Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
digiliv blog

Bøvl med tablet, bluetooth eller wifi? Brok dig!

Som en anden fanboy har jeg nok haft en tendens til at tage visse produkter i irrationelt forsvar, lige meget hvor dårlig kvaliteten, brugergrænsefladen eller funktionaliteten har vist sig at være. Men det er slut nu. Uanset hvor avanceret eller højteknologisk det er, så skal forbrugerelektronik bare virke. Og ikke kun næsten som det fremgår af varedeklarationen, nej, det skal fungere mindst lige så godt, som producenten har lagt op til. Og det skal det blive ved med, i hvert fald så længe garantien dækker.

Da jeg kom hjem i går, lå der en pakke fra DHL og ventede på dørmåtten. I den lå såmænd det bluetooth-stereo-løbe-headset, jeg med en vis skepsis returnerede til USA i starten af december sidste år, og som jeg vel nærmest havde opgivet håbet om at få erstattet.

Det havde fungeret glimrende i en 10 måneders tid, men så begyndte opladerstikket i headsettet - minder om et micro-usb-stik - at lide af løs forbindelse. Det tog noget tid, før jeg det gik op for mig, det ikke var batteriet, der var dødt, eller mig der brugte opladeren forkert. Derimod var stikket på printe ganske enkelt begyndt at blive løst. (Er det et generelt problem med den slags stikdesign i den slags elektronik?)

Jeg brokkede mig til den amerikanske leverandør, som svarede at jeg skulle klage til producenten. Producenten svarede, at leverandøren ikke var autoriseret forhandler, og at jeg derfor skulle skrive på leverandørens sociale medie-side, at de var nogle værre nogen. Den opfordring sendte jeg tilbage til leverandøren, som svarede prompte, at jeg blot skulle returnere bluetooth-headsettet til en adresse i USA sammen med fem dollars for et-eller-andet.

Dollarssedlen havde jeg heldigvis nogenlunde ved hånden, så jeg fik skippet pakken af sted. Der gik en måned, ja faktisk nærmest to, uden, jeg hørte noget. Så skrev jeg til dem for at høre, hvornår jeg kunne forvente at modtage mit bytter-headset. Der kom igen et nogenlunde prompte svar tilbage, om jeg ikke godt ville sende min adresse igen. Den fik de, og så skete det utrolige, at her, ca. 2½ måned efter, headsettet holdt op med at kunne oplades, har jeg nu fået en erstatning - som jeg ovenikøbet bilder mig ind, er udstyret med en plastikkant tættere på opladerstikket som støtte.

Illustration: Privatfoto

Det sidstankomne bluetooth headset med et stik af den type, der fik løs forbindelse, eventuelt fordi det løsnede sig fra printet efter gentagne opladninger.

Det bliver vildere. I dag fik jeg besked om, at min internetleverandør har sendt en pakke, som jeg kan se, ovenikøbet allerede er forsøgt afleveret af PostDK. Det er en wifi-dsl-router, som skal erstatte den, jeg har nu. Sidstnævnte kan nemlig ikke holde en stabil wifi-forbindelse og skal i øvrigt genstartes i tide og mest i utide. Nogenlunde sådan beskrev jeg problemet i supporthenvendelsen.

Nu går jeg og lurer på, om jeg skal gøre rent bord og indlevere min ganske nye syvtommer tablet. Den er nemlig sløv i touch-følsomheden, synes jeg. Langt sløvere, end den burde være. 'Sløv' udmønter sig i denne sammenhæng ved, at højre (ikke venstre) flipper til tider ikke reagerer på touchskærmstryk under pinballspil. Det holder selvsagt ikke. Jeg kan læse mig til, at jeg ikke er den eneste, som har netop det problem. Altså ikke med pinballflipperen, men med en sløv højre side, hvad touch angår. Og jeg kan også se, at der er en noget nær spirituel diskussion om, hvorvidt det skyldes hardware eller styresystem.

Selv er jeg ligeglad, det skal bare virke. Og jeg er egentlig ikke indstillet på, hverken at skulle roote, skrue eller holde fingrene på en særlig måde for at få højre flipper til at reagere hver gang. Når apparatet ikke er indleveret til den - heldigvis - lokalt beliggende forretning, hvor det er anskaffet, skyldes det, at jeg endnu ikke helt kan afvise, at det er faktisk er pinballspillet, der er problemet ... spillet er ganske vist ret så udbredt .. og problemet optræder først efter noget tid, når tablet'en er blevet varm, men alligevel.

Jeg ser lige til det, men erfaringen siger mig, at tiden er bedre brugt på brok over den slags, end på evig nørklen med noget, der grundlæggende ikke fungerer, som det skal.

Jakob Møllerhøj er datamatiker og journalist på Ingeniøren og blogger om software, hardware og forbrugerelektronik.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg ved af erfaring (http://ing.dk/artikel/130151-apple-har-for...), at det er eksplosionsfarligt at bringe på banen, men i mine øjne svarer Apple med sine produkter præcis på det ønske, du har:

Selv er jeg ligeglad, det skal bare virke. Og jeg er egentlig ikke indstillet på, hverken at skulle roote, skrue eller holde fingrene på en særlig måde for at få højre flipper til at reagere hver gang.

Jeg har hørt alle de fornærmede kommentarer om, at Apple ødelægger innovation, at man ikke kan justere alle indstillinger i Apples produkter, men det er jeg personligt - i sammenligning med den funktionalitet (som bare virker hver gang!), jeg får med Apples produkter - ligeglad med.

  • 0
  • 0

Hvis man kigger på det over 10 års gadget forbrug kan det godt betale sig at tage kampen op.
Det er også en god måde at finde ud af hvilke firmaer der værdsætter dig som kunde. Selv gode firmaer laver en gang imellem en smutter, forskellen på dem og de brodne kar er hvad der sker derefter.

  • 0
  • 0

Jeg har hørt alle de fornærmede kommentarer om, at Apple ødelægger innovation, at man ikke kan justere alle indstillinger i Apples produkter, men det er jeg personligt - i sammenligning med den funktionalitet (som bare virker hver gang!), jeg får med Apples produkter - ligeglad med.

Det kan jeg såmænd sagtens følge dig i, selvom jeg nu godt kan li' at have muligheden for at justere alle indstillinger. Selv brugte jeg på et tidspunkt ipod nano. I den forbindelse måtte Fonas totalforsikring holde hårdt for. De medfølgende hovedtelefoner (fra Apple), som forsikringen også omfattede, skulle nemlig udskiftes ca. tre gange om året - de faldt simpelthen fra hinanden. Jeg mener, forsikringen dækkede i to år. Så for mig var det egentlig en ok forretning, selvom manden i butikken vistnok smilede lidt mindre ved hvert byt.

  • 0
  • 0

I den forbindelse var der et tilbagekald fra Apple sidste år, på iPod nano 1. generation. Åbenbart var batteriet brandfarligt, og en gratis udbytning af batteriet blev tilbudt. Så jeg sendte troligt min gamle iPod nano 4Gb fra 2006 afsted. Få uger senere kom den tilbage. Og, lo and behold, der lå en iPod Nano 6. generation med 8Gb lager.

Tak, siger jeg bare.

  • 0
  • 0

men i mine øjne svarer Apple med sine produkter præcis på det ønske, du har:

Jeg mener at huske at der var problemer med antennen i en af deres telefoner hvor reaktionen var "brugeren holder den forkert", og der var vist en anden telefon hvor billeder taget lidt i modlys blev blå, hvor reaktionen var "brugeren tager billeder forkert".

Dermed kan man selvfølgelig godt argumentere for at deres produkter bare virker, men at deres brugere en fjogede, eller? ;-)

Jeg vil tro det kan overføres til at betyde at det omtalte headset-ladestik var helt ok, men at det blev brugt forkert.

  • 0
  • 0

Altså nu har jeg haft begge telefoner, og selvom jeg bevidst, og på alle mulige tænkelige måder har prøvet at reproducere disse fejl - så kan jeg simpelthen ikke få dem frem?
Den med mobilsignslet der blev dårligere kan jeg slet ikke se. I iPhone 5 tager virkelig gode billeder, specielt i dagslys!
Jeg er ganske tilfreds!

  • 0
  • 0

I den forbindelse var der et tilbagekald fra Apple sidste år, på iPod nano 1. generation. Åbenbart var batteriet brandfarligt, og en gratis udbytning af batteriet blev tilbudt. Så jeg sendte troligt min gamle iPod nano 4Gb fra 2006 afsted. Få uger senere kom den tilbage. Og, lo and behold, der lå en iPod Nano 6. generation med 8Gb lager.

Tak, siger jeg bare.

Jeg har også oplevet at få ombyttet både Apple høretelefoner og iPod Touch - pga. mindre fejl - i Apple Store i Washington D.C. Meget fin, hurtig og professionel service.

  • 0
  • 0

Jeg mener at huske at der var problemer med antennen i en af deres telefoner hvor reaktionen var "brugeren holder den forkert", og der var vist en anden telefon hvor billeder taget lidt i modlys blev blå, hvor reaktionen var "brugeren tager billeder forkert".

Dermed kan man selvfølgelig godt argumentere for at deres produkter bare virker, men at deres brugere en fjogede, eller? ;-)

Jeg vil tro det kan overføres til at betyde at det omtalte headset-ladestik var helt ok, men at det blev brugt forkert.

Hvor stort var det antenneproblem i realiteten? Jeg har ikke haft en iPhone, så jeg har ingen erfaringer at trække på - men jeg kender, som vi nok alle gør, en del, som har iPhones, og jeg har aldrig hørt, at en eneste af dem havde oplevet nogen form for problemer. Så mon ikke, det mest var på diverse tech sites og tech aviser, at dette problem eksisterede:-)

Men det kunne naturligvis være interessant at høre, om nogen Apple-brugere generelt oplever problemer af den type, som blogindlægget beskrev? Jeg gør ikke med mine, og jeg hører sjældent om andre, som gør - og derfor anbefaler jeg Apples produkter.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten