ind i rundkørslen og et kraftigt bump, når man skal ud af den igen.
Min kone holdt til et kvarter så ville hun tilbage til Danmark :)

Hvis man skal nordpå i Sverige fra Hillerød, så er der en "tillægsbillet på 110 km" hvis man kører over Øresundsbroen :)

  • 1
  • 3

Hej Michael, svaret er, som du også er inde på, at når der skal være ensartede takster på hele Sjælland, så kan det ikke nytte, at pendlere fra Store Heddinge til København har meget anderledes takster og vilkår end pendlere fra Faxe Ladeplads. Så kan den særlige fordel med allezonerskortet til hovedstadsområdet ikke bevares, når taksterne harmoniseres.

Det giver bare ikke mening, når man stadig kan administrere uensartede takster, når det gælder 24 timers kort til hovedstadsområdet og pensionistkort (både for hovedstadsområdet, det gamle VT og STS). Det var min pointe.

Dermed kommer Takst Sjælland også til at virke uretfærdigt og sjusket lavet.

  • 3
  • 1

Er det noget du har læst dig til, for jeg kan ikke tro, at du har kørt bil inde i Malmø :)
Min oplevelse derovre fra er, at der en rundkørsel for hver 200 meter, med et kraftigt bump inden man kører ind i rundkørslen og et kraftigt bump, når man skal ud af den igen.
Min kone holdt til et kvarter så ville hun tilbage til Danmark :)

Jo, det har jeg skam, ofte. Det er vel forståeligt nok at trafikken ikke sker på bilernes præmisser i de smalleste middelaldergader i Malmø og Lund - såvel som i København, Roskilde og Køge. Men jeg vil nu nok mene at man kan undgå bump så længe man holder sig til de større veje, som der er mange af derovre, hvor man afgjort holder mindre i kø end i Københavnsområdet. Og bumpene kan fjedrene på fru Svenssons Volvo XC70 i øvrigt sagtens absorbere, tingene følges jo ad.

  • 2
  • 0

Dermed kommer Takst Sjælland også til at virke uretfærdigt og sjusket lavet.

Helt enig, og det er især tragisk at man ikke benyttede lejligheden til at lave en "kommunalreform" af de åndssvage takstzoner. De enormt mange, bittesmå zoner er et udtryk for et misforstået retfærdighedsbegreb der går ud på at man ca. betaler sin rejse pr rejst kilometer. Hvilket jo overhovedet ikke holder vand i virkeligheden når man begynder at sammenligne konkrete rejser ...
Hvis man slog zonerne sammen - 10-20 stykker ad gangen - ville systemet med ét slag blive langt nemmere at forstå. Hovedstadsområdet kunne fx bestå af ca. 4 nye zoner - og vores gode gamle "alle zoner" kort ville bare være et månedskort til disse 4 zoner.
Berlin og Oslo kan dette - hvorfor hulen kan Sjælland ikke??

  • 6
  • 2

.....være gratis ville det nok vise sig, at det i længden at det mulige reelle underskud ville blive mindre end man forstillede sig det. For hvad koster det

Hele øvelsen med zonerne, der ikke er til at forstå og administrere. Billetautomater der ikke virker når man har mest brug for dem. Administrationen af rejsekortetsamt kontrollen af de forskellige rejsehjemler.

Men man skulle have chips (uden persondata) som registrerede når man entrede og forlod et offentligt transport middel for at kontrollere om tranportentrepenørerne kørte med tomme busser og eller tomme tog. Omvendt ville sådanne chips også afsløre hvor der var overbelastninger.

PS. Tak til Svend Frost Bondorf for et pænt svar frem for en "downthump"

  • 2
  • 3

Enig!

Jeg var i Berlin i sidste weekend. Der er tre (3!) koncentriske zoner, der dækker langt ud i Brandenburg, både til Potsdam, Oranienburg og Flughafen Schönefeld - altså to forskellige delstater. Det er vel et område på størrelse med Fyn. Billet til to af zonerne i to timer koster ca. DKK 23 (EUR 3.10) og alle tre DKK 25 (EUR 3.40). Hvis man vil køre i alle tre zoner resten af dagen til 03:00 koster det godt og vel en halvtredser (EUR 7.70). Billetter kan købes i busser, kiosker, automater, og der er en billetapp. Min største anke mod billetappen er, at den tilsyneladende er personlig, så man ikke kan købe billet til konen og én selv på samme app.

Det er F... nemt, og det er billigere en de DKK 36 man som udgangspunkt skal hoste op med for at komme fra Kbh centrum til CPH, og endda billigere end mobilklippekort og scheissekort. Ved førstnævnte er man endog nødt til først selv at finde ud af hvor mange zoner der er...

  • 2
  • 0

Berlin appen er også fremragende når man skal finde sine forbindelser.
Man slår op på appen der lokaliserer ens position. Indtaster sin destination. Så kommer alle forbindelserne der er at vælge mellem. Den dækker samtlige offentlige transporter fra U-Bahn til tram-busser.
Desuden er infoen undervejs som regel god. Man får oplyst næste station eller holdeplads hver gang.
Jan

  • 3
  • 0

Hvis man vil køre i alle tre zoner resten af dagen til 03:00 koster det godt og vel en halvtredser (EUR 7.70).

Hvilket så kan holdes op mod at det koster 73 kroner at køre fra Gilleleje til Københavns hovedbanegård.

Hver vej!!!

De 73 kroner du nævner er salgsprisen for een billettype. Der er flere salgspriser, afhængig af billettype, rejsemønster osv.
Tror du at den fulde kostpris er lavere end 73 kr?

Den fulde kostpris består af følgende:
Andel af de marginale omkostninger (løn til direkte og indirekte personale så længe turen varer, brændstof, direkte vedligeholdsomkostninger som følge af kørsel osv.

Andel af omkostninger i form af uddannelse, sygdom, pensioner, feriedækning, teambuilding, husleje, IT- og tele-omkostninger, HR-omkostninger, rengøring, vedligehold og opgradering af bygninger, anlæg, materiel ...

Andel af investeringer i anlæg og materiel, herunder skinner, signalsystemer, tog, biler, ...

Tænk på den reelle effektiviteten og lønniveauerne i Banedanmark og DSB, hvor f.eks. en kaffesælgende person havde en løn på næsten ½ mio. om året for år tilbage. DSB skal jo også bruge penge på at ansætte "Innovationsrebeller", der sikkert har en "rigtig god løn".

  • 1
  • 2

Tror du at den fulde kostpris er lavere end 73 kr?

Nej, og det er også bedøvende ligegyldigt - sammenligningen var Berlin (eller for den sags skyld mange andre byer i Europa)!

Men bevares, vi kan da godt sætte alting i vores samfund til den fulde kostpris, så er vi sikker på at vi i løbet af ganske kort tid kan begrave velfærdssamfundet, og lade de fattige dø i rendestenen!

Den samfundsmodel har vi har i Danmark gør, at alting er meget dyrere her end i stort set alle andre lande. Indkomsterne er også højere.
Det er meningsløst at sammenligne danske priser med priser i lande med en anden model.

Man kan sammenligne resulterende levestandard for forskellige befolkningsgrupper. Det giver mening.

  • 2
  • 1

som man så kan holde op mod de godt 200 kr det koster i egen bil. Hver vej ;-)

Hvilket så er noget notorisk vrøvl, hvis man allerede har en bil, for så taler vi om den marginalomkostningen benzin plus lidt slid udgør - mao. en omkostning på under en halvtresser for turen.

Er man to, så koster det stadig en halvtresser.

Og med den elendige betjening der er uden for voldene, så er bilen jo som regel en nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen.

Hvis vi endelig skal lave regnestykket om totalpris inklusive afskrivning, så har det været diskuteret i en anden debat, hvor det kom frem at man skal regne med totalt 1,40 kr/km i en Up (desværre kan man ikke linke i Ingeniørens elendige debatsystem, så søg efter et indlæg fra Bjarne Them Jeppesen):
https://ing.dk/artikel/varmeudfordringen-h...

Dvs. 87 kr i en Up.

Det ville klæde dig ikke at bringe direkte usandheder til torvs!

  • 0
  • 3

Hej Kim

En rejsekortrejse fra Hovedbanen til lufthavnen koster 20 kr. i myldretiden og 16 kr. uden for myldretiden.

Transportministeren har tidligere lavet en vurdering af prisniveauet på Sjælland og i bl.a. Berlin for pendlere, https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru..., og konklusionen var, at Berlin er billigere for lange rejser - men dyrere for korte.

Har blev endvidere bedt om at vurdere, om den berlinske model kunne være relevant på Sjælland. Hans svar kan læses her:

https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru...

  • 2
  • 1

Den samfundsmodel har vi har i Danmark gør, at alting er meget dyrere her end i stort set alle andre lande. Indkomsterne er også højere.
Det er meningsløst at sammenligne danske priser med priser i lande med en anden model.

Jamen så lad os sammenligne med Stockholm:

Billet trukket i en automat, dækkende hele Stockholm (på størrelse med ca halvdelen af Sjælland) 44 SEK - svarende til 31 DKr.

Eller et 24 timers kort 125 SEK, svarende til 87 Dkr.

Men Danmark er måske så unikt ifølge din overvisning at det heller ikke kan sammenlignes med vores broderland?

  • 1
  • 2

Den samfundsmodel har vi har i Danmark gør, at alting er meget dyrere her end i stort set alle andre lande. Indkomsterne er også højere.
Det er meningsløst at sammenligne danske priser med priser i lande med en anden model.

Jamen så lad os sammenligne med Stockholm:

Billet trukket i en automat, dækkende hele Stockholm (på størrelse med ca halvdelen af Sjælland) 44 SEK - svarende til 31 DKr.

Eller et 24 timers kort 125 SEK, svarende til 87 Dkr.

Men Danmark er måske så unikt ifølge din overvisning at det heller ikke kan sammenlignes med vores broderland?

Sverige har valgt andre modeller på en del områder.

Sverige har i øvrigt betydelige problemer på flere områder.

Det er ikke lige frem et land jeg vil sammenligne os med. Jeg er glad for Sverige og svenskere (og Tyskland og tyskere), men vi har meget forskellige modeller på flere områder.

Lige præcis på transportpriser har de jo også en helt anden situation, fordi biler er ufatteligt billigt i Sverige. Så hvis de skulle have danske priser på offentlig transport så var der ikke nogen. Det må så kræve ret store skattebetalte subsidier.

  • 1
  • 1

Dit regnestykke med marginalomkostning er ikke validt.

Og da jeg vidste du ville komme med det udsagn, fulgte jeg også op med en henvisning til nogle erfaringer fra det virkelige liv!

Og i det virkelige liv er det også sådan, at når først man har købt en bil, så bruger man den også - for du skal altså ikke glemme at tænke på der stadig skal betales afskrivning, vægtafgift, samt forsikring når man sidder i toget!

Personligt har det til dato kostet mig ca. 1,60 kr/km for min gamle Seat, alt inklusive, og det endda da ud fra den præmis at jeg smed den ud den dag i dag til en pris af 0 kr, hvilket jeg ingen intention har om - mine fremtidige km er endnu billigere.

Statens sats for kørselsgodtgørelse er ca 3,50 kr pr km de første 20.000 km, derefter ca 2,00 kr.

Hvilket er fuldstændig irrelevant.

  • 0
  • 1

Personligt har det til dato kostet mig ca. 1,60 kr/km for min gamle Seat, alt inklusive, og det endda da ud fra den præmis at jeg smed den ud den dag i dag til en pris af 0 kr, hvilket jeg ingen intention har om - mine fremtidige km er endnu billigere.

Statens sats for kørselsgodtgørelse er ca 3,50 kr pr km de første 20.000 km, derefter ca 2,00 kr.

Hvilket er fuldstændig irrelevant.

De færreste kan anskaffe, holde og køre i en forsvarlig bil til så lave omkostninger. Det er derfor at kørselsgodtgørelse er højere.

Priserne på offentlig transport skal ikke konkurrere med marginalomkostningen til brændstof for personer der allerede har anskaffet en bil. De skal være et attraktivt alternativ til at have en bil. Det er de også for stort set alle personer.
Personer der har mulighed for med personbiler at købe billigt, sælge dyrt og selv vedligeholde billigt er en anden sag. Dem er der imidlertid meget få af.
De fleste personer er nødt til at købe en bil hos en forhandler, få den serviceret og repareret på et værksted, og betale til autohjælp, bilvask, ordentlige vinter- og sommerdæk mv.

  • 2
  • 1

De færreste kan anskaffe, holde og køre i en forsvarlig bil til så lave omkostninger. Det er derfor at kørselsgodtgørelse er højere.

Det er tilladt at følge de links der gives, men lad mig da bare gentage:

http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysi...

Der skal så tillægges forsikring og service (som er tæt på ingenting for nye biler), så lad os bare tillægge 25-30 øre per km, hvorfor vi ender på en pris på godt halvanden krone per km.

Bevares, tallet er fra 2013, men det ændrer ikke det store på regnestykket, og under to kroner er i hvert fald absolut realistisk - altså under 125 kroner sammenlignet med Kyllesbecks vilde skud.

Og som Bjarke påpeger - er man mere end en i bilen så bliver regnestykket endnu bedre (plus det tager den halve tid!).

  • 0
  • 1

I den sammenhæng er mit svar vel OK?

Nej det er det så sandelig ikke, for det Kim kommer med er prisen for en enkeltbillet trukket i automaten, eksempelvis på Tegel, til 2,8 Euro - svarende til 21 kroner.

En billet fra Kastrup til Københavns hovedbanegård koster 36 kr., og skal man eksempelvis til Lyngby (hvilket afstandsmæssigt er mindre end Berlins zone AB) så koster billetten 60 kr!

Det er lodret forkert at sammenligne en kontantbillet med rejsekortet!

En helt anden ting: Berlin' og Stockholms systemer er rørende enkle at finde ud af, hvorfor alle kan være med - når Jens Friis fremturer med at man ikke kan sammenligne med andre lande, så kunne det jo være at man skulle lade være med at gøre tingene dybt åndssvagt og bureaukratisk herhjemme, og se på hvad der faktisk fungerer andre steder!

  • 1
  • 1

så kunne det jo være at man skulle lade være med at gøre tingene dybt åndssvage og bureaukratiske herhjemme, og se på hvad der faktisk fungerer andre steder!

Det kan jeg kun være enig i.

Banedanmark og DSB fungerer de facto virkelig dårligt på nogle områder (jvf. IC4 og Signalprogrammet) :-( .

Men selv tyskerne kan også kvaje sig helt vildt, jvf. f.eks. den nye lufthavn i Berlin.

Har du selv nogle gode, konstruktive forslag til hvordan vi får reduceret bureaukrati og pseudojobs?
https://www.bt.dk/samfund/dsbs-jobopslag-v...

  • 0
  • 0

Kims indlæg nævner specifikt relationen lufthavnen til Københavns centrum og at prisen er i Berlin er billigere end rejsekortet. Det er alene det, jeg svarer på.

Lige specifikt Cph til Kbh kan så gøres for 20 kr med rejsekortet, mod 21 kroner for en billet i Berlin - bevares.

Men nu var konteksten jo turist i Danmark, så hvordan gør turisten lige det - det er en fysisk umulighed, for selv om det så vitterlig lykkedes den stakkels turist at erhverve sig et rejskort, så ville han aldrig kunne komme ned på de famøse 20 kroner, al den stund at chancen for lige præcis at få kortet til at gå i nul når ferien er forbi er mindre end at vinde den store gevinst i Lotto.

Det ville klæde dig ikke at formudre debatten på den måde!

  • 0
  • 1

Gad vide hvorfor?


Overformynderi ?
Ret til anonymitet, er ikke pligt til anonymitet.
Hvis jeg ønsker at anskaffe 4 rejsekort med optankning, og lægge dem på køkkenbordet til fri afbenyttelse for dem som måtte have behov, så kan Rejsekortet da være ligeglad.

  • 3
  • 1

Med den placering mit arbejde har skal jeg bruge ca. 1,5 time ekstra hver dag hvis jeg vil køre med bus + tog i stedet for bil. Det svarer til en ekstra arbejdsdag om ugen.
De nye "smarte" ideer med et antal busser i timer er en "ommer". De aller fleste har brug for at koordinere flere transportmidler. Her har man brug for at vide hvornår bussen kommer.
Problemerne med at man ikke kan holde køreplanen er en følge af en alt for urealistisk køreplan. Vi som passagerer er ikke interesserede i flere tog, hvis de ikke kommer, ikke er der til tiden! Det er muligt at togene kører hyppigt men det gør busserne i yderenderne ikke!
Samtidigt så er SMS-service for køretider ikke brugbar. Prøvede det i går. Når man står ved / er på vej til en holdeplads midtvejs på en rute (75E) er det uinteressant hvornår busserne kører fra endestationerne! Det er ankomsten til MIT stoppested (Værløse) der interesserer mig. Hvorfor skal man også stå og taste en kode ind? Få dog trykt en QR-kode på køreplanen. En kode der så læses af en App og giver tidspunktet for hvornår der kommer en bus til det stoppested jeg står ved.

  • 1
  • 0

Et andet problem her hjemme er de utallige takstzoner. Den eneste grund til den, er for at foretage en eller anden gang Ebberød bank mellem et antal kommuner/trafikselskaber. Her mangler der nogen med "karse på køleren" der skærer igennem og får standset det 25 ørers tyveri. Når man ser hvor mange (få ) zoner der er i byer som Stockholm og Paris så er der noget helt galt her. Ligeledes er det meget bruger-uvenligt / ulogisk at man skal checke ud/ind igen fordi man skifter mellem metro og andre transportmidler.

Var det i samme omgang så ikke muligt at lade App'en "Check Udvej" kunne aflæse folks position med GPS. Det ville kunne give en rimeligheds vurdering og gøre tingen lettere for kunden.

  • 1
  • 0

Nu har 'vi' så lige glemt betaling for parkeringen i centrum. ;-)

Den er for grøn zone 19 kr/h dag; 13 kr/h aften og 5 kr/h nat


Suk, suk, suk.

Din argumentation bliver jo mere og mere krampagtig, i takt med du ikke kan komme med seriøse argumenter.

Det kunne jo tænkes at "vi" ikke skulle parkere i umiddelbar nærhed af Rådhuspladsen, men var i området, det kunne være en villavej i Valby eller Frederiksberg, eller en tur i Operaen, hvor der faktisk er gratis parkering.

Nu du er i gang, hvorfor så ikke tørre udgiften til et pitstop i McDonalds af på bilregningen?

  • 0
  • 0

De færreste kan anskaffe, holde og køre i en forsvarlig bil til så lave omkostninger.


Nu er der en del af os, der ikke behøver at have den seneste model med den store udstyrspakke. Tvært imod så lader vi andre klare "straksafskrivningen". Min forrige bil blev købt for 122.000,- kr med 175.000km "på uret" og solgt for 1,- 225.000 km senere. Den kører i øvrigt stadigvæk uden problemer 3 år senere. Jeg har et udmærket værksted hvor jeg betaler for de timer der bliver brugt.

  • 1
  • 2

Det kunne jo tænkes at "vi" ikke skulle parkere i umiddelbar nærhed af Rådhuspladsen, men var i området, det kunne være en villavej i Valby eller Frederiksberg, eller en tur i Operaen, hvor der faktisk er gratis parkering.


En servicemeddelelse: ;-)
Både i Valby og på Frederiksberg skal man betale for parkeringen.
Valby er 'gul zone'. (9 kr/h dag; 9 kr/h aften og 2 kr/h nat)
Frederiksberg:
0-2 timer – koster ikke noget (husk p-skive)

Parkering derudover koster:
1 time: 11 kroner
2 timer: 27 kroner
3 timer: 48 kroner
4 timer: 69 kroner

  • 0
  • 1

De færreste kan anskaffe, holde og køre i en forsvarlig bil til så lave omkostninger.

Nu er der en del af os, der ikke behøver at have den seneste model med den store udstyrspakke. Tvært imod så lader vi andre klare "straksafskrivningen".

Du skriver lige ud, at dine lave omkostninger kun kan lade sig gøre, fordi de foregående ejere har haft højere omkostninger.

Dine lave omkostninger er derfor ikke mulige for alle (endsige ret mange), og skal derfor ikke være målestok for normale omkostninger.

(Men det er jo fedt at du har vurderet godt, valgt godt, vedligeholdt på rette niveau og været heldig at det ikke var en mandagsbil. Tillykke med dét 👍)

  • 0
  • 2

Hej Chris,

Det er det dilemma med størrelsen af takstzoner. Større zoner kan betyde større overskuelighed for især uvante rejsende, men samtidig vil der blive mindre sammenhæng mellem pris og afstand. Rimelighedsargumentet om sammenhæng mellem rejselængde og pris er vigtigt for mange - se eksempelvis link til transportministerens svar længere oppe i kommentarerfeltet.

Du har ret i, at skifte check ind kan være bøvlet. Men i nogen sammenhænge er det nødvendigt af hensyn til prissætningen.

Og så kan jeg ikke helt forstå, hvor du ikke kan få GPS’en til at virke med check udvej. Det virker på min telefon og er beskrevet i punkt 4 her: https://www.rejsekort.dk/check-udvej/hjaelp.

  • 1
  • 1

En servicemeddelelse: ;-)

Det må være lidt fattigt altid at tage alting bogstaveligt og kun se på sorte eller hvide kasser.

Besøget på villavejen kunne jo indbefatte at man parkerede i en bekendts indkørsel, eller at man holdt i et firmas private gård - og på to timer kan man sagtens nå at holde et møde på Frederiksberg.

I det hele taget er der mange steder hvor man ikke nødvendigvis skal betale for at parkere, og den med Operaen fis selvfølgelig helt hen over hovedet på dig.

Men i øvrigt er det fuldstændigt ligegyldigt, for det var dig der afsporede debatten med absurde udsagn om prisen for at køre i bil, hvilket egentlig er tindrende irrelevant i forbindelse med sammenligningen mellem priserne for at bruge offentlig transport i hhv. København, Berlin og Stockholm!

  • 1
  • 1

men samtidig vil der blive mindre sammenhæng mellem pris og afstand.

Hvilket så primært har betydning for selskabernes millimeter afregning - for hvis priserne var som i Berlin eller Stockholm, så ville de stakkels brugere da nok være bedøvende ligeglade.

Men i nogen sammenhænge er det nødvendigt af hensyn til prissætningen.

Nej det er åbenbart nødvendigt for selskabernes afregning, men det bør da ved Gud ikke være brugernes problem!

  • 1
  • 1

Hej Christian,

Fordelingen af indtægter mellem trafikselskaberne fremgår af denne bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710....

Her indgår hverken zonestrukturen eller skifte check-ind som kriterier: Vi kan sagtens dele indtægter fra kontantbilletter og fra pendlerkort, selvom der ikke indgår oplysninger om, hvor der skiftet mellem bus og tog. Tilsvarende har zonestrukturen ikke konsekvenser for indtægtsdelingen.

En mindre sammenhæng mellem den pris, passagererne betaler, og den afstand, der rejses, vil til gengæld have betydning for passagererne.

  • 2
  • 1

Hvis det ikke findes i rimelig (gå)afstand fra målet i København, vil en tur med det offentlige nok blive en del af rejsen i bil.

Du fordrejer jo tingene på det groveste, for du hev i vanlig stil noget ud af konteksten der, så lad mig lige gentage den:

"eller en tur i Operaen, hvor der faktisk er gratis parkering."

En tur i Operaen Hr Kyllesbeck, hvor man holder på Operaens parkeringsplads, hvor parkering er gratis!

Jeg ved ikke rigtig hvilke offentlige transportmidler du forventer at bruge fra Operaens parkeringsplads til Operaens hovedindgang!

Og så gider jeg ikke diskutere mere med dig om din afsporing af debatten, for du er helt uden for rækkevidde.

  • 2
  • 1

Lille pointe
Der er offenlig trafik i København og offenlig trafik i resten af Danmark, ved ikke om den offentlige trafik i København er så meget bedre fordi politikerne bruger alle folk skatte penge på København eller fordi der er mere økonomi i det.

Eller politisk økonomi (stemmer)

Eks
I Århus virker offentlig trafik rigtig godt i zone 1-2 kl 7 til 18 zone 3 skal man være heldig hvis det kan bruges.

Alt industri ligger i zone 3 og 4.

  • 1
  • 0

Jeg vil anbefale den kære Eskil Thuesen (som jeg selvfølgelig formoder personligt kun bruger offentlig transport!) at tage en tur ud i Københavns lufthavn, og se hvordan de stakkels nyankomne står og er fuldstændig rådvilde, og ikke har en kinamands chance for at forstå hvordan de kommer videre (ind til de resignerer og går over og lejer en bil).

Og så en lille historie.

Vi har lige haft besøg af min svigerinde, som bor i USA, og hun tænkte at det kunne være hensigtsmæssigt at have et rejsekort, når hun kom herover, ind til hun fandt ud af, at hvis hun skulle have et kort, så kan det ikke rekvireres on-line - nej der skal sendes en ansøgningformular per snail mail til USA, som så skal returneres udfyldt.

Velkommen til det 21' århundrede - hun droppede selvfølgelig projektet.

  • 2
  • 0

1: Ens takstsystem.... Det skal være ligegyldigt om man tager DSB, bus, lokaltog, metro, letbane eller s-tog. Drop alle de nuværende lokumsaftaler om zoner. Ens zonefordelign alle steder og ens priser.
2: Der skal være nok p-pladser og det skal være gratis at parkere ved stationer.
3: Hvordan du betaler for din rejse skal ikke afgøre prisen. Fair nok at flere rejser giver lavere pris, men hvorfor skal være en rejse være 70% billigere fordi jeg betaler den met et bestemt betalingsmiddel. Om jeg vil betale med mønter bør prisen være den samme.

  • 3
  • 1

Hej Troels,

Vi har et ensartet takstsystem for alle rejser med kollektiv transport øst for Storebælt, uanset om du kører med tog, bus eller Metro.

Rabatten på rejsekort svarer til den rabat, vi tidligere gav på klippekort. Herudover er der en ekstra rabat uden for myldretiden (off peak-rabat), som finansieres af Folketinget, og som teknisk kun kan implementeres på rejsekort.

For os i trafikselskaberne er det bedre og billigere at sælge rejser på rejsekortet end at bruge andre kanaler - og den fordel må også gerne komme passagererne til gode.

  • 3
  • 1

For os i trafikselskaberne er det bedre og billigere at sælge rejser på rejsekortet end at bruge andre kanaler - og den fordel må også gerne komme passagererne til gode.

Eksempel. Jeg skal fra Købe station til hovedbanegården, med en cykel:

Hvis jeg betaler med dankort i en billetautomat eller på rejseplanen.dk koster det 100kr + 26 for cykel. Total 126kr

Pris med rejsekort: 60kr + 0 kr for cykel.

Påstår du at I har ekstra 62kr i administrationsgebyr ved at gennemføre en dankortbetaling, frem for at jeg skal belemres med at bruge en rejsekortstander?

  • 2
  • 3
  • 2
  • 1