close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Blog: Kan mirakelmiddel gøre en motor så god som ny?

Vi har været rundt om det før: Kan man tilsætte RVS-TEC til motorolien og dermed genskabe kompressionen i motoren?

Det mener Søren Basse fra Bornholm i hvert fald. Hen har sendt mig nedenstående tekst, som I får i sin fulde længe plus de billeder han har taget af kompressionsmålinger før og efter at han har tilsat RVS:

Kompressionstest før /efter RVS-tec behandling.

Jeg kan godt lide facts i stedet for blot fornemmelser, så da jeg i 2006 besluttede mig for at prøve et kompressionsforbedrende produkt, aftalte jeg med mit lokale værksted (Rø Auto, Bornholm) at de foretog de to nedenfor viste kompressionstests. Resultatet var så forbavsende, at jeg straks rundsendte det i min familie.

I forbindelse med ING artiklen (2011) ”Hvad blev der af den fuldkeramiske forbrændingsmotor” Ing.dk/artikel/124281 var der megen snak frem og tilbage uden ”hard facts”. Jeg lagde derfor midlertidigt den nedenfor nævnte artikel på min ”Videnskabsteori” blog, hvilket resulterede i utrolig mange besøg på bloggen.

Da Jeg nu i 2013 igen skal have min gamle Mazda, med nu 257900 km på tælleren til syn, besluttede jeg mig for at gentage mit ”½ videnskabelige eksperiment”. Jeg fik foretaget en første kompressionstest og den var mildest talt ikke opmuntrede, idet cylinder 3, som det ses nederst til venstre, nærmest var stået af.

Så fik jeg skiftet olie og hældte en enkelt flaske RVS på motoren, og det gav efter yderligere 2000 km det viste opløftende resultat nederst til højre.

Jeg formoder at cylinder 3 ikke har været decideret skadet, men at den har været sodet til. Ved at studere rækken af gamle tændrør, som jeg trofast blot har lagt i en kasse gennem årene, kunne jeg se, at det ene tændrør i hver pose er mere slidt end de andre, det er altså en gammel fejl som blot er eskaleret! Hvad årsagen end er, formoder jeg at resultatet af testen vil have ”Motorbloggen” læsernes interesse!

Illustration: Søren Basse

Min bil er en Mazda 626 fra 1997 som havde kørt 186000 Km. Denne kompressionstest viser forskellen på min motor før den blev behandlet med det nye produkt RVS Technology Treatment og efter den var behandlet og havde kørt yderligere 2400 Km. Det indre af motoren er altså nu så godt som ny!

Det lyder for godt til at være sandt og hvis jeg ikke selv havde fået testet bilen ville jeg have haft svært ved at tro det. For under 800 Kr. får man hvad der svarer til en nyrenoveret motor! Behandlingen skal ikke gentages de første 100000 Km!

Da jeg inden jeg købte produktet talte med importøren var han slet ikke optaget af at overbevise mig om at det virkede (for det gjorde det jo!) det han brugte energi på var at forsikre mig om at han til dato, efter i to år at have solgt adskillige tusinde doser ikke havde haft nogen klager over at det skulle have utilsigtede effekter. Der er i øvrigt knyttet en ansvarsforsikring (i Finland) til produktet. Se i øvrigt på firmaets hjemmeside www.rvs-tec.dk

2013

Kompressionstesten fra 2013 her nedneunder.

Illustration: Søren Basse
Illustration: Søren Basse

257900 km

Til forskel fra i 2006 hvor der ikke gives en forklaring på hvori behandlingen bestod, indeholder informationsindlægget (og RVS-tec) hjemmeside nu en beskrivelse af flaskens indhold og hvorledes de havde fundet frem til produktet. For at komme den sædvanlige skepsis i forkøbet vil jeg hermed erklære, at jeg hverken privat eller erhvervsmæssigt har anden forbindelse til RVS end at jeg har brugt deres produkt! Venlig hilsen Søren H. Basse

Bornholm

På den her hjemmeside, kan man læse om RVS og se en lille film.

Hvad mener I - fungerer det?

Er der andre som har erfaringer?

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Var det ikke tilstraekkeligt med den lange (usaglige og daarligt dokumenterede) debat sidste gang for ca. 1 aar siden?
http://ing.dk/artikel/hvad-blev-der-af-den...

Det ville vaere mere passende Bjoern Godske, hvis du som journalist, havde undersoegt om der var noget relevant dokumentation fra anderkendte testfirmaer og skrive en artikel herom, end at laegge op til endnu en ekstrem subjektiv "debat".

  • 2
  • 4

... bare for at tage fat på det igen. Arbejder du for et "anerkendt testfirma" siden du insisterer på at intet i verden kan eller vil fungerer uden et stykke papir fra sådanne et firma ? Det er i det tilfælde jo så dit levebrød!
Her er simple dokumentation for at der før og efter behandlingen har været en væsentlig ændring i motorens opførsel.
Vi kan selvfølgelig vælge at sige at det ikke passer og manden er lystløgner til op over begge øre. Men hvorfor skulle manden spilde tid på det ? Han har måling før og efter, og har valgt at stille den information til rådighed til evt. yderligere diskussion.
Selvfølgelig kan han have fået bedre benzin eller bilen er blevet forhekset af en indisk troldmand - men faktum er, at manden har oplevet en klar forbedring og en af de mere sandsynlige årsager er, at det skyldes behandlingen.
Det kan være det er gået væk igen allerede - og det kan være, at effekten holder de næste 100.000 kilometer som leverandøren siger, måske gør den ikke.
Men jeg forstår ikke, den utroligt latterlige tanke, at hvis det ikke står på et stykke papir så er det ikke sket eller så fungerer det ikke.
Hvis du kommer ud i morgen tidlig og din bil er brændt - så ringer du heller ikke til TÜV eller anden instans for at de skal fortælle om bilen virkeligt er brændt.
De kan måske fortælle dig hvorfor den er brændt, men det ændre ikke på det faktum at den er brændt!
Hvis du virkelig er så bedrevidende så syntes jeg faktisk du skulle fortælle mig hvorfor det ikke skulle virke istedet for at insisterer på et fjollet stykke papir ?

Overstående er skrevet for at sætte tingene på spidsen men understreger sådan set meget godt min mening.
Jeg må også grædende erkende at jeg har prøvet RVS-TEC og har kun positive erfaringer med det, men jeg vil rigtigt rigtigt gerne høre om nogen har erfaret det modsatte eller bare erfaret at det ingen effekt har givet overhovedet. .. at man har haft dunken i hånden er ikke grundlag nok for at udtale sig!!!

Mvh.
Nicolai
(Som undskylder at han ikke er ingeniør og sikkert slet ikke er klog nok til at udtale sig om sådanne avancerede ting siden han jo ikke har et papir på det)

  • 7
  • 2

citat: "Det indre af motoren er altså nu så godt som ny!"

Ahh hvor er det dejligt at man i 2013 finder mennesker der mener at en kompressionstest entydigt kan vise om en motor er slidt eller ej..

  • 4
  • 3