motorbloggen

Bilproducenter sjofler CO2-mål

I 1998 blev den europæiske organisation for bilproducenter (Acea) enige med EU Kommissionen om at indføre frivillige mål for reduktions af bilers CO2-emission. Helt konkret skulle biler maksimalt udsende 140 gram CO2/kilometer i 2008. Det er en reduktion på 25 procent i forhold til 1995. Også de japanske og koreanske producenter var med i aftalen.

Nu viser det sig, at kun Fiat, Citroen, Renault, Ford og Peugeot forventes at nå målet i 2008 (Fiat har allerede nået det).

En rapport fra den grønne organisation T&E viser, at det står skidt til for mærker som Nissan, Suzuki, MAzda, Audi, Volvo, BMW og VW. De producenter har ikke engang formået at reducere emissionen med halvdelen af det de har lovet.

Derfor er Aat Peterse fra T&E hård i sin kritik: "Nu må Europa kysse de frivillige aftaler farvel og ikke spilde mere tid. Bilproducenterne skal holdes ansvarlige og straffes, hvis de ikke lever op til kravene. Det er ikke et spørgsmål om økonomi eller teknologi - det handler om politik," siger han og forslår, at der laves konkret lovgivning på EU-plan som fordoble brændstoføkonomien over de næste ti år.

Bilproducenterne i Acea undskylder sig blandt andet med, at nye sikkerhedskrav øger bilernes vægt. Men også med, at det er kunderne, som forlanger store tunge biler med masser af motorkraft. Organisationen opfordre dog politikerne til at indføre CO2-afhængige afgifter for biler.

Set fra denne bloggist's stol kan bilproducenternes frivillige aftaler kun have ét eneste formål: udsættelse. "Hvis bare vi indgår en frivillig aftale så behøver vi ikke at gøre noget, og vi kan senere sige undskyld uden at det får konsekvenser," synes at være taktikken. Efter alt at dømme, har den virket.

Nu kan man så læse, at Kommissionen truer producenterne med at forlange 120 g CO2/km i 2012. Godt gået - på seks år skal de nå langt mere end de ikke formåede på otte. Det virker urealistisk, hvis ikke sådan en lovgivning følges op med ekstreme bøder.

Hvad synes du: Skal bil producenterne bare have lov til at slippe med, at det jo er forbrugerne, som ønsker hurtige tunge biler med masser af ekstraudstyr?

Du kan læse rapporten fra T&E her.

/Bjørn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten