close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Bemandet raketfartøj nummer 1

Kære læsere...

Før et øjeblik siden fik jeg koblet drivmiddel tanke og raketmotor på Rumlaboratoriets første bemandede raketfartøj. Man synker lige spyttet en ekstra gang, Holy Marcony...men så kom jeg til at tænke på Eric Brown...

-Captain Eric Brown, Royal Navy test pilot...er en højt dekoreret brite, og i klippet nedenfor beskriver sit første møde med et raketfly, en erobret Messersmith Me 163B Komet i 1945:

"I was struck how small it was, and yet how elegant lt looked, and at the same time, how very lethal..."

( Hvis du starter klippet, så pas med at hænge fast...det er bare 30 sek der passer ind her, se hellere den flotte dokumentar fra starten. )

Lad os tage et kik på den - langt fra færdige - helvedes raket maskine...

Her ser vi raketsædet bagfra. De to tanke til oxydizer er monteret, og mellem dem findes en mindre kugletank til nitrogen, som driver vores ventilaktuator. Mellem raketpiloten og sædet har vi en stålplade som er ophængt på fire stag. Stålpladen beskytter mod motorproblemer, og stagne er designet til at kollapse i tilfælde af katastrofale hændelser bag pladen. Mellem pladen og bagsiden af sædet, som er lavet i kompositmateriale har vi de stålprofiler som holder sædet.

Det er nok muligt at der er en vis beskyttelse mellem motor og pilot - men alligevel giver det meget fornemmelsen af raketfartøj, hvilket jo er nøjagtigt meningen med den placering.

Set forfra har vi nu den færdige stålrørs ramme som holder sædet. Med posten i morgen tidlig får vi selesystemet fra Rallyshop.dk, som også leverer HANS, beslag for samme til hjælmen, og i sin tid leverede selve sædet. Samme sæde er et yderst populært sted for hankatten Fessor at sove i, fordi han så er postret og varm hele vejen rundt. Men fordi Fessor hopper op i det med mudder på poterne, har vi måtte tage det af, gøre det grundigt rent og fint, og det kommer først på når alt andet er færdigt. Foran sædet har vi en instrumenterings stang, hvorpå G-måler og armering og startknap kommer til at være monteret.

Hvis vi tager et kik mere på maskinrummet, så kan man se det er samme oxydizer tank som har været brugt i en hel serie statiske tests i efteråret. Vi har to af dem, og de kan hver loades med 5,5 kg oxydizer. Vi får ikke brug for så meget drivmiddel - fyrede man så meget af ville man nå over 20 g, men på den anden side ønsker jeg heller ikke at være "undermotoriseret" pr. design. Så vi loader en passende ladning i som giver en passende acceleration ( under 5 g ved de første tests ) og så overlader vi resten til raketpiloten. Når han har fået nok, kan kan slukke ved blot at ophøre med at holde startknappen inde. Skulle noget fejle med ventil aktuatoren, brænder raketmotoren alligevel ud på oxydizer, ved den forud besluttede maksimal acceleration.

Det er meget vigtigt at understrege at det allervigtigste ved dette system er at give os alle - både jordpersonellet, Flight, raketpiloten, teamet der checker sæde og raket ud, en simulering af bemandet raketfremdrift. For uden bemandet raketfremdrift - uden at være cool om det - kommer vi ikke ud i rummet.

Jeg ser frem til at få metal flexslangerne fra Slangespecialisten på, og få det hele overfladebehandlet og slutsamlet. Det bliver ganske sexet. Elegant som Captain Eric Brown Me 163B Komet - nej, men helt sikkert lille, og helt sikkert potentielt "lethal"...som alle bemandede raketter.

Vi har planer om en ubemandet test med den allerede i weekenden, men den første bemandede "flyvning" bliver lørdag 4. marts.

Billedkunstner Simone Aaaberg Kern har stået bag denne plakat om testen, og man kan komme og se den som medlem af RMSG, eller ved at købe en billet her:

Billetter til centrifuge testen

Peter Madsen

Kommentarer (23)

Pisse fedt at se! Dog undre jeg mig over længden på brændkammeret, er det ikke meget langt i forhold til tidligere tests? eller skyldes dette at der nu køres med monoport?

Glæder mig til video af testen!!!

Vh fra den anden side af jorden
Jacob Pytlich

  • 2
  • 0

( Jakob er lige færdig i ingeniør praktik fra RML, og fik os b.la. igang med 3D print til drivmiddel... )

Jo, det er en monoport. Det gør at den har en kombineret brændtid på 15 - 20 sek, så jeg kan genoptanke og fyre igen, uden at støbe.

Som det nu er med hybrid ballistik, så kræves et vidst areal ved en vis GOX, og ved at køre med en laaaang port 65 cm port får jeg samme fuel masseflow som en syv ports på 12 cm som vi printede - men har 25 mm branddistance, mod 5 mm.

GOX er pæn middel her med 450 kg/m2/sek, og regressionsraten derfor lidt over 1,5 mm sek.

Motoren ligger lige smack på toppen af ISP kurven med O/F = 6. Den er designet for et starttrykkraft på 1750 N, og jeg forventer at bruge lige under et kg drivmiddel pr sek.

God vind downunder !

Peter Madsen

  • 4
  • 1

En anden ting, den er runde kugle mellem tankene, hvad er det for en?? Diffuser anordning, så brændstof fra begge tanke blandes inden injektor for at ens flow, måske? :)

vh Jacob

  • 0
  • 1