Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Alle taler om kørselsafgifter – men ingen gør noget ved det.

Jeg ved godt det ikke er særlig intelligent, men der er kun én måde at løse vore mobilitetsproblemer på, og det er at flytte afgifterne fra at købe bil til at betale for hvor meget vi kører.

Den afgående regerings politik med blot at gøre det billigere at køre i bil har kun den virkning, at der kommer flere biler på vejene - så alle bliver mere forsinkede – trængslen stiger.

Vi skal selvfølgelig også udbygge vore veje, men jeg tror alle er enige om, at vi ikke kan bygge os ud af problemerne med den stigende trafik. Og det gælder især i byerne.

Løsningen er, at vi flytter noget trafik væk fra spidstimerne på de mest belastede strækninger, så de trafikanter, der skal køre på disse tidspunkter, kan komme hurtigere frem.

Så det skal være dyrere at køre i spidstimerne på vejene med megen trængsel.

Det, at det bliver dyrere at køre i bil vil også få os til hver gang vi skal af sted i højere grad at overveje om vi nu skal vælge bilen.

Jeg elsker selv at sætte mig ud i min bil og køre i den, når jeg skal køre længere ture. Men jeg elsker endnu mere at sætte mig op på min el-cykel og bruge den til de kortere ture.

Billigere biler vil også forbedre mulighederne for, at alle med behov for en bil kan købe en. For det er klar, at mange der bor i yderområderne har behov for en bil. Men det er ikke en selvfølge, at alle skal kunne køre på alle veje på alle tidspunkter.

Så vi må blive enige om at det er OK det bliver dyrere at køre i bil – i hvert fald på visse tidspunkter og veje. Vi kan så starte på det mere intelligente, nemlig at drøfte hvordan det så skal gennemføres.

Kørselsafgifter og el-biler blev også drøftet på Folkemødet i sidste uge. Og de fleste var enige i at vi er nødt til af indføre kørselsafgifter.

De mest anvendte argumenter fra modstanderne af kørselsafgifter var at teknologien ikke er klar. Og det er ikke korrekt, der findes allerede mange muligheder for at indføre kørselsafgifter.

Næh, det der mangler er politisk vilje til at starte en drøftelse af hvorledes afgiftsstrukturen skal skrues sammen. For det er forudsætning for at få afklaret hvilken teknologi vi skal benytte.

Og der kommer ikke et system dumpende ned fra himlen. Og det skyldes, at mange andre lande ikke er motiverede til at indføre kørselsafgifter, for der er en meget lav skat på bilkøb i mange lande, så de har ikke mulighederne for at flytte på afgiftsstrukturen uden det bliver meget dyrere at køre i bil.

Så vi skal selv i gang.

Og her vil det være fornuftigt at gennemføre nogle forsøg, der kan klarlægge mulighederne.

Der kan så herefter tages politisk stilling til hvorleds vi kommer videre,

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg glæder mig til den dag trafikforskere tager det alvorlig at mange folk ikke reelt har et valg. Man kan piske folk (højere afgifter) ved at gøre det dyrere at køre bil i myldretiden, men det betyder ikke at man kan gøre andet. Hvis det tager 40 min hver vej i bil, inklusiv kø-kørsel, men det tager 1:30 hver vej med offentlig transport, så er det ikke et realistisk alternativ.
Der bliver intet gjort for at man f.eks kan tage bilen ind mod københavn, og skifte til offentlig transport - hvor kan man sikkert parkere sin bil og skifte?

Prøv at få eksemplet Fyrrevang Hedehusene til Sydmarken Søborg til at give mening. Hvor meget ekstra skal det koste før man skifter bilen ud med et rejsekort?

Hvad vil de almindelig togpendlere i dag sige til vil samtlige bilister også skal med toget - er der ikke trængsel nok i forvejen i tog og busser?

Langt de fleste mennesker laver dette regnestykke, og må så bare betale hvad det koster.

Så selvom man i princippet "spilder" 18 minutter hver vej i forhold til teoretisk køretid, værre er det altså heller ikke, så sparer man stadig 50 minutter hver vej i forhold til alternativet. Så derfor er der ikke noget vundet ved at skifte til bus og tog. Hvordan kan "samfundsforskere" få det til at være en samfundsgevinst ligger uden for min forståelse..

Hvis det skal være, så håber jeg i det mindste at man sætter BaneDanmark og Rejsekort A/S til at stå for udviklingen af et roadpricing projekt.

  • 10
  • 8

Denne beskrivelse ligner temmelig mange andre, og med en særlig fællesnævner - - København.
Se hvis man nu gjorde noget ved denne faktor i ligningen, så kunne det være at det rykker.
Afskaf motivationen for at køre til København, anbring arbejdspladserne et andet sted.

  • 9
  • 4

Statskassen modtager årligt ca. 50 mia. kr., og så er spørgmålet, hvordan man kan bibeholde indtægten, ved at udfase benzin bilerne, til fordel for el-bilerne.
Afskaf vægtafgiften, og indføre kørselafgift i stedet.
Vi betaler en stor el-afgift over husmåleren, på samme måde kunne der lægges en
kørselafgift på el-bilens måler.
Når det bliver dyrt at bruge el-bilen, vil mange bruge cyklen mest muligt, hvilket
er godt for helbredet.
Med andre ord, så kan det godt betale sig at lade bilen stå derhjemme.

  • 2
  • 6

Mon ikke de drømmer om at køre gennem byen med 50 km/t på en grøn bølge og uden køer.

Lad os til en start slå fast, at man ikke kan bygge sig ud af problemerne med flere veje. Al erfaring viser, at bedre fremkommelighed via flere/bredere veje, blot giver mere trafik, indtil køerne igen er lige så lange som før. Det er kun hvis vi bor spredt i tyndt befolkede områder, at vi kan få veje, hvor vi aldrig sidder i kø.

Så mon ikke tanken er, at hvis vi bare laver det dyrt. så forsvinder tilstrækkeligt mange af de andre, til at JEG kan køre dom jeg drømmer om.
Men sagen er, at der allerede er en afgift på at køre i områder med tæt trafik og medfølgende kødannelse. Afgiften betales imidlertid ikke i form af penge, men i form af tid. Og bliver afgiften for høj lang, så finder folk andre muligheder (offentlig transport eller cykel).

At indføre en pekuniær afgift gør jo ikke, at de der har størst behov for biltransport får bedre fremkommelighed. En sådan afgift gør udelukkende, at de der har størst pengepung får bedre fremkommelighed, uanset om det så bare drejer sig om at transportere sig selv og mappe frem til arbejde.

Det er i den grad en social skæv afgift, der blot gør at samfundets fælles veje, nu bliver et gode, der sælges til de med bedst råd, og som nu vil kunne nyde god fremkommelighed på alle andres bekostning.

Hvad vi kan gøre, er at nedsætte strafafgiften i form af besvær ved ikke at tage bilen. Dette gøres med bedre forhold for cyklende og bedre offentlig transport.

  • 6
  • 4

"Jeg ved godt det ikke er særlig intelligent, men der er kun én måde at løse vore mobilitetsproblemer på, og det er at flytte afgifterne fra at købe bil til at betale for hvor meget vi kører."

Det er decideret DUMT !
Dertil er det også TOTALT ensporet at rende rundt og tro der kun findes én måde at løse problemerne på.

  • 5
  • 9

I konsulenthuse, udbud, etablering og drift ?

Hvorfor lave et statsligt firma hvor der skal ansættes folk i offentlige stillinger, når vi nu ved at det private erhvervsliv mangler arbejdskraft ?

Hvad koster det samfundet at konvertere privat ansatte til offentligt ansatte ?

Hvad kostede Rejsekortet af få opbygget, hvad koster det i drift, inkl alle de retsager der er omkring folk der ikke får betalt deres bøder og aldrig nogensinde kommer til det ?

Hvilken gevinst vil der være ved nedægge rejsekortet og konvertere de ansatte til at arbejde i den private sektor.

Så kan vi tage alle disse offentlige udgifter og de tilsvarende skatteindtægter der kommer ved konvertere offentligt ansatte til privat ansatte og sammen med de sparede penge fra roadpricing, og bruge som første tilskud til** at gøre offentligt transport gratis.**
Gratis offentligt transport vil give pendlerne en solid økonomisk gulerod til at tage offentlig frem for bil.

Mangler der stadigt penge?
så kan det dækkes 50/50 mellem øget virksomhedsskat og personskat, så betaler ALLE efter EVNE for at løsne op for trængslen til alles gavn. !

Løsner det ikke nok ?
Så kan vi forbyde vare/godstransport på vejene i tidsrummene 06:00-09:00 samt 15:00-18:00. (både lastbiler som de små varebiler)

  • 6
  • 8

Min kone og jeg, er stort set de eneste, som cykler i byen for at handle, cykelstativerne er næsten altid tomme ved forretningerne.
Folk her i byen tager bilen, for bare at køre mindre end 1 km. og det har dieselbilerne i
øvrigt ikke godt af.
Derfor mener jeg, at vægtafgiften bør afskaffes, så det bliver dyere at bruge bilen pr/km, ved i stedet at lægge en større afgift på henholdsvis benzin og el.
Med andre ord, så skal det kun være forbrugerne som skal betale for at vejene bliver vedligeholdt. Benyttes Storebæltsbroen er det billisterne som betaler for at bruge den.

  • 6
  • 3

Prøv at få eksemplet Fyrrevang Hedehusene til Sydmarken Søborg til at give mening. Hvor meget ekstra skal det koste før man skifter bilen ud med et rejsekort?

din rute et godt eksempel 25 km.
https://www.google.com/maps/dir/Sydmarken,...
1:brug cyklen og sælg bilen. det tager 1h 20m i følge google. (16 km/t) Alle de penge du spare bruger du til at ikke arbejde så meget. måske det giver dig en time pr dag afhængig af prisen på dit bil forbrug.
Kan lade sig gøre men vil meget sansyneligt ikke ske.

2: køb en speed pedelec og sælg bilen. kør på arbejde på 40 minutter. Du kan nu desuden køre uproblematisk i regnvejr og kulde. Efter hvor mange år er din investering indhentet?
speed pedelec kan købes fra 25.000 kr.
Lej en bil via gomore når du skal bruge den udover speed pedelecens muligheder. Men du har nok en familie og i køre hver lørdag til city 2 og handler ind så behold bilen og nøjes med benzin/diesel besparelsen.

3: samfundet ser det indlysende smarte i at 2 hovedtrafik åre som Roskildevej og Ring 3 får opgraderet cykelstierne til 2 sporede super komfortable 35 km/t cykelstier.
Nu kan i 10.000 vis af cyklister/el-cyklister motiveres til at benytte disse, og dette kan være istedet for biler, busser og s-tog.
Pengene hentes fra alle de veje der nu ikke skal udvides og bygges for at løse op for trængsels knuden. Plus alt det offentlig trafik der heller ikke skal udbygges.

Din ekstra bonus er at du kan vælge nogle fantastiske omveje via risby,sengeløse, vridsløse magle...åh bare det var mig.
Og ekstra ekstra bonus. du har allerede nu reduseret din personlig transport CO2 så meget at du har indfriet 2050 målene.

  • 12
  • 4

Hvad vi kan gøre, er at nedsætte strafafgiften i form af besvær ved ikke at tage bilen. Dette gøres med bedre forhold for cyklende og bedre offentlig transport.


Dertil gøres for lidt ud af Park & Ride, for kan man sætte bilen i overvågede P-huse og tage tog? Togsttioner, S-togstationerne og Bus-knudepunkter mangler P-huse.
Der planlægges ikke med omtanke på skift i fremkommeligheden.

Problemet er størst for storbyerne, så det er kun dér det skal løses. Planlæg noget frirum omkring stationerne og forbedre arealudnyttelsen ved parkering.
Som det er nu, er der kaos. Særligt for pendlere.

  • 6
  • 0

Jeg får nok på puklen af vores familie, for dette her. Vores søn kører årligt 70.000 km. bare til sit arbejdet alene, og vores svigersøn ca. 50.000 km.
Vi pensionister kører ca. 3.000 km om året, og alligevel betaler vi det samme i vægtafgift. Så vi betaler forholdsvis mere pr. km.
Bor man i udkant danmark, bor man forholdsvis billigt, og sparer derved penge.

  • 6
  • 3

Jeg kan ikke være mere enig, men de senere år har man gjort det stik modsatte af parker & rejs. Hver gang det konstateres at bilister parkerer ved en station bliver der sat en stopper for det: 2-timers tidsbegrænsning, betalingsparkering etc. Det er tilfældet langs stort set hele Køge Bugt banen. Høje Tåstrup blev ændret fra 0 kr. til 80 kr. om dagen. Seneste skud på stammen er 3-timers zoner i nærheden af alle stationer i København, udover den nyere gule zone som blev indført bl.a. omkring Valby fordi pendlere parkerede her.
Indimellem har jeg Københavns Kommune mistænkt for bevidst at sørge for at så mange biler som muligt kommer ind og betale for at holde i rød/grøn zone hvor de tjener mest.

Man er jo nødt til at se på hvor folks tur starter! Og hvis ikke man har en metro eller A-bus i baghaven så starter turen i bil og hvis ikke man kan komme af med bilen undervejs så bliver man i den.

  • 14
  • 0

Hvis der var en årlig afgift på 200.000 kr per person ansat på en arbejdsplads i et trængselsområde som f.eks. København, så tror jeg der var mange arbejdspladser som blev flyttet ud af københavn.

Tænk på alle de mange ministerier/styrelser/banker/forsikringsselskaber... som ligeså godt kunne virke udenfor københavn.

  • 7
  • 0

Pointen er vel, at reducere udledningerne af CO2. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så ville det værste man kunne gøre være, at lave en udflytning af arbejdspladser fra landets større byer.

  • 0
  • 4

og det er i storbyen at mennesker og arbejde er koncentreret.
Findes der eksempler på modernet samfund uden storbyer ??
Skal storbyens arbejdspladser fordeles ligeligigt over hele landet sådan at ingen storby eksistere??

Hvis argumentet flyt arbejdspladser ud af storbyerne er validt så kan man ligeså godt sige ingen pendling over 20 km. Du arbejder i nærheden af hvor du bor.
Storbyen er meget effektiv på mange områder. Man kan f.eks nøjedes med en ganske simpel transporter til pendling-indkøb-fritid.

  • 1
  • 3

God ide. har vi eksempler på at det virker i praksis?
Har nogen fra dette debat forum nogle gode eksempler?

  • 1
  • 0

Beskat det variable forbrug.
Bortset fra det så har mange i “udkantsdanmark” 12-15 km til nærmeste indkøbsmulighed.

Det ville passe mit egoistiske behov fint, jeg har på 7ende år reduseret mit bilkørsels behov, men betaler stadigvæk alt for meget i vægtafgift da det er en gammel bil.
Havde jeg ikke gjort dette kunne det være en motivator til at skifte bilen ud med el-cyklen.

12-15km det er jo helt blødt. man ordner det vel indkøb i forbindelse med pendling.
**Udkants Danmark unite! ** der kommer ikke nogen og placere en arbejdsplads hos jer.
Og hvis man vil bo så isoleret er man vel ikke interesseret i at der kommer alt det der storby og trængsel som nabo.

  • 4
  • 5

Det bedste ville nok være lidt mere "smartnes" i den kollektive trafik. Se fx på skiområder, med et effektivt system med 4-6 persons gondoler, som kobles på wiren når man er stået på, og af wiren når man vil af. installeret ca 5-10 meter over gaden kunne et sådan system placeres i byer, uden gene for eksisterende systemer, anlægs og driftsomkostninger ville være minimale. Sammenlign fx med den meget tunge letbane i Aarhus, som reelt er en ganske normal jernbane, med kolosale anlægsomkostninger, og gene for den øvrige trafik.

  • 1
  • 2

Trængselsproblemet handler om at biler fylder, og en løsningen må nødvendigvis handle om at se på størrelsen af bilen samt antallet af passagerer.

En enkel løsning kunne derfor være at indføre en begrænset adgang på udvalgte vejstrækninger og i visse tidsrum for køretøjer over en vis længde og med tilpas få passagerer. De mindre biler kan så vælge nogle effektive færdselsårer igennem byen, fri for den tunge trafik.

Hvis det kan få flere til at køre sammen og vælge en mindre bil, tror jeg faktisk det vil mindske trængslen en del - i hele byen. Denne løsning vil ikke have en social slagside.
Implementering vil tilmed være ekstrem billig, da der blot skal opstilles nogle nye vejskilte.

  • 1
  • 2

I mine unge år, havde jeg en motorcykel, og med den kunne jeg køre forbi køen af biler, ved Køge og indfaldsvejen til Kbhvn.
For nogle år siden, udviklede jeg en kabine motorcykel, som kun ses i Frankrig.
Den er uden støttehjul, fordi det fortsat er muligt at støtte med benene.
Og så kan den nemt ændres til en alm. motorcykel.
Var jeg 30 år yngre, gik jeg i gang med at lave den. Nu må vi se, om jeg kan finde een, der har mod og økonomi til at gå i gang med den.
Den kunne jo også være el-drevet.

  • 0
  • 0

Jeg ved godt det ikke er særlig intelligent, men der er kun én måde at løse vore mobilitetsproblemer på, og det er at flytte afgifterne fra at købe bil til at betale for hvor meget vi kører.

Du har helt ret. Det er virkelig ikke intelligent overhovedet at blive ved med at ærke om afgifter. Afgifterne er mere eller mindre selve problemet: Staten kan ikke undvære dem, så den har ikke råd til at vi holder op med at køre bil.

Jeg elsker selv at sætte mig ud i min bil og køre i den, når jeg skal køre længere ture. Men jeg elsker endnu mere at sætte mig op på min el-cykel og bruge den til de kortere ture.

Godt for dig. Jeg hader at cykle, og jeg hader at skulle bruge +2 timer om dagen på at okse til og fra arbejde - selv om det foregår i en bil.
Det her vil nok overraske nogen: Men at gøre det dyrere for mig at komme til og fra arbejde, eller at fordoble min transporttid ved at tvinge mig over i offentlig transport, får mærkeligt nok ikke mine mundvige til at vende opad.

Hvis der skal gøres noget fornuftigt for at modvirke den her trængsel, så er der lige nøjagtig tre og kun tre ting der skal føres ud i livet:
1: Sørg for at offentlig transport bliver et reelt alternativ. Dvs. flere busser og flere toge, som i øvrigt kører til tiden. Kig på Japan, de kan rent faktisk gøre det, så det er langt fra umuligt.
2: Få nu alle de fordømte firmaer ud af byen. Brug højere priser, bonus for at ligge udenfor, biligere husleje, bøder, lovgivning, hvad ved jeg. Bare det virker.
Anlæg nogle store, flotte industrikvarterer, med grønne omgivelser og gode adgangsforhold, som man kan leje sig ind i rundt omkring i landskabet. Vi har internet og telefoner, vi behøver ikke bo klos op ad hinanden. Og slet ikke inde i København.
3: Alle jobs som kan udføres fra hjemmet skal udføres fra hjemmet. Minimum to dage om ugen. Videoudstyr og andet til telekommunikation skal stilles til rådighed af firmaet.

Bum! Sådan.

Og kan vi blive fri for at drysse flere afgifter rundt omkring, samtidig med at vi bilder os selv og hinanden ind at vi gør noget ved problemet?

  • 4
  • 4

Jeg er i Hamborg om 2 uger så vil jeg lige kige nærmere på de park and ride muligheder.


Holland har også glimrende P + R . Kæmpestore parkeringspladser ved de indgående togstationer og når man køber billet, så kan man supplere med P+R til €1 - billig og nemt.

  1. Man kunne forholdsvis simpelt indføre kameraer på alle indfaldsveje og belaste biler med kun 1 passager for et beløb - ugentlig afregning - det vil fjerne trængsel ret hurtigt.
  2. På indfaldsveje med flere vognbaner, må man kun køre i vognbane 1, hvis der kun er een person i vognen(store bøder for at overtræde loven).
  3. Indfør reeel P+R, både store parkeringspladser og rabat.
    1 og 2 og 3 kan kombineres som man lyster, men de ville hver for sig være gode og 1 og 2 er billige og simple.
  • 3
  • 3

@CJ
citat "Det bedste ville nok være lidt mere "smartnes" i den kollektive trafik. Se fx på skiområder, med et effektivt system med 4-6 persons gondoler, som kobles på wiren når man er stået på, og af wiren når man vil af. installeret ca 5-10 meter over gaden kunne et sådan system placeres i byer, uden gene for eksisterende systemer, anlægs og driftsomkostninger ville være minimale. Sammenlign fx med den meget tunge letbane i Aarhus, som reelt er en ganske normal jernbane, med kolosale anlægsomkostninger, og gene for den øvrige trafik."

Jeg ville nu nok have mig frabedt at have en masse gondoler susende runt i 5-10meters højde, alle kan kigge lie ind i din lejlighed, og hvad med stationerne, de ville fylde temmelig meget, hastigheden er heller ikke for stor. Og hvordan er letbanen til gene, den kører i eget trache og i modsætning til busserne. Vægten kommer vel af størrelsen der kræves for at kunne transportere passagerene.

  • 2
  • 1

Da du hader at cykle ved du selvfølgelig heler ikke at punkteringer, elemternes rasen, modvind, bakker, sved, olie smurte kæder, trængsel og ture der er før var for lange nu er blevet korte.....
alt sammen er fortid.

Javel. Så cykler er blevet overdækkede, med dør i siden, airbags, og kører 130 km på en opladning?
Og du er sikker på, at du ikke mener en elbil?
Ja, så jeg skal love for at de er kommet videre. Gad vide hvorfor de cyklister jeg ser på vej til og fra arbejde stadigvæk kører rundt på de veteran-udgaver de gør?

Færdig med dét sludder.

Nu til dem som er glade for tommel-ned knappen:
Jeg er vanvittig spændt på forklaringen på, at når folk bor udenfor København og arbejder inde i København, så vil en betalingsring eller andre chikanerier gøre, at de pludselig ikke skal ind i København - men kan arbejde derinde alligevel?

  • 4
  • 2

Henrik, jeg ved ikke hvor du bor, men der ligger da massere af industri områder omkring København, jeg er faktisk helt sikker på at samtlige omegnskommuner, ja faktisk alle kommuner på Sjælland og Lolland Falster har nok et industri område. Så mon ikke at de virksomheder der vil allerede har flyttet?
Den korteste tur er i mange tilfælde desuden ind til København. Og havd biler angår så er der jo massere af muligheder for at bruge det offentlige.

  • 1
  • 1

Så mon ikke at de virksomheder der vil allerede har flyttet?

Jo, men det er åbenbart ikke nok, siden der stadig ligger for mange inde i selve byen.
'Man' er ikke god nok til at få dem til at 'ville'...

Den korteste tur er i mange tilfælde desuden ind til København.

Kortere i distance, muligvis, men bestemt ikke i tid. Hvorfor taler alle så ellers hele tiden om trængsel og betalingsringe?

Og havd biler angår så er der jo massere af muligheder for at bruge det offentlige.

Dét kommer i allerhøjeste grad an på hvor man bor.

  • 4
  • 0