Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Brug nu det Rejsekort

Vi har efter et længere tilløb fået et landsdækkende Rejsekort, som kan anvendes til betaling fra al offentlig kollektiv transport. Jeg har et udmærket forhold til mit rejsekort. Det fungerer og bortset fra når jeg lige glemmer at checke ud – men det kan så klares på en app.

Men nu læser jeg, at Passagerpulsen under forbrugerrådet har lavet en undersøgelse, der viser at 30% af passagererne vælger at køre på kontantbillet eller SMS-billet, selv om det ofte er dyrere. Passagerpulsen konkluderer, at der så skal udvikles attraktive alternativer til det digitale rejsekort, og opfordrer til at trafikselskaberne skal tilbyde billigere enkeltbilletter, og at dankort skal kunne anvendes i busserne.

Her er det kæden springer af for mit vedkommende. Der er investeret meget i et velfungerende Rejsekort, og så skal vi til at udvikle fordyrende alternativer. Passagerpulsen burde i stedet for at pege fingre spørge brugerne hvordan rejsekortet kan blive bedre.

Hvis passagererne ikke vil investere i et rejsekort er det for mig naturligt, at de må betale mere. I London koster til eksempel en kontantbillet dobbelt så meget som at anvende Oyster kortet.

Og sådan bør det være. Vi skal ikke udvikle administrationstunge alternative systemer. Vi har et godt fælles betalingssystem herhjemme, og vi bør bygge videre på dette eksisterende fundament.

Og her skal vi selvfølgelig se på mulighederne for at forbedre passagerernes anvendelse af det kollektive trafiksystem.

Nordjylland Trafikselskab har lige introduceret en videreudvikling af Rejseplalen – MinRejseplan. Det er et meget spændende projekt, hvor du på den samme app kan kombinere rejser mellem tog,bus, GoMore og taxi.

Og det er her vi skal anvende vore ressourcer, og vi skal ikke følge til Passagerpulsens ubrugelige konklusioner og råd.

Nej, vi skal i stedet forbedre trafikanternes muligheder for at finde de bedste rejser, og her bl.a. basere det på Rejsekortet.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Hvis passagererne ikke vil investere i et rejsekort er det for mig naturligt, at de må betale mere. "

Investere er det rigtige ord her for mig. Vi er fire i familien der en sjælden gang imellem tager toget til Kastrup. Hvis det skal have nogen værdi for os, skal vi altid have bundet hvad der svarer til fire retur billetter til Kastrup i rejsekortet.

  • 17
  • 2

"Og sådan bør det være. Vi skal ikke udvikle administrationstunge alternative systemer. Vi har et godt fælles betalingssystem herhjemme, og vi bør bygge videre på dette eksisterende fundament."

Fuldstændig rigtigt. Det særdeles velfungerende fælles betalingssystem hedder kontanter. Som bruges til at købe et lille stykke pap som hedder en billet. Det er helt uden administrationsomkostninger, bortset fra afregning af antallet af solgte billetter (prisen på pappet kan man se bort fra).
Faktisk burde papbilletter koste mindre end Rejsekortet, som kræver en voldsom infrastruktur for overhovedet at fungere.

Rejsekortet er en art sekt man skal melde sig i for at kunne deltage og køre med tog eller bus.

Som besøgende i DK (turist) er det en fuldstændig absurd opgave at skulle melde sig ind i sekten. Men papbilletterne findes heldigvis stadig.

  • 36
  • 7

Fuldstændig rigtigt. Det særdeles velfungerende fælles betalingssystem hedder kontanter. Som bruges til at købe et lille stykke pap som hedder en billet. Det er helt uden administrationsomkostninger, bortset fra afregning af antallet af solgte billetter (prisen på pappet kan man se bort fra).

Og som administreres af 100 ulønnede, frivillige på stationerne der sælger biletter, afregner for husleje og varme og bagefter afleverer overskuddet i banken ... helt uden administrationsomkostninger.

  • 10
  • 16

Jeg elsker mit lille trekvart iturevne papkort med billede, som tillader mig (samt mine to børn ved festlige lejligheder) tankeløst at vade ind og ud af busser, metro, s-tog og tog i fire af mig udvalgte zoner i hovedstaden. En skam at jeg ikke kan få det tilsendt hvert kvartal længere, omend køen i 7-11 er nogenlunde håndterbar.

Det er selvfølgelig ærgeligt for de 6 til 11 forskellige selskabskonstruktioner (ja, ok, jeg har ikke tal på dem ...) i hovedstadens kollektive trafik, at de ikke kan bruge datamining om mig i deres indbyrdes slagsmål om billetindtægter og statstilskud,

Rejsekortets ønske om verdensdominans er - undskyld mig - et resultat af offentlige virksomheder fra deres værste side. Nemlig at interne stridigheder - i hvad der burde optræde som een virksomhed i forhold til kunden - får alvorlige konsekvenser for kvaliteten i tilgangen til den kvalitet kunderne oplever.

Jeg glæder mig over mit pap-zonekort, men jeg ved det er på lånt tid, uanset hvor praktisk det ellers måtte være for mig som kunde..

  • 36
  • 1

...så ville der ikke være problemer med at få folk til at bruge det. Så vidt jeg har kunnet læse mig til gennem årene, så er danskerne ét af de folkefærd som hurtigst tager ny teknologi til sig. Se fx kontaktløse betalingskort.

Rejsekortet har fra start været et produkt konstrueret for trafikselskaberne uden tanke på kunderne.

Som tilrejsende til Danmark en håndfuld gange om året, så er rejsekortet en elendig løsning. Hvorfor kan jeg ikke bare scanne mit kontaktløse kreditkort ind og ud? Hvorfor skal jeg have et selvstændig kort? Hvad med en mobilløsning (som fungerer)?

  • 28
  • 1

Rejsekortet har fra start været et produkt konstrueret for trafikselskaberne uden tanke på *kunderne.
Nu er vi inde på noget af det rigtige.
Vi kan spørge "hvem er kunden"?
Nogle meget blåøjede typer vil nok mene, at det er de rejsende.
Forkert!
Rejsekortets kunder er trafikselskaberne; de rejsende er blot en irriterende, men nødvendig, detalje.

Rejsekortet går simpelthen ud på at trafikselskaberne kan afregne helt milimeternøjagtigt.
Derfor al denne tjekken ind (og lidt ud).
Brugervenlighed? Det er rigeligt brugervenligt for trafikselskaberne og det må være nok.
Men det får man ikke kunder på.....
Faktisk vil jeg påstå at et dysfunktionelt billetsystem og et halvskidt udbud af transport fint kan skræmme kunder væk. Glem alt om at få fat nye kunder - de har hørt historierne og gider ikke det fis. Så hellere bilen.

  • 28
  • 1

Dengang rejsekortet blev udviklet, var ikke muligt at bruge dankort, for kvik-betaling var ikke opfundet. I dag kan man måske godt bruge dankortet som rejsekort. Begge dele er RFID, så spørgsmålet er, om man ikke kan opgradere rejsekort systemet, til at også tage dankort.

Det betyder naturligvis ikke, at pengene til rejsekort er spildt - nu er hardwaren på plads, så måske kan det klares med softwareopgradering.

  • 10
  • 0

Jeg spørger mig selv: Hvorfor skal min togbillet, min bil og min telefon vide hvor jeg er og hvor jeg er på vej hen? Hvem gavner det? Ikke mig, jeg ved det jo allerede.

For løst at citere en af mine kollegaer: Bare fordi det er teknisk muligt at hamre den digitale gaspedal i bund er det jo ikke sikkert at det resulterer i den mest sikre kørsel.

Jeg savner en balancering af en til tider naivistiske tiltro til at al digitalisering per definition er til det bedre. Måske de 30 % procent direkte og inddirekte afspejler en lignende sund skepsis.

  • 25
  • 1

Mobilbilletten i DOTs app til s-toget fungerer glimrende.
Rejsekortet er nemmere når man ikke ved hvor mange zoner man skal, men med mobilbilleten tilgengæld slipper man for udtjekning.
Ville ønske jeg bare kunne bruge mit kontaktløse betalingskort ligesom i London underground.
Grundlæggende gider jeg ikke have en masse plastikkort.
Min pung har de sidste 6-8 år været afstattet af en kortholder med 3 kort - og der får rejsekortet ikke en plads. Jeg har prøvet at placere et rejsekort bag mit mobilcover - men det virkede ikke.

  • 8
  • 1

Undrer mig stadig over den takst model rejsekortet bruger, fandt jo hurtig ud af at de 4 rejser om ugen var langt dyrere på mit nybestilte rejsekort! Så tilbage til klippekort som idag er digitalt, fungerer fint og langt billigere.
Så er der de digitale “dumme“, har Ingeniøren behandlet det emne? Min kære søster har nok lidt teknologi angst og jeg hjalp så med indkøb af digitalt månedskort på en ny iPhone. Sandelig forklarer hun så at en anden rejsefælle er nervøs over at månedskortet på pap bliver digitalt om lidt, hun kan ikke finde ud af det, ingen til at hjælpe med indkøb af mobil osv. Så jeg tilbød selvfølgelig min hjælp.
At min mormor på 90 år har droppet NemId er forståeligt men er der mange i dagens Danmark som bliver sat til vægs af den digitale tidsalder herhjemme? Ved man dette i tal?

  • 9
  • 1

Der kommer aldrig et rejsekort i min lomme. Det er en misforståelse at vi skal pines for at bruge kollektiv trafik, og ligeså en misforståelse at vi skal forudbetale for både de rejser vi skal på i dag og måske de næste mange dage.
Jeg gør afkald på mange ting i hverdagen for miljøet, flyrejser, eksotiske fødevarer der flyves ind eller ikke er bæredygtige. Men når jeg ikke længere kan købe en billet til den miljøvenlige kollektive trafik, anonymt, til kun den rejse jeg agter at foretage, så er det altså direkte over i dieselbilen med mig, rend og hop med det rejsekort, det er skammeligt at det overhovedet nåede at blive taget i brug.

  • 21
  • 1

I London koster til eksempel en kontantbillet dobbelt så meget som at anvende Oyster kortet.

Og sådan bør det være.

Du glemmer så lige at man i London bare kan bruge sit Visa/Master/Maestro/Amex kort og få samme priser som med Oyster kort.

Man behøver NETOP ikke det specielle kort.

Prøv næste gang du er der. Tag dit visa/dankort (eller hvad du måtte foretrækk) og brug det som Oyster kort. Du får de samme billige takster. Dubehøver ikke besøge nogen hjemmeside. Du behøver ikke lave nogen profil. Ingen depositum. Ikke endnu et plastikkort i pungen.

Hvorfor kommer rejsekortet ikke ind i kampen og lader mig bruge mit foretrukne kort? (Eller telefon).

Man behøver da ikke et specielt kort til det. Det er da så 2003-agtigt.

Peter

  • 27
  • 2

Man kan tjekke flere ind på samme kort, når det nu bruges så sjældent. ;-)

Det er korrekt, men nedenstående er ikke en løsning på et problem jeg har :)
-og jeg skal stadig have samme beløb stående, nu bare på eet kort,...

Du kan checke medrejsende, en større hund eller en cykel med ind på dit rejsekort. Det gør du på en check ind ekstra-kortlæser eller på en rejsekortautomat på en station. Bemærk at unge (16+) og pensionister (65+) skal checkes ind som voksne. Check ind ekstra-kortlæseren ligner den almindelige check ind-kortlæser, men er mærket "Ekstra" på toppen, hvor der også sidder fire taster. I bussen skal du bede chaufføren om at checke medrejsende ind på dit rejsekort. Voksne kan have to børn under 12 år med på deres rejsekort gratis. Børn kan have et andet barn under 12 år med på deres rejsekort gratis. Du skal ikke checke medrejsende, der rejser gratis, ind på dit rejsekort. Indstillingen til gruppe er midlertidig og slettes igen, når du checker ud. Det betyder, at du starter en ny rejse, når du checker ind efter at have checket ud med en gruppe, eller hvis du starter din rejse alene og tager flere med undervejs. I busser med selvbillettering er det ikke muligt at checke flere ind på et rejsekort. Har du et rejsekort personligt skal du tilføje øvrige medrejsende og checke ind.

  • 5
  • 0

Prøv næste gang du er der. Tag dit visa/dankort (eller hvad du måtte foretrækk) og brug det som Oyster kort. Du får de samme billige takster. Du behøver ikke besøge nogen hjemmeside. Du behøver ikke lave nogen profil. Ingen depositum. Ikke endnu et plastikkort i pungen.


Nu er der lige det der med at holde styr på rejsens længde (zoner). ;-)

Desuden skal det trådløse korts information for hver brug sendes til centralen for opgørelse af dagens samlede rejser ( før der konteres).

.. og så har de gates i tuben og 'single fare' på busser.

  • 2
  • 2

.. som er?

Jeg har såmænd ikke noget problem. Een gang om året rejser vi alle fire til Kastrup lufthavn, og det vil jeg gerne betale for når vi gør.

-Det kan man så mene vi skal betale ekstra for, fordi jeg ikke ønsker at:
Betale for og oprette fire rejsekort med nemid, huske koder og adresser, permanent have penge på, optanke, forny, opbevare, huske hvem der er værge for hvem, opgradere når ungerne skifter alder, betale bøder for ikke at kende ulogiske regler,...

  • 18
  • 2

Nu er der lige det der med at holde styr på rejsens længde (zoner). ;-)
Desuden skal det trådløse korts information for hver brug sendes til centralen for opgørelse af dagens samlede rejser ( før der konteres).
.. og så har de gates i tuben og 'single fare' på busser.

Det kan da ikke være et problem.
Chippen i dit betalingskort udleverer kortnummer og kortholders navn samt udløbsdato.
Den kan rejseudbyderen få præcis alle de steder de i dag får dig til at bruge dit rejsekort.
De kan bare hæve rejsens pris ved afslutning af turen.
Ved afslutningen af dagen/ugen/måneden kan de refundere det jeg måtte have betalt for meget ved udregningen af rabat.

Hvis de ønsker at tilbyde månedsrabatter og brug af flere forskellige kort eller andet hurlumhej kan de tilbyde mig at jeg kan oprette en profil med de forskellige kort samt services jeg ønsker.

Det er naturligvis rigtigt at det hele i udgangspunktet ville være nemmere hvis de forsimplede den groteske prisstruktur, men det kan da umuligt være den unikke identifikation i form af kortnummer vs. rejsekortnummer der er afgørende.

Mvh

Peter

  • 9
  • 0

Faktisk vil jeg påstå at et dysfunktionelt billetsystem og et halvskidt udbud af transport fint kan skræmme kunder væk. Glem alt om at få fat nye kunder - de har hørt historierne og gider ikke det fis. Så hellere bilen.

Amen - vi har haft offentlig transport i langt over et århundrede, så de er forlængst udlært til passende at kunne betjene de rejsende.

Rejsekortet som selskab og trafikselskaberne bør idømmes dagbøder, indtil de aller og samlet kommer til den konklusion, at enhver offentlig transport i Danmark samt rejsekortet er til for borgeren, og kun for borgeren - ingen anden.

Uppps.. drømte lige her i sommervarmen ;)

  • 12
  • 0

De to seneste ture med Rejsekortet:

Første rejse: En glemt check-ud, dog med Net-baseret Check udvej indenfor en time, krævede to ekstra ture til stationen for at lave nul-rejser (før vil saldoen ikke blive korrigeret), for de rettede jo ikke fejlen første gang.
Rejsekortets saldo-oversigt kunne iøvrigt fremregne at 161,50 - 50,00 + 300,00 helt præcis er 229,50 kr. (Hjælp til Regnekortet: det bør give i omegnen af 411,50 kr.). Efter de to rettelser, kan jeg dog heldigvis komme til samme resultat som Rejsekortets saldo-oversigt.

Anden rejse: Tjekker ind på stationen, og bestemmer mig for at sætte mig på DSB'1 (kunne godt bruge en masse kaffe). Togføreren forsøger at opgradere billetten via Rejsekortet, men systemet kommer ud med "Saldo for lav". Mmm, det er jo netop for at undgå sådan en situation at jeg har automatisk optankning..., Nå men man har vel sit Dankort med sig...

Rejsekortet er muligvis velfungerende, men ve den der glemmer at checke ud, eller kunne finde på at opgradere. Det er heller ikke tillidsvækkende at saldo-oversigten tilsyneladende ikke viser alle poster, eller at sammenregningen er forkert. I begge tilfælde har vi stakkels brugere ingen chance for at dobbelttjekke om Rejsekortet har trukket de rigtige beløb.

  • 11
  • 0

Det er jo ren administration for administrationens skyld...
Bare Tænk på antallet af check ind/ud standere... bare movia’s bus ruter betjenes af 1300 busser med hver 4 standere hver. Og så er der nu en ekstra billet automat til rejsekort... som meget ofte er i udu.
Og hvor man i gamle dage bare kunne gå direkte fra toget til sin cykel, skal man nu hen i check ud køen... hvor der altid er mindst en der lige skal fumle, eller checke sin saldo, eller .... ja..

Og bag det hele er en IT infrastruktur på størrelse med det som et c25 index firma har.

Det skaber ingen værdi...

//jesper

  • 16
  • 1

Min hustru bruger rejsekort og er godt tilfreds.

Til min søn skulle vi dog igennem noget af en omvej. Da jeg ikke har rejsekort (eller skal have det, selvom jeg til tider gør brug af offentlig transport) var jeg alligevel nødt til at oprette en brugerprofil på deres site, hvorefter min søns rejsekort kunne oprettes med mig som værge. Det var "en anelse" bøvlet at betjene deres site (som sidst jeg kiggede så ud som om den var programmeret i et andet årtusinde), men jeg kom da igennem deres opstillede forhindringer.

Som man næsten kunne forvente, gik der ca. 10 rejser før min søn havde smidt sit kort væk. Jeg ringede til busselskabet, hvilket jeg kunne have sparet mig, for standardproceduren er at kassere fundne kort og lade brugerne bestille et nyt. Da knægten er i en fase i sit liv hvor øverste etage er under ombygning, ville jeg skulle bestille rejsekort med jævne mellemrum og valgte derfor at droppe det i stedet og lade ham købe kontant-billetter med sin mobiltelefon (som sjovt nok ikke har været væk en eneste gang).

Det har fungeret siden og jeg er derfor særdeles tilfreds ex-bruger af rejsekort.

Hvis man læser anmeldelser på trustpilot (https://dk.trustpilot.com/review/www.rejse...) er der en del brugere af rejsekort, som også kunne blive mere tilfredse med at blive ex-brugere ;-). Rejsekort har her skrabet en "trustscore" sammen på hele 0,5 ud af 10. Jeg er klar over at Trustpilot selv ikke scorer specielt højt på trust-skalaen, men 0,5 er ringe på en ret overbevisende måde ;-). Det er faktisk lavere end den ringeste blandt automekanikere, brugtvognsforhandlere, inkassofirmaer, telefoniselskaber eller forsikringsselskaber.

Rejsekort eksisterer ikke fordi de har vundet en konkurrence men fordi de har monopol på området. Det må, for min skyld, gerne afgå ved døden.

  • 18
  • 1

Systemet bruger Mifare kompatibel NFC chip som stort set ingen mobiltelefon kan “tale” med. Min ældgamle Nexus 7 tablet kan dog læse mit Rejsekort med rejser, restbeløb osv. Pga. Mifare er der lukket for brug af telefoner som betalingsløsning ved f.eks at holde telefonen til standeren, og rejsens pris trækkes via Mobilpay eller anden betalingsløsning hvor trafikselskabet har en vis garanti for dækning på kontoen.

  • 4
  • 0

"Der er investeret meget i et velfungerende Rejsekort".
At der er investeret ufattelige summer, er der ingen tvivl om.
Men at det skulle være velfungerende, er der ikke mange som beskylder det for.
Selvom Svend Tøfting åbenbart har noget imod Passagerpulsen, så er det da en kendsgerning at brugerne ikke deler opfattelsen af at det skulle være "velfungerende".
Jeg vil tillade mig at påpege at afbrændte mia. ikke er noget argument for at forsøge at redde et dårligt projekt. Jo før det bliver afløst af noget andet, jo bedre.

  • 17
  • 1

"Der er investeret meget i et velfungerende Rejsekort".
At der er investeret ufattelige summer, er der ingen tvivl om.
Men at det skulle være velfungerende, er der ikke mange som beskylder det for.

Helt enig. Rejsekortet har mange ulemper, som man ikke havde med de gamle klippekort:

  • Man kan ikke på kortet se, om man er checket ind eller ud.

  • Proceduren for indcheckning af flere passagerer er meget kompliceret i forhold til klippekort, hvor man bare klippede flere gange -- uden at skulle bruge en særlig stander. Specielt er proceduren i busser langsommelig -- man skal scanne sit kort to gange på helt bestemte tidspunkter, og hele processen tager mindst 30 sekunder. Hvis der ved et stoppested er mange, der skal checke flere passagerer ind, kan det nemt lede til store forsinkelser. Særlig bøvlet er det, hvis man er to personer, der ikke skal lige langt. Så skal man enten betale for den lange tur for begge passagerer, eller man skal, når den første passager står af, ud af toget for at checke begge ud og derefter checke den ene ind igen. Og er det så en ny rejse, eller fortsætter den tilbageværende passager sin oprindelige rejse? Det har jeg ikke kunnet finde ud af.

  • Man skal checke ind ved hvert skift og ud ved rejsens slut. Med klippekort skulle man bare kende antallet af zoner for rejsen, og det kunne man hurtigt finde ud af på de farvekodede områdekort.

  • Man kunne på klippekort hurtigt se "saldo" (altså hvor mange klip, der er tilbage).

  • Der er ikke tilstrækkelig stor forskel på standere til check ind og check ud. Som minimum burde det lysende felt have to forskellige farver i stedet for blå til begge formål.

  • Godt nok kan Rejsekortet genopfyldes automatisk, men proceduren ved skift af betalingskort er bøvlet.

  • Man er ikke anonym som rejsende. Selv de såkaldte anonyme kort kan via logning af alle rejser på kortet give en god ide om hvem, der bruger kortet.

  • Det er meget svært at forudsige rejsens pris, inden man tager af sted.

Den bedste løsning vil være at gøre ligesom Estland og gøre al offentlig transport gratis. Ingen udgifter til vedligeholdelse af standere, billetkontrol, osv., og det giver et incitament til brugerne for at lade bilen stå. Hvis staten synes, at det er for dyrt, kan man evt. nøjes med at gøre lokaltransport (lokalbus, metro, og S-tog) gratis, så det kun er lange rejser (ikke-lokale tog, færger, m.m.) der betales for.

  • 9
  • 1

Kære Svend
I Passagerpulsen er vi helt enige i, at vi skal forsøge at gøre rejsekortet så godt som muligt, så det bliver attraktivt at vælge til. Derfor har vi både i den omtalte undersøgelse og i en række andre sammenhænge kommet med anbefalinger til, hvordan rejsekortet kan blive bedre. Passagererne, som vi er i dialog med, er nemlig meget optagede af det.

Som Rejsekortet fungerer i dag, er der grupper af passagerer, der af forskellige grunde ikke kan eller vil bruge det. Det kan være fordi de rejser sjældent, fordi de ikke er digitale, fordi de synes at priserne er for uigennemskuelige, fordi de ikke er i stand til eller ikke ønsker at skulle checke ind og ud, eller fordi de ikke ønsker at føle sig overvågede. Vi nok ikke forvente, at disse problemstillinger forsvinder lige med det samme; det tager tid for Rejsekortet at justere produktet mhp. større brugervenlighed og med knap en halv million danskere, som i dag er fritaget for e-post varer det nok også en rum tid, før alle borgere er i stand til at bruge kortet.

Derfor er det ikke rimeligt at straffe disse passagerer med de langt højere priser, som enkeltbilletter har i dag. En mindre prisforskel er naturligvis i orden i det omfang, at alternativerne reelt medfører øgede omkostninger, men næsten dobbelt pris på en 2-zoners rejse virker som for meget pisk og for lidt gulerod, og risikerer at afskære folk fra at bruge den kollektive transport, enten fordi de ikke har råd eller fordi det bliver billigere at bruge bilen.
Det bør være muligt at udvikle enkle og rimelige alternativer til det digitale rejsekort, som det findes i mange andre europæiske storbyer, og som man også som turist har gavn af. Rejsekortet skal være noget vi vælger til, fordi det er et godt produkt, ikke noget vi bliver tvunget over i.

Mvh Laura Kirkegaard, Afdelingschef for Passagerpulsen

  • 17
  • 1

Så skal du så også huske på at når han bliver 16 skal han ind på profilen og klikke af at han er voksen, ellers bliver kortet nedlagt og du skal igen have et nyt. Der kommer godt nok en "reminder"-mail, men det med at checke mail konto er ikke helt in endnu.

Bemærk: De kan ikke gen aktivere kortet fordi... det siger deres egne regler at man ikke kan.

Knægten går i øvrigt på en lille friskole, og da jeg nægter at lave et rejse kort betyder det at jeg manuelt skal overføre penge til kortet - hvilket ikke er et problem. Det der så er et problem, er at busserne - der kører fra hans skole - ikke kan opdatere på kortet. Det betyder at han skal halse ud i et frikvarter for at fange en regional bus hvor han kan lave en nul-rejse, så pengene bliver indsat på kortet.

Så rejsekort-nej tak - er også min mening.

  • 8
  • 1

Systemet bruger Mifare kompatibel NFC chip som stort set ingen mobiltelefon kan “tale” med. Min ældgamle Nexus 7 tablet kan dog læse mit Rejsekort med rejser, restbeløb osv. Pga. Mifare er der lukket for brug af telefoner som betalingsløsning ved f.eks at holde telefonen til standeren, og rejsens pris trækkes via Mobilpay eller anden betalingsløsning hvor trafikselskabet har en vis garanti for dækning på kontoen.

Nogen der været i Tyskland for nyligt?

Jeg syntes jeg kan huske en gammel historie på ing.dk, hvor de fortalte om hvordan man tjekker ind på standeren med telefonens NFC chip?

Jeg kan dog ikke huske det nærmere setup, såsom om det kræver en app på telefon, så er der måske nogle af jer der har prøvet tyskernes løsning? :-)

  • 0
  • 0

Nogen der har en idé om hvordan det ligger med Rejsekortet og GDPR? Jeg tænker specifikt på retten til at blive glemt. Har selv primært fravalgt rejsekortet pga. brugeruvenlighed og at der så absolut ikke er nogen fordel ved at bruge det indenfor zone 1 og 2, som jo er undtaget for rabatter.

Min cykel virker fint og er væsentlig billigere.

  • 4
  • 0

Det mærkelige er netop, at MobilePay, Apples betalings app, og andres, de kan tilsyneladende gå på blue tooth og finde betalingsterminalen... Hvorfor begynder dem der har lavet rejsekortet ikke at gå digitalt? Det er nemt og sandsynligvis også billigere i længden... Rejsekortet var jo også allerede forældet den gang de kom ud. Det kunne måske være godt hvis man også kiggede på svenskerne.. De har også bedre løsninger.

  • 1
  • 0

Pris for en måneds pendlerkort mellem Vestamager og Kongens Nytorv:
1.500 kroner

I skal da ikke snydes for denne oplevelse fra en ny bruger af rejsekortets "Pendlerkort"-løsning uden tjek ind.

Jeg pendler hver dag på arbejde i zone 01 og 03.

Det kostede mig normalt 390 kroner om måneden med DSB's fantastiske Erhvervskort på SMS-ordning og jeg fik automatisk et nyt kort tilsendt gratis på SMS hver måned.

Da jeg skiftede arbejde i februar blev jeg desværre nødt til at forlade denne geniale ordning og er nu tvunget over på rejsekortets Pendlerkort-model.

Den første dårlige oplevelse var:

1) Rejsekortet sender en e-mail med falsk reklame: "Du kan NU rejse frit i dit område".

Sandheden er, at det tager rejsekortet 10 dage at levere kortet. Jeg skal på arbejde i morgen. Jeg var tvunget til at betale kontantbilletpris i 7 dage og jeg glemte selvfølgelig at tjekke ud en enkelt gang på mit anonyme rejsekort. Det løb op i cirka 2 - 300 kroner for 7 dages pendling.

Herefter kom rejsekortet langt om længe. Det kostede mig 395 kroner plus udstedelsesgebyr, hvis pris jeg ikke lige husker.

Jeg har selvfølgelig tilknyttet en betalingsaftale, fordi jeg er pendler vil jeg bare have, at det fungerer hele tiden, så jeg ikke skal tænke på det.

Den næste dårlige oplevelse var:

2) Jeg rejste på kortet en måned og glemte, at rejsekortets "designere" synes, det er smart, at man skal tvinges til at tjekke ind én gang om måneden for at forny kortet.

Det betød, at jeg fik en kontrolafgift på 750 kroner i metroen en måned og 4 dage efter, at kortet ankom med posten.

Sammenlagt har det altså kostet mig mere end 300 + 395 + 750 = 1445 kroner at pendle fra Vestamager til Kongens Nytorv i godt 30 dage.

Hvis jeg havde kunne fortsætte på DSB's FANTASTISKE GENIALE konkurrerende løsning SMS-pendlerkortet, ville det have kostet mig mindre end 395 kroner.

Jeg har nu tilmeldt mig rejsekortets SMS-service med månedlig påmindelse om tjekin, men jeg synes, det er hjernedødt åndssvagt på præcis samme måde som rejsekortets hjernedødt åndssvage højttalerudkald på alle stationer om at man skal huske at tjekke ud.

På samme måde synes jeg, det er falsk reklame, at rejsekortet sender en e-mail til en, når man MANUELT har fornyet sit rejsekort ved at tjekke ind med overskriften "Dit rejsekort er nu AUTOMATISK fornyet".

Nej Rejsekort. Det er ikke "automatisk" fornyet, når I tvinger jeres kunder til at forny det manuelt. I gamle dage plejede ord at have betydning, men i dag er det åbenbart nok at promovere et forkert billede af, at man "yder service", selv om virkeligheden er den modsatte og man kan tillade sig at udstede enorme dummebøder på 750 kroner til sine faste kunder pendlerne, når de glemmer at følge jeres absurde logik med tvungen manuel fornyelse.

Det er mig ufatteligt, at rejsekortets "UX arkitekter" ikke kan indse, at det er normaltilfældet, at man vil fornye kortet og "the special case", at man vil vente med at forny det.

Hvis deres "UX arkitekter" havde gjort sig den grundlæggende iagttagelse, ville de have designet brugen af kortet omvendt, så rejsekortet ikke tvinger 99% af pendlerne til at foretage et åndssvagt og grundlæggende unødvendigt tjekind hver måned, men det passer sikkert deres ejere meget godt, at de kan få lov at opkræve UHYRLIGT HØJE DUMMEBØDER af deres stamkunder.

Og så har jeg endda helt undladt at nævne den uhyrlige prisforhøjelse og serviceforringelse, som er blevet gennemført nu, hvor det gamle periodekort med alle zoner er blevet afskaffet og erstattet af et pendlerkort til samme pris, som kun giver adgang til at bruge de zoner, der ligger i direkte linje mellem ens bopæl og arbejde... med den konsekvens, at alle rejser, man foretager i fritiden til andre destinationer herunder indkøb, fritidsaktiviteter, udflugter og lignende skal betales ved kasse 1.

  • 15
  • 1

Det var utrolig så utilfredse folk er.
Det virker som om man vil se hullerne i osten:

For eksempel:
Walther Hansen:

Jeg har såmænd ikke noget problem. Een gang om året rejser vi alle fire til Kastrup lufthavn, og det vil jeg gerne betale for når vi gør.

-Det kan man så mene vi skal betale ekstra for, fordi jeg ikke ønsker at:
Betale for og oprette fire rejsekort med nemid, huske koder og adresser, permanent have penge på, optanke, forny, opbevare, huske hvem der er værge for hvem, opgradere når ungerne skifter alder, betale bøder for ikke at kende ulogiske regler,...

Når man nu har købt rejse til hele familien med deraf følgende besvær, så kan man nok kunne finde ud af at købe 1 rejsekort.

Eller Karsten Lyng:

Knægten går i øvrigt på en lille friskole, og da jeg nægter at lave et rejse kort betyder det at jeg manuelt skal overføre penge til kortet - hvilket ikke er et problem. Det der så er et problem, er at busserne - der kører fra hans skole - ikke kan opdatere på kortet. Det betyder at han skal halse ud i et frikvarter for at fange en regional bus hvor han kan lave en nul-rejse, så pengene bliver indsat på kortet.

Som måske skulle overveje hvem skal bære omkostningens for farmands principper. Og hvorfor lave en nulrejse, kan knægten ikke bare rejse?

Eller Michael Jensen

Som man næsten kunne forvente, gik der ca. 10 rejser før min søn havde smidt sit kort væk.

Det kan vel ikke være rejsekortets skyld at knægten smider sit kort væk?

Eller Laura Kirkegaard

, fordi de synes at priserne er for uigennemskuelige

Hvor mange kan gennemskue prissætningen på flybilletter, billetter til FCKs hjemmekampe, koncertbilletter eller indgangsbilletten til Tivoli? Afholder det folk fra at flyve, se fodbold, gå til koncert eller tage i Tivoli? Det er ganske nemt at se hvorledes rejsekortet prisætter de enkelte rejser.

Med rejsekortet slipper jeg for at have 3 til 4 papkort i tegnebogen og før rejsens start checke hvor mange zoner jeg skulle rejse. Endvidere slipper jeg for at skulle købe nye klippekort.
Jeg har mit rejsekort i lommen der på ærmet på min jakke. Derfor skal jeg ikke tage min mobil eller min pung frem på mørke perroner.
Med få tastetryk på standeren kan jeg få in cykel eller en kammerat med.
Og hele den herlighed får jeg i hele landet.

  • 1
  • 11

Den bedste løsning vil være at gøre ligesom Estland og gøre al offentlig transport gratis. Ingen udgifter til vedligeholdelse af standere, billetkontrol, osv., og det giver et incitament til brugerne for at lade bilen stå. Hvis staten synes, at det er for dyrt, kan man evt. nøjes med at gøre lokaltransport (lokalbus, metro, og S-tog) gratis, så det kun er lange rejser (ikke-lokale tog, færger, m.m.) der betales for.

Det er dog værd at bemærke, at i hvert fald i Tallinn, der bliver den offentlige transport ikke gratis for turister. Den offentlige transport i hovedstaden har været gratis for byens borgere siden 2013, mens andre estere og turister har skullet betale.

Nu indfører man så gratis kolletiv transport over hele landet. For Tallinn er situationen umiddelbart, at man ikke ændrer på, at turister skal betale. I landzonerne vil man dog slet ikke gennemføre billetkontrol, så det kan være, at noget lignende med tiden vil blive gennemført i Tallinn.

  • 0
  • 0

Måske det på andre måder stærkt generende persondatasikkerhedsdirektiv kan sætte en kæp i hjulet på Rejsekortets logning af hver enkelt passagers rejsemønster?

Man har vel lov til at håbe.

  • 5
  • 0

Og hvad er så Alle zoner?


Det var en rimelig volumenrabat, som man gennem årtier har givet til storkunder, men bekvemt fik afskaffet under et fordækt påskud af, at det var nødvendigt, selv om der intet var til hinder for, at man fortsat udbød lignende produkter med abonnement på sammenhængende net af zoner inden for en naturligt sammenhængende region til lave priser.

Tankevækkende, at du ud af mit lange indlæg om rejsekortets dårligdomme ikke kunne finde andet at 'anfægte' end dét.

Det var jo et ønske om et mere narturligt tasktområde på Sjælland (nu et takstområde), i stedet for den tidligere opdeling, der havde uheldige grænseproblemer ved rejser mellem takstområderne.

Et konstrueret problem til at begynde med, som blev misbrugt til at fremme alle mulige andre kæpheste af trafikselskaberne.

  • 8
  • 1

I Passagerpulsen er vi helt enige i, at vi skal forsøge at gøre rejsekortet så godt som muligt..

Forsinket, forældet, forvirrende samt for dyrt (underskud + kapitaltilførsel)
..https://ing.dk/artikel/rigsrevision-rejsek...
..https://www.version2.dk/artikel/derfor-gik...

Et *vi skal forsøge" virker ikke, men kan da trække pinen ud i flere år. Når krikken er løbet af stalden, så kommen den ikke tilbage uanset lapperierne.

Monopolistiske tvangssystemer er fra 1980-90'erne ;)

  • 6
  • 0

Igen: I nogle små busser kan de kun trække penge på kortet, men ikke synkronisere saldo med hovedserver, så derfor er det nødvendigt at komme til en busstation, eller anden bus der kan klare dette.

Jeg forstår udemærket at du er forvirret over det, for det giver ingen mening.

  • 6
  • 0

Eller Karsten Lyng:

 Som måske skulle overveje hvem skal bære omkostningens for   
 farmands principper. Og hvorfor lave en nulrejse, kan knægten ikke   
 bare rejse?

Jo han kan da rejse hver dag, men det hjælper ikke når de busser der kører fra skolen kun kan trække beløb fra rejsekortets saldo, men IKKE indsætte beløb når jeg har overført til hans rejsekort. Der skal han fange en regional bus som åbenbart kan synkronisere betalinger,

Desuden irriterer det mig bare at de ikke automatisk klassificere ham som voksen når han er 16. Det er basalt en spekulation i at få ekstra penge i nye kort og dårlig service, men når man har monopol er det så ikke et problem :-)

  • 8
  • 0

Igen: En fejl der bør rettes. Hvis oplysninger til/fra rejsekortet ikke kan synkroniseres med hovedserver, kan man jo heller ikke følge 'Mine rejser' eller saldo på Rejsekortet.dk

Ja det er en fejl, ja det burde rettes, men det er mere underligt en som så: Man kan stadig følge "Mine rejser" og saldo på Rejsekortet.dk da de kan trække rejsens pris, men de kan ikke sætte pengene ind på kortet.

Det er nogle år siden jeg diskuterede det med Rejsekortet, og så vidt jeg husker sagde de at de små busser ikke kan synkronisere i real time, men kun når bussen er ved en terminal, så derfor kan man ikke få penge ind på kortet, men kun få dem trukket. Det vil så sige at selv om jeg har sat 500 kr ind på kortet, bliver de ikke synlige for bussen før knægten har lavet en nulrejse i en regional bus eller på bus stationen hvilket igen betyder at han kan blive afvist i bussen selvom der står 500 kr. på kortet.

Nu bor jeg ikke i en storby, så det kan naturligvis farve min mening, men de penge vi har investeret i to biler for at komme til og fra arbejde, OG aflevere børn i skolen er godt givet ud i forhold til det bøvl der er med offentlig traffik [*] og rejsekortet: Det bruges kun i nødstilfælde.

[*] Min kone og jeg har begge 25 km på arbejde. Det tager mere end en time ekstra hver vej at tage bussen sidst jeg undersøgte det.

  • 7
  • 0

Hej Karsten Lyng

Det er nogle år siden jeg diskuterede det med Rejsekortet, og så vidt jeg husker sagde de at de små busser ikke kan synkronisere i real time, men kun når bussen er ved en terminal, så derfor kan man ikke få penge ind på kortet, men kun få dem trukket. Det vil så sige at selv om jeg har sat 500 kr ind på kortet, bliver de ikke synlige for bussen før knægten har lavet en nulrejse i en regional bus eller på bus stationen hvilket igen betyder at han kan blive afvist i bussen selvom der står 500 kr. på kortet.


Jeg har sakset fra rejsekortets hjemmeside:

Rejsekortsystemet udsender døgnet rundt såkaldte aktionslister til alt rejsekortudstyr på stationer og i busser. Listerne indeholder både opdateringer af rejsekortudstyret og bestillinger til kundernes rejsekort, fx tank-op. Når en rejsekortkunde holder sit rejsekort hen på Det Blå Punkt, overføres den tank-op, som kunden har bestilt, til hans rejsekort. Aktionslisterne udsendes cirka hver femte time, så der kan gå op til fem timer, før de kommer ud til rejsekortudstyr på stationer. Men: hvis kunden bestiller en tank-op kort tid, inden aktionslisten sendes ud, vil kunden i mange tilfælde opleve, at en tank-op kan overføres inden de fem timer. Undtagelsen er kortlæserne i busserne. Rejsekortudstyret i busserne er nemlig ikke i online forbindelse med rejsekortsystemet, men bliver kun opdateret om natten, når bussen er i garage. Det betyder, at en tank-op, som bliver bestilt på rejsekort.dk, først bliver sendt til rejsekortudstyret i bussen om natten og dermed først kan hentes fra den efterfølgende morgen

Iht denne forklaring skal bussens udstyr have mulighed for at blive opdateret. Hvis dette er tilfældet bør du kunne sætte penge ind i god tid og dermed blive overført direkte til din søns kort uden problemer.

  • 0
  • 5

Fordi det ver (sic) det eneste substatielle (sic), resten var jo næsten bare ynk over mange delvis (sic) selvskabte problemer.


Du arbejder tydeligvis ikke med at skabe sammenhængende brugeroplevelser. Og du har åbenlyst heller ikke erfaring med at tilbyde produkter på kommercielle vilkår, hvor kunderne har ret til at stemme med fødderne, når leverandøren ikke kan finde ud af, hvem det er, der bestemmer.

Jeg har aldrig kendt magen til arrogance. "Delvis selskabte problemer". Ja hvis bare kunderne kunne finde ud af at indrette sig selv efter Rejsekortets forgodtbefindende, så ville verden være et meget lettere sted for deres monomane defensorer.

Jeg hæfter mig i øvrigt ved, at du end ikke har formået at tilbagevise min konstatering af, at der ikke var noget som helst, der forhindrede trafikselskaberne i at videreføre alle zoners-mængderabatten i en "takstharmoniseret" virkelighed. Det passede bare ikke deres pengekasser at gøre det.

Hvordan er dette i øvrigt et "selvskabt problem":

1) Rejsekortet sender en e-mail med falsk reklame: "Du kan NU rejse frit i dit område".

Sandheden er, at det tager rejsekortet 10 dage at levere kortet.

Hvordan er dette et "selvskabt problem":

det er falsk reklame, at rejsekortet sender en e-mail til en, når man MANUELT har fornyet sit rejsekort ved at tjekke ind med overskriften "Dit rejsekort er nu AUTOMATISK fornyet".

Hvordan er dette et "selvskabt problem":

Det er mig ufatteligt, at rejsekortets "UX arkitekter" ikke kan indse, at det er normaltilfældet, at man vil fornye kortet og "the special case", at man vil vente med at forny det.

Hvis deres "UX arkitekter" havde gjort sig den grundlæggende iagttagelse, ville de have designet brugen af kortet omvendt, så rejsekortet ikke tvinger 99% af pendlerne til at foretage et åndssvagt og grundlæggende unødvendigt tjekind hver måned, men det passer sikkert deres ejere meget godt, at de kan få lov at opkræve UHYRLIGT HØJE DUMMEBØDER af deres stamkunder.

  • 6
  • 1

Busserne stopper bogstaveligt talt mindre end 10 skridt fra min hoveddør, men jeg har aldrig kørt med en. Det er selvfølgelig primært fordi de ikke kører til de destinationer jeg efterspørger, MEN når man læser denne tråd får man bekræftet sine fordomme over aldeles uoverskuelige måder at betale for ydelsen. Jeg har ikke et rejsekort men vil i givet fald gerne betale med kontanter. Jeg er dog usikker på om det kan lade sig gøre. - - ?
Sidst jeg kørte med bus var i 2011, hvor jeg kørte til Berlin - Leipzig for at hente en bil. Her kunne man betale kontant.

  • 6
  • 1

Hej Kristoffer Olsen

eg har aldrig kendt magen til arrogance. "Delvis selskabte problemer". Ja hvis bare kunderne kunne finde ud af at indrette sig selv efter Rejsekortets forgodtbefindende, så ville verden være et meget lettere sted for deres monomane defensorer.


Vi kan vel ikke blive uenige om at du ikke fik købt rejsekortet i god tid, at du glemte at checke ud og at du glemte at forny.
Hvordan fungerer DSBs geniale SMS ordning hvis man glemmer sin telefon?

  • 1
  • 5

Jo han kan da rejse hver dag, men det hjælper ikke når de busser der kører fra skolen kun kan trække beløb fra rejsekortets saldo, men IKKE indsætte beløb når jeg har overført til hans rejsekort. Der skal han fange en regional bus som åbenbart kan synkronisere betalinger,


Det er fordi, det er HELT UMULIGT for en organisation af Rejsekortet og trafikselskabernes størrelse og med deres millionbudget at lave en buscomputer-løsning, der kan køre på en Raspberry Pi.

Det mindste, de kan lave, er noget, der kræver en desktop form factor og den størrelse buscomputere er der ikke plads til i de små busser.

Lad det så ligge, at en hobbyprogrammør, som jeg selv, kan udvikle en 4G-dongleudstyret applikation til Raspberry Pi i Python på en weekend, men for en organisation af Rejsekortets størrelse er det helt umuligt at udvikle deres standerløsninger i mindre formfaktorer end 80'er desktoppen. Desuden giver det jo ikke trafikselskaberne nogen økonomisk gevinst, at kunderne får færre bøder, så hvorfor skulle de spilde penge på at udvikle noget, der kunne hjælpe kunderne til at undgå det?

  • 5
  • 1

Vi kan vel ikke blive uenige om at du ikke fik købt rejsekortet i god tid, at du glemte at checke ud og at du glemte at forny.


Du ville nok blive en god mønsterborger i Nordkorea.

"ikke fik købt rejsekortet i god tid" - vor herre bevares.

Hvordan fungerer DSBs geniale SMS ordning hvis man glemmer sin telefon?


Den fungerer på den måde, at man får en lille og yderst rimelig bøde på 100 kroner, fordi de godt kan se, at man er pendler, og at det ikke er af ens onde vilje, at man ikke har medbragt gyldigt rejsehjemmel.

Men Rejsekortets hjernedøde UX-arkitekter har fået designet et brugsparadigme, hvor deres kernekunder kan blive belønnet med dummebøder på 750 kroner, fordi de ikke kan se, at det ikke er med brugerens onde vilje, at han har undladt at fornye.

  • 8
  • 1

Fra April måned i år, så kan man købe billetter til al offentlig transport med DSBs mobil billet app.
Fx. hvis man ønsker følgende rejse =>

Fra station: gade123

Til station: gade456

Så taster man de nævnte informationer ind i appen, appen udregner selv zoner, og man kan betale med Visa, Dankort, MasterCard eller MobilePay.
Så længe billeten er gyldig, så er der et DSB logo i hjørnet af biletten, med en snurrende cirkel omkring. Når billeten udløber, så bliver den overskrevet med en stor fed tekst, der siger: Udløbet.

Fungere langt bedre end rejsekortet, og man kan købe månedskort til og fra hvilken som helst adresse, så længe der er et stoppested, og så behøver man ikke at tjekke ud. VIl man have ekstra dage, udover de allerede inkluderede dage i månedskortet, så er det også muligt.

Skal der være ekstra annonymt, så kan man betale med et vituelt forudbetalt visa.

Rejsekortet er blevet overhældet indenom, og guskelov for det.

  • 6
  • 0

Hej Kristoffer Olsen

Du ville nok blive en god mønsterborger i Nordkorea.

"ikke fik købt rejsekortet i god tid" - vor herre bevares.


Nej, jeg er såmænd et liberalt menneske, som mener man ikke skal fralægge sig ansvar.

Jeg er lidt usikker på hvem som har fundet på at bøden er 750 kr. Jeg syntes nu også at bøden var jævn pæn i gamle dage.
Kunne man forstille sig, at DSB promoter sit eget produkt ved at vælge en lavere bøde hvis man ikke bruge dette korrekt?

  • 1
  • 6

Nej, jeg er såmænd et liberalt menneske, som mener man ikke skal fralægge sig ansvar.


Et "liberalt" menneske, der lovpriser et offentligt monopol, som allernådigst lader borgerne købe adgang til deres ydelser mod 10 dages ventetid, udsteder uhyrlige tvangsbøder, når borgerne ikke kan leve op til deres drakonisk ensidige regelregime fra første færd, udsender massebeskeder over højttalerne med hjernevaskende, adfærdsændrende budskaber som "Husk at tjekke ud" og i øvrigt udsender propagandamails med misvisende indhold om deres produkts lyksaligheder.

Den holdning er der ikke meget liberalisme over. Den hører faktisk langt bedre hjemme i Nordkorea.

Jeg er lidt usikker på hvem som har fundet på at bøden er 750 kr.

Det har trafikselskabernes pengekasser naturligvis.

Kunne man forstille sig, at DSB promoter sit eget produkt ved at vælge en lavere bøde hvis man ikke bruge dette korrekt?

Alene det, at du kan få dig selv til at fremsætte denne tanke, viser for mig alt om hvor langt nede i Rejsekortets propagandalykkeland, du befinder dig.

Det har i en lang årrække været kutyme, at pendlere med netkort fik nedsat bøden til 100 kr. Men Rejsekortets "geniale" UX-arkitekter har formået at designe en løsning med pendlerkortet, hvor pendleren ikke kan bevise, at det ikke var med ond vilje, at han glemte at fornye. Og det er trafikselskabernes pengekasser jævnt glade for.

  • 11
  • 0

At 30% skulle have taget stilling til Rejsekorts databeskyttelse og de etiske problemer, som dataregistrering generelt afstedkommer, forekommer mig optimistisk. Det er desværre nok nærmere 30 promille...

Men de 30% har nok taget stilling til at Rejeskortet er hvad man på bredt og unuanceret dansk kan kalde for noget lort.

En gang i mellem kan det træffe at jeg har skullet bruge offentlig transport, men jeg føler ingen grund til at skulle sætte mig ind i det byzantinske system, og betale de helt eksorbitante priser for en kontantbillet - så når jeg skal fra Nordsjælland til et møde i byen, så bliver det bilen (ud fra en betragtning af at den faktisk er både betalt og afskrevet), for selv om jeg skal betale en giftig pris for at parkere er det billigere end en kontantbillet, og så er det langt hurtigere fra dør til dør.

Og i gamle dage kunne man låne et klippekort af en anden (dvs. man kunne bare have nogle liggende i husstanden), det kan man heller ikke mere, og et personligt rejsekort kan jo ikke bruges af en anden - lidt bizart, for man betaler jo for rejsen, men har det noget med at gøre at så kan Big Brother jo ikke være helt sikker på overvågningen?

Hvis jeg tager ti lItalien, så kan jeg dels trække togbilletter på stationen til langt under det halve af prisen i Danmark, dels kan man i det fleste større byer, som f.eks. Bologna købe et rigtig smart lille papkort med ti ture på, som så stemples i en automat i bussen, hvorefter man kan køre i hele Bologna i op til femkvarter, rigtig smart og helt no-nonsense - tænk om man kunne får noget tilsvarende nymodens her i landet.

I det hele taget er jeg rigtig glad for jeg ikke er turist her i landet, for afregningskrigen mellem operatørerne gør at det jo koster kassen, og er totalt uoverskueligt - men da brugere jo også kun er et forstyrrende element i ens hverdag, så ønsker man sikkert heller ikke turister.

Forholdet til brugere for en til at tænke på dette:
http://rokokoposten.dk/2018/04/18/boligfor...

  • 6
  • 1

Fra April måned i år, så kan man købe billetter til al offentlig transport med DSBs mobil billet app.

Har den stadig det tåbelige og fuldstændigt unødvendige krav, at man skal have sin GPS tændt og slået Google Location Services til for at få lov at købe en billet?

Appen kræver ikke at man har sin GPS tændt, hverken GPS eller A-GPS...

Hvis du downloader appen fra google play (Hvilket jeg aldrig gør), så vil den informere dig om at den spørger efter GPS tilladelse, men dette er ikke et krav for at appen kan fungere, og du kan straks efter installationen fjerne tilladelsen.

Faktisk har jeg fjernet alle dens tilladelser på min telefon (udover adgang til internettet, da den ellers ikke kan kommunikere med billet serveren), og den fungere upåklageligt.

  • 2
  • 0

Fordi det ver (sic) det eneste substatielle (sic), resten var jo næsten bare ynk over mange delvis (sic) selvskabte problemer.


Det gik lidt stærkt - men det er jeg jo så ikke ene om. ;-)

Jeg har aldrig kendt magen til arrogance. "Delvis selskabte (sic) problemer".

Du arbejder tydeligvis ikke med at skabe sammenhængende brugeroplevelser. Og du har åbenlyst heller ikke erfaring med at tilbyde produkter på kommercielle vilkår, hvor kunderne har ret til at stemme med fødderne, når leverandøren ikke kan finde ud af, hvem det er, der bestemmer.

Jo - ca 40 år ;-) Men det ændrer jo ikke på den hyppigst forekommende fejl - 40cm-fejlen.

  • 0
  • 8

Min pointe er bare at de er nogen der påtager sig ansvaret og læser "manualen"; og så er der nogen der ikke gør.

Og det er jo en fair pointe.

Men det rejser måske også, i hvert fald mig, spørgsmålet om hvor meget "manual-læsning" man med rimelighed kan kræve af sine kunder. Ikke mindst for et produkt som rejsekortet, der skal kunne bruges af alle, uden krav om forudsætninger .

Jeg er, som bruger, fuldstændigt ligeglad med hvad et systems arkitektur og teknologi kræver. Jeg vil bare kunne anvende det. Hvis jeg ikke kan det, så er systemet ikke lavet med mig i tankerne, og så er det, beklager, et dårligt system.

I rejsekortets tilfælde (og, ja, jeg er daglig bruger) virker det for mig som om man har lavet en kompliceret arkitektur, der kræver at brugeren skal forstå arkitekturens krav. Det prøver man så at lappe på med at smide beskrivelser efter brugeren, som man så læse, forstå og huske.

Steve Krug's gamle motto om "Don't make me think" burde gælde (også) her.

/Bo

ps. et par eksempler:

1) "nulrejser" for at opdatere kortet. Prøv lige at forklare logikken i det for min 86-årige mor - der iøvrigt ikke har nogen computer (eller ville vide hvad hun skulle bruge den til), og får mig til at fjernbetjene hendes rejsekort via hjemmesiden.

"Mor, nu har jeg X,Y,Z. Nu skal du gå hen i bussen (men altså den RIGTIGE slags bus!) og tjekke ind, skynde dig at tjekke ud, og så hoppe ud af bussen igen. Så virker det sikkert i morgen. Ja, mor, jeg er meget glad for den trøje, du strikkede til mig. Nej, mor, du skal gå IND i bussen. Ja, mor, det går fint med Anders i skolen. Ja, mor, du skal gå den til at sige "dong". Ja mor, det går fint med Lones nye arbejde. Nej mor, du behøver ikke KØRE med bussen, men du skal gøre det inden du kan KOMME til at køre med bussen. Ja, mor, det hedder en "nulrejse". Nej, mor, jeg fatter heller ikke en bønne af det her.

2) Min søn skulle (det var ikke noget valg) have et ungdomskort på rejsekort for at komme til gymnasiet. I det brev, han fik, stod der at "der kan ikke indsættes penge på periodekortet. Hvis du forsøger at indsætte penge på kortet, vil kortet blive spærret".

SPÆRRET? WTF? Jamen, jamen: hvorfor hulen det? Hvorfor ikke bare forhindre, at man kan sætte penge ind på det? Korttypen må da være kendt for at man kan spærre det, hvis en dum bruger, der ikke har memoreret manualens særregler.

  • 9
  • 0

"nulrejser" for at opdatere kortet. Prøv lige at forklare logikken i det for min 86-årige mor - der iøvrigt ikke har nogen computer (eller ville vide hvad hun skulle bruge den til), og får mig til at fjernbetjene hendes rejsekort via hjemmesiden

- det skal hun nok også være forsigtig med, i hvert tilfælde hvis hun bor i Sydtrafiks 'dækningområde', jf.:

Blandt andet har Rejsekort A/S nogle it-systemer, der overvåger brugernes adfærd.

  • Der kan man se, at de her personer har tjekket ind og ud meget hurtigt efter hinanden. Og har man mange af den slags tilfælde, så tager Rejsekort A/S direkte kontakt til kunden, fortæller Britta Vang Mikkelsen.

Kontrollører uddeler bøder
Sydtrafik har også fem billetkontrollører ansat, og de tjekker rejsekortbrugerne i busserne.

  • Ser vi gæster i busserne, som ikke har en ærligt tilkøbt billet, så får de en kontrolafgift på 750 kroner, siger Britta Vang Mikkelsen...

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ny...

  • 2
  • 0

Nu bor hun heldigvis hjemme i Nordjylland, hvor alt jo som bekendt er bedre (hendes søn er så eksileret til Sydtrafiks område) :-)

Og jeg bruger ikke hendes kort (jeg har nok bøvl med mit eget), men hver gang, der skal foretages noget, der kræver, at man bruger rejsekortets hjemmeside, er det enten mig eller min søster, der skal på banen (*).

Jeg forestiller mig, at den konstruktion ikke er helt sjælden. Det er tankevækkende, at omkring 440.000 er undtaget fra e-boks regimet, men alligevel forudsætter alle tænkelige løsninger, at "man" bare har adgang til noget edb-stads og kan finde ud af at bruge det - for det er så bekvemt for systemet.

Det er ekstra tankevækkende for en løsning som rejsekortet. Hvem afhænger mest af kollektiv trafik? Unge (de skal nok klare sig) og ældre.

Se fx Tøftings indledende bemærkning: "JEG (min fremhævelse) har et udmærket forhold til mit rejsekort. Det fungerer og bortset fra når jeg lige glemmer at checke ud – men det kan så klares på en app."

Husk David Platt's grundregel for systemdesign: "your user is not you".

/Bo

(*) og vi taler ikke højt om hvordan vi så kommer rundt om det der med nemID, vel?

  • 8
  • 0

Jeg har haft rejsekort i... 6-7 år nu. I starten glemte jeg selvfølgelig at checke ud, ligesom alle andre. Men efter jeg begyndte at noterer rejsens pris, når jeg tjekker ud, har jeg faktisk aldrig glemt det siden. Jeg bruger kortet dagligt, og da jeg ingen bil har, bruger jeg det meget ofte til togrejser. Jeg er meget tilfreds med rejsekortet, da jeg ikke skal forholde mig til billetsystemer i andre byer. Jeg også glad for at kortet er fysisk, og ikke kræver der er strøm på min smartphone.

Her er mine kommentarer til de klager jeg ofte hører:

Det er ikke anonymt! Nej, det er det ikke. Det brug af kreditkort, mobiltelefoner, parkeringshuse, loyalitetskort osv. heller ikke. Data registrering er ikke et problem der er unikt til rejsekortet

Jeg ved ikke hvad rejsen koster før jeg starter! Njaeh, altså du kan slå prisen med rabat op på rejseplanen. Men hånden på hjertet, hvor mange afviser et billetkøb når de skal rejse, når expedienten har slået beløbet ind på kasseapparatet?

Jeg vil ikke betale forud! Ok. Men hvordan er det lige du betaler for vand, varme og strøm? hvorfor er det forskelligt fra rejsekortet?

Jeg synes det er for dårligt jeg skal betale for nyt rejsekort! Ok. Kreditkort udløber også, og kort gebyr bliver mere og mere normen.

Med det sagt er jeg heller ikke blind for den sogneråd mentalitet der styrer udviklingen af rejsekortet. Hele backoffice delen virker som noget fra en Kafka roman. Mange gængse operationer der er helt tåbelige rent UX mæssigt. Men efter min Betalingsservice tilmelding (!) er jeg aldrig i kontakt med rejsekort.dk, og slipper for den hovedpine.

  • 1
  • 8