Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

BINGO - Testen af HATV raketten søndag var en fuldkommen succes !

I dag kl 1227 vågnede Copenhagen Suborbitals nye satsning til live med et øresønderrivende brag. De næste 23 sekunder buldrer denne 90.000 kW maskine løs.

Jeg har aldrig oplevet noget lignende - lyden var i sig selv en oplevelse.

HATV raketten er et monster i forhold til typiske amatør byggede motorer - som ligger på en 2 - 2500 Newton sekunder - dette bæst leverer en totalimpuls på omkring 140.000 Newton sekunder.

Det er var et stort skidt for amatørbyggede raketter i Danmark - og en ubetinget europæisk rekord i totalimpuls.

Bag motoren slår en fem meter lang flamme ud, og diamant chokbølger dannes. Vores ocilationer fra tidligere test udebliver - på 1200 fps highspeed foto kan vi se den køre som en rumfærge main engine - det er bare så smukt.

De 27 minutters "hold" skyltes vand i diverse stik som måtte tørres, ellers var hele testen en operationel såvel som teknisk succes.

Det var ikke et testmotor, men en fuldt flight konfigureret raket komplet med styrefinner og alt - havde vi stillet den på rampen var den fløjet op i stratosfæren. Faktisk fik vi større end forventet impuls, nøjagtigt så meget ved vi nå målegrupper er færdige med deres job.

Under den statiske test ligger raketten ned så derfor forsynes motoren til sidst med en gas / vædskeblanding - så brændtiden bliver noget længere end i flight - vi gik på den konto fra 16 til 23 sekunder.

Vi havde en meget varm motor - det yderste af ståldysen nedsmeltede, og blev shedded - men det sker først helt til sidst under nedlukningen af motoren.

Post flight inspektionen viste en fuldkommen symmetrisk brændt fuelgrain - jeg kunne ikke have boret det smukkere. Desuden så udbrænder motoren smukt - det vil sige at når der ikke er mere dinitrogenoxid, er der heller ikke mere fuel - og det er perfekt.

Målegruppen havde en sand møgdag. Regnen væltede ned fra himlen og gjorde det til surt show at holde stik og ledninger nogenlunde tørre.

Vi har dog målinger i kassen, ud af fire uafhængige målesystemer gik tre ned - men det sidste som måler med 16 bit opløsning, på fire kanaler i 1.2 kHz sample frekvens kørte og fik data i kassen.

Jeg er raketmekaniker, jeg har ikke forstand på de dele og jeg skal ikke have forstand på de dele - men det er et faktum at det er ret svært for os at få den del til at spille. Det kommer.

Men et manometer og et highspeed kamera er nogen gange ikke så tosset en da. Jeg har typisk ikke brug for at se andet et gennemsnit - og skal normalt ikke analysere ocilationer - men alle andre kan sample elektronisk så det burde vi også kunne.

Vigtigst - vi kan - på basis af dagens test - og uden yderligere øvelser - opsende to HATV raketter i sensommeren 2009.

BINGO !

http://www.youtube.com/watch?v=-7F5wu7a95E

Peter Madsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo helt vildt! Glæder os til at høre nærmere mht. målinger osv. - Og så naturligvis til at se den flyve :)

I er simpelthen for seje!

  • 0
  • 0

Ja, stort tillykke til alle de involverede.
Det var enormt, jeg har aldrig hørt noget lignende.

  • 0
  • 0

>Har nogen en ide om, hvor højt den var kommet op
>uden nyttelast, hvis den var blevet fyret af?

15-20km som peter siger i tv2 interview

>rent praktisk: Hvorfor peger motoren til siden og
>ikke ret op i luften (altså modsat 'rigtig' flyvning) ?

duer ikke, der skal jo flydene lattergas ind i motoren ikke kun gassen

  • 0
  • 0

Til Lykke - bare så super sejt!!

Hørte tydeligt en uidentificerbar støj udenfor lige omkring jeres test-tidspunkt - her lige ved Nordhavn Station på Østerbro. Hvor er det egentlig I holder til?

  • 0
  • 0

Stort tillykke med den vellykkede test - glæder mig til at se high speed video og diverse beregninger og resultater.

  • 0
  • 0

Vi havde en meget varm motor - det yderste af ståldysen nedsmeltede, og blev shedded - men det sker først helt til sidst under nedlukningen af motoren.

Hvor meget betyder den del af dyssen der smeltede, og er det et større problem?
Hvor lang er brændtid på den motor, der skal sende dig op?

  • 0
  • 0

hehe cool Henrik, der er jo et lille stykke til refshaleøen fra Østerbro :-)
ja der var godt tryk på denne gang.
lidt flere videoer :
http://www.vimeo.com/3531197
enjoy !

Det ser på lateral view videoen, som om dyssen relativt tidligt "smelter ned" - materiale valg problem ?

Anyway: Det ser sgu godt ud drenge :o)

  • 0
  • 0

Jeg skrev det, da I demonstrerede den mindre motor og igen skal I have et kæmpe bifald fra mig!

SÅDAN SKAL DET GØRES!

I er de ægte ingeniører i min bog.

Selvtillid, viden og handlekraft er hermed bevidst ikke at være modsætninger!

Jeg håber det går mindst ligeså godt for resten af dette projekt og hvad I ellers måtte finde på af genialiteter!

Champagnen ligger klar på køl til den endelige opsendelse! - Hvor køber vi billetter ;-)

  • 0
  • 0

Jeg er bare en alm. maskinmester, men har altid fundet rumfart og raketter fasinerende..og jeres tilgang til hele projektet fortjener 100% RESPEKT!!!

To spsm.: Er jeres brændstof en ny opfindelse? Og hvorfor bruge den "blanding"? Er den nemmere at "handle" end ilt og tryktanke mm.?

Har set at der har været snakket om "trykket" i jeres raket - hvordan er den gjort fast til jorden under testen?

Jeg var i Florida i 2007 og se launchen af en rumfærge og så også en af de gamle Saturn V 1. trins motorer - her er "dysen" kølet med brændstoffet, men det kan i jo ikke med fast brændsel.
Mvh og god vind
John, Svendborg

  • 0
  • 0

Vi lavede i sin tid bomber og raketter der kørte på sukker og ukrudtmiddel - eller hjemmelavet rigtigt krudt.

Livsfarligt :-)

Stofferne er forhåbentlig ikke tilgængelige for "alle og enhver" der vil booste et eller andet?

Mvh

  • 0
  • 0

-Jo, det er de i princippet. Vi kan ikke bruge drivmidlerne fra jeres drengestreger fordi man ikke kan opnå gode mekaniske egenskaber for presset pulver satse - og det er krav nummer et for at lave en brugebar stor faststof raket.

De mekaniske opgaver det skal løses for at lave brugbare hybrider som vores er dog et godt stykke over hvad man kan løse som " drengestreger " uden at det holder op med at være " drengestreger " men bliver ret seriøst.

Hamas f.eks. har en produktion af Kassam raketter - men de designes så der f.eks. ikke kræves brug af drejebænk, for det er et problem at skaffe en drejebænk på Vestbreden. Her burde Danida måske sætte ind... men kort sagt - det er for svært for drengerøve og man skal have en vis industriel base for at kunne udnytte den teknologi. Den mangler drengerøve generelt.

  • 0
  • 0

Hamas f.eks. har en produktion af Kassam raketter - men de designes så der f.eks. ikke kræves brug af drejebænk, for det er et problem at skaffe en drejebænk på Vestbreden. Her burde Danida måske sætte ind...

Øeh . . . !!!

  • 0
  • 0

rigtig STORT (halv-bekymret) tillykke... Det ser bare godt ud med det cap shock mønster

Men, jeg er imponeret over at du tager dysens nedbrænding med SÅ ophøjet ro, det kunne jeg nok ikke gøre hvis jeg var i dit sted.. På filmen ligner det at klokken bliver til smelte i lavtryksregionen lige efter dysen og gashastigheden så "skærebrænder" afgangen af?
Hvis det er sådan mon det så overhovedet hjælper at øge godstykkelsen eller vil det bare udsætte det uundgåelige i nogle få sekunder?
Overvejer i aktiv køling (jeg har læst et sted at i vil bruge oxygen som iltningsmiddel)

R

  • 0
  • 0

Tak for svaret.

Også, selvfølgelig. Tillykke herfra. Fedt

Bekymringen skyldes også, udover det andet, at min søn da familie ved en middag nostalgisk og lidt pralende kom ind på vores "meritter" - blev helt vild og ville ha opskrifter og tips.

Der er altså et eller andet meget appellerende med det der.

mvh

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten