Hej.
I den forrige debat om denne elbil fra Audi stillede jeg et stort spørgsmålstegn ved hvor smart det egentlig er at lave så store og tunge elbiler som denne elbil fra Audi. Jeg synes nemlig, at det er en forkert udvikling at lave disse store og tunge elbiler. Flere af disse forskellige elbiler vejer betydelig mere end 2 tons - ja nogle gange 2½ tons plus minus nogle kilo. Der skal utrolig mange ressourcer, materialer og energi til at lave disse store elbiler med store batterier. Og der skal bruges meget energi til at transportere så stor og tung en elbil rundt på vejene. Og der er flere andre grunde til at jeg ikke bryder mig om disse store elbiler.
Men som en anden debattør bl.a. sagde er det vel en god ide med denne elbil fra Audi, hvis den erstatter brændstof-udgaverne af Audi Q7 og andre tunge biler. OG det er jo rigtigt nok. LIgeledes vil jeg supplere dette med ved at sige, at det også er positivt at Audi og Mercedes nu er med på elvognen. Dermed får Audi og Mercedes jo viden og erfaring så de kan lave nogle mindre og lettere elbiler.
Men som sagt er så store og tunge elbiler som elbilen fra Audi ikke min kop te. Jeg ved ikke, om alle oplysninger i mit følgende link er rigtige. Men i følgende link står der ordret : " Til gengæld skaber elbiler mange partikler ved vejslid, dækslid og ophvirvling af disse. Faktisk flere end brændselsmotorbiler, fordi elbilerne er tungere end tilsvarende benzin- og dieselbiler ". Jeg kan vel konkludere, at meget tunge elbiler skaber flere partikler ved vejslid og dækslid en væsentlig lettere elbiler. Man kan idag få en eller flere væsentlige lettere elbiler med god plads og med relativ god WLTP-rækkevidde. Og det er disse lettere og mindre elbiler, som jeg mener, at vi bør satse mest på.
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/...
Venlig hilsen
Jan, Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed m.m.