close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
en intelligent fremtid bloghoved

Augmented Reality – lad os prøve igen

Nu er det tre år siden, jeg stod på en scene i Las Vegas og fortalte om, hvordan man kunne bruge Google Glasses til Human Computer Interactions. Det var et forsøg på at vise noget cool og spændende teknologi; Vi optog video via et kamera skjult i brillen og genspillede relevante sekvenser for den, der bar brillen. Set i bakspejlet var det et eksperiment, hvor brugerscenariet ikke var helt klart, ligesom teknologien ikke var helt moden. Kameraer, der monteres ”fast” på hovedet, giver ikke super brugbare videosekvenser sammenlignet med et kamera, der eksempelvis er monteret på brystet, i fald andre skal kunne se det. Google Glasses’ vision faldt af forskellige grunde til jorden og er nu historie, men nu begynder der at komme en ny generation briller, som er mere praktisk anvendelige til augmented reality. I den måske mindre sexede ende af AR, har vi nye biler – som for eksempel min egen - som projekterer hastighed og identificerede færdselstavler og navigationsretninger op på forruden (Jaguar F-Pace). Det er et godt brugerscenarie – hvorfor skulle man tage øjnene fra vejen – i hvert fald indtil bilerne bliver selvkørende. Alt dette handler om at bruge teknologi til at gøre os mennesker mere intelligente.

Det lader til, at vi lige nu har en filosofisk ”krig” mellem netop intelligence augmentation (IA) og artificial intelligence (AI), en krig som har stået på et godt stykke tid nu.

På den ene side er der de, som mener, at vi i fremtiden vil se systemer, der imiterer og erstatter menneskelig kognitive funktioner (AI) så som Google’s autonome bil, hvor en maskine helt erstatter menneskelig intervention og interaktion. Og på den anden side bruger man den nye teknologi til gøre mennesker mere intelligente (IA) ved a supplere og supportere menneskelig analyse, planlægning og beslutningstagning, men vil beholde mennesket i centrum for systemet. Et eksempel er et anti-kollisions system for biler, som hjælper køreren med at undgå uheld, men ikke fjerner den menneskelige fører af bilen.

Det er i hvert fald to meget forskellige scenarier. Jeg hører allerede, at det er blevet almindelig praksis for bilister i Californien, som skal skifte bane i tæt trafik, at kigge efter en Tesla, som selvfølgelig holder tilbage for dig. Eller endnu bedre, forestil jer to teenagere med en dåse hvid maling, som hygger sig med at lave en cirkel med dobbelt optrukne liner på en parkeringsplads og så fange en selvkørende bil. Og et godt eksempel fra min egen verden: Jeg husker en biltur til Sicilien, hvor GPS-ruten indeholdt en trappe, good luck with that, AI, siger jeg bare! Vanskelige beslutninger skal nogle gange tages, mens man kører, og hvor man ikke kan overholde alle færdselsregler på én gang.

Men både AI og IA vil ændre vores verden: Jeg tror fx ikke, at der vil være brug for taxichauffører på samme måde i fremtiden, spørgsmålet er bare, om det er (AI) ingen taxichauffører, eller om det er (IA) en taxichauffør, som remote ”styrer” mange biler samtidig via AR-briller, og som har ansvaret, når autopiloten beder om hjælp. Jeg tror nok mest på den sidste model.

I forhold til IA, hvor man ønsker at hjælpe mennesker med at træffe beslutninger, har studier vist, at 80-90 % af al den information, som mennesker får idag, er visuelt. Blandt andet derfor er AR-briller så interessante. Et område, hvor der er store fremskridt i forhold til brugen af IA, er montering og reparation. De fleste ingeniører har sikkert prøvet at reparere en eller anden ting og ønsket, at de havde et par briller, som kunne genkalde monteringsvejledningen, mens man er i gang. Det kan man faktisk allerede i bilindustrien, hvor man er langt fremme med brugen af headset, der viser, hvor komponenter skal monteres. Færre fejl, højere kvalitet mere effektive medarbejdere er nogle af gevinsterne.

Man regner med, at antallet af AR-briller nærmest vil eksplodere i de næste fire år fra næsten ingen til over 25 millioner enheder, som forventes solgt i 2021 (International Data Corporation 2017 worldwide quarterly Augmented and Virtual Reality Headset Tracker). Det er et spændende marked, og der er mange nye aktører, som fx ODG, Meta, Vuzix, men de store ser også ud til at ville have en del af kagen, herunder Microsofts Hololens, og minsandten om ikke også Google prøver igen med deres Google Glass Enterprise Edition. Mon ikke også Apple har gang i noget? I takt med at dybe neurale netværk bliver bedre til at fortolke video, vil man meget præcist kunne overlaye virkeligheden med transparent information det rigtige sted i det visuelle felt. Det er sammensmeltningen af disse to teknologier, som vil flytte AR til et nyt niveau.

Jeg står her på kontoret og kigger på mine Google Glasses. Det var nok de sejeste scorebriller, man kunne have på, hvis man ville i kontakt med andre teknologinørder. I dag samler de støv. Nå, vi må på den igen, så jeg skal ud og købe nye AR-headsets. Jeg starter nok med Microsofts Hololens eller en ODG R-7, så må vi se, hvor meget teknologien har flyttet sig. Der skal i hvert fald bedre styr på de operatørscenarier, der skal understøttes. Så må vi se, om det holder vand denne gang.

Hans JørgenSkovgaard
er ingeniør og cand.scient. i AI og udviklingschef i Phase One. Han arbejder med softwareproduktudvikling og innovation og blogger om de nyeste teknologier inden for video, AI, IoT og om, hvordan vi bruger kombinationen intelligent og sikkert i fremtiden.

Eksemplerne med en taxa og en brugervejledning ville jeg nok bytte rundt. Hvor AI vil overtaget menneskets mindst hektisk senarie så vil IA kunne supporte i det mest hektiske senarie.

De selvkørende biler (AI) kommer ikke til at indtage et forkromet storbyscentrum i starten, men er en teknologi i udvikling og vil derfor bevæge sig fra mindst kompliceret senarier og videre. Eksempelvis kan et naturligt skridt fra aflukket testbane være til rutekørsel på lukket motorvej eller i tyndtbefolket områder.

Modsat har IA sin største berettigelse hvor mennesket er presset på tid, beslutninger og information (trafik, piloter, militæret,etc.) herfra kan teknologien så modnes og udvikles fra at løse få konkrete opgaver og brede sig til mindre pressede situationer, og eksempelvis agere manual.

  • Bilindustrien er selvfølgelig den undtagelse som er firstmovers og 20 år foran de resterende industrier. :P
  • 0
  • 0

Den første VR bølge i starten/midten af 90erne viste os, at det kun er hardcore nørder der gider købe og bruge de der "briller". Resten af befolkningen gider dem tydeligvis ikke. Derfor tror jeg mere på augmented reality i telefoner, på indersiden af bilvinduer, og andre steder hvor det ikke kræver særlige briller, men hvor teknologien kan implementeres i et stykke teknologi vi alligevel har i forvejen.

Faktisk tror jeg generelt at wearable tech bliver overvurderet, og det her tweet rammer sømmet på hovedet: https://twitter.com/boredelonmusk/status/9...

  • 0
  • 0