motorbloggen

Bilsyn blåstempler rustbunke

Før sommerferien kom Ingeniørens normalt velafbalancerede fotograf, Lars Bertelsen ind af døren med et temmelig desperat udtryk i øjnene.

"Den er fuldstændig gal med min bil - bagagerummet skrumper!"

Nu skulle man normalt ikke tro, at et ordinært bagagerum i en Mazda 626 fra 1986 skulle kunne tiltrække sig synderlig opmærksomhed. Men når det ligefrem går hen, i bedste surrealistiske forstand, og bliver beviseligt mindre, så må man lige kigge fænomenet efter i sømmene.

Det tænkte Lars også. For selv om han ikke er nogen motorfreak, så blev han hurtig klar over, at det her ikke var normalt. Han er til gengæld en ansvarlige familiefar, og derfor kørte han bilen på hen på sit lokale værkssted.

På værkstedet fik mekanikerne sig noget af en overraskelse.

Det viste sig, at støddæmpertårnet havde revet sig løs fra karosseriet og hver gang Mazdaen kørte hen over en ujævnhed, havde tårnet skubbet til inderbeklædningen i bagagerummet. Biler var ganske enkelt blevet forvandlet fra et transportmiddel af tvivlsom karakter, til en regulær dødsfælde på fire hjul.

Okay, når ret skal være ret, så er en Mazda fra 1986, det man på jævnt dansk kalder en gammel spand eller en udkørt slæde.

Fotograf-Lars havde da også hen over vinteren kraftigt overvejet, at skifte den ud til nyere model (ligesom resten af den danske befolkning med friværdien i orden). Men i håb om at pine nogle flere firmabetalte kilometer, til statens takster, ud af rustbunken fik han den synet hos Applus Bilsyn i Tårnby. Det skete den 6. januar og Mazdaen røg igennem med et par enkelte bemærkninger og et par lygter, der skulle have nye pærer. Det kostede 5.000 kroner at får ordnet bagatellerne.

Der stod intet om, at der muligvis var tegn på gennemtæring af støddæmpertårnene ved baghjulene. Mindre en seks måneder efter viser det sig, at biler er livsfarlig at køre i.

Problemer med svage svejsninger omkring støddæmperne er en kendt fejl hos Mazdaer af den årgang.

Men alligevel rejser en par fuldstændig indlysende spørgsmål sig:

Hvad skal vi med bilinspektion, når de kan overser en så alvorlig fejl?

Burde de ikke vide, at den model Mazdaer skal kigges ekstra efter omkring støddæmperne?

Er bilinspektionen blevet værre eller bedre siden den blev privatiseret?

Hvad mener du eller har du erfaringer, gode eller dårlige, med den nye bilinspektion?

/Bjørn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har lige fået synet en volvo fra 1984 og en Mitsubishi fra 1992. Begge virkede reelle, men Volvoen dumpede på en godt gemt gennemtæring og Mitsubishien på en defekt lambdasonde og tærede bremserør foran. De er begge synet ved Applus (i henholdsvis Kolding og Grenå), hvor betjeningen har været fair (selvom det altid gør ondt når hammeren kommer frem). Begge biler havde mindre stenslag i forruden, som i de "gode gamle dage" havde ført til en dyr og grundløs udskiftning af forruderne. Jeg har p.t. gode erfaringer med det nye bilsyn. Martin.

  • 0
  • 0

Færdselsstyrelsen læser med på Motobloggen: Cirka to timer efter at vi offentliggjorde historien om Lars' uheldige bilsyn, fik Motorbloggen en mail fra Færdselsstyrelsen, som gerne ville have tilsendt en kopi af synsrapporten. De ville også gerne vide om Lars ville klage over det foretagne syn.

  • 0
  • 0

Bjørn Godske skrev: Færdselsstyrelsen læser med på Motobloggen: Cirka to timer efter at vi offentliggjorde historien om Lars' uheldige bilsyn, fik Motorbloggen en mail fra Færdselsstyrelsen, som gerne ville have tilsendt en kopi af synsrapporten. De ville også gerne vide om Lars ville klage over det foretagne syn.

  • 0
  • 0

Det er ikke et spørgsmål om stats- eller privat regi. Jeg har f.eks. de sidste to gange fået bilen synet dels hos Applus i Hillerød og dels hos FDM i Lyngby. I bege tilfælde fandt de relevante fejl, der var alvorlige. Omvendt har da tilsynet stadig var under staten, oplevet et syn, der senere viste sig meget kritisabel.   I dag, hvor staten, som uafhængig institution skal kontrollere bilsynsvirksomhederne, er jeg mere tryk.   Erik 

  • 0
  • 0

Periodiske bilsyn er noget pjat: Det giver falsk tryghedsfornemmelse og har ikke medført noget fald i antallet af ulykker (i modsætning til klippekortet, der straks gav et fald).   Selve historien er tyndbenet:   Intet menneske kan nå at gennemgå en bil på 15 min, der også inkluderer at tage mod betaling.   Den eneste grund til at Danmark samlet set bruger 2 gange færdselspolitiets bevilling på det pjat er at EU kræver det, IMHO.   Det er den forkerte løsning på det rigtige problem: Trafikken er en slem dræber, men det er ikke på grund af mekaniske fejl. 

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten