Lad os dog nu få evalueret de forslag til mere intelligent transport, der findes.
RUF er et af dem, men CykelMetro er et andet (www.ruf.dk/cykelmetro.pdf).
Overgang til tunge elbiler gør jo at energiforbruget i sektoren stiger. Det er ikke intelligent, selv om elmotorer er mere effektive. I RUF systemet er alle køremodstandene reduceret. Det er mere intelligent.
Kampen om ladestandere er et andet irriterende problem, som ikke findes i RUF visionen.
Spildtiden på motorvejene er dårligt for samfundsøkonomien. I RUF visionen er skinnekørslen konstruktiv tid.
Forsøg på at få bilister over i den eksisterende kollektive trafik er dømt til at mislykkes. Rejsetider og komfort er alt for forskellige.
Når den næste virus kommer bliver gammeldags kollektiv trafik endnu mere problematisk. I en maxi-ruf er sæderne ventileret individuelt. Det er intelligent.
Der er al mulig grund til at se nærmere på de muligheder, der dukker op, når man visker tavlen ren og tænker transportsystemer om fra bunden af. Det ville være intelligent.