Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Brug penge på at blive klogere

Valgkampen går nu ind i slutspurten og klimaet er omsider kommet på dagsordenen.

Og det er godt. Og her skal transportsektoren med.

For transportsektoren bidrager med over en tredjedel af CO2 belastningen, så vi skal også i gang med initiativer på dette område.

Der snakkes nu om bindende delmål. Vi skal ikke blot være CO2 neutrale i 2050 - vi skal nu have en reduktion på mindst 60% i 2030.

Men hvad skal vi så gøre på transportområdet?

Ja, her strækker politikernes fantasi stort set kun til, at vi skal have flere el biler. Op mod 1 mio. i 2030.

Så politikerne ser blot løsningen som en udnyttelse af den teknologiske udvikling af el biler.

Men flere el biler løser ikke alle vore transportproblemer, Hvad med den stigende trængsel – det løses ikke af flere el biler. Andelen af CO2 fra transportsektoren vil alt andet lige stige pga den stigende trafik. Og den skal vi også gøre noget ved.

De nye højteknologiske biler giver heldigvis også mulighed for at en bedre udnyttelse af vores infrastruktur.

Der tales her meget om effekten af selvkørende/førerløse biler. Skal vi alle i fremtiden eje vores egen bil og skal vore veje udformes på en anden måde.

Og der er faktisk mange muligheder for at transportområdet kan bidrage positivt til CO2 regnskabet.

Det er derfor vigtigt, at vi ikke blot fokuserer på at få el biler, men meget bredt på hvorledes vi kan udnytte den teknologiske udvikling.

Men her kniber det som sagt meget med politikerne fantasi.

Hvordan får vi flere ind på de tomme sæder i bilerne. Hvordan får vi flyttet trafik væk fra spidstimerne så dem, der skal på arbejde, ikke skal sidde i kø. Vi bliver nødt til at tænke anderledes.

Jeg vil her foreslå, at vi afsætter midler til forsøg, der kan gøre os klogere på, hvordan vi kan løse transportens klimaudfordringer.

Det kan være til forsøg med delebiler og samkørsels systemer i større områder i byerne og i yderområderne. Det man være forsøg med at bruge økonomiske incitamenter.

Vi skal være proaktive og være klar til at udnytte de nye muligheder. Men der kræver at vi allerede nu investerer i at blive klogere, så vi kan få konkrete løsninger til at virke før 2030.

Så kære politikere. Afsæt en pulje på fx 200 mio. som kan anvendes som tilskud til projekter der med ny teknologi kan give mindre trængsel og bedre klima.

De bindende delmål for udledning af CO2 i 2030 kræver handling her og nu.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

God ide med en pulje til færdigudvikling af koncepter med stort potentiale.
1. Skab testbane for RUF til 100 mio. kr ved Køge Transportcenter.
2. Byg og test en maxi-ruf bus, så den kan bruges som en ny attraktiv form for kollektiv trafik.
3. Brug RUF UltraLet bane teknologien på Ring 3 i stedet for sporvognen. Herved spares flere mia. kr.
4. Definer RUF standarden, som bilfabrikkerne skal bruge til at masseproducere RUF biler i forskelligt attraktivt design.
5. Byg RUF skinnenetværk i hele verden
Konsekvens:
a) Danmark kommer til at sidde i en nøgleposition mht. transport i kraft af RUF patenterne, der definerer standarden.
b) RUF elbiler har kun små batterier, som oplades under skinnekørslen. Vi kan spare en forstærkning af elnettet.
c) Køproblemerne forsvinder
d) Pendlertiden bliver konstruktiv tid, da bilen er en togvogn på det lange stræk. Danmarks BNP stiger
e) Forureningen fra transporten forsvinder
f) Ved RUF højbaner er der ingen barriere effekt

Lad os nu komme igang i en ruf :-)

  • 1
  • 2

Helt enig der skal eksperimenteres og fri tænkes, frem med pengepungen.
Jeg ser 2 ting der står i vejen for vores videre udvikling.

1 : at acceptere at det er et fælles projekt.
2: Frygt for overvågning af vores færden, og dermed kan de økonomiske incitamenter ikke folde sig ud.

  • 1
  • 1