... da jeg blev mat/fys student i '70erne måtte vi ikke bruge elektroniske regnemaskiner til eksamen - selv om jeg faktisk havde købt/bygget en der havde alle fire regningsarter. Men vi studerende fik et fornuftigt forhold til 'regnenøjagtighed', når vi skulle bruge regnestok, logaritmetabeller og meget andet til at komme frem til resultatet. Vi fik hurtigt lært at 1+1 ikke nødvendigvis er 2,0000000..., når man bruger en regnemaskine.
Når vi afleverede vores fysikrapporter var det også obligatorisk, at der var et afsnit om usikkerheden på det opnåede resultat - hvor vi både skulle beskrive fysiske og regnemæssige usikkerheder.
Langt senere har jeg arbejdet sammen med post.doc's i fysik - ældre end mig - som ikke kunne forstå dette grundlæggende princip om 'sund fornuft', når man skal vurdere sine resultater af en måling. Det undrede mig dybt, men jeg er jo også bare ingeniør.
Så respekt til dig, Jakob, for at bringe emnet på bane igen. Det er tilsyneladende stadig relevant :-)