phloggen

En Bias-historie fra udkantsdanmark.

Fra den lokale avis: "Tesla løb tør for strøm og skabte kæmpe kø"

Jeg vil tro at tilsvarende artikler ville være blevet skrevet om Ferrari, Krone 1, men næppe om en almindelig "C-Team-Diesel" fra det sydlige udland og slet ikke om en Mercedes GT.

Hvor mange biler kører mon tør i Danmark hver dag, nogen der har tal eller kvalificerede gæt ?

phk

Emner : Elbiler
Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hørte engang at de biler der oftest gik i stå i limfjordstunnellen var dem hvor der var så lidt i tanken at brændstoffet løb fra studsen i tanken grundet hældningen. På flad vej måske 100-200 km rækkevidde - men ikke til et par km med kraftig hældning.

  • 6
  • 4

Men jeg tror at man skal tilbage til Ford T, der skulle bakkes op af stejlebakker på grund af tankens placering bag og manglende benzinpumpe. Siden blev bilerne forsynet med "reservetanke" som man kunne skifte til med et hanehåndtag. Kendt fra VW boblerne . Hvis der i en tank er benzin til et par hundrede kilometer så vil en bil ikke kunne komme i vanskeligheder i Ålborg tunellerne overhovedet. Der ville være mellem 12 og 20 liter tilbage i tanken.

  • 9
  • 3

Provinsavisernes dilemma er at de også vil servere mange nyheder døgnet rundt så folk besøger dem tit og klikker reklamekroner i kassen.

Den letteste måde at skaffe nyheder på er at udpensle politiets døgnrapporter.

”Onsdag målte ATK-bilen på Søndre Landevej 10 km fra Rønne. Her overholdt alle fartgrænsen på 80 km/t.”

  • 14
  • 2

En historie får jo først liv når den gives liv. Og ved at omtale den får den det. Historien her handler vel mere om en tåbelig bilist, der ikke har taget ansvar for sin handling, som tilfældigvis sidder i en Tesla. Mere er der vel ikke i det. Og ja der er ikke noget der hedder en reservedunk, hvem har alligevel dem i dag. Det er sjældent man ser biler der går i stå fordi de er løbet tør for energi og i alle tilfælde er de jo føren der har bevist overhørt et signal og taget en chance. I Tyskland hvis man går i stå og selv når man holder i nødsporet falder der en bøde. En elbil kan vel skubes ind til siden, som alle andre biler kan den vel sættes i frigear, da jeg var nysgerig, fandt jeg følgende: https://www.tesla.com/sites/default/files/...

  • 12
  • 2

Fra den "Emergency Response Guide":

For at holde Model S i frigear (hvilket deaktiverer parkeringsbremsen og gør, at køretøjet kan blive skubbet) uden en fører til stede, skal du bruge touchskærmen til at aktivere Transporttilstand: 1. Sørg for, at Model S er i parkeringsgear. 2. Træd bremsepedalen ned, hold den nede og tryk derefter på følgende på touchskærmen Controls > Service > Towing. 3. Hold knappen Transport Mode nede, indtil den bliver blå. Model S kan nu rulle frit og kan rulles eller trækkes langsomt (ikke hurtigere end gåtempo).

Det kræver at 12 V-forsyningen stadig er i orden (den er særskilt fra det store traction-batteri), og at der ikke er fejl på de relevante ledninger til styre-signaler (fx via CAN-busser) da parkerings-bremsen er elektrisk. Og bilens nøgle skal være i nærheden.

Hvis sådan en bil ikke er blevet defekt, men alene har fået tømt tracton-batteriet, og føreren ved at man kan finde fri-gears-funktionen i en menu på kontrol-panelet, burde det være muligt at skubbe eller trække bilen ud i rabatten.

  • 32
  • 0

For at holde Model S i frigear (hvilket deaktiverer parkeringsbremsen og gør, at køretøjet kan blive skubbet) uden en fører til stede, skal du bruge touchskærmen til at aktivere Transporttilstand: 1. Sørg for, at Model S er i parkeringsgear. 2. Træd bremsepedalen ned, hold den nede og tryk derefter på følgende på touchskærmen Controls > Service > Towing. 3. Hold knappen Transport Mode nede, indtil den bliver blå. Model S kan nu rulle frit og kan rulles eller trækkes langsomt (ikke hurtigere end gåtempo).

Det kræver at 12 V-forsyningen stadig er i orden (den er særskilt fra det store traction-batteri), og at der ikke er fejl på de relevante ledninger til styre-signaler (fx via CAN-busser) da parkerings-bremsen er elektrisk. Og bilens nøgle skal være i nærheden.

Hvis sådan en bil ikke er blevet defekt, men alene har fået tømt tracton-batteriet, og føreren ved at man kan finde fri-gears-funktionen i en menu på kontrol-panelet, burde det være muligt at skubbe eller trække bilen ud i rabatten.

Her er forklaringen på at man ser redningskorps-ladvogne trække Teslaer op med blokerede hjul. Det kræver den udvidede ledvogtereksamen at låse hjulene op. I min bil skal jeg blot sætte i frigear og i svære tilfælde løsne håndbremsen.

Men det ses mange andre steder. Skal man have gang i en funktion i den nye bil, såsom at tænde for radioen, skal man igennem en stribe menuer, mens man er en potentionel fare for andre trafikanter. Igen - i min bil trykker jeg blot på en fysisk knap. Er det virkelig fremskridt?

  • 36
  • 11

El-biler virker anderledes og der er lige nu store forskelle på hvordan de håndteres uden strøm, den nævnte Tesla har et frigear som kræver at der sidder en person på føresædet og har også et "tow mode" hvis det er krævet. (Spørgsmålet er nok om førerne er klar over hvordan deres bil fungerer, på min Leaf er hjulene altid mekanisk forbundne med motoren, der er ikke noget frigear)

Sjov video hvor en håndful el-biler køres til der ikke er mere strøm på dem: https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc

  • 10
  • 0

El-biler virker anderledes og der er lige nu store forskelle på hvordan de håndteres uden strøm, den nævnte Tesla har et frigear som kræver at der sidder en person på føresædet og har også et "tow mode" hvis det er krævet

I Formel 1 ved alle marshalls at de blot skal trykke på en knap for at få bilen i frigear. En oplagt mulighed for elbilfabrikanter. (måske bør den ikke være på det amerikanske marked)

  • 8
  • 1

Men derfor kan man godt undrer sig over, at der ikke findes een rød knap / håndtag - til redningsfolk - som har den beskrevne virkning. Men den er måske også effektiv som tyveri-redskab, så ......

  • 4
  • 1

De fleste el-biler har ikke nogen fler-trins gearkasse og ikke nogen kobling mellem motor og hjul, men "nøjes" med et enkelt reduktions-gear uden kobling (og så en kraftig motor, der kan give tilstrækkelig acceleration også ved høje hastigheder). Fx Tesla (siden Roadster-varianterne fra 2008-2009) og Nissan Leaf har ikke noget mekanisk frigear, men mulighed for friløb.

I biler med meget automatisering (Tesla S/X/3 osv., formoder jeg), er det almindeligt at parkeringsbremsen aktiveres automatisk hvis førersædet tømmes fordi føreren rejser sig fra sædet (og bilen holder stille). I så fald er det ikke bare et spøgsmål om at vælge "Neutral", men at gøre det permanent, selv om føreren stiger ud af bilen og førersædet. Det er her "Tow mode" eller "Transport mode" skal vælges, for en permanent Neutral/friløbs-indstilling.

Tilmed er betjening lagt ud, så friløn ikke er nødvendig at bekymre sig om, og let springes over. Til gengæld skal man så gøre sig lidt mere umage for at vælge friløb/neutral. Det bliver så ofte mindre gennemskueligt.

Har man ikke læst manualen på forhånd, så kan man i Tesla S/X/3 (og sikkert også Y) slå op i vejledningen på selve skærmen i bilen. For folk i vejhjælpen, der ikke vil bladre gennem alle detaljer, skulle de relevante dele om at trække en bil, klippe den i stykker osv. være samlet i de der "Emergency Response Guide"'s.

PS: Angående betjening for friløb: På Tesla Model 3 kan Neutral vælges uden brug af skærmen, hvis man ved at gearvælger-stangen kun skal bevæges 1 ud af 2 mulige klik/positioner væk fra hvile-positionen og holdes der i godt et sekundt (og kun mens bremsepedalen er nedtrykket?), ifølge demonstrationer såsom på https://youtu.be/sWMCHP13Ojk?t=104 . Oh, det har også kunnet lade sig gøre på 'Model S', ifølge https://www.youtube.com/watch?v=6MenhzQ2UcI . Og magen til på fx Mercedes C300 (med samme gearvælgerstang) ifølge https://www.youtube.com/watch?v=m1FC66jCsSo . Men det er altså ikke nok, hvis man vil stige ud og skubbe bilen, for så skal auto-parkeringsbremse deaktiveres via skærmen på Teslas modeller.

Hvordan undgår man auto-parkering på Mercedes C300? Ifølge http://www.mersag.com/cmer-2611.html ved at isætte "nøglen" før bilen sættes i frigear, og så lade nøglen sidde i, mens man forlader bilen. Nogle varianter har åbenbart en skjult knap ved gear-stangen til at få gearkassen i frigear: https://www.youtube.com/watch?v=ItAVAhNYjtg

  • 0
  • 0

I min bil skal jeg blot sætte i frigear og i svære tilfælde løsne håndbremsen.

I 2013 så jeg en bil på hjørnet af ring 3 og Gladsaxevej, der var gået i stå. Bilen (en ny volvo eller måske VW, det er nogle år siden) holdt noget uheldigt. Jeg tilbød føreren at hjælpe med at skubbe bilen væk, men den kunne ikke flyttes, da der var elektronisk håndbremse og strømmen var gået :(

Næsten samme historie udspandt sig samme år på min arbejdplads. En kollega havde parkeret sin bil lige indenfor porten. Han havde ikke lukket bagklappen ordentligt, så bilen stod med lys hele natten. Næste morgen kunne vi ikke flytte bilen. Igen pga elektronsik håndbremse :-/

/Bjørn

  • 12
  • 0

I Formel 1 ved alle marshalls at de blot skal trykke på en knap for at få bilen i frigear. En oplagt mulighed for elbilfabrikanter. (måske bør den ikke være på det amerikanske marked)

HJN - det er ikke en knap men et håndtag som udløser koblingen. Designet til at fungere uden hjælp fra El, Pneumatic eller hydralik til hver en tid under et løb.

Dermed kan løsningen ikke bruges på en koblings- og gearkasseløs Tesla

  • 3
  • 1

HJN - det er ikke en knap men et håndtag som udløser koblingen. Designet til at fungere uden hjælp fra El, Pneumatic eller hydralik til hver en tid under et løb.

Dermed kan løsningen ikke bruges på en koblings- og gearkasseløs Tesla

Knap - håndtag, - kartofler/kartofler.

Så der er udsigt til at Porsche Taycan kan have denne feature? (jeg ved ikke om den har)

Med den helt fantastisk konstruktør som Tesla er, bør det vel være en formalitet at opfinde en løsning, ikk`?

  • 4
  • 8

Med den helt fantastisk konstruktør som Tesla er, bør det vel være en formalitet at opfinde en løsning, ikk`?

Selvfølgelig. Sædvanligvist spørger man Elon Musk via Twitter, om det kan lade sig gøre at implementere en ny funktion og få den via software update.

I dette tilfælde kunne det være et simpelt skærmbillede, der dukker op, når batteriet er tomt og bremsen er låst, med en stor knap, hvor man kan løsne bremsen, så det er klart og tydeligt for enhver, hvad der skal gøres for at bringe bilen i "tow mode".

  • 13
  • 0

da der var elektronisk håndbremse og strømmen var gået :(

Som Bjørn skriver, det kan ske med alle nyere biler. El biler har så den evne at de kan løbe tør for strøm på åben landevej - og rundkørsler.

På min I-pace sidder der et 12V batteri. Først undrede jeg mig over hvorfor, men det er helt klart for at sikre at de elektroniske systemer virker ved tomt hovedbatteri. Hvad jjeg så ikke ved er om disse funktioner kan fungere uden 12V batteriet.

Det som gør det til en historie her, er dog den gene som det har påført andre. Derfor mener jeg ikke historien er biased.

  • 8
  • 0

Hvor er EU standarden? De har fundet på slukket baglygter og alt muligt andet mystik. Men at lave et design krav til noget så simplet til user interface for el-biler kan man åbenbart ikke overskue. Alle typegodkendte El-biler burde vel have den samme total simple måde at få løsnet håndbremsen og gå i ”frihjuls” mode.

Test: Tøm El-bilen for alt strøm ”total dødt batteri” inkl. lille ekstra batteri til styring. Find en der aldrig har rørt en el-bil Placere el-bilen i total mørke i nødsporet på en motorvej Han skal kunne finde trækkrog/øje og sætte bilen i frihjul inde for max 30 sec.

Samme type test skulle også gælde for forlygte pære skift!

  • 6
  • 5

Hvor stort er det problem der ønskes løst? En bil ført af en chauffør der åbentlyst er blind og døv er løbet tør for fremdriftsmiddel og nu skal der standardiseres på EU niveau og lignende.

Jeg tænker der er større problemer i trafikken at kaste ing.dk's samlede intellekt over så lad os lige få proportionerne på plads.

  • 10
  • 4

Hvis bare elbils producenterne ikke lader batteriet kører tomt, den advare selvfølgelig når den er tæt på tom, men det vil nogen idioter ignorere, så når den når 3% slukker bilen, og kan kun fremføres med 10 km/t, i 1 minut af gangen så 5 min pause, så 1 min. osv.. mon så ikke folk finder en parkeringsplads, eller andet egnet sted at stille bilen.

  • 4
  • 1

men det vil nogen idioter ignorere, så når den når 3% slukker bilen, og kan kun fremføres med 10 km/t, i 1 minut af gangen så 5 min pause,

KF - rent sikkerhedsmæssigt skal den bare stoppe efter få hundrede meters advarsel! Din beskrivelse for videre fremfærd skaber blot en risiko på motorvejen! Man skal kun have: 1. advarsel, 2. advarsel og 3. - du er død

Og derfor delen med sikkerhedsbatteriet, som kan bruges af udefrakommende assistance, der bruge denne del til at bjærge køretøjet

  • 1
  • 1

Som ejer af to forskellige elbiler kan jeg oplyse at alt det I efterlyser af advarsler og begrænsninger allerede er indbygget.

Der sendes advarsler til chaufføren ad mange gange - både lyd og lamper, stemmer der advarer om at batteriet er under 5% og under en bestemt batteri niveau går bilen i begrænset hastigheds mode de sidste 2 - 3 km mens alt bimler og bamler.

Hvad angår batterier så virker alt 12V el stadig når traction batteriet er fladt, så en elbil uden energi til fremdrift fungerer nøjagtigt lige som en fossilbil uden energi til fremdrift

  • 14
  • 0

KF - rent sikkerhedsmæssigt skal den bare stoppe efter få hundrede meters advarsel! Din beskrivelse for videre fremfærd skaber blot en risiko på motorvejen! Man skal kun have: 1. advarsel, 2. advarsel og 3. - du er død

Det er måske rigtigt, men ignorer man i forvejen når den melder om lavt batteri, ignorere man måske 1 advarsel, også risikere man bare folk holder midt på motorvejen, eller en vej med kun et spor i hver retning, det er trods alt mere farligt. så en advarsel med nedtælling ala om 20 sekunder stopper bilen, og hvis personen ignorere den, så kan bilen flyttes 100 meter efter 5 min. før den stopper helt. også kan den kun trækkes derefter. Det skal siges jeg ved ikke hvordan advarslerne er i en tesla idag.

  • 2
  • 1

På min smartphone skal jeg først låse den op, finde telefon appen og skifte til tastaturvisning før jeg kan indtaste de nummer jeg vil ringe til. På min fastnettelefon kan jeg bare løfte røret og trykke med det samme. Er det virkelig fremskridt?

Jeg - -tror at vi er enige. Hvis noget skal være smart(ere), skal det være brugervenlig. Det betyder i praksis at graden af det smarte, er omvendt proportinalt med antallet af knapper der skal trykkes på for at nå resultatet.

  • 7
  • 1

Hvis bare elbils producenterne ikke lader batteriet kører tomt, den advare selvfølgelig når den er tæt på tom, men det vil nogen idioter ignorere, så når den når 3% slukker bilen, og kan kun fremføres med 10 km/t, i 1 minut af gangen så 5 min pause, så 1 min. osv.. mon så ikke folk finder en parkeringsplads, eller andet egnet sted at stille bilen.

Klippet eksempel på noget ikke-så-simpelt forslag. Undrer mig næsten at der ikke også er foreslået apps etc.

Hvad nu hvis en eller anden brugtbilskøber om nogle år, vil have gang i sin elbil, som har har været parkeret omme bagved hallen i et års tid, måske med en lille skade, og batterierne er flade. Nu vil han gerne have bæstet slæbt ind på værkstedet og fixet op. Ikke et usandsynlig scenarie. Mon ikke han vil savne håndtaget? Hey - hvor svært kan det være at opfinde det?

  • 2
  • 1

Tanke: Forrest, tæt på trækøjet, skal også forefindes et "trailerstik" der kan tilkobles det normale "trailerstik" på det trækkende køretøj. Når disse er sammenkoblet vil det slæbte køretøjs lygter følge det trækkende køretøjs. Samtidig går det slæbte køretøj i "tow mode".

  • 2
  • 2

På min smartphone skal jeg først låse den op, finde telefon appen og skifte til tastaturvisning før jeg kan indtaste de nummer jeg vil ringe til. På min fastnettelefon kan jeg bare løfte røret og trykke med det samme. Er det virkelig fremskridt?

Din smartphone bidrager med langt mere funktionalitet end blot A<->B tale kommunikation, så ja det er det. Den har i sandhed været en teknisk revolution, der sammen med internettet ændrede verden.

Ret beset, så selvom Tesla er en smart og lækker el-bil, så bidrager den ikke funktionelt med andet end A<->B transport, thats it. Vi kan vælge at trække alle mulige andre ting ind, miljø&klima som en af de vigtige, men det basale funktionelle ændrer sig ikke: A<->B. Og det foregår endda stadigt via de 3+1 kendte dimensioner i rumtid, så der er heller ikke noget at hente dér, hvor kedeligt... ;-)

Det interessante i historien er i mine øjne ikke, at det var en elbil, som blokerede trafikken (PHK hinter at andre måske synes noget andet), -det interessante er hvorfor føreren ikke bare skubbede den ind til siden, som enhver anden jo selvfølgeligt ville gøre.

Kommentarsporet har afsløret dette, og det er en interessant teknisk detalje :-)

Mvh

  • 3
  • 0

Hvor lang tid stod den og spærrede.? Hvis mere end 15 minutter, hvorfor fik ingen den tanke at google tesla model s tow mode, og trykke video så man ikke behøvede at læse. Der er også instruktioner i tilfælde af manglende 12 volt.

Af med front nose. Tilslut 12 volt. Bil strøm donor skal ikke starte motor.

  • 3
  • 4

Det interessante i historien er i mine øjne ikke, at det var en elbil, som blokerede trafikken (PHK hinter at andre måske synes noget andet), -det interessante er hvorfor føreren ikke bare skubbede den ind til siden, som enhver anden jo selvfølgeligt ville gøre.

Kommentarsporet har afsløret dette, og det er en interessant teknisk detalje :-)

Nemlig, og vores qashqai har også elektrisk håndbremse, som aktivere automatisk, og vi haft haft problemer med batteriet som gik dødt uden varsel(fik det skiftet på garanti) jeg prøvede ikke at flytte bilen, da vi allerede holdte på en P plads, men gik ind og google om andre havde jaft problemer med det samme og læste der om en anden qashqai som vist heller ikke kunne flyttes pga batteriet gik dødt. det er simpelthen bare så usmart lavet.

At teslaen så har en lidt for avanceret måde at aktivere tow mode er lidt skidt, men det er i det mindste muligt at flytte den..

  • 10
  • 1

Måske man skulle gøre ligesom i Norge og indføre bøder på 12.000 kr. hvis bilen løber tør for strøm på vejen.

Hvis du læser forbi den sensationelle overskrift, vil du se, at bøden ikke er givet for at løbe tør for strøm. Den er givet for at have handlet uagtsomt (ved at lade bilen løbe tør for strøm), hvilket forårsagede et biluheld.

Det kan virke som en strid om ord, men det er faktisk en ret vigtig skelnen. Det betyder jo, at vi reelt ikke ud fra artiklen kan vide, om der gives bøder, hvis man løber tør for strøm uden at forårsage uheld.

Derudover kan jeg undre mig over, at du har fokus på at løbe tør for strøm. Skal der ikke gives bøder, hvis man løber tør for benzin og holder i vejen?

  • 14
  • 0

Vi har en Tesla S 85 fra 2015, og har lige oplevet noget, som måske ligner eller kan forklare “nyheden” bedre:

Efter at have kørt et par gange med en underlig skurre-lyd fra driveunit (som der i model 85 findes en af foran), bestilte vi tid til service hos Tesla via app’en og fik en tid en måned efter. Det var jo klart fra start, at denne lyd ikke kunne vente en måned, men vi fik efter flere forsøg på telefonisk kontakt med dem en tid næste dag i stedet.

På vejen derhen (til Amager fra Østerbro) nær Rådhuspladsen (med rigeligt strøm på) kom advarsel “Du har 10 sek til at holde ind, for nu slukkes der ned”. Hvilket skete lige ude foran Tivolis p-pladser. I cykelbanen/indkørsel til denne, med tusinder af cykler og turistbusser dyttende.

Bilen var da stadig “kommunikerende” via skærmen, og blev sat i tow-mode, så den kunne skubbes ind på p-pladsen, men lige inden den var trillet helt ind røg skærm og tow-mode.

Vejhjælp blev tilkaldt, nose-cone fjernet og flere videoer på youtube undersøgt for hvodden faen vi skaffede 12 v adgang og ku sætte den i tow-mode på netop denne model S 85. Ingen valid mulighed blev fundet. Det endte med, at vejmanden satte to rulle-bakker under og op på ladet. Under dette arbejde kørte både busser og cykler forbi med sure miner, dumsmarte kommentarer og ingen hensyn for manden og hans liv og arbejde.

Det viste sig hos Tesla, at det var Driveunit, hvor vand var kommet ind til strømfordeleren, og ikke bare unit men højstrømkablerne var kaput. Derfor ingen adgang til strøm og derfor den korte nedlukningstid, + kort tid til at opbruge 12 v batteriet.

Vi fik skiftet DU og kabler på garantien. De viste også os og vejmanden, hvor 12 v skulle tilsluttes i nose-cone, og fortalte at dette er meget forskelligt fra årgang og model. Hvilket jo er mega skidt, og ikke står i den online manual, vi så ikke havde adgang til under strømsvigtet. Blot til generel info.

Et yderligere problem var så, at under hele denne hændelse, der varede 4 timer, løb også vores mobil tør for strøm, så hverken youtube, Tesla eller andre kunne kontaktes, og den kunne jo heller ikke længere oplades i Teslaen, hvilket før var muligt/normalt.

Så frustrationerne løb højt, især også over cyklisternes totalt tarvelige opførsel og ego-kørsel. Ingen hjalp eller tilbød telefonhjælp eller andet. Bummer. Hvor var deres grønne indstilling lige der?

Så jo, det kan være en nyhed, det kan være at køreren havde rigeligt med strøm på, det kan være at bilen havde “advaret” fint, men det kan være der ikke var rigtigt andet at gøre i situationen end at forlade bilen. Og jo, jeg synes så også, at Tesla må blive bedre til at informere om, hvor 12 v kan tilsluttes på alle modeller!

  • 18
  • 0

Når Tesla laver et så indviklet produkt der hvis det fejler kan forudsage alvorlige gener for andre og for ejeren så har man et ansvar for at være 110% sikker på at informere om hvad man gør for at få køretøjet fjernet. Det skal ikke afhænge af om en tilfældig person har denne special viden om lige netop dette køre tøj ( årgang, model m.m.) Noget så høj teknologisk som et stykke papir med tegning og skrift der forklare det ville være nemt.. men måske for avanceret for Tesla eller ikke smnart nok?( kan jo ikke opdateres online...) Tesla dumper alvorligt på det her punkt, de fejler ved at lave et alt for kombliceret setup, et setup der er afhæning af strøm, ikke at informere, ikke gøre den nødvendige information let tilgængeligt .

  • 4
  • 5

Tesla dumper alvorligt på det her punkt, de fejler ved at lave et alt for kombliceret setup, et setup der er afhæning af strøm, ikke at informere, ikke gøre den nødvendige information let tilgængeligt .

Det er konsekvensen af at lave fabrikationsændringer på bilerne stort set hver uge. En Model S fra 2015 er helt forskellig fra en Model S fra 2020, og derfor også at man ikke så tit ser de samme fejl på mere end nogle få hundrede biler.

Det er vigtigere for Tesla at køre fejlrettelser ind i fabrikationen så hurtigt som muligt, end at vente til året er gået, og så kalde 100.000 biler ind til service for at rette den samme fejl.

Derfor kan jeg godt forstå at servicemedarbejderne kan være overvældede, hvis de får en ældre bil ind med en sjælden fejl, de ikke selv har set før, og som heller ikke nødvendigvis findes i servicemanualerne.

  • 3
  • 0

Derfor kan jeg godt forstå at servicemedarbejderne kan være overvældede, hvis de får en ældre bil ind med en sjælden fejl, de ikke selv har set før, og som heller ikke nødvendigvis findes i servicemanualerne.

Nu ved jeg ikke, - henviser du til den "ældre" bil fra 2015?

En ret stor procentdel af Alle biler kommer i deres livscyklus ud for at skulle bugseres, og det gælder også elbiler. Hvorfor løser Tesla så ikke bare deres issues med at lave en mekanisk løsning, som virker uafhængig af strøm?

  • 3
  • 2

Når Tesla laver et så indviklet produkt der hvis det fejler kan forudsage alvorlige gener for andre og for ejeren

Hvis en mekanisk fejl medfører at hjulene effektivt ikke kan rotere, så er der ikke så meget at gøre. Det kan også ske på biler med forbrændingsmotor. Det er derfor at de medbringer bakker der kan løfte hjulene, så bilen kan flyttes på ruller.

Et problem alle elbiler har, er at motoren fungerer som generator hvis bilen trækkes. Der er ingen kobling eller gear, herunder intet frigear. Bilen kan derfor ikke tåle at blive trukket. Særligt et problem på biler med baghjulstræk eller firehjulstræk.

  • 3
  • 2

Svært.. især det med at få stoppet en masse elektronik ned i den... Men når programøre skal designe biler så er det en Tesla der kommer ud af det.. Alt er jo søm når du kun har en hammer. Er der ikke noget underligt i da folk jo søger løsninger inden for deres eget fag område og ikke bare lige tænker på andre løsninger som de ikke har viden om.

  • 4
  • 0

København Bülowsvej/Grundtvigsvej torsdag formiddag. En Mercedes (fossil) er parkeret og forlaft på cykelstien. Uden katastrofelys eller afvarselstrekant. Men pyt jeg fornemmer at det er en nødsituation og ikke en af de hersens syd europæiske idiot parkeringer/standsninger som er et omsiggribende problem på vores breddegrader. Og min SUV cykel er konstrueret præcis til at tackle den slags daglige urbane udfordringer. Et lille løft og jeg er komfortabelt op på fortovet og ned igen 3 sekunder senere. Tænk hvis cykelstien ikke havde været der! Gyys så havde der været bilkø og dytten og båtten.

  • 1
  • 2

Biler generelt (Belgien, nok en nyere vognpark end i DK). De fleste med gamle lygter er stadig varevogne.

Tak for præcisering Steen. Jeg tog handsken op fredag morgen, hvor jeg lige tjekker de nyeste indlæg på ing.dk, deriblandt din. Jeg har 18 kilometer til arbejdet og besluttede mig for at tælle lygter. Det skulle være de modkørende, ikke sideveje m.m. Fruen min kørte med og hjalp mig med at tælle. Jeg mener at kunne identificere halogenlygter fra LED-ditto. Dog kan der måske smutte en enkelt xenon imellem LED'erne, men generelt skilte vi de varme hvide fra de kolde.

Resultatet blev at vi mødte 41 halogenbiler og 9 LED ditto. Vi kørte dog bag en nyere Audi A5, som givetvis havde LED, Jeg kan tilføje at jeg så een cyklist med en kraftig LED lygte, de mørke cyklister så jeg nærmest selvsagt ikke. Vi oplevede morgentrafikken som repræsentativ, og bemærkede i øvrigt at LED tallet først steg over 2 styks de sidste tre kilometer efter at vi nåede bygrænsen.

  • 1
  • 0

Svært.. især det med at få stoppet en masse elektronik ned i den... Men når programøre skal designe biler så er det en Tesla der kommer ud af det.. Alt er jo søm når du kun har en hammer. Er der ikke noget underligt i da folk jo søger løsninger inden for deres eget fag område og ikke bare lige tænker på andre løsninger som de ikke har viden om.

Er det væsensforskelligt fra den ingeniør der designede ophænget af reservehjulet i vores hedengangne Peugeot.

Det var lavet så efter 2 vintre var det rustet ubehjælpeligt sammen og det var umuligt at komme til reservehjulet uden en nedstryger.

Nu er hverken en elbil eller en fossilbrænder jo farlige for omgivelserne i klassen ala atomkraftværker, så kan vi ikke få proportionerne lidt på plads. Bilen er vel flyttet for lang tid siden og mange andre biler er sikkert gået i stå i tunnellen siden da uden at det skulle blive en kioskbasker på forsiden ala "mand bider hund".

...og ja, selvfølgeligt skal teknik designes og konstrueres hensigtsmæssigt men hvem sætter grænsen for hensigtsmæssighed og nytteværdi og hvad må det koste at tage højde for alle situationer hvor et utilsigtet stop kan forekomme.

  • 0
  • 1

Nu er hverken en elbil eller en fossilbrænder jo farlige for omgivelserne i klassen ala atomkraftværker, så kan vi ikke få proportionerne lidt på plads.

Lidt OT - Nu er sammenligningen svær, men der pibler alligevel noget frem med hensyn til atomkraftværker, jævnfør en tråd om emnet som kører for tiden. Der påpeges at atomkraft er for dyrt, men her afsløres det alligevel at nogle folk alligevel staddig er bange for atomer, og at det nok i virkeligheden er den primære årsag til forbeholdet.

  • 0
  • 9

Nej, jeg skriver at det er tåbeligt at sammenligne med airbags og sikkerhedsseler... Det kan aldrig være lige så vigtigt at skubbe en bil væk, som det er at redde liv i forbindelse med et uheld...

Hvis du læste godt efter så antydede jeg ikke at sikkerhedsseler og airbags kunne være overflødige. Der blev blot påstået at det nærmest ville være omsonst at fordyre en bilmodel med friløb, fordi behovet for det ville være meget sjælden. Det er så min påstand at der sikkert ville blive mindst lige så ofte behov for det, som for den enkelte bils sikkerhedsudstyr. Man hælder alskens udstyr i nye biler som de ikke havde tidligere. indtil for få år siden kunne man sætte alle bilerf i friløb, men lige denne feature skulle der pludselig ikke være behov for mere. Eller rettere - fornemmer jeg - det er frygtelig bøvlet at lave en såre enkel løsning, som fungerer elektronisk, - og alt andet kunne man da ikke forestille sig at tilbyde. True or false?

  • 0
  • 0

Der påpeges at atomkraft er for dyrt, men her afsløres det alligevel at nogle folk alligevel staddig er bange for atomer, og at det nok i virkeligheden er den primære årsag til forbeholdet.

Det er vist det der hedder at pådutte folk en holdning. Når jeg ser hvad folk skriver på ing.dk, så er det da absolut økonomi der snakkes. Normalt pådutter man folk en holdning for at være fri for at forholde sig til deres faktiske argumentation.

  • 8
  • 1

indtil for få år siden kunne man sætte alle bilerf i friløb,

For cirka 10 år siden kørte jeg Subaru Forester med firehjulstræk og gammeldags automatgear. Den havde da neutral men det betyder ikke at den kunne trækkes. Det er ikke muligt at udkoble firehjulstrækket, hvilket medfører at roterer bagaksel så roterer foraksel også og omvendt.

Hvorfor går verden under for dig bare fordi det er elbiler? Der har altid været biler med forskellige begrænsninger. Hvis gearkasse, kobling, differentiale, aksler, hjulophæng og meget andet går, så kan din bil hellere ikke bugseres.

  • 7
  • 0

For cirka 10 år siden kørte jeg Subaru Forester med firehjulstræk og gammeldags automatgear. Den havde da neutral men det betyder ikke at den kunne trækkes. Det er ikke muligt at udkoble firehjulstrækket, hvilket medfører at roterer bagaksel så roterer foraksel også og omvendt.

Hvorfor går verden under for dig bare fordi det er elbiler? Der har altid været biler med forskellige begrænsninger. Hvis gearkasse, kobling, differentiale, aksler, hjulophæng og meget andet går, så kan din bil hellere ikke bugseres.

Nu kender jeg ikke Foresteren i detaljer, - vist en ganske robust og pålidelig bil :-) , men selv om alle hjul var låst sammen, så kunne alle hjul vel trods alt køre rundt i friløbet , og dermed kunne bilen bugseres - ikke sandt?

Igennem bilers evolution er der kommet myriader af funktioner i dem, og mange af dem er nogle som vi ikke anede at vi manglede! Jeg kan bare ikke forstå at en temmelig praktisk funktion som mulighed for bugsering, pludselig er blevet fravalgt af producenten. Hvis jeg sad i lokalet med bilsælger og skulle vælge flueben til i den afsluttende bilhandel, ville jeg da gerne have en ved bugserings option, og uden at det skulle kræve en videregående uddannelse at betjene teknikken. Forklarer jeg mig uklart?

  • 1
  • 1

Det er vist det der hedder at pådutte folk en holdning. Når jeg ser hvad folk skriver på ing.dk, så er det da absolut økonomi der snakkes.

Ja det skal jeg dælme love for at de gør, og helt ud af tangenten, - men der dukker altså også de gamle 70-80'er klassiske bekymringer op om sikkerheden ved atomer. Vil du benægte det Jens?

Hvorfor mener du at det er helt ude af tangenten hvad der skrives om økonomi? Så vidt jeg kan se forholder folk sig bare til de rent faktiske priser på indgåede kontrakter. Det er de yderst faktuelt.

Jeg ser ingen 70 bekymringer om ikkerhed i det der skrives. Kan du henvise til hvad det er for indlæg?

  • 3
  • 0

Hvorfor mener du at det er helt ude af tangenten hvad der skrives om økonomi? Så vidt jeg kan se forholder folk sig bare til de rent faktiske priser på indgåede kontrakter. Det er de yderst faktuelt.

Jeg henviser til debatten: "Hvornår vinder prisen på VE over atomkraft-religionen?" Kan vi ikke godt blive enige om at der diskuteres økonomi mere end teknik?

Overordnet set keder økonomi mig, så jeg orker ikke lige nu at lede efter disse sikkerhedsbekymringer i tråden, selvom jeg ved at de er der. Vender tilbage når jeg falder over dem.

  • 0
  • 5

Næsten samme historie udspandt sig samme år på min arbejdplads. En kollega havde parkeret sin bil lige indenfor porten. Han havde ikke lukket bagklappen ordentligt, så bilen stod med lys hele natten. Næste morgen kunne vi ikke flytte bilen. Igen pga elektronsik håndbremse :-/

Jeg har også hørt en lignende historie ang. en Mercedes hvor al elektronik var død efter en tur i vaskehallen. Den var vist ikke bare sådan lige at få ud derfra.. At en elbil ikke kan skubbes er som jeg ser det et mindre problem, og hvis det er noget der kan blæses op til noget stort så må det være et tegn på at elbiler ikke har de store problemer når det kommer til stykket.

  • 5
  • 0

Den skal flyttes på et fejeblad præcis ligesom elbilerne.

Korrekt - det gælder faktisk også Mitsubishi Outlander (= Peugeot 4007) og alle andre biler (herunder mange Volvoer) med 4WD/AWD af den type, der kan være indkoblet permanent. Problemet er, at bugsering kan skade det elektronisk styrede centerdifferentiale, der fordeler moment mellem for- og baghjul(typisk en oliebadet multipladekobling, der kan "strammes" mere eller mindre afhængigt af momentbehov til baghjulene).

Disse biler kan dog godt skubbes væk i frigear. De kan som regel også godt bugseres, bare det går meget langsomt og strækningen er kort. Sådan noget i retning af max 30 km/h og max 30 km. I praksis "forbyder" producenterne derfor bugsering.

  • 0
  • 0

Uanset om vejhjælpen tager forhjulene eller baghjulene op med gafler, så går det ganske galt. Den skal flyttes på et fejeblad præcis ligesom elbilerne.

Nu gik diskussionen på hvorvidt man kunne skubbe bilen ud i vejkanten ved et havari, hvor den spærrer for trafikken. Her undrer det mig at man lancerer en ny bil, som ikke helt enkel kan sættes i frigear eller friløb. Det kunne din Forester vist godt.

Bortset fra det kender jeg problemet med fire hjul i fast kobling, da en af mine kammerater skulle have synet sin Lancia Delta HF Integrale. Ja - der burde også være en mekanisk kontakt af en art.

  • 0
  • 0

At en elbil ikke kan skubbes er som jeg ser det et mindre problem, og hvis det er noget der kan blæses op til noget stort så må det være et tegn på at elbiler ikke har de store problemer når det kommer til stykket.

De mange pendlere på vej til arbejdet i morgentrafikken, vil nok ikke dele din opfattelse når der står en bil og spærrer lyskrydset. De vil sikkert gerne se at man i løbet af et øjeblik kan få skubbet bilen ud i rabatten.

  • 0
  • 0

De mange pendlere på vej til arbejdet i morgentrafikken, vil nok ikke dele din opfattelse når der står en bil og spærrer lyskrydset. De vil sikkert gerne se at man i løbet af et øjeblik kan få skubbet bilen ud i rabatten.

Af en eller anden grund synes jeg tit at man ser biler, der er gået i stå, men som ikke er skubbet ud til siden og derfor blokerer en vognbane. Der står den så og blinker med katastrofeblinket uden en fører i nærheden. Det undrer mig hver gang jeg ser det.

  • 0
  • 1

De mange pendlere på vej til arbejdet i morgentrafikken, vil nok ikke dele din opfattelse når der står en bil og spærrer lyskrydset. De vil sikkert gerne se at man i løbet af et øjeblik kan få skubbet bilen ud i rabatten.

Så er det heldigt at elbiler typisk går i skilpade tilstand og kan parkeres et passende sted for egen kraft.

Derudover så har min Tesla altså de fire magiske bogstaver på gear vælgeren: P N D R. Gæt hvad N gør?

  • 1
  • 0

De mange pendlere på vej til arbejdet i morgentrafikken, vil nok ikke dele din opfattelse når der står en bil og spærrer lyskrydset. De vil sikkert gerne se at man i løbet af et øjeblik kan få skubbet bilen ud i rabatten.

Lyskryds med rabat - spændende design Spøg til side. Hvor stort er problemet på en skala fra 1 - 10?

Jeg er hverdagsbilist, og jeg kan da opleve biler der står fint i siden af vejen, men at havarerede biler blokerer vejbanen det oplever jeg sjældnere end en gang om året.

Det kan være at bilister hvor jeg færdes er bedre til at få den havarerede bil ind til siden, men jeg synes det er et problem der nærmest ikke eksisterer.

  • 1
  • 0

Det er da en god nyhed i diskussionen. Mærkeligt at vi har diskuteret emnet så meget, inden det bliver nævnt. I almindelige biler afbryder "N" mekanisk hjulene fra gearkassen. Hvordan fungerer det i din Tesla?

Hvordan tror du det fungerer? Og nej hjulene bliver ikke mekanisk afbrudt fra gearkassen. Hvis der er fremmedlegemer i din gearkasse pgr af smadret gear, så er det ikke sikkert at bilen kan skifte gear herunder bringes i neutral.

  • 0
  • 1

Hvordan tror du det fungerer? Og nej hjulene bliver ikke mekanisk afbrudt fra gearkassen. Hvis der er fremmedlegemer i din gearkasse pgr af smadret gear, så er det ikke sikkert at bilen kan skifte gear herunder bringes i neutral.

Vi har en Altea med DSG, og den har derfor også en skiftekulisse som den du beskriver med et "N'. I denne position står bilen stille, mens motoren går i tomgang. Desuden kan bilen bugseres. Så nej, jeg er uvidende om hvad der sker med en Tesla i position" N". Tomgang? - nah mon dog.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten