300.000 Watts højttalere stilles op i Roskilde

I den nordlige del af Roskilde arbejder vi med den lille Højttaler Q113, men i Roskilde S er der nogle helt andre boller på suppen i disse dage! Mød højttalerne fra Orange Scene.

Under opbygning. Orange Scene er ved at blive opført og de tomme stilladser skal rumme nogle særlige højttalere. Nederst til venstre: Paul Jensen, ansvarlig for sceneteknik på Roskilde Festival.

Turen varer kun 15 minutter, men det kunne have været en rejse til en anden planet. Så forskellige er udfordringerne, når du sammenligner Højttaler Q113 med de højttalere, der i disse dage stilles op på Orange Scene. Jeg har mødt Paul Jensen, der i mere end 25 år har været ansvarlig for sceneteknik på Roskilde Festival.

L'Acoustics K1. Det franske højttalersystem, som der kun findes ét af i Danmark.

Franske højttalere på Orange Scene

På hver side af Orange Scene ser du et stillads med det letgenkendelige Tuborg-logo. Dette er hjemmet for nogle ganske unikke højttalere, der faktisk er så enestående, at der kun findes dette ene system i Danmark. Højttalerne kommer fra franske L'Acoustics og er deres såkaldte K1 system. Du kan læse mere om dem her. Paul Jensen har arbejdet med højttalerne fra L'Acoustics én gang før, for de havde nemlig præmiere på Orange Scene sidste år. Ønsket var, at give festivalgæsterne en bedre lydoplevelse og her skulle højttalernes anvendelse af line array være særligt velegnet.

Højttalere hejses op. Klaser af højttalere udgør line arrays (liniekilder).

Line array dækker pladsen med lyd

Paul Jensen kalder de franske højttalere "bananer", fordi de består af klaser af højttalere, der hænger i nogle buede positioner. Hver klase består af 18 ens tre-vejs højttalere, der udgør et såkaldt line array. Det fungerer sådan, at når højttalerne stakkes på denne måde, vil de (akustisk set) koble til hinanden, og udstråle lyden på en kontrolleret måde. Fordelen er, at lydtrykket ikke aftager lige så hurtigt fra et line array, som det gør fra en almindelig højttaler, der i øvrigt kaldes en punktkilde. Sagt på en anden måde, bliver lyden ved med at være høj, selv når du går længere væk fra højttalerne. Unægtelig en fordel, når man har 50-60.000 mennesker stående, der nødigt skulle få lyst til at klumpe sammen omkring scenen, for at høre hvad der bliver spillet.

Linse fra fyrtårne bag lydpatent

Franskmanden Fresnel opfandt i 18-hundredetallet en linse, der f.eks. anvendes til at styre og koncentrere lyset fra fyrtårne. I 1992 overfører fysikeren Christian Heil Fresnels teori til lydbølger og lægger hermed grunden til den Wavefront Sculpture Technology, der er hjertet i K1 systemet fra L'Acoustics. Christian Heil, der i øvrigt grundlagde L'Acoustics i 1984 kaldes "faderen til den moderne line array". En præstation, der har ændret PA-højttalere over hele verden. Det ændrer dog ikke ved, at de gæster der står længst væk scenen, får leveret deres lydoplevelse fra højttalerne i de såkaldte delaytårne. De står et godt stykke inde på pladsen og har til opgave at rette op på den mængde mellemtone og diskant, der forsvinder på den lange vej fra de forreste højttalere og til de fjerneste publikummer 165 meter væk. Der er to delaytårne i forbindelse med Orange Scene med 16 højttalere i hver side.

Overblik. Her ser du Orange Scene med hovedhøjttalerne markeret med PA og delaytårnene placeret bag mix af lyd og lys.

Cardioid array sender bassen fremad

En af udfordringerne har været, at Orange Scene har druknet de omkringliggende scener med bas. Lyden af bas udsendes som ringe i vandet, og det har betydet, at der har været lige så meget bas bagved Orange Scene, som foran. Dette har man, ifølge Paul Jensen, fået langt bedre styr på ved hjælp af de 24 styks 18" subwoofere og ultra-subwoofere, der står stakket i et særligt arrangement i hvert af højttalertårnene. De udgør et cardioid array, der skulle gøre det muligt at retningsbestemme bassen. Paul Jensen nævner, at man i år også forsøger et cardioid array på Cosmopol scenen. Her er arrayet vandret og ikke lodret som på Orange Scene og Cosmopol bruger 21" bashøjttalere, hvor Orange Scene bruger en sværm af 18 tommere. Læs mere om retningsbestemte subwoofere her.

Punktkilde vs. liniekilde. Øverst ser du en simulering af lydintensiteten fra en næsten-punktkilde. Nederst: lydintensiteten fra en liniekilde. Det fremgår tydeligt, at lydstyrken opretholdes (rød farve), selv når du flytter dig væk fra en liniekilde. Kilde: Meyer Sound

Mindre vindfølsomme højttalere

Når man som Paul Jensen har ansvaret for, at dække en plads med lyd, der er 165 x 120 meter, hvor der tilmed befinder sig 50-60.000 publikummer under åben himmel, møder man nogle udfordringer som ikke findes hjemme i stuen. Det har f.eks. betydning, at Orange Scene vender fra nord mod syd, for i Danmark har vi ofte vestenvind. Det får noget af lyden til at blæse væk og det skal teknikerne hele tiden være opmærksomme på. Heldigvis skulle K1-systemet fungere godt i blæsevejr. Paul Jensen fortæller også, at aftenkoncerter under åben himmel er en særlig udfordring, når temperaturen falder. Varmen fra publikum stiger op mod nattehimlen og kan forårsage, at "lyden slår smut" hen over menneskemængden, hvilket skulle være et meget ejendommeligt fænomen.

Færdigt arbejde. Sådan så det ud i 2011, da højttalerne fra L'Acoustics var klar til at modtage publikum.

Teknikere uddannes til K1-systemet

Når Bruce Springsteen går på scenen lørdag aften, har han medbragt et antal lydteknikere, der er uddannet i at bruge K1-højttalerne. De kender højttalerne som det arbejdsredskab de er, og har arbejdet med dem mange gange. På Roskilde Festival er der ikke mulighed for at lave lydprøver inden orkestret går på, så det er utroligt vigtigt at kunstnerne og teknikerne kan stole på at lyden er rigtig, lige fra de første strofer. Derfor opstilles højttalerne på en helt eksakt måde, der altid er den samme, uanset hvor du støder på dem i hele verden. Det handler om kvalitet, siger Paul Jensen, og pludselig virker hans planet ikke så fremmed. Turen går hjem til Højttaler Q113, hvor der skal lægges sidste hånd på et blogindlæg om bashøjttalerens støvhætte, og om hvordan en brødkrumme kan koste højttaleren livet. 15 minutters kørsel og pludselig er verden anderledes, selv om det stadig handler om højttalere. God lyd har virkelig mange ansigter! Jeg ville nu alligevel gerne have spurgt Paul Jensen: "Hvor lang tid tager det at tænde 167 styk 1800 Watts forstærkere? "

Ole Witthøfts billede
Ole Witthøft
bygger en lille HiFi-højttaler i verdensklasse sammen med Ingeniørens læsere. Deltag i projektet ved at skrive en mail til ole@system-audio.com med "Q113" i emnefeltet.

Kommentarer (20)

Jeg ville nu alligevel gerne have spurgt Paul Jensen: ”Hvor lang tid tager det at tænde 167 styk 1800 Watts forstærkere? ”

Det vil jeg ikke svare på, men jeg husker denne koncert på Gentofte hvor den samlede effekt var 500.000 Watt, og drevet af 3 stk, 16 cylindrede diesel generatorer.

Der kunne man satanlyneme tale om bas, da mit fadøl nærmest skummede over på den modsatte side af stadionet ;-)

Ud over lyden som var nærmest perfekt, som Pink Floyd går op i, var der også lysshow (laserlys bla.), som gav en imponerende effekt, især da mange af publikummer havde lagt en hashtåge over stadion, som gav det her imponerende lysspil.

PS: Nej, jeg har aldrig røget hash og kommer heller ikke til det.

  • 0
  • 0

Det vil jeg ikke svare på, men jeg husker denne koncert på Gentofte hvor den samlede effekt var 500.000 Watt, og drevet af 3 stk, 16 cylindrede diesel generatorer.

Der kunne man satanlyneme tale om bas, da mit fadøl nærmest skummede over på den modsatte side af stadionet ;-)

Ud over lyden som var nærmest perfekt, som Pink Floyd går op i, var der også lysshow (laserlys bla.), som gav en imponerende effekt, især da mange af publikummer havde lagt en hashtåge over stadion, som gav det her imponerende lysspil.

PS: Nej, jeg har aldrig røget hash og kommer heller ikke til det.

Jeg var til den koncert, og ja, den var god, og ja, lyden var temmeligt god, og jo, jeg røg en del, men det er jo mange år siden :-)

  • 0
  • 0

Som en tilføjelse til den gode drengerøvs-snakn kan jeg tilføje, at under samtalen med Paul Jensen kommer der to 19 meter lastbiler med hænger forbi os. De fortsatte ind på pladsen foran Orange Scene. "Så kom subwooferne", udbrød Paul Jensen og det stod klart, at højttalere der kan gøre entré på den måde, er helt anden form for lyd-disciplin end den vi udøver på Q113.
Lastbilerne blev straks omringet af gaffeltrucks og mænd med værktøj og sikkerhedsudstyr.

  • 0
  • 0

Du Ole, læs lige denne her:
http://pinkfloydhyperbase.dk/scraps/hifi.htm

Der er en meget interessant bemærkning som er ekstremt vigtig for lydoplevelse (generelt):

  • Der er en grund til, at PA-anlægget er så enormt stort, forklarer lydchef Steve Guest, da vi træffer ham uden for mixerteltet i midten af stadion.
    • Vi udnytter aldrig forstærkerkapaciteten fuldt ud, men det giver os sikkerhed for, at vi kan spille så højt, vi vil, under alle forhold - uden at lyden bliver det mindste klemt eller presset. Pink Floyd er uhyre bevidste omkring lyden og meget krævende! Til gengæld er der aldrig problemer, når vi teknikere vil købe nyt udstyr, næsten uanset hvad det koster. Det oplever man ikke med andre musikere, mener Steve Guest.

Lad mig sige det på den måde:
Hvis man ikke har oplevet det, kan det simpelthen ikke beskrives.

  • 0
  • 0

Kan kun sige det samme om lyden i Parken til The Wall koncert sidste år.

Jeg var dybt imponeret over lydkvaliteten som jeg ærligt talt ikke havde regnet med ville være specielt god...

Det var i særklasse en fed oplevelse :-)

  • 0
  • 0

Line arrayet er "Roll & Royce"-metoden at konstruere højttalere på.
De er langt mere responsive end traditionelle punktkildehøjttalere, fordi membranbevægelserne er meget mindre på grund af det store membranareal.
Energitabet er meget mindre fra et linearray og det er derfor meget mere frekvensmæssigt lineært end punktkilder. Af samme grund har linehøjttalere i langt højere grad evnen til at forsvinde i lydbilledet, og lytterens position er ikke nær så følsom. I en konstruktion med bånddiskant opnår man en resonansfrekvens flere gange over det hørbare, samtidigt med, at den arbejder så langt ned, at basenhederne ikke får for stort et arbejdsområde.
Bånddiskanter kan man samtidigt lave selv med omhyggelighed.

Selvfølgelig følger der ulemper med line array.
De ER store, og kræver derfor skulpturelt/innovativt udseende blot for at bevare en nogenlunde WAFværdi.
De er af natur dyre, fordi bånddiskanter ikke er gratis at lave, og de mange basenheder også har en pris.
Derudover kræver et linearray elektronisk delefilter og to effektforstærkere
En sidste ulempe er, at et linearray skal bruges hver dag. Står de for længe, bliver de sure. Det er så ulempen ved den lille membranvandring.

På den anden side burde det konstruktionsmæssigt være lettere at konstruere et line array, der spiller sindsygt godt, end en tilsvarende punktkilde.
Kravene til basenhederne behøver ikke være lige så højt, da de ikke har så stor en vandring, har et begrænset arbejdsområde og derfor ikke er så tilbøjelige til at bryde op.

  • 0
  • 0

NorthSide Festival i Århus har i år også haft det prisvindende lydsystem K1 på begge scener, leveret af Nordic Rentals A/S, som også leverer K1-systemet til Roskilde Festivals Orange Scene: http://www.nordic.dk/_da-DK-I/NyhedsVisnin...

[B]NORTHSIDE HAR VERDENS BEDSTE LYD
Festivalen installerer i år det prisvindende lydsystem K1 på begge scener[/B]
http://www.northside.dk/nyheder/102-norths...

[B]Et fransk K1-lydanlæg til 13 mio. kr. skal sikre superlyd på årets Northside Festival[/B]
http://www.aarhusportalen.dk/default.asp?I...

  • 0
  • 0

Kan kun sige det samme om lyden i Parken til The Wall koncert sidste år.

Jeg var dybt imponeret over lydkvaliteten som jeg ærligt talt ikke havde regnet med ville være specielt god...

Det var i særklasse en fed oplevelse :-)

Roger Waters "The Wall" koncert i Parken i 2011 anvendte samme K1 system som Orange Scene, leveret og installeret af samme udlejnings-selskab, som det fremgår af denne meget interessante Monitor besøgs-artikel om K1 systemet på Orange Scene: http://www.nordic.dk/id:36607
Samme system blev i øvrigt også anvendt til blandt andet XFactor og Eric Clapton koncerterne i Parken og til Prince's Europa Tour, som det også fremgår af artiklen.
Der findes kun 50 udlejnings-selskaber i verden der er verificeret til at købe K1 anlæg, for at sikre at alle K1 anlæggene bliver konfigureret fuldstændig ens.

  • 0
  • 0

Her er en oversigt over festivaler der anvender lydanlæg fra L-Acoustics:
http://www.l-acoustics.com/news-l-acoustic...

Festivaler i Danmark der anvender L-Acoustics K1 i 2012:

[b]Artists - Tours - Events Date Country Sound Provider Systems[/b]
Skanderborg Festival 09/08/12 - 13/08/12 Denmark Nordic rentals K1
Roskilde Festival Orange 05/07/12 - 09/07/12 Denmark Nordic rentals K1
Roskilde - Arena Stage 04/07/12 - 09/07/12 Denmark Moto rental K1
Northside14/06/12 - 18/06/12 Denmark Nordic rentals K1

  • 0
  • 0

Og en anden referenceliste der viser tidligere koncerter med L-Acoustics anlæg:
http://www.l-acoustics.com/rentals-rental-...

Koncerter der har anvendt K1 i Danmark:

[b]Name Segment Country Systems Year[/b]
Skanderborg Festival Festival Denmark K1 2012
Roskilde - Arena Stage Festival Denmark K1 2012
Roskilde Festival Orange Festival Denmark K1 2012
Roskilde Festival - Orange Stage Festival Denmark K1 / KUDO 2011
Roskilde Festival Festival Denmark K1 2011
Skanderborg Festival Festival Denmark K1 2011
Rock under The Bridge Festival Denmark K1 2011
Eric Clapton One Off Denmark K1 / KUDO 2011
The Wall One Off Denmark K1 2011
Copenhagen Live, Featuring Rammstein, Volbeat and More Festival Denmark K1 / KUDO 2010

  • 0
  • 0

Der er gået totalt inflation i hvad Watt egentlig er. Når man for eksempel kan læse at en bil har et musikanlæg der producere flere watt end bilens generator, syntes jeg det er imponerende, hvem ved måske er det fremtidens energikilde, eneste forurening er støj. Selvfølgelig giver det anledning til bekymring, da de helt store kraftværker producere mange gange mere og derfor vil larme utroligt meget. lol

  • 0
  • 0

Bægeret flyder over af roser og tekniske forklaringer.

Det er svært.. nej arrrg jeg kan ikke holde det ud.

Jeg er lydtekniker, kan skrive en lang referenceliste over bands men det skulle være ligegyldigt.

Jeg har siden de første linearrays kom til landet i 1999 ventet på at der skulle dukke et op som bare tilnærmelsesvis lyder ligeså godt som det pointsource anlæg som der hang på Roskildes Orange scene frem til 2005.
I starten var jeg meget imponeret over deres evne til at sprede lyden utroligt præcist og jævnt, men det skulle også vise sig at være det eneste jeg er imponeret over til dags dato.

Linearrays dur bare ikke til at forstærke musik.
Et er at brede lyd ensartet ud over en plads, noget andet er at give publikum en betagende sonisk oplevelse med et lydbillede som rent faktisk har en dybde.

Sagen er at der skal bruges temmeligt kraftig computer processering for at få principperne til at virke, da man ikke bare kan kaste 10 højttaler enheder ind i en rektangulær kasse og skrue op.
For at få det hele til at passe må producenten af det pågældende system bryde fysiske love en masse og lave de vildeste krumspring i delefiltrene.
Hvad det så i sidste ende gør ved det stereo mix jeg sender ud af min pult kunne jeg godt tænke mig at vide???

Det bevirker under alle omstændigheder at jeg som slutbruger ikke kan genkende mit mix når det kommer ud af højttalerne, det lyder oftest som en dårlig mp3 fil selvom jeg står med verdens fedeste analoge mixer pult og et band uden backing tracks.
Når der er mere end 3 instrumenter som spiller samtidigt bliver det svært også at høre hvad sangeren synger.
En lilletromme der står alene lyder genialt men når så hele bandet spiller er den pludselig helt uden krop og attack.
Der er åbsolut ikke for 5 kroner dybde i lydbilledet, tilgengæld fortsætter rækken af dræber diskanter med at spille lang tid efter at 15" basserne og 8" mellemtonerne har givet op, hvilket sommetider gør at man får en snevasker med grus i ørerne når der bliver spillet højt guitar soli eller en dj lige synes der skal frekvens sweepes helt sygt midt i et i forvejen diskant mættet lydbillede.

Hvad Jesper skriver er måske i teorien rigtigt men jeg har aldrig hørt det virke i praksis.
Han glemmer måske at de fleste pointsource anlæg er hornloadede og altså ca dobbelt så effektive som linearrays per watt og det bevirker at man kun skal bruge halvt så meget effekt for at opnå samme lydtryk.

Det eneste "problem" med pointsource er at det i nogen tilfælde ikke spiller langt nok, men så vidt jeg kan se har delay tårnene på Orange ikke rykket sig siden 2005. Så kan det vel komme ud på et?

Den virkelige grund til at man vælger et sådan anlæg er det som et par kloge hoveder kalder convenience technology.

En lydmand der stiger ind i en tourbus i Barcelona for at køre videre til Roskilde for at lave en koncert, for at stige ind i bussen og køre videre til Oslo, vil bare gerne slippe for at skulle tage stilling til for meget forskelligt gear eller osse er han bare ikke dygtig nok til sit arbejde.
Derfor vil han specificere et anlæg som har en globalt ensartet men dog kompromiteret lydgengivelse.
Det er nemmere for ham når han skal mixe showet at han kan regne med at det er det samme hver gang.
De fleste linearray systemer er HELT låst og kan ikke pilles til at lyde hverken værre eller bedre, det er deres force og deres nederlag.
Der til stoler de fleste moderne mennesker mere på hvad en computer fortæller dem og ikke hvad der ører prøver at sige.
Linearrays bliver ophængt efter computer beregninger og bliver afstemt klangmæssigt efter en computer og er derfor fejlfrie? No way..

Utallige gange har man stået foran en scenen og tænkt, kan det virkelig passe at det jeg hører lige nu skulle være peak performance teknologi og det bedste man kan byde på? Er det mig der er ved at blive gammel eller husker jeg det som om det lød MEGET bedre for 10 år siden?

Man fristes til at råbe: "De har jo ikke noget tøj på!"

Bjørn Winnem

  • 0
  • 0

Bjørn Winnem!
Du oplever netop line arrayets force og ulempe ved koncertbrug.

Nogle af verdens absolut fineste højttalere er netop line arrays. f.eks. Dali Megaline. Den har enorme fordele over punkthøjttaleren i transientgengivelse, stereodybdegengivelse og fravær af rummets indflydelse på lyden, netop fordi lyden fra højttaleren ikke taber energi i de lodrette plan, og fordi membranarealet på bassen er kæmpestort og skal bevæge sig ganske lidt.. Men her snakker vi stereo med to højttalere - en for hver kanal.

På koncertniveau oplever du helvede af nøjagtig samme grund, som gør, at linearrays er så gode til HiFi. Problemet med koncerter er, at man opstiller to liniehøjttalere med diskant mellemtone og øvre bas i tårne på hver side af scenen og en lang række subwoofers foran scenen. Og så to hjælpetårne ude i marken.

Det, du oplever som lydtekniker er, at fordi lyden ikke taber ret meget energi i det lodrette plan får du lyd fra både scenesetuppet og fra støttehøjttalerene i marken. og de står ikke lige langt fra dig.
Resultatet er, at lyden mudrer forfærdeligt på din plads og dybbas ankommer lidt for sent i forhold til de højere frekvensers anslag.

Line arrays må kun anvendes i et stereo-setup. Skal man lave et fornuftigt scene-setup. kan man med fordel bruge Linearray ved scenen og så støttehøjttalere uden Subwoofer som punktkilder med et delay indsat, så det passer tidsmæssigt med afstanden til hovedhøjttalerene. På den måde vil du som lydtekniker kun høre scene-setuppet, mens folk bagude får lyden fra punktkilderne i støtte setuppet og dybbassen fra scenen, der bedre kan vandre over store afstande.

Jeg var selv til Grøn Koncert sidste eller forrige år for at høre Kashmir - Noget jeg havde glædet mig til, pga en fed oplevelse med dem på Aarhus havn nogle år tidligere.
Lyden var så forfærdelig, at jeg gik længe inden koncerten var overstået. - Jeg var parat til at skyde lydteknikeren for at være en komplet idiot.
Det absurde er faktisk, at da vi så gik og kom udenfor det afspærrede område og gik langs pladsen, da lød det faktisk ok derude, hvor alle gratisterne sad og hyggede. Der blev brugt linearrays både til hoved og støtte enheder på Grøn koncert. Det duer bare ikke, fordi rækkevidden på højttalerene er så meget større end ved punktkilder.

  • 0
  • 0

Ole, måske du kan forklare om det er lidt det samme, bare i mini
størrelse der sker, i nogle af jeres SA højtalere,
hvor i har rigtigt mange mindre enheder der sidder meget tæt hele vejen
ned af forsiden ?

  • 0
  • 0

Tak for svar Jesper..

Men undskyld mig lige, du tror vel ikke at jeg står her på 15.ende år og mikser live koncerter uden at kende til basale teknikaliteter som delay systemer, transienter og faseproblemer??
Iøvrigt er mikser man aldrig på delay systemerne, det du kalder "støtte højttalerne". De er bagved lydmikser tårnet også kaldet FOH eller Front Of House.

Dybde perspektiv i live lyd var noget der eksisterede engang, nu oplever man det stort set aldrig.. det er blevet sparet og nørdet væk.

Du har i princippet ret i dine teorier, men det er teorier og det er ALDRIG muligt at gøre det optimale og rigtige i en koncert situation.

Teorierne passer ikke i de store systemer, for der er mellemtonen delt mellem op til 8 enheder per kasse. Skulle teorien passe burde hver led i kæden bestå af én enhed der kan spille fra 100 hz til 20khz.
Det kan man ikke (endnu) og derfor bygger man mellemtone "waveguiden" op af feks 4 stk 2" mellemtone/diskant drivere og 4 stk 6" enheder.
problemet ved at de består af så mange enheder er at der skal trylles virkelig meget for at få dem til at virke.
At de virker er ikke ensbetydende med at de lyder godt, men at de er lineære og at man kan styre lyden betragteligt i det horisontale plan.
Fordi man kan computer beregne hele opsætningen/rigningen apellerer det enormt meget til nørden i de fleste lydteknikere og derfor er linearray oftest det nye sort.
Næste problem er så at den nye generation af teknikere er vokset op med mp3 og digital pulte som gør at de ikke aner hvordan lyd egentlig burde lyde.
Når de så står der med et anlæg som rent faktisk kan gengive transienter (ikke et line-a-hay) Bliver de bange og øser så meget processering på at det igen lyder af helvede til som hvis det var et af de anlæg de er vandt til.

Mht til transient gengivelse:
Jeg tror du bør google på navnet Tony Andrews og Loudspeakers.
Han har gjort en del .pdf´er som er meget interessante.

Hans højttalere kan gengive transienter så det sparker og alle publikummer der har hørt hans setup husker det og vil have det igen.. man kan se det kloden rundt. Promotere skriver at de benytter dem, så folk ved at der er ordenlig lyd osv.

Det er desværre næsten kun clubbing scenen der har opdaget af vi ikke behøver at nøjes med det "nemme" computer beregnede setup.
Så der er lang vej hjem for os der ved at man rent faktisk godt kan gå fra en koncert uden ringen for ørerne og med en kraftig fornemmelse af at lyden og oplevelsen kunne have været meget bedre.
Hvis bare teknikere turde at prøve noget andet og gøre noget andet end alle de andre.. Men der er så meget religion i vores branche at man skulle tro folk gik i kirke hver fredag og lørdag.

Det handler om at man skal vide hvilket værktøj man skal bruge hvor.
Jeg kunne aldrig finde på at bruge et pointsource anlæg til at forstærke en tale i Bella center eller en kirke. Men til en koncert er det noget HELT andet.

  • 0
  • 0

Jeg skal ikke udråbe mig som ekspert på sceneanlæg.
Men et line array behøver ikke at bestå af enheder, der skulle kunne spille fra 100 Hz til 20 KHz. Det er kun i det lodrette plan linearrayet fordeler sig. Typiske er et line array tovejs med en diskant og bas/mellemtone og sættet skal kunne gengive fra 100 Hz til 20 KhZ. Både diskanter og basmellemtone skal sidde i en ubrudt række fra top til bund.Hvis ikke, er der jo kke tale om et ægte line array. Hvis man ikke har enhederne siddende tæt i en lodret række falder konceptet til jorden.
Det er muligvis det, der er sket den sidste gang, jeg har været til Grøn Koncert. At tårne med mellemtone/diskant ikke har stået i linie med øvre bas arrayet. De skal jo hænge sammen, ellers kan det jo ikke lykkes.

Kashmirkoncerten var i hver fald så ringe og højt, at jeg måtte gå.
Grøn Koncert i Kolding et par år tidligere med Beth Hart og Nephew var en fest i forhold til. Setuppet var et helt andet, og det lød 100 gange bedre, og jeg havde en fest, hvor jeg var. Vel at mærke uden at drikke alkohol. ;o)

Men det ændrer ikke på, at Line Array'et er den bedst tænkelige løsning i HiFi sammenhænge.
1. lydniveauet falder lineært med afstanden.
Det betyder, at din lytteplacering er fire gange så tolerant i det horisontale plan som med en punktkilde og i lyttehøjden ikke længere har nogen betydning. Ved punktkildehøjttalere skal du faktisk sidde ret præcist for at få det fulde stereoudbytte med dybde og fornemmelse af rumakustikken og punktformigheden i instrumenternes placering. Og det både i højde og horisontalt.
2.Da linesourcehøjttalere kun taber lydtrykket lineært, er de pr definition meget effektive.
3. De linesourcehøjttalere jeg har set, benytter en bånddiskant, der har den fordel, at dens egenresonans ligger uhyggeligt langt væk fra de frekvenser, den skal afspille. Den har ydermere den fordel, at hele båndet udgør svingspolen, og hele båndet svinger i et stort magnetfelt fra top til bund, hvilket gir et fravær af opbrydning, og den kan gengive lyd langt langt over det hørbare område.
Pga dets størrelse kan det også operere relativt langt ned i frekvens, så bas/mellemtonen ikke skal overanstrenge sig.
4. Dels pga det enorme areal de mange bas/mellemtone-enheder har og det lineære tab hen til lytteren, gør f.eks., at hvor en punktkildehøjttaler på 8 " skal bevæge sig 5 mm for at at skabe et givent lydniveau fremme ved lytteren, så skal en linesource med 12 x 5" kun bevæge membranen en halv mm!
Da det pr. definition tager kortere tid at flytte membranen den tiendedel, vil linesourcehøjttaleren være langt hurtigere til at starte membranen op i fuldt udslag, og da der er langt mindre kinetisk energi involveret, vil den også kunne stoppe langt hurtigere.
Derfor er en linesource overlegen i transientgengivelse i forhold til en punktkildehøjttaler.

Det er så til gengæld også systemets achilleushæl! Da enhederne motioneres så lidt, bliver de meget let sure (ophæng tørrer ud og bliver stivere mm.) De skal spille og helst nogenlunde højt i timer hver dag, for ikke at blive hurtigt ringere at høre på.
Og så er linesourcehøjttalere dyre. De mange enheder. gør prisen høj især pga de dyre bånddiskanter, og de kræver elektronisk delefilter, for at tilpasse bas/mellemtone til diskant niveau, og dermed kræver de et ekstra sæt effektforstærkere.
Dali Megaline, som jeg har refereret, til koster 260.000 kr for et sæt. + udgiften til en ekstra forstærker.

  • 0
  • 0