close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
DTU sat blog hoved

4S Symposium 2018 - opdateret 30-5-18

4S er er en forkortelse af: Small Satellites Systems and Services og navnet på en konference arrangeret af ESA, der løber af stablen fra 28. maj til 1. juni. Små satelitter går i denne sammenhæng fra nogle hundrede kilo og nedefter. Det betyder naturligvis at CubeSats hører med, men da der idag er så mange CubeSat projekter i forhold til andre små satellitter har sidstnævnte fået deres eget spor til konferencen.

Lidt public Rom rejse service (inden vi starter)

Vel ankommet til FCO’s T3 følger man skiltene til bagageudleveringen. På et tidspunkt mangler de, men kan ses i det fjerne... Hvis ikke man ønsker at stå i kø hos en overbelastet Italiensk betjent, der giver en et midlertidigt personaleadgangskort til Terminal 3’s bagageudlevering skal man ikke gå mod de fjerne bagageudleveringsskilte. Desværre lykkedes det heller ikke denne gang at gå direkte til bagageudleveringen. Men da jeg havde prøvet det før kunne jeg hjælpe Rikke og Amalie, der også gik mod de fjerne bagageskilte.

Sidst jeg var i Rom’s lufthavn fik jeg at vide at problemet skyldtes en ombygning, den er åbenbart ikke færdig. Som løsningsorienteret ingeniør foreslog jeg et par midlertidige ekstra skilte, de er ikke kommet op. Istedet har jeg så begået en figur, der beskriver problemet, så fremtidige rejsende til FCO måske undgår en ekstra tur gennem sikkerhedskontrollen.

Illustration: René Fléron

Et hurtigt blik på konferencen

Mandagen startede med velkomst sessioner. De inviterede talere's generelle tema var: Søgen efter liv. Vi starter med Kepler missionen, dernæst "Pushing the Limits for Alien Worlds Hunting" og sluttede med nyt fra Breakthrough Initiative: En ny søgen efter liv i universet. Dernæst handlede det om årets hovedtema: Beyond Boundaries. En lidt kryptisk titel, teknologiudvikling er vel altid mere eller mindre et forsøg på at gå udover begrænsninger. Men både "CubeSat" og "Hitchhikers Guide" indgik i nogle af titlerne. Set fra min stol var der en klar kulturel forskel på teknologivinklen afhængig af om det var en Amerikansk eller Europæisk præsentation. Lidt forenklet sagt er den amerikanske tilgang: Nu har vi nået et CubeSat-teknologi stadie, hvad hvis vi gør dem mindre? Omvendt i Europa: Nu har vi et CubeSat-teknologi stadie. Hvad hvis vi sætter flere enheder sammen? Jeg sætter ting lidt skarpt op her og der er fordele og ulemper begge veje, men set fra et universitetssynspunkt - eller måske bare mit synspunkt - synes jeg vi skal gå efter det sværre.

Tilbage til Månen - for at blive...

Dagens vel nok mest udfordrende indlæg handlede om at rejse tilbage til Månen for at kolonisere den, når den nu er så tæt på - og nemmere end så mange andre steder. (Klik på billedet og se for/imod listen i højre side.)

Illustration: René Fléron

En CubeSat kan ikke få apertur

Et hyppigt argument imod CubeSats.

Illustration: René Fléron

Dagen sluttede med et par præsentationer om FEEP's (Felt Emissions Elektrisk Fremdrift/Propulsion). FEEP's er, typisk meget små men yderst effektive, raketmotorer der accellerere "brændstoffet" op med et elektrisk felt. Der sker ingen forbrænding, derfor brændstof i anførselstegn. Det var sjovt at høre om dem fordi vi har selv en gang kigget lidt på den slags - men der var ikke for alvor noget nyt.

To spor

Fra tirsdag og frem er der så to spor/sessionsspor. Det normale spor (små satellitter) og CubeSat sporet, begge har i løbet af konference alle de "klassiske" emner: Nye missioner, erfaring fra missioner, nye teknologier, erfaring med anvendelsen af teknologier. Hvad jeg bemærkede er at det normale spor har flere indlæg hvori ordet CubeSat indgår i titlen. CubeSats har med andre ord penetreret ind i det normale spor og rokker dermed ved hvad der er normalt.

Moore mod Newton

Jeg har selv et bidrag med, der er på om onsdagen: "Evolution of Spacecraft Masses Before and After the Introduction of CubeSats". Som titlen antyder har jeg gravet lidt i evolutionen af rumskibenes masse. Bliver de lettere når nu CubeSats er kommet til?

Det handler faktisk om den COSPAR rapport jeg har skrevet på og som vil blive præsenteret i Pasadena i juli. I rapporten kommer vi ind på Breakthrough Initatives: Starshot Initiative. Hvis vi skal forlade solsystemet med et rumskib (uden mennesker ombord) for at udforske fx det nærmeste stjernesystem, så skal det gå så tilpas hurtigt at vi stadig husker hvad spørgsmålet var når svaret ankommer.

Det ender derfor med at blive et kapløb imellem Newtons love og Moore's lov (rumversion). Starshot Initiativet er baseret på et laser fremdriftssystem hvor laseren bliver tilbage på Jorden. Laseren skyder på et lasersejl, der derved skubbes væk fra laseren - og væk fra Jorden. Sejlets størrelse varierer med rumskibets masse (1:1 i det idelle tilfælde). Hvis vi antager at lasersystemets størrelse holdes konstant over årene vil sluthastigheden for et rumskib altså være afhængigt af rumskibets masse. Heraf Newton lov-delen i "kapløbet": F=m*a. Et lettere rumskib vil flyve hurtigere - men de er ikke udviklet endnu. Hvis CubeSats har sat gang i en Moore's lov for rumskibe skal vi "bare" finde raten. Så kan vi gætte på hvornår vi har de lette rumskibe og hvornår vi ankommer til nærmeste stjernesystem. Jeg har ikke kunnet finde nogen, der har forsøgt at bestemme raten og så måtte jeg selv igang.

Tirsdag og onsdag

Gårsdagen var ikke så spændende på nær en præsentation om solsejl – igen blev aperturproblemet bragt op. I det her tilfælde handler det om at pakke det størst mulige sejl ind på mindst mulig plads og lave bomme der kan spænde sejlet ud.

Illustration: René Fléron

Idag har der været mere kød på, særligt var CASPA missionen - 6U CubeSat præsenteret i hovedsporet. Kolde atomer til at måle tyngdefelt med - pakket ned i en 6U - rimelig imponerende.

Illustration: René Fléron

Vi har også hørt om IMIC's nye CMOS/CCD sensor en sensor, der kombinerer fordelen ved begge typer og har dataprocesseringen i samme chip som billedchippen. Den fåes endda med indbygget custom spektralfilter. Igen et eksempel på teknologi, der bliver mere kompakt.

Også en markedsanalyse - som heldigvis viser fremgang - ellers var den nok heller ikke blevet præsenteret.

Illustration: Rene´Fléron

Min egen præsentation affødte 3 spørgsmål hvilket er max indenfor tidsgrænsen. Selvom vi (CubeSat præsentationerne) er sendt op i det lille auditorie, nu da der kører to spor, er bøtten vendt. Hovedparten af tilhørerne sidder oppe hos "os".

Apropos præsentationer og fokus

Vi får mellem 15 og 20 minutter inklusiv spørgsmå til at præsentere hvad der kan have taget dage, måneder eller år at finde data på og sætte sammen til en koncis præsentation. Alligevel vælger mere end 50% af talerne at starte med at gennemgå en indholdsfortegnelse for deres præsentation, langsomt og grundigt... -arrrgggghhhh det er det vildeste spild af tid! Brug de kostbare minutter på at fortælle - ikke på at fortælle hvad du om lidt vil fortælle.

Til sidst AI

Fra Poltechnico di Torino hørte vi om AI. En udtalefejl resulterede i sætningen: "AI cannot forgive" - på en måde er den sætning utroligt rammende og præcis. Nej AI har ingen moral, etik eller andre humane sider og kan derfor heller ikke tilgive - endsige forstå konceptet. Uden at ville det pegede han på en af de store udfordringer med AI.

Illustration: René Fléron

Et lille læsereksperiment

Man kan se programmet her. Jeg foreslår et lille eksperiment til de læsere, der måtte have lyst: Hvis I falder over et emne i programmet der afføder et spørgsmål så skriv det i kommentarfeltet - så vil jeg se om jeg kan stille det. Jeg lover ikke at logistikken kommer til at virke.

RenéFleron
er civilingeniør på DTU Space og leder af DTUsat-projektet.