Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

20.000 fuldtidsstillinger sidder i kø på motorvejen

Vejdirektoratets medarbejdere skal have deres skolepenge tilbage.

Manglende evne i direktoratet til at regne simple regnestykker medfører at arbejdsvillige og velkvalificerede danskere dagligt bruger over 130.000 timer på at sidde i kø på motorvejene omkring København. Her er løsningen på Danmarks mangel på arbejdskraft, den sidder i kø ude på motorvejene.

Det er et skræmmende tal. De samme velkvalificerede danskere kunne hvis motorvejene var ordentligt udbygget udføre arbejde der svarer til 20.000 fuldtidsansatte.

Jeg bor og arbejder i byen, men forleden skulle jeg et ærinde i Tåstrup mellem kl. 7 og 8 om morgenen, og det var et helvede, som tog mig 1½-2 timer, normal køretid ifølge KRAK er 32 min.

I mit firma er en af mine dygtigste innovative ingeniører på orlov fordi han simpelthen fik nok af køerne på Køgebugt-motorvejen, hvor han brugte ca. 2 timer hver dag på at sidde i kø på strækningen Køge til Valby og retur! Det svarer til en forøgelse af hans arbejdstid på op mod 30%.

På min blog har jeg i de seneste uger skrevet om spøgelsesbilisme. Her kan de skattelettelsesplagede politikere slå to fluer med et smæk:

  1. Betaling på motorvejene til investering i motorvejsnettet.

  2. Slut med spøgelsesbilister, der er en bom imellem, så man kan ikke køre på motorvejen i den gale retning.

En af mine italienske venner sagde engang, at hun var sikker på, at hvis ikke Italien havde betalingsmotorveje med betalingsanlæg, så ville halvdelen af italienerne køre den gale vej på motorvejene!

Det kan selvfølgelig være lige meget, hvis det som nu altid er i Jylland der bygges motorveje, mens det er ved København det hele sander til. Jeg kørte for nylig ved højlys dag på den fantastiske motorvej ved Herning. Det var herligt, der var i lange perioder ingen andre bilister - ej heller spøgelsesbilister - i sigte hverken fremad eller bagud - eller i egne eller modsatte vejbaner. Det kan man vist ikke engang opleve ved København midt om natten.

Rundt om og syd for København er man ved at udvide med en tredje bane. Når arbejdet er færdigt om nogle år, så vil køen helt sikker være så godt som uforandret. I hver tilfælde kunne jeg for leden morgen, hvor jeg kørte nordpå ad Helsingør-motorvejen, konstatere at der var uendelig kø ind mod København, på trods af at denne motorvej blev udbygget til 3 baner for få år siden.

Udvidelsen er forældet inden den overhovedet er sat i gang.

Det er ellers særdeles let at beregne hvor mange baner der er behov for. Har man f.eks. to baner med 20 km kø der kravler af sted med 20 km i timen og en indbyrdes afstand på ca. 10 m. Så har man ca. 2600 biler på strækningen. For at disse 2600 biler skal kunne køre med 110 km/t skal de have en indbyrdes afstand på ca. 55 m. Dvs. at de fylder 156 km, altså skal der ca. 8 vognbaner til - i hver retning!

Med udbygningen til 3 baner, kan man med den nuværende trafikmængde hæve farten til 40 km/t og en afstand mellem bilerne på ca. 20 m.

Altså kan det kun løses med flex-baner, dvs. at man om morgenen har f.eks. 7-8 baner mod byen, og kun 2 udad. Og omvendt om aftenen. Så kan det løses med en total på 10 baner.

Og de københavnske trafikkanter kan få en motorvejsservice der svarer til den jyderne får. Altså at man kan holde den tilladte maksimal hastighed.

An eye for ideas

Claude Teisen-Simony

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvor han brugte ca. 2 timer hver dag på at sidde i kø på strækningen Køge til Valby og retur!

Hvorfor tog han ikke bare S-toget ?

Nåhh nej, S-togsnettet har vores hjemmehjælpspolitikere også misrøgtet...

Men nej, vi har ikke brug for 8-sporede motorveje, for de har ikke noget der ligner den 4-dobbelte kapacitet i forhold til en 2-sporet, slet ikke nå til og frakørsler ligger så tæt som de gør på køgebugtmotorvejen.

Det vi har brug for er S-tog der virker, tog der virker, nye letbaner hvor presset er højest og politikere der kan tænke på andet end skattelettelser og varme hænder.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Hej Claude:

Dit indlæg indledes med:

"Vejdirektoratets medarbejdere skal have deres skolepenge tilbage.

Manglende evne i direktoratet til at regne simple regnestykker"

Hvad mener du med det? Kender du begrebet, der hedder Finansloven, hvor politikerne bevilger penge til Vejprojekter.

Hvorfor antyde, at folk er dumme, for at styrke sit eget synspunkt. Kan det ikke stå for sig selv?

  • 0
  • 0

Det lyder som om du P-H Kamp, har nogle rigtig gode ideer og løsningsforslag både mht plads og forurening. hvilken kreds stiller du op for? det er folk som dig vi skal have til fadet.

  • 0
  • 0

Vore togskinner er nedslidte.
Vore veje er ikke udbyggede.
Vore skoler er ikke vedligeholdte.
Vore gamle kan ikke komme hjem fra hospitalerne
Der er ikke fængsler nok
Der er ikke psykiatriske pladser nok.

Er det Fogs skyld....Nej
Er det Nyrops skyld... Nej
Er det Schlüters skyld....Nej

Så er der kun et gæt tilbage.

Den milliardgæld han pantsatte landet for, har hans efterfølgere, benhårdt måtte prioritere sig ud af. De prioriterede besparelser er gået ud over de ovennævnte områder.

Her er det sørgeligt, at man hele tiden skal fodre tåber med samfundssammenhænge ,der burde være et eksaminært pensum, for at opnå stemmeret.

Dertil burde journalister, der jo er proffesionelle nyhedsbærere, kunne fratages deres embede, hvis de gentagne gange viser, at de sammenhænge de kolporterer, ikke har rod i virkeligheden. Fuldt på samme måde, som som forskere, der kopierer andres ting, bliver bedt om at forføje sig. Ikke censur men en kvalitetskontrol.

Her har Christian Munch-Petersen sandelig en vigtig meddelelse til Claude.

  • 0
  • 0

Vore togskinner er nedslidte.
Vore veje er ikke udbyggede.
Vore skoler er ikke vedligeholdte.
Vore gamle kan ikke komme hjem fra hospitalerne
Der er ikke fængsler nok
Der er ikke psykiatriske pladser nok.
[...]
Så er der kun et gæt tilbage.

Du bliver vist nødt til at skrue ned for kontrasten i din politiske drømmeverden. Læs f.eks Helveg Petersens kommentarer i Jacob Haugaards bog "Hofnarren".

Men ja, du har ret: der er kun et gæt tilbage, det er vælgernes skyld.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Tak for de mange kommentarer til mit indlæg.

Først vil jeg give en klar undskyldning til Christian Munch-Petersen som repræsentant for Vejdirektoratet, for min vel friske indledning til blogindlægget. Pointen var primært at fremhæve at der simpelthen mangler innovativ tankegang i trafikdebatten, og der mener jeg helt sikkert at Vejdirektoratet har et ansvar. Derfor søger jeg også en konstruktiv tilbagemelding fra Christian Munch-Petersen, som kun går efter manden og ikke efter bolden. Christian forholder sig ikke til at der sidder 20.000 fuldtidsstillinger i kø på motorvejen ved København, og glemmer at kommentere på hvorfor Vejdirektoratet ikke har tænkt i fleksbaner, som det ses benyttet ved mange storbyer i verden.

Hvem der iøvrig har skylden? Er det vælgerne eller er det Anker Jørgensen, som det også antydes. Jeg ved det ikke. Jeg kan kun se at man bruger milliarder på motorveje i Jylland, hvor der ikke er nogen nævneværdig trafik, mens hovedstadens arbejdspladser må lide under medarbejdere der har 30% overtid - helt uden løn.

Med venlig hilsen

Claude Teisen-Simony

  • 0
  • 0

Hej Claude,
Hvis du finder en genial løsning, er der hundredevis af byer verden over, som vil vide 'hvordan'.

Et par af mine venner bruger scootere. Små nok smutter de mellem bilerne, kun nu og da væltet over af krigeriske bilister. Sjov nok, det gør bilister rasende, at se scootere pløje igennem trafikken næsten helt smerte- og ventetidsfrit!

Med en god regnfrakke virker det som en drøm. -:)

  • 0
  • 0

Hvis Christian vælger at modtage Claudes invitation, her er et tillægs spørgsmål:

“Er der en faglig grund til ikke at åbne nødbanen til cykler, scootere og motorcykler? - De tohjulede kan ganske nemt lade hjælpe-køretøjer fri gennemkørsel.”

  • 0
  • 0

Nu er det altid fint når en københavner/sjællænder på Sjælland(København) der har været én tur i Jylland kan fortælle os/jyderne at vi ikke har nævneværdig trafik.
Men jeg vil gerne fortælle jer hvorfor der ikke er trafik på motorvejene.
Man må nemlig ikke køre med hestevogn på den og da vi i øvrigt er arbejdsløse alle sammen har vi heller ikke behov for at komme nogen steder.

Jeg synes det er træls for københavnerne at de skal sidde i kø og spilde tiden, men behøver de også tude hele tiden.

Konstruktivt nej, men sådan er verden en gang i mellem.

Med venlig hilsen
Tina

  • 0
  • 0

Hej alle

Jeg må skuffe jer.

Jeg er ikke ansat i Vejdirektoratet - jeg er medejer af et privat konsulentfirma.

Vi arbejder en del for Vejdirektoratet, ligesom fx Cowi, Rambøll, Carl Bro, MT Højgaard, Pihl & Søn og andre gør.

Jeg vil ikke i denne Blog give forslag til at løse trafik-problemet, men blot slå fast, at Vejdirektoratets folk bestemt ikke er dumme og bestemt kan regne.

Det er velkendt, at Vejdirektoratet er underkastet politikernes luner, herunder politiske beslutninger om nye vejes placering og størrelsen af bevillinger. I dag i avisen kan man læse, at Vejdirektoratet mangler penge til blot at vedligeholde de broer og veje, der allerede er bygget.

Infrastrukturkommissionen er fx ikke nedsat af Vejdirektoratet. Det bliver spændende at se, om kommissionens forslag følges op af politisk handling - herunder de tilhørende penge til fx Vejdirektoratet.

Med hensyn til at lave nye veje - sådan her og nu - skal jeg erindre om, at alle gerne vil have nye veje, bare de ikke lige ligger i egen baghave. Det kan man se ved diskussionerne om motorvejen rundt om Silkeborg, hvor selveste Statsministeren måtte lægge vejen gennem Silkeborg by, og ved den ikke afsluttede diskussion omkring linieføringen fra Ballerup til Frederikssund.

En motorvej vil aldrig være interessant for de personer, vejen ligger tæt ved, men derimod for personer, der bor og arbejder ved vejens ender. Heri ligger en voldsom indbygget konflikt.

Der kan også henvises til Vejdirektørens artikel om dette emne i Børsen i går.

God dag

Christian

  • 0
  • 0

Hvis de pågældende bilister - der bruger lang tid på vejen - kunne blive fri for dette, kunne det så ikke tænkes at de hellere ville holde fri, end at arbejde?

Ikke at problemet ikke skal løses, men jeg tror ikke på at det løser manglen på arbejdskraft.

Ha' en go' dag!!

/Tommy

  • 0
  • 0

Mange tak for kommentarer.

Tilfældigvis blev en undersøgelse fra FDM i går reffereret i radioavisen. Den viste at en ganske betydelig del af danskerne var parate til at yde en ekstra indsats, hvis de kunne slippe for at sidde i kø på vej til og fra arbejde. Min medarbejder, som nu er på orlov, havde nedsat arbejdstid, for delvist at kompensere for hans lange transporttid. Han ville helt sikkert gerne have arbejdet de to ekstra timer om dagen, hvor han sad i kø på Køgebugt motorvejen.

Til Christian Munch-Petersen kan jeg kun sige at jeg undrer mig over at han skriver: "Jeg må skuffe jer. Jeg er ikke ansat i Vejdirektoratet - jeg er medejer af et privat konsulentfirma. Vi arbejder en del for Vejdirektoratet" Det forklarer selvfølgelig at Christian tager Vejdirektoratet så kraftigt i forsvar, det ville jeg også gøre med mine kunder, det øger jo kundeloyaliteten.
Ikke desto mindre fik jeg en mail fra Christian den 14. dec. 2007, med følgende afsender:

Venlig hilsen

Christian Munch-Petersen
Claims manager


Vejdirektoratet
Gladsaxe Ringvej 51
2730 Herlev
Telefon 7244 3333
Direkte 2290 2935
Telefax 4453 3213
Vejdirektoratet.dk

Hvis Christian ikke repræsenterer Vejdirektoratet, hvorfor underskriver han sig da som Claims Manager fra Vejdirektoratet i en mail til mig?

Hvor er Vejdirektoratet i debatten og hvem repræsenterer dem? Vejdirektoratet har som rådgiver og myndighed, under alle omstændigheder et medansvar for manglende innovative trafikløsninger og at 20.000 fuldtidsstillinger derfor sidder i kø på motorvejen.

Hav en god dag.

Med venlig hilsen

Claude Teisen-Simony

  • 0
  • 0

Bilisterne selv er nu heller ikke for kloge.

Min pendling foregår ca. 60% i S-tog, 35% i bil og 5% på cykel. Min personlige erfaring er, at S-toget fungerer pålideligt, men der måtte gerne være flere vogne. Med bilen sørger jeg for at køre tilpas tidligt til at det er til at holde ud. Det er der mange andre som gør, men jeg forstår simpelthen ikke dem som hellere vil sidde og stresse i en bil end at slappe af i et tog. Vist tager det kun på rigtigt dårlige dage ligeså lang tid med bil som det normalt tager med toget, men det er tid hvor jeg typisk får læst avis eller slappet af eller lignende. I perioder hvor der er tryk på arbejdet kan jeg endda nå at få lavet noget fornuftigt!

Det jeg bare vil sige er, at der er rigtigt mange af de billister som tuder nu, som kunne bidrage til problemets løsning ved at tænke lidt innovativt: Del bilen med nogle kolleger, kør til en S-togsstation og køb en gammel havelåge til at have holdende på den S-togsstation nærmest dit arbejde. Og så piv lidt mindre over at "det er samfundets skyld".

  • 0
  • 0

Bilisterne selv er nu heller ikke for kloge.

Min pendling foregår ca. 60% i S-tog, 35% i bil og 5% på cykel. Min personlige erfaring er, at S-toget fungerer pålideligt, men der måtte gerne være flere vogne. Med bilen sørger jeg for at køre tilpas tidligt til at det er til at holde ud. Det er der mange andre som gør, men jeg forstår simpelthen ikke dem som hellere vil sidde og stresse i en bil end at slappe af i et tog. Vist tager det kun på rigtigt dårlige dage ligeså lang tid med bil som det normalt tager med toget, men det er tid hvor jeg typisk får læst avis eller slappet af eller lignende. I perioder hvor der er tryk på arbejdet kan jeg endda nå at få lavet noget fornuftigt!

Det jeg bare vil sige er, at der er rigtigt mange af de billister som tuder nu, som kunne bidrage til problemets løsning ved at tænke lidt innovativt: Del bilen med nogle kolleger, kør til en S-togsstation og køb en gammel havelåge til at have holdende på den S-togsstation nærmest dit arbejde. Og så piv lidt mindre over at "det er samfundets skyld".

  • 0
  • 0

En del af løsningen på trafikproblemerne - og så samtidig på flere andre samfundsproblemer - vil være i meget højere grad at acceptere, at meget arbejde kan udføres fra hjemmearbejdspladser og udvikle både IT-teknologien og ledelsessystemerne til dette formål.
Når man nu i en vis udstrækning kan sidde i toget og arbejde med sin PC, kan man jo lige så godt gøre det hjemme.
For en sikkerheds skyld lad mig understrege, at det kun er en del af løsningen, men en både effektiv og produktiv del.
Med venlig hilsen
Paul Hegedahl

  • 0
  • 0

Hvis vi absolut skal til at tage den motorvejssnak en gang til så byder jeg gerne ind.

Grunden til at motorvejsnettet på Sjælland ikke bygges ud er så vidt jeg kan se fra medierne primært på grund af tre ting:
1) Folk bor meget tæt på, og der skal dermed eksproprieres i stor stil - ikke særligt politisk godt.
2) Danmarks naturfredsningsforening og lignende NGO'er sætter en stopper for tingene. Det er lidt nemmere i Jylland.
3) Motovejsnettet er i forvejen så presset at den mindste reduktion i kapaciteten til brug for udbygning vil have katastrofale følger.

Folk der kritiserer eksempelvis de nordjyske motorveje glemmer fuldstændigt alternativet, nemlig at al trafikken (inklusive godstrafik til Sverige/Norge) skulle på en landevej, og igennem 17 småbyer op igennem Nordjylland. Noget der ville være umuligt. (Det skal dog retteligt siges at jeg finder den "planlagte" tredje Limfjordsforbindelse helt overflødig)

Angående den FDM undersøgelse der blev offentliggjort for et par dage siden så kunne jeg godt have fortalt dem det samme uden at spørge nogen: Jeg vil da klart hellere have løn på mit arbejde, istedet for at sidde i min bil uden løn.

  • 0
  • 0

Trafikken kunne reduceres væsentligt, hvis flere boede tæt på deres arbejdsplads. Men som det er nu, er der mange, som på grund af det høje befordringsfradrag vælger at bosætte sig i en stor afstand fra arbejdspladsen. Hvis befordringsfradraget blev afskaffet, ville det reducere trafikken væsentligt, fordi det ville give et incitament til enten at finde et arbejde tæt på bopælen eller finde en bolig tæt på arbejdspladsen.
Til gengæld kunne man give fradrag/tilskud til flytteomkostninger ved flytning af bopæl.

  • 0
  • 0

Der har været lidt diskussion i denne tråd om, hvad ingeniører ville bruge tiden til, hvis de slap for at sidde i kø.

Vi spurgte i IDA sidste år i oktober medlemmerne. Som det fremgår af en lidt tabel rodet herunder vil hovedparten bruge ekstra tid på at holde fri (58,6%), 26,1% vil dele den ekstra tid mellem familie og arbejde og 7,2% ville bruge den ekstra tid på at arbejde.

Hvis du fik ekstra tid på grund af hurtigere transport (mindre trængsel), hvad ville du så bruge tiden til?
Respondenter Procent
Mere fritid 255 58,90%
Mere tid på arbejdet 31 7,20%
Både og 113 26,10%
Ved ikke 26 6,00%
Andet 8 1,80%
I alt 433 100,00%

  • 0
  • 0

Det er da en joke, ikke!!?

Skulle befordringsfradraget få folk til at flytte længere væk fra deres arbejde? Nu har jeg hørt det med. Jeg vil rigtig gerne høre fra en der har gjort det.

  • 0
  • 0

Skulle befordringsfradraget få folk til at flytte længere væk fra deres arbejde? Nu har jeg hørt det med

  • hvad der menes er vel, at fradraget kan motivere folk til (efter skift af arbejdsplads) at (for)blive i en bolig, der ligger fjernt fra det nye job!(?)
    Og dét kan der vist opregnes stribevis af eksempler på - specielt i husstande med to (eller) flere arbejdstagere?
  • 0
  • 0

Det er da en joke, ikke!!?

Skulle befordringsfradraget få folk til at flytte længere væk fra deres arbejde? Nu har jeg hørt det med. Jeg vil rigtig gerne høre fra en der har gjort det.

Nej, det er ingen Joke.

Ejendomsmæglere i Slagelse har i stort omfang forsøgt at sælge boliger til folk i København med argumentet om at de ville tjene penge, fordi transportfradraget mere end dækkede transportudgiften.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

.....
0g dét kan der vist opregnes stribevis af eksempler på - specielt i husstande med to (eller) flere arbejdstagere?

Prøv med et par stykker så!

I mit tilfælde har jeg ikke tænkt mig at flytte nogen steder inden for landets grænser fordi:

1) Jeg ikke har råd til mit eget hus hvis jeg skal købe det "igen" - d.v.s. at min levestandard ville falde! En vigtig del af min levestandard er at kunne betale huslejen med eet, ganske almindeligt, job fordi man så kan sige fra over for ting man ikke vil være med til!!

2) Jeg skulle ud at tjene cirka 3 x flytteomkostningerne - der ryger lige et par års opsparing og ferie. Nahh.

3) Mit boliglån skulle fornyes lnu hvor vi der f.ex. har 4% obligationslån står til at score KASSEN, d.v.s. flere års løn efter skat som gælden vil falde i værdi, på at renten vil stige dramatisk i EU i løbet af 2008-2009. Det ville være dumt.

4) Befordringsfradraget passer nogenlunde med togbilletten - 700 kr/md - så jeg glæder mig over at de højtlønnede lejlighedsvis bliver tilgode set.

D.v.s. befordringsfradraget er ca 1/4 af motivationen for ikke at flytte, men slet ikke afgørende. Man kunne kompensere med en hejmmearbejdsplads f.ex.

  • 0
  • 0

Togkort.

  • kan du uddybe? Slagelse ligger ca. 90 km fra Københavnstrup - befordringsfradrag (for 220 arbejdsdage/år) iflg. Skat ~kkr. 26 - 27, svarende til 'sparet skat' ~kkr. 10 (i runde tal).
    Billigste pendlerkort koster iflg. DSB kr. 2.320/md.

...transportfradraget mere end dækkede transportudgiften

  • og vodden går så lige dét til??
  • 0
  • 0

Hans Henrik: Du skal vist lige regne om:

0-24 km: Intet fradrag
24 - 100 km 1,83 kr. pr. km
over 100 km 0,92 kr. pr. km

Iøvrigt:

Hvis man vil gøre noget for bilisterne skal man investere i (præcis, velfungerende og komfortabel) kollektiv trafik, parkeringspladser i yderområderne og omlægge fra ejerafgifter til brugerafgifter.

Mvh Søren

  • 0
  • 0
  • kan du uddybe? Slagelse ligger ca. 90 km fra Københavnstrup - befordringsfradrag (for 220 arbejdsdage/år) iflg. Skat ~kkr. 26 - 27, svarende til 'sparet skat' ~kkr. 10 (i runde tal).
    Billigste pendlerkort koster iflg. DSB kr. 2.320/md.

Nu er det ikke alle der rejser på "DSB 1'".

Et almindeligt pendlerkort koster kun 1360 kr/md, af hvilke du skal bruge ca. 11 om året (10 hvis du er kreativ med ferieplanlægningen). 11 * 1360 = 14960 kr.

Desuden tilkommer det ikke mig at sige hvad der indgår i mere eller mindre snuskede udregninger fra ejendomsmæglere, jeg påpegede blot at kørselsfradraget havde været brugt som et aktivt argument for at flytte længere væk fra arbejdet.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Hans Henrik: Du skal vist lige regne om:

  • du/I har ret: Det korrekte befordringsfradrag til Slagelse (som jeg antager for værende 'ikke-udkantområde'(?)) er ~kkr. 45/år, og pendlerkortprisen er ~kkr. 15 - 16/år. Men det vil - i bedste fald - være en endog særdeles beskeden 'fortjeneste', der vil kunne opnås, så jeg nægter (fortsat) at tro, at skattebesparelsen i sig selv skulle udgøre fornødent incitament til at flytte længere væk fra arbejdsstedet!
  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten