close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Blog: Kan mirakelmiddel gøre en motor så god som ny?

Vi har været rundt om det før: Kan man tilsætte RVS-TEC til motorolien og dermed genskabe kompressionen i motoren?

Det mener Søren Basse fra Bornholm i hvert fald. Hen har sendt mig nedenstående tekst, som I får i sin fulde længe plus de billeder han har taget af kompressionsmålinger før og efter at han har tilsat RVS:

Kompressionstest før /efter RVS-tec behandling.

Jeg kan godt lide facts i stedet for blot fornemmelser, så da jeg i 2006 besluttede mig for at prøve et kompressionsforbedrende produkt, aftalte jeg med mit lokale værksted (Rø Auto, Bornholm) at de foretog de to nedenfor viste kompressionstests. Resultatet var så forbavsende, at jeg straks rundsendte det i min familie.

I forbindelse med ING artiklen (2011) ”Hvad blev der af den fuldkeramiske forbrændingsmotor” Ing.dk/artikel/124281 var der megen snak frem og tilbage uden ”hard facts”. Jeg lagde derfor midlertidigt den nedenfor nævnte artikel på min ”Videnskabsteori” blog, hvilket resulterede i utrolig mange besøg på bloggen.

Da Jeg nu i 2013 igen skal have min gamle Mazda, med nu 257900 km på tælleren til syn, besluttede jeg mig for at gentage mit ”½ videnskabelige eksperiment”. Jeg fik foretaget en første kompressionstest og den var mildest talt ikke opmuntrede, idet cylinder 3, som det ses nederst til venstre, nærmest var stået af.

Så fik jeg skiftet olie og hældte en enkelt flaske RVS på motoren, og det gav efter yderligere 2000 km det viste opløftende resultat nederst til højre.

Jeg formoder at cylinder 3 ikke har været decideret skadet, men at den har været sodet til. Ved at studere rækken af gamle tændrør, som jeg trofast blot har lagt i en kasse gennem årene, kunne jeg se, at det ene tændrør i hver pose er mere slidt end de andre, det er altså en gammel fejl som blot er eskaleret! Hvad årsagen end er, formoder jeg at resultatet af testen vil have ”Motorbloggen” læsernes interesse!

Illustration: Søren Basse

Min bil er en Mazda 626 fra 1997 som havde kørt 186000 Km. Denne kompressionstest viser forskellen på min motor før den blev behandlet med det nye produkt RVS Technology Treatment og efter den var behandlet og havde kørt yderligere 2400 Km. Det indre af motoren er altså nu så godt som ny!

Det lyder for godt til at være sandt og hvis jeg ikke selv havde fået testet bilen ville jeg have haft svært ved at tro det. For under 800 Kr. får man hvad der svarer til en nyrenoveret motor! Behandlingen skal ikke gentages de første 100000 Km!

Da jeg inden jeg købte produktet talte med importøren var han slet ikke optaget af at overbevise mig om at det virkede (for det gjorde det jo!) det han brugte energi på var at forsikre mig om at han til dato, efter i to år at have solgt adskillige tusinde doser ikke havde haft nogen klager over at det skulle have utilsigtede effekter. Der er i øvrigt knyttet en ansvarsforsikring (i Finland) til produktet. Se i øvrigt på firmaets hjemmeside www.rvs-tec.dk

2013

Kompressionstesten fra 2013 her nedneunder.

Illustration: Søren Basse
Illustration: Søren Basse

257900 km

Til forskel fra i 2006 hvor der ikke gives en forklaring på hvori behandlingen bestod, indeholder informationsindlægget (og RVS-tec) hjemmeside nu en beskrivelse af flaskens indhold og hvorledes de havde fundet frem til produktet. For at komme den sædvanlige skepsis i forkøbet vil jeg hermed erklære, at jeg hverken privat eller erhvervsmæssigt har anden forbindelse til RVS end at jeg har brugt deres produkt! Venlig hilsen Søren H. Basse

Bornholm

På den her hjemmeside, kan man læse om RVS og se en lille film.

Hvad mener I - fungerer det?

Er der andre som har erfaringer?

BjørnGodske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

... bare for at tage fat på det igen. Arbejder du for et "anerkendt testfirma" siden du insisterer på at intet i verden kan eller vil fungerer uden et stykke papir fra sådanne et firma ? Det er i det tilfælde jo så dit levebrød!
Her er simple dokumentation for at der før og efter behandlingen har været en væsentlig ændring i motorens opførsel.
Vi kan selvfølgelig vælge at sige at det ikke passer og manden er lystløgner til op over begge øre. Men hvorfor skulle manden spilde tid på det ? Han har måling før og efter, og har valgt at stille den information til rådighed til evt. yderligere diskussion.
Selvfølgelig kan han have fået bedre benzin eller bilen er blevet forhekset af en indisk troldmand - men faktum er, at manden har oplevet en klar forbedring og en af de mere sandsynlige årsager er, at det skyldes behandlingen.
Det kan være det er gået væk igen allerede - og det kan være, at effekten holder de næste 100.000 kilometer som leverandøren siger, måske gør den ikke.
Men jeg forstår ikke, den utroligt latterlige tanke, at hvis det ikke står på et stykke papir så er det ikke sket eller så fungerer det ikke.
Hvis du kommer ud i morgen tidlig og din bil er brændt - så ringer du heller ikke til TÜV eller anden instans for at de skal fortælle om bilen virkeligt er brændt.
De kan måske fortælle dig hvorfor den er brændt, men det ændre ikke på det faktum at den er brændt!
Hvis du virkelig er så bedrevidende så syntes jeg faktisk du skulle fortælle mig hvorfor det ikke skulle virke istedet for at insisterer på et fjollet stykke papir ?

Overstående er skrevet for at sætte tingene på spidsen men understreger sådan set meget godt min mening.
Jeg må også grædende erkende at jeg har prøvet RVS-TEC og har kun positive erfaringer med det, men jeg vil rigtigt rigtigt gerne høre om nogen har erfaret det modsatte eller bare erfaret at det ingen effekt har givet overhovedet. .. at man har haft dunken i hånden er ikke grundlag nok for at udtale sig!!!

Mvh.
Nicolai
(Som undskylder at han ikke er ingeniør og sikkert slet ikke er klog nok til at udtale sig om sådanne avancerede ting siden han jo ikke har et papir på det)

  • 8
  • 2

citat: "Det indre af motoren er altså nu så godt som ny!"

Ahh hvor er det dejligt at man i 2013 finder mennesker der mener at en kompressionstest entydigt kan vise om en motor er slidt eller ej..

  • 4
  • 3

kunne være et forsøg på at få kompetente mennesker til, i en sober tone, at forholde sig til pågældende præparat og argumentere sagligt for hvorfor/hvorfor ikke der kan tænkes afsat noget silikat på hårdt belastede slidflader i en forbrændingsmotor.
Sidst startede mudderkastningen inden nogen nåede så langt.

  • 7
  • 0

Hvordan tilsikrer man sig så, at mirakelmidlet ikke også afsætter silikater dér, hvor det helst ikke skal? (Tænk tilstoppede PSA-turboladere...)

  • 0
  • 0

På firmaets hjemmeside er der en grundig gennemgang af virkemåden, der vistnok forklarer hvorfor ferrosilikatet kun sætter sig hvor det skal.
Umiddelbart lyder det ikke som om forudsætningerne kan genskabes i en filterbolt til olieforsyning af en turbolader.
Jeg har ikke kundskaber til at afgøre om det er en søforklaring, men jeg synes det lyder som om der skæres nogle hjørner i gennemgangen.
Måske kan vi være så heldige, at metalkyndige føler sig kaldet til at give deres besyv med?

  • 2
  • 0

Venligst - læs på produktets hjemmeside:
http://www.rvs-tec.dk/00005/?ref=off

Citat:
>>
Tykkelsen på det nye metalkeramiske lag kan aldrig overstige det optimale niveau. Der er en direkte forbindelse mellem de reagerende RVS compound partikler, og den varmeenergi i kontakt fladerne, som opstår ved friktion. Når friktionsniveauet og dermed varmeudviklingen er lav nok, stopper processen automatisk.
<<
Citat slut.

Jeg kan sagtens forstå at der er skepsis når der tales om motorer. f.eks blowby - altså restprodukter fra forbrændingen over stemplet, som forurener motorolien, jo faktisk er en ret vigtig faktor i forhold til f.eks gearkasser og bagtøj. Så i en motor kan det være sværere at finde ud af hvad "fejlen" skyldtes. Og da gearkasser netop ikke er udsat for denne forurening, så vælger jeg at holde mig til dette eksempel.
Første gang jeg hældte det i en skrigende gearkasse, som alle var enige om skyldtes et defekt leje - og der efter en kort køretur ikke længere var støj eller lignende. Så måtte jeg indrømme at produktet jo rent faktisk gav en forbedring. Da bilen 4 år senere blev skrottet, så var det pga af rust og andre fejl - motor og gearkasse virkede stadigvæk fint.

Jeg syntes det er fedt at Søren H. Basse tester det af og får gode resultater. mange jeg har snakket med om netop rvs. Begynder straks at snakke om Swedol. måske fordi det er det som de kan huske og fordi det har været her i mange år. Og en dårlig oplevelse, sidder åbenbart rigtig godt fast. Som om at brugeren har svært ved at forstå at det ikke altid er produktets skyld, men måske en fejl 40.
Og som det også er indikeret tydeligt på hjemmesiden, så hjælper det kun på slidte, men ellers normalt/fuldt funktionelle maskiner, med oliesmurte jernholdige slidflader.

Desuden er det dejligt at Bjørn G. fortæller en historie, som efter min mening, ikke er undersøgt nok endnu. Videnskab må helst ikke adoptere hierarkiske principper fra religion - for hvor langt er vi så nået?

Og for lige at pointere, så har jeg ingen økonomiske interesser i produktet, men er blot en tilfreds bruger af produktet, igennem ca 5 år.

  • 0
  • 2

Jeg har brugt det på et par motorer efterhånden, og det har haft alt lige imellem ingen effekt og meget positiv effekt. Min gamle punto 1,2 med +300.000 km vågnede og fik forbedre sin brændstoføkonomi (og kompressionstest) betydligt. Min mors felicia havde det ingen effekt på, men den havde også kun kørt omkring 150.000 km. Jeg overvejer pt. at hælde det i min 328i'er, der har kørt knap 400.000.

Jeg har også prøvet deres produkter til gearkasser og servo, og der synes jeg ikke, det har haft den store effekt. Punto'ens gearkasse blev lidt lettere at skifte med, og på 328i'eren havde det cirka samme effekt, men den hyler stadig (tidligere ejere har kørt 380.000 km på samme gearolie).

Behandling til servoen gav ingenting.

  • 0
  • 0

Igen er det vigtigt at finde ud af hvad fejlen skyldes. Hvis rattet var lidt tungt før og det i virkeligheden skyldes f.eks tårnlejer og bærekugle. så kan lidt rvs i servopumpen have svært ved at ændre meget ved sagen - især hvis pumpen heller ikke var synderlig slidt.
Min plan er at få bygget en testopstilling, som f.eks denne her:
https://www.youtube.com/watch?v=1BmdFW87lzY

  • 1
  • 0

Sådan en testbænk er en ret useriøs test af de egenskaber RVS påstås at have. Det ligner lidt samme koncept som 4-ball testen, som tester EP - extreme pressure. I sådan en testbænk vil shampoo give bedre "smøring" end en god motorolie.

  • 0
  • 0

Som mekaniker undrer jeg mig over den viste kompressionstest, altså det dårlige mod det gode resultat, og især hvordan disse resultater er målt.
Kompressionstest skal foregå på samme måde hver gang, nemlig temp. på motoren, samt gaspedalen i bund, og hvis denne forskel som artiklen kan fremvise via 480 kr addektiv i motorolien, så er jeg også køber.
Slitage udlignet med tilsætningsmiddel? Finn Bjerrehave Vig

  • 1
  • 0

@Christian Vorm.
Min ide byggede på at benytte rvs på et emne og så derefter tørre den ren. På denne måde skulle det jo være muligt at påvise at rvs rent faktisk bliver "arbejdet" ind i metallet. Hvorimod shampoo og andre olier blot kan tørres af igen. F.eks er en af de gode ting ved rvs, at der er mindre slid ved koldstart, netop fordi rvs-laget, beskytter indtil oliefilmen/olietrykket er opbygget igen.
Har tænkt over at der nok behøves et lille kar, som lige akkurat berører det nederste af det roterende legeme, således at der konstant er et oliebad.
Men ellers er det vel kun en vej, og det er at benytte en slags mikroskop, til at påvise den opbyggede overflade af rvs. Hvilket så kræver at man f.eks piller topdækslet af en behandlet motor og zoomer ind på knastakslen - ville dette være en god metode?
Så vidt jeg husker er det gjort og det eneste man kan se, er en glas lignende overflade, som skulle være lidt mere glinsende/blank end normale slidflader.
Nogen der ved hvad der kræves for at undersøge en metaloverflade? Jeg har vist en gammel gearkasse, med dårlige synkromesser, der kan doneres til undersøgelse, som faktisk har kørt med rvs.

  • 0
  • 0

Fandt disse 3 billeder på nettet, hvor rvs er afprøvet i en gearkasse, til noget der ligner landbrugsudstyr, især pga af strålen på den en aksel, som ser ud til at passe på kraftoverførslen til en traktor.
Man skal lige trykke på de 3 billeder selv, et med overblik og et før og efter billede.
http://tos.pp.fi/rvs/

  • 0
  • 0

jeg har selv været bruger af RVS i min Mitsubishi L200 fra 2006. Den har nu kørt ca 450.000 og fået en behandling hver 100.000. jeg fik min turbo renoveret for ca. ½ år siden da den havde sat sig i waste gaten og på den måde drillede. Sjovt nok så var der ingen tegn i turboens lejer på slid og ingen oliespild at finde. Han skiftede dog lejerne alligevel da han jo nu havde turboen skilt ad. Det var Turbo.dk der renoverede turboen. Jeg har så nu fyldt RVS en gang på min gearkasse og påtænker at gøre det endnu en gang. Den skærer tænder ved skift fra 3'die til 4'rde gear. Den har aldrig fået RVS tidligere og kun fået skiftet olien to gange. Jeg ville derfor med mit indlæg høre om der er andre der har oplevet forbedringer med RVS og om der er lave en mere videnskabelig test med RVS?
Henrik

  • 0
  • 0

Jeg har brugt det i alle mine biler, samt min brors, mine forældres og ekskærestens.
Og det virker mere eller mindre i alle sammen.
Som det også tydeligt står, så virker det kun på en slidt og ikke ødelagt mekanisme af jernholdigt materiale. Så hvis din gearkasse bare er slidt, så vil du med stor sandsynlighed opnå en effekt. Jeg oplevede f.eks på min gamle Peugeot 205, at gearene skifter bedre - altså at man ligefrem kan skifte ned i gear uden problemer, hvilket man ikke kunne før. Den er forresten solgt til en kollega for 3 år siden og efter 2 år købt tilbage til min nevø der nu har haft den i et år. Bilen er fra 1989 og jeg kørte i den til syn for ca 1 uge siden, hvor gearene stadig skifter fint og glat.
Jeg har f.eks også prøvet RVS i min nuværende gearkasse, men jeg tror ikke jeg har fået den bedste effekt, fordi jeg har en slidt kobling og DMF, hvilket gør det svært at bedømme effekten.
Men et gennemgående tema for forureningstesten på de biler jeg har hældt RVS i, er at de glider lige igennem til syn. Den gamle Peugeot 205 - 1.8 diesel, måtte forurene 2.5 - men den målte kun 0.53 her i sidste uge.
Af gode grunde kan jeg ikke sammenligne uden RVS - da jeg ikke kan spole tiden tilbage. Men jeg skal til syn med mine nuværende Volvo V50 med en 2.0 HDI inden for 2-3 uger. Så skal jeg melde tilbage om den også bare smutter lige igennem, trods partikelfiltre, turbo, egr osv osv.

  • 1
  • 0

Tak for dit svar. Ville være godt hvis du lige smed en bemærkning om din Volvo V50. Jeg skal selv tiol syn hen på sommeren i år og er lidt spændt på resultatet på forureningstallet denne gang.

  • 0
  • 0

Var til syn i dag. Sneen gjorde det lige muligt at teste både ABS og ESP på fornemmeste vis.

Bilen gik rent igennem uden fejl og røggastesten lås på 0,1. Den må max være 0,5, så det var også fint. Synsmanden syntes den trak godt og jævnt, som en sund bil burde gøre.
Den er 10 år gammel og har kørt 200.000km.
Jeg monitorere også jævnligt de forskellige data med en tester og en bærbar. På den måde kan jeg følge med i om partikelfilteret bliver fyldt op eller om nogle værdier ser mistænkelige ud, så de kan tages i opløbet.
Din gearkasse kan jo være slidt meget og så kan det godt ske at en ekstra behandling kan hjælpe.

  • 1
  • 0

Og du har sikkert ret. Min gearkasse er slidt, har gået 440.000 km så giver den en omgang mere her når jeg alligevel skal skifte motorolie og filter. Motoren skal også have en omgang ved 450.000 km som den har fået næsten hver 100.000 km. Jeg kører 200 km om dagen så der er næsten ingen koldstarter.
Henrik

  • 0
  • 0

Det var bare et billede jeg fandt på google. Man kunne se hvordan RVS opbygger sig på tandhjulets tænder - på trædsfladen. Og opbygningen stoppe når tænder passer fint sammen igen - grundet den reducerede friktion.
Det var et ret detaljeret billede - men på polsk, russisk eller noget i den stil .- så lidt svært at finde igen - beklager.
Hvis min nevø en dag skal hugge bilen op - så kan vi skille gearkassen ad på den og se hvad vi finder.

  • 0
  • 0