Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
DTU roadrunners blog hoved

Alt eller intet - det sidste løb

Lørdag eftermiddag og søndag formiddag fuldførte DTU Raodrunners og deres økobil DTU Dynamo 10.0 (bedre kendt som ”Tigerdyret”) deres sidste officielle løb ved dette års Shell Eco-Marathon. Lørdag formiddag havde holdet under deres første forsøg været plaget af lang ventetid inden de kunne komme ud på banen, hvilket betød at bilens motor blev for kold inden den blev sendt af sted, og ude på banen kom bilen ind i tæt trafik som påvirkede kørselsmønstret en del pga. den nødvendige ekstra manøvrering. Lørdag eftermiddag kom ”Tigerdyret” dog noget hurtigere ud på banen og undgik denne gang at komme i alt for meget trafik på banen. Holdets andet resultat på banen blev derfor til 514.46 km/l mod 482.21 km/l i det første løb – en respektabel forbedring, men stadig et stykke vej fra sidste års rekord på 612.3 km/l. Traditionen tro blev der derfor taget drastiske metoder i brug forud for bilens to sidste løb søndag formiddag. Da bilen var kommet tilbage i pitten holdt holdet et taktisk møde, og få minutter efter forvandledes Roadrunners pit sig til en højeffektiv myretue af studerende, der gik i gang med at skille økobilen ad, justere og finpudse de enkelte dele og udfører en række små taktiske forbedringer i jagten på et endnu lavere brændstofforbrug. Da pitområdet lukkede omkring midnat lørdag havde bilen været så godt som adskilt i atomer og næsten samlet igen med en række forbedringer som holdet håbede ville være nok til at slå sidste års rekord.

Illustration: Privatfoto

Figur 1: DTU Dynamo 10.0 "Tigerdyret" på vej ud på Ahoy! Street Circuit under Shell Eco-Marathon 2014. Der arbejdes hårdt i startområdet før bilen bliver sendt ud.

”Close, but no cigar”

Søndag morgen stillede holdet tidligt i pitten, og gennemgik bilen for at være sikker på at alt var på plads og som det skulle være, hvorefter der blev kørt nogle enkelte tests på rullefeltet forud for det sidste løb for at sikre at bilen kørte som den skulle. Kl. 9 søndag morgen blev Ahoy! street circuit igen åbnet for Urban Concept bilerne til deres sidste officielle løb, og DTU Roadrunners var blandt de første i køen til at komme ud på banen, i håb om at dette ville give dem tid til at kører to forsøg. Bilen kom hurtigt på banen og fuldførte sit 3. løb inden for den godkendte tidsgrænse, og resultatet af bilens brændstofforbrug var dårligt nok blevet færdigberegnet af Shells officials, før ”Tigerdyret” igen stod i kø til at komme ud på banen, hvilket den gjorde kort tid efter og gennemførte endnu et godkendt løb før Ahoy! banen igen blev lukket. Alt holdet nu kunne gøre var at håbe at deres sidste minuts forbedringer havde været tilstrækkelige til at slå sidste års rekord, og alle holdt vejret i spænding mens de afventede resultatet, der kom kort tid senere. Bilens sidste tur på banen havde resulteret i et brændstofforbrug på 581.13 km/l, mens den på sin næstsidste tur havde opnået et brændstofforbrug på 598.98 km/l – et imponerende resultat, som for 6. år i træk gav holdet sejren i Urban Concept klassen for ethanoldrevne biler, og samtidig førstepladsen for Urban Concept biler drevet af forbrændingsmotor, i det ingen anden Urban Concept bil med forbrændingsmotor kunne matche DTU Roadrunners resultat. På trods af sejren og det flotte resultat var der alligevel en lille smule skuffelse at spore blandt holdets deltagere under afslutningsceremonien ved Shell Eco-Marathon 2014. Selvom holdet havde vundet deres klasse for 6. år i træk, og havde cementeret DTU’s placering ved det prestigefyldte løb, var det ikke lykkedes for holdet at slå sidste års rekord og dermed sætte ny verdensrekord. Og ligesom det blev tilfældet med sidste års hold lykkedes det heller ikke i år at presse økobilen DTU Dynamo til at krydse den magiske 650 km/l grænse.

Figur 2: "Tigerdyret" på Ahoy! Street Circuit under sit sidste løb ved Shell Eco-Marathon 2014.

Verdensmestre med en svær opgave

Den milde skuffelse til trods forlader DTU Roadrunners mandag morgen Holland som uofficielle verdensmestre i brændsstoføkonomisk bilkørsel og –konstruktion for 6. år i træk som vindere af Shell Eco-Marathon 2014. Med sig hjem i bagagen har de en masse vigtige erfaringer, mindet om en højintens uge med megen stress og arbejde, men også kammeratskab og team spirit og naturligvis vinderpokalen fra dettes års Shell Eco-Marathon. Det er derfor et tilfredst med udmattet hold der mandag tager den lange vej hjem til Danmark og campus Lyngby, hvor der de næste par uger skal gøres status og deltages i div. Arrangementer – alt sammen mens DTU’s eksamensperiode lige så stille er gået i gang mens holdet har været væk. Når holdet ankommer tilbage til campus Lyngby bliver det også med en overlevering af en opgave, som holdet nu for andet år i træk har forsøgt at løse, men endnu ikke har formået: Er det overhovedet muligt at få en bil med forbrændingsmotor til at kører længere end 600 km/l? Og hvad skal der i så fald til? Dette bliver den store udfordring for næste års hold, når de til september tager hul på et nyt semester og nye forberedelser frem mod Shell Eco-Marathon 2015.

Figur 3: Verdensmestre for 6. år i træk. Med et brændstofforbrug på 598.98 km/l vandt DTU Roadrunners for 6. år i træk deres klasse ved Shell Eco-Marathon 2014.

Billedkilde: Søren Svendsen.

ChristianGørtz
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selvfølgelig til lykke med resultatet.

Men hvorfor er det lige, at ældre, mere erfarne, sidder tilbage og tænker på en gammel sætning fra it-verdenen:
"Hvis det virker er det produktion, ellers er det test ....".

Hvorfor lige en radikal ombygning natten før ?
Bortset fra tekniske havarier skulle man tro der blev stillet op med "best and final" ?

  • 1
  • 0

De forbedrede jo fra dagen inden og som jeg forstår det var det stadig som et led i at tilpasse motoren til den forskel der blev fundet i brændstoffet.

Er det korrekt? Og i så fald, kan man ikke købe en tønde af det bioethanol så det er det i forbereder bilen til frem mod næste år?

  • 0
  • 0