Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
phloggen

13.000 km på e-Bullitt

For fem et halvt år siden købte jeg en ladcykel med eldrift, fordi jeg har begyndende slidgigt i knæene og den har siden da kørt 13.000 kilometer, men nu er der kommet ny hest i stalden:

Illustration: Poul-Henning Kamp

Den eneste relevante forskel er at den gamle orange cykel har Bion-X eldrift mens den nye blå cykel har Shimano og hvor meget det end piner mig, er Bion-X et bedre system.

Desværre er Bion-X også kategori-3 røvhuller overfor deres kunder og derfor vil jeg simpelthen ikke sende flere penge i deres retning.

Bion-X kontra Shimano

Bion-X systemet måler med en strain-gauge i bagakslen hvor hårdt man træder og elmotoren bidrager med et proportionalt effekttilskud.

Man kan vælge fire forskellige kurver for proportionalitetsfaktoren og min erfaring er at man bruger to: En til stærk modvind eller meget stejle bakker og et lavere resten af tiden.

Det er med andre ord et "fire and forget' system, man tænder når man hiver cyklen frem og så cykler man uden at skulle bruge mere tid og opmærksomhed på eldriften, perfekt til postbude og andre almindelige mennesker.

"Lastfølgen" virker så godt at jeg kun sjældent skiftede gear.

Shimano systemet er tydeligvis lavet af, og dermed til, cykel-fanatikere og derfor er det meget opmærksomhedskrævende i sammenligning, ikke alene er man pinedød tvunget til at bruge gearene temmelig aktivt, man er også nødt til at justere hvor meget motorhjælp man vil have temmelig ofte.

Bion-X kan også motorbremse og i teorien lade den genererede strøm tilbage i batteriet, hvilket dog har været uden betydning for mig. Motorbremsen var dog behagelig på vej ned af store bakker, så man ikke skulle sidde og file på bremsen hele tiden.

El-ladcykel erfaringen

Overordnet set har jeg gode erfaringer med min el-ladcykel.

Jeg har været involveret i tre farlige trafikale episoder undervejs og overlevet dem alle uden skrammer.

Den første var en fyr der totalt overså mig i en rundkørsel og gik fuldstændig i mental baglås og blokerede trafikken i lang tid inden han kørte videre.

Den anden var en bil der drejede til højre lige ind foran mig og først derefter tændte blinklyset, desværre en meget udbredt måde at bruge blinklyset på i Slagelse. Han vinkede undskyldende og blev måske klogere.

Den sidste var mig selv der sad og rodede med at skifte gear på shimano-styringen og derfor var lige ved at køre over for rødt.

Jeg har altid kørt omkring 25-30 km/h på mine cykler og det gør jeg stadig, men det er tydeligt at resten af trafikken endnu ikke har vænnet sig til at der lydløst kan komme 125kg haveaffald farende med 30 km/h.

Derfor er det ladcyklen der har ansvaret for sikkerheden og et godt udgangspunkt er at alle billisterne sidder og sover, specielt lørdag formiddag hvor landbefolkningen kører på indkøb i staden.

På vej ned af bakke plejer jeg at holde hastigheden vel under 40 km/h, men har en enkelt gang været oppe på 55 km/h på en spritny men helt tom vej.

Generelt er det underlaget der sætter begrænsningen, specielt her i Udkantsdanmark hvor der ikke er brugt penge på cykelstierne i mands minde fordi outsourcingen af asfaltarbejdet kun omfatter vejbanen.

Bion-X erfaringen

Efter nogle år var batteriet begyndt at vise svaghedstegn og jeg købte et ekstra batteri til en pris af 7500,- og regnede sådan set med at det ville være en god investering, ligesom resten af eldrift-systemet havde været indtil da.

Det gamle batteri var 36V, mens det nye var 48V og det blev jeg forsikret var helt OK af den autoriserede forhandler.

Det ny batteri døde da det var lidt over to år gammelt og så viste Bion-X sig at være nogle røvhuller.

I batteriet er indbygget to DC/DC convertere, der driver elektronikken i systemet og på en større eller mindre serie af batterier havde Bion-X lavet en eller anden dumhed, så disse convertere dør.

Ladekredsløbet virker fint, det er faktisk et rigtig godt design med aktiv celle-udligning og det hele, cellerne har det storartet - men batteriet er totalt værdiløst fordi Bion-X ikke vil udskiftet printkortet.

Som om det ikke var nok: I en hvilken som helst Bion-X komponent du bringer ind til service efter garantiperioden, som ikke lever op til Bion-X's forventninger, bliver firmware'n zappet og tilbage står du med et stykke meget dyrt elektronikskrot.

Det vil jeg simpelthen ikke finde mig i og det kan jeg se på diverse cykelfora at jeg ikke er ene om.

Dertil kommer at motoren i baghjulet er begyndt at "hugge" under stor belastning, muligvis limen omkring en af de permanente magneter der er begyndt at give sig.

Valget stod derfor imellem at købet et nyt batteri og et nyt baghjul fra Bion-X, eller en helt ny cykel med en anden producents eldrift.

Valget blev rigtig nemt, da det kom frem at Bion-X financielt hænger med røven i vandskorpen.

Forhåbentlig bliver teknologien købt af en virksomhed med mere forstand på kundepleje.

Shimano erfaringen

Med den meget store fodnote at jeg kun har kørt ca. 175km indtil nu og endnu ikke prøvet om jeg kan tune nogle parametre i systemet med deres "eTube" app.

Det er en fed ting at det er en og samme nøgle til batteriet og cykellåsen.

Der er ca. 80km i et spritnyt batteri, det vil naturlivis falde som cellerne bliver slidt.

Man kan få et estimat af hvor meget rækkevidde man har tilbage, afhængig af hvilket effekttrin man bruger, men det er ikke ret præcist, men bliver måske bedre med mere data.

Test-turen op af Vårby banke i strid modvind gav ingen bemærkninger.

Shimanos elektriske automatgear har jeg opgivet, det skifter gear på de underligste tidspunkter, f.eks midt i lyskryds og det kan jeg absolut ikke bruge til noget.

Lygterne er i modsætning til Bion-X koblet på batteriet.

Der er en "walk-mode" hvor motoren bidrager op til 7 km/h mens man trækker den. Det ville jeg have værdsat den nat jeg punkterede ude ved Hejninge.

Bullitt erfaringen

Selve cyklen har jeg kun lovprisninger for, det er den bedste og sjoveste cykel jeg nogensinde har haft.

Det eneste den er absolut uegnet til er glatførekørsel.

Det er ikke nogen billig cykel, det er Dansk Design sjældent, den ny blå kostede 35.000 kr som den står på billedet og med et ekstra batteri.

Den orange cykel bliver solgt brugt, enten med et nyt almindeligt baghjul, eller som den er, med eldrift der har set bedre dage.

Og hvis nogen har brug for et 48V 8.8Ah batteri med et glimrende ladekredsløb har jeg også det på lager...

phk

Poul-HenningKamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

men det er tydeligt at resten af trafikken endnu ikke har vænnet sig til at der lydløst kan komme 125kg haveaffald farende med 30 km/h.

Er det ikke en lidt nedladende omtale af dig selv og dit transportmiddel?

;o))

  • 15
  • 0

At det Shimano system havde mulighed for moment styring ligesom de fleste andre med krank motor.

Jeg begyndte først at bruge gear på en cykel aktivt da der kom strøm på cyklen. Det kan forlænge rækkevidden og spare motoren for at skulle arbejde alt for hårdt. I særdeleshed på en last cykel.

Man skulle også tro at sådan et automatgear system var nemt at lave. Bare sørge for at holde den valgte kadence i forhold til hastighed.
Måske hastigheds sensoren har for dårlig opløsning.

  • 0
  • 1

At bilisterne ikke giver tegn i Slagelse er forargeligt, men de gør det heller ikke andre steder i DK.
Jeg har studeret de formastelige lidt nærmere en gang imellem, men har ikke fundet en fællesnævner. Alder , køn osv. underordnet. Måske kan det være svært at betjene blinklyset, når man holder en mobil i hånden?
Interessant at læse om brugererfaringer med Ecykler,dem kunne jeg godt bruge nogle flere af.

  • 12
  • 0

Jeg giver af princip ikke tegn når jeg færdes i trafikken. I disse databeskyttelsestider rager det ikke andre hvor jeg skal hen! :)

  • 21
  • 2

En original Long John vejer 35 kg,
Bullit vejer formentlig 25-26 kg standard model,
for længe siden, viste Han mig En på kun 21 kg, så begynder det at ligne noget.
Hvad vejer dine PHK, ?
Et aerodynamisk tilpasset lastrum, syntes Jeg mangler, til den moderne udgave af LongJohn'en.

  • 0
  • 0

Jeg har desværre lignende erfaring. Mit 48v batteri slog en morgen en gnist da jeg monterede det på cyklen, og så virkede intet længere, hverken display, fremdrift eller opladning. Det tog ca. et halvt år med adskillige ubesvarede mails til både det kanadiske hovedkontor, det europæiske import center i Tyskland og derefter kommunikation frem og tilbage via dansk forhandler før der endeligt blev lavet en diagnose. Den lød: underafladning. Det var ikke underligt, når batteriet ikke ville lade og når jeg ikke kunne få det repareret i 6 måneder. Men i en mail fra det tyske center til den danske forhandler blev der skrevet med udråbstegn, da de beskyldte mig for misligehold af batteriet.
Desværre orker jeg ikke at sætte mig ind i et nyt system endnu, bla. da jeg har lært at låse Bionx systemet op. Jeg køber så dele fra Tyskland når noget skal skiftes.

  • 0
  • 0

"Generelt er det underlaget der sætter begrænsningen, specielt her i Udkantsdanmark hvor der ikke er brugt penge på cykelstierne i mands minde fordi outsourcingen af asfaltarbejdet kun omfatter vejbanen."

Det er lige præcis u komforten der sætter begrænsningen hvor meget man har lyst til at cykle. Eller fart/tids potentialet for de hurtigste el-cykler. Det starter såmænd allerede 7-8 km fra Rådhuspladsen i København og specielt Rødovre kommune skal nævnes som eksperter i at ødelægge glæden ved at cykle.
Hvordan kan det være så svært at lave en reparation så den ikke ender med at være et hul ned eller en bule op!

Og indtil da så køber jeg først mine dæk og derefter finder jeg en cykel de kan passe på. Jeg køre med 29"x 2.35" (60 mm brede) punkter resistente og lavt dæktryk. Jeg har faktisk ekstra 10 mm plads ved baghjulet til når schvalbe finder ud af at gøre deres big apple dæk bredere.

Her må man sige at bullit har glemt at tænke sig om, da de kun tillader 2" i bredden på baghjulet og det er altså so 1890 agtigt tænkning ligesom 99% af alle cykler produceret i 2018.

Men køb denne sadelpind og opgrader komforten på din bullit.
https://www.bike-components.de/en/Suntour/...
der er mulighed for andre fjedre (vægt)

  • 1
  • 0

Er der nogen der ved hvorfor el-cykler skal have et 25 km/t cut-off, når biler og motorcykler ikke skal have det? Kunne en GPS ikke bare sætte grænsen for farten på en given strækning for både biler og cykler. Så kunne PHK køre for vildt i udkanten.... Og så ville jeg ikke have fået en fart-bøde i sidste uge.

  • 0
  • 3

Det er lige præcis u komforten der sætter begrænsningen hvor meget man har lyst til at cykle. Eller fart/tids potentialet for de hurtigste el-cykler. Det starter såmænd allerede 7-8 km fra Rådhuspladsen i København og specielt Rødovre kommune skal nævnes som eksperter i at ødelægge glæden ved at cykle.
Hvordan kan det være så svært at lave en reparation så den ikke ender med at være et hul ned eller en bule op!

Og indtil da så køber jeg først mine dæk og derefter finder jeg en cykel de kan passe på. Jeg køre med 29"x 2.35" (60 mm brede) punkter resistente og lavt dæktryk. Jeg har faktisk ekstra 10 mm plads ved baghjulet til når schvalbe finder ud af at gøre deres big apple dæk bredere.

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg har på det seneste elcyklet en del især i Rødovre og Gladsaxe, og hold op hvor er der mange lapper og huller i cykelstierne. Den blå belægning til cyklister i kryds er endda også flere steder ødelagt og fyldt med huller. Jeg kører selv på 26"x1.95 Schwalbe Marathon Plus, men det er alligevel sådan at jeg ligger og kører slalomkørsel imellem ujævnhederne og flere steder sætter farten kraftigt ned. De mange lyskryds er også en plage der sikrer at man får en temmeligt lav gennemsnitshastighed.

Det er en verden til forskel når man rammer den fine nye asfalt der er på supercykelstierne langs motorvejene, men desværre går de kun til og fra København (og vistnok langs Ring 4) og ikke på tværs længere inde.

  • 1
  • 0

PHK fik med sine rosende ord mig med på vognen eller skal vi sige e- Bullitten for snart 5 år siden.
En helt ny verden åbnede sig for mig, da cyklen nu kunne bruges til alle mulige opgaver udover persontransport. Jeg har passeret 20000 km på min Bionx monterede cykel og min lidelses historie overgår PHK. 3 navmotorer og 5 batterier er det blevet til ! Til voldsom ærgelse og mismod, men samtidigt professionelt håndteret af Larry vs Harry, der har gjort alt der stod i deres magt og iøvrigt har holdt mig økonomisk skadesløs.
Min hustru fik sin e-Bullit med Shimano system sidste år og må give PHK ret. Intet slår Bionx i køreoplevelse, men for pokker hvor er det dejligt med et system, der bare kører hver gang.
Jeg har truffet samme beslutning om cyklen når den giver op næste gang, den bliver ombygget til ordinær drift og så køber jeg en ny med Shimano system.
Tak til PHK for at vise mig cyklen der pt triller 150 km om ugen til, på og fra arbejde.
PS: Her i Vestjylland spares max. 2 X 15 min om dagen ved at bruge bilen og bagefter skal man så motionere 80 minutter. Netto besparelsen ved at bruge cyklen er altså 50 minutter.

  • 6
  • 0

Det er jo ikke selve cellerne i akkumulatoren, der er defekte, men printet, og Bionix sælger ikke reservedele til deres akkumulatorer.

Det, der undrer mig, er at der ikke findes 3.parts elektronik til Bionix.

Jeg har en Dahon Jetstream Bionix foldecykel med defekt akkumulator, købt for en slik i forventning om selv at skifte cellerne, da den godt kunne køre et par kilometer på en opladning.

Det lykkedes ikke, og eneste mulighed synes at være at presse hjulet fra hinanden for at kunne tilslutte direkte til statorvindingerne og bruge en "dum" kinesisk sensorløs motorstyring.

  • 2
  • 0

Svar på:

Fem kroner mod en afbrækket tændstik på at Himex ikke har en stand forskid på Bionix akkumulatorer

Løft nu knoglen og ring til dem - og fortæl os her om det blev positiv eller negativ historie:

himex.dk: Ny cellepakke - renovering:
Citat: "...
Vi arbejder udelukkende med kendte kvalitets celler samt kvalitets elektronik, så du får et stærkt og levedygtigt batteri.
...
Vi genanvender aldrig den gamle BMS/elektronikken i batteriet, men udskifter også denne del. Elektronikken i en batteri pakker, bliver udtjent med tiden og bør derfor ikke genanvendes. Ligesom på celledelen, bliver elektronikken også med tiden slidt. At genanvende elektronikken ville ligeledes forkorte batteriets levetid betydeligt.
...
Vi bygger vore pakker helt fra bunden af, da det er vigtigt for os, at vi selv har håndplukket cellerne - som er af meget stærk og god kvalitet, vi har håndplukket alt lige fra strips, ledninger, cellefikseringsmateriale, elektronik, mm – alt sammen elementer, som vi synes, det er yderst vigtige er af høj kvalitet. Elektronikken skal efter vores mening også være af stærk kvalitet, så den dermed holder på sigt og beskytter celle-pakken bedst mulig.
Dermed har vi også en stabil sikkerhed i batteri pakkerne, så der ingen risiko er for evt. kortslutninger mm.
Der er fuld garanti på batteriet, under samme gældende regler, som hvis du købte et nyt batteri.
Egen lader kan bruges, den øget Ah har ikke betydning for laderen.
Du er velkommen til at fremsende dit batteri til renovering eller kontakte os på xxxx@himex.dk eller på telefon xxxxxxxx eller en mail skulle du har spørgsmål til ovenstående.
..."

  • 5
  • 1

En Bafang BBS-001, som passer i enhver almindelig krank, vil også kunne bruges på en Bullitt født med Bionix, og min havner nok i Dahon Jetstreamen, i stedet for den Dahon billigmodel den sidder i nu.

Nyere versioner har endda fået momentsensor, omend finessen næppe er på niveau med Bosch eller Panasonic

  • 0
  • 0

Jeg tænker Titanium, når Jeg ser de mange Bull'er kommer susende, i gadebilledet, der er ikke så meget luft-skubber over dem.
Nu læste Jeg lige, at to hollændere, har lavet En, på kun 15,4 kg, (bl.a kulfiber) det Jeg selv havde forestillet mig, 15/titanium. Det er 9 kg mindre end standard.

Jeg vejede min Leitra på en badevægt, det var lidt svært at se grundet kabinen men det lykkedes da.
Den letteste 'velomobil', Jeg har set, vejede kun 11½ kg. (motiveret af lange bakker)
En bredskuldred herre, der havde fået hale-kåbe til sin trike, sagde, jeg føler det som, jeg skærer mig gennem luften. Lille ekstravægt kan i visse tilfælde, have mærkbar virkning. Det er værd at have med. I modvind, kan Jeg ikke lade være med at vende siden af kroppen op mod vinden, og den ene arm bag. Luftmodstand gør en forskel.

De fleste ladcykler er bæreevnen sat til 100 kg, Jernhesten og særligt børne-indrettede, 150 kg.
Men Bull, er stærk, det er Hjulene, det kommer an på.

  • 0
  • 0

Ang. komfort så så jeg en custom bullitt på Amager med Cannondale Headshok gaffel (integreret i 1.5" kronrør som originalen). Det er uden tvivl den sejeste cykel jeg nogensinde har set. Jeg tror faktisk også den havde affjedring bag, men min opmræksomhed gik på forgaflen.

  • 0
  • 0

Seriøst spørgsmål; but why?
Er det energiminimalisme der gør at du ikke vil bruge en bil til haveaffald?
Alternativt hvorfor ikke en cykeltrailer der er ganske ok I glatføre.

Hvad angår elcykler, drop nu de pedaler hvis den skal motoriseres. Det er så meget mere elegant på alle mader. Hjulene bliver meget mindre, de kan være luftfrie, kæden og gear forsvinder og alle deres begrænsninger. En velkonstrueret elcykel er et par sko.
Tænk.

  • 1
  • 11

Seriøst spørgsmål; but why?
Er det energiminimalisme der gør at du ikke vil bruge en bil til haveaffald?
Alternativt hvorfor ikke en cykeltrailer der er ganske ok I glatføre.

Hvad angår elcykler, drop nu de pedaler hvis den skal motoriseres. Det er så meget mere elegant på alle mader. Hjulene bliver meget mindre, de kan være luftfrie, kæden og gear forsvinder og alle deres begrænsninger. En velkonstrueret elcykel er et par sko.
Tænk.

PHK ejer ikke en bil. Ja, man kunne godt købe en for 35k, men hvis ens transportbehov reelt er ca 2200 km/år plus det der kan klares med offentlig transport bliver en bil hurtigt en ret dyr løsning, afhængig af hvor meget man bruger offentlig transport. Dertil kan du så lægge energiminimalisme, som ikke rigtig kan gøres op i penge.

Mht dine kommentarer om elcykler forstår jeg ikke helt dit budskab. Det er jo bare en cykel, så den skal have pedaler. Jeg ved ikke om du har prøvet at køre på en elcykel, men nogen knallert er sådan en altså ikke - det er bare en medvinds-cykel. De er begræsnet til 250w, så vidt jeg husker, og det er ikke noget problem for ret mange mennesker at træde mere end det.
Og hvordan bliver hjulene luftfrie fordi man ikke skal træde i pedaler?!?

  • 1
  • 0

Ny cykel til 35000 efter 5½ år giver vel en udgift omkring 7000,- pr år for at føle at man gør noget godt for sin samvittighed. Om vores miljø nogensinde opdager det er en helt anden sag.

  • 0
  • 3

Ny cykel til 35000 efter 5½ år giver vel en udgift omkring 7000,- pr år for at føle at man gør noget godt for sin samvittighed. Om vores miljø nogensinde opdager det er en helt anden sag.

Jeg er helt sikker på at miljøet opdager det: Jeg ville ikke være til at være sammen med hvis jeg ikke kom ud og bevæge mig i den friske luft.

At jeg kører cykel har intet med samvittighed at gøre, det er simpelthen min foretrukne transportform, men begyndende slidgigt i knæene gør eldriften nødvendig.

Salgsprisen for den gamle cykel skal modregnes og det relevante sammenligningsgrundlag, økonomisk og miljømæssigt, er hvad det ville have kostet mig at have en bil i stedet for.

  • 3
  • 0

Hej Poul-Henning Kamp

Jeg er helt sikker på at miljøet opdager det: Jeg ville ikke være til at være sammen med hvis jeg ikke kom ud og bevæge mig i den friske luft.

At jeg kører cykel har intet med samvittighed at gøre, det er simpelthen min foretrukne transportform, men begyndende slidgigt i knæene gør eldriften nødvendig.

Salgsprisen for den gamle cykel skal modregnes og det relevante sammenligningsgrundlag, økonomisk og miljømæssigt, er hvad det ville have kostet mig at have en bil i stedet for.


Jeg tænker at el cykler kan have en indflydelse udover Poul-Henning Kamps nærmiljø.
Her tænker jeg både CO2, NOx, støj og trængsel.
Men jeg synes at prisen på cyklerne er for høj, f.eks jævnfør den igangværende snak om speed pedelecs som alle starter på den forkerte side af 20.000,-
Batteriprisen virker høj og levetiden for kort; 7.500,- for et batteri som kun holder et par år? Poul-Henning Kamp har kørt 13.000 km hvilket svarer til ca 300 opladninger, det har slidt ca 1.5 batteripakke op.
Og ikke mindst alle lidelses historierne om motorer, batterier, styringer etc, som pludselig holder op med at virke, selvfølgelig kombineret med dårlig service.

Er der nogen der kan forklare hvorfor man ikke bare kan lave billige og holdbare elcykler ?

  • 1
  • 0

Er der nogen der kan forklare hvorfor man ikke bare kan lave billige og holdbare elcykler ?

Det kan man også. Jeg startede ud med Danmarks billigste el-cykel fra Harald nyborg (Protanium) den virkede perfekt i 5 år og køre sikkert stadigvæk glad rundt et sted i øst europa.
4500 kr kostede den.

Problemet har været at cykel reparatøren intet kan, men endnu vigtigere ikke har nogen reservedele, og endnu endnu være ikke har kunne købe reservedele nogen steder. Ogs sådan er det til dels stadigvæk. Teknikken er ganske simpel for en der har forstand på elektronik, og at fejlfinde ville tage MAX en halv time.....hvis man havde reservedelene til rådighed.

Da jeg startede at el-cykle for 6 år siden sørgede jeg med det samme for at finde ud af hvordan jeg selv kunne reparere den. Jeg er godt klar over hvad der ville ske hvis jeg efter garantimperioden troppede op hos Harald Nyborg og bad dem reparere den, og præcis same problem har jeg når jeg når jeg nu for anden gang søger teknisk hjælp hos Biltema hvor min nuværende cykel stammer fra. Jeg kan se at de har delene på computeren men de har aldrig ringet tilbage. Jeg har tænkt mig at købe et ekstra hjul/motor og controleren fordi jeg ikke gider at vente flere måneder hvis det en dag går i stykker.

Jeg blev meget hurtigt klar over at dette køretøj var fremtiden og at det skulle vedligeholdes/serviceres på samme måde som man vedligeholder/servicere en bil. I starten irriterede det mig at alle batterikasser skulle være forskellige, at der ikke var standard stik til alle komponenterne, men der var jo også en udvikling i gang der er gået med rasende fart og har medført langt bedre cykler og på min nuværende cykel sider batteriet smukt integreret i stellet.

Nu er de store kommet på banen med hver deres system og som vi har hørt også er låste. Dette er irriterende og derfor køber jeg nok ikke en el-system fra en af de store låste systemer. MEN for den almindelige forbruger er dette nok en fordel da cykelsmeden nu kan reparere cyklen hurtigt.....forhåbentligt.......og også om 10 år forhåbentligt :-)

Og her må det være på sin plads at rose Thansen for at have alle vigtige reservedele til tidligere modeler, også flere år gamle og med lynhurtig levering. det er 1000 x tommel op.

Mine nuværende komponenter er bafang og det har udviklet sig sådan at dele kan findes mange steder, jeg kan f.eks bruge nogle af Thansen delene fra deres Benelli cykler. Så jeg skal nok holde min cykel kørende men for dem der tropper op med deres biltema cykel uden for garantiperioden vil deres cykler indgå i den triste statistik. "Kan ikke repareres" 5-8000 kr lige ud af vinduet.
Men mon ikke nogen finder ud af at der penge at tjene på at kunne få alle el-cykler til at fungere igen. Batteri problemet blev jo løst ganske elegant ved at man skiftede hele batteripakken og sparede 1000 kr ovenikøbet.

  • 1
  • 0

Alder , køn osv. underordnet. Måske kan det være svært at betjene blinklyset, når man holder en mobil i hånden?

Jeg hælder mere til den teori at beholderen til blinklysvæske er for lille, og at folk derfor sparer for meget på det.

  • 4
  • 0

Hej Poul-Henning Kamp

Batteriprisen virker høj og levetiden for kort; 7.500,- for et batteri som kun holder et par år? Poul-Henning Kamp har kørt 13.000 km hvilket svarer til ca 300 opladninger, det har slidt ca 1.5 batteripakke op.

Vi skal lige holde ørene lige i munden her: Mine tal er for en ladcykel der i gennemsnit er godt og vel lastet, tallene for en almindelig cykel er meget bedre.


Du skriver:

Jeg har altid kørt omkring 25-30 km/h på mine cykler og det gør jeg stadig, men det er tydeligt at resten af trafikken endnu ikke har vænnet sig til at der lydløst kan komme 125kg haveaffald farende med 30 km/h.

Jeg kan ikke se den store forskel på det liv et batteriet der trækker en 250 W motor på en alm elcykel, der kører 25-30 km/t lever kontra livet for batteriet på din cykel, som også kører 25-30 km/t.
Men lad os sige bare sige at batteriet på en almindelig elcykel er dobbelt op, 600 opladninger, det synes jeg stadigvæk ikke er imponerende.
Og især ikke i forhold hvad elbil ejere her på Ing.dk rapporterer. Jeg mener stadig vi har til gode at høre en Tesla ejer nævne bare en marginal degradering af batteriet på sin bil og de kører alle utrolig mange km pr år.
Det er ikke mit indtryk at elektronikken på en elcykel er "on the egde", men hvad er holdningen derude.
Hvor lang tid bør en ladestyring på et batteri kunne holde?

  • 1
  • 0

Hej René Low

Er der nogen der kan forklare hvorfor man ikke bare kan lave billige og holdbare elcykler ?

Det kan man også.


På trods af dit positive syn på elcykler som koncept, hvilket jeg støtter, synes jeg dit indlæg støtter min betragtning om dårlig kvalitet på dagens elcykler.
Du har allerede 2 gange søgt hjælp ved Biltema på en 1 år gammel cykel.
Du planlægger at lave strategisk indkøb af reservedele.
Du anbefaler at man har forstand på elektronik.
Det er betragtninger som måske kunne afholde Hr og Fru Jensen fra at købe elcykel.

Du skriver at elektronikken er ganske simpel. Er det forkert når jeg tænker at simpel elektronik også bør være driftsikker og have lang levetid?

  • 0
  • 0

På trods af dit positive syn på elcykler som koncept, hvilket jeg støtter, synes jeg dit indlæg støtter min betragtning om dårlig kvalitet på dagens elcykler.
Du har allerede 2 gange søgt hjælp ved Biltema på en 1 år gammel cykel.
Du planlægger at lave strategisk indkøb af reservedele.
Du anbefaler at man har forstand på elektronik.
Det er betragtninger som måske kunne afholde Hr og Fru Jensen fra at købe elcykel.

Du skriver at elektronikken er ganske simpel. Er det forkert når jeg tænker at simpel elektronik også bør være driftsikker og have lang levetid?

Jeg har ingen anelse om det er et problem eller ej. Der er solgt millionvis af el-cykler og man lægger mærke til nogle enkelte problem historier. Jeg høre også jævnligt skrækhistorier vedrørende modernet biler der udvikler groteske værkstedsregninger.

Det er stadigvæk en "ny" industri og en teknologi under udvikling, hvilke firmaer/teknologier/forhandlere kan man stole på??

Ja jeg vil gerne have et baghjul/motor og en controller lignende i tilfælde af at det skulle gå i stykker. Jeg har også reservedele til min bil/motorcykel/forstærkere/pladespillere liggende det er bare mig der gerne vil sikre mig selv og mine investeringer. Min el-cykel er min aller vigtigste transporter den skal virke 24/7/365 resten af mit liv.
Biltema ligger i Glostrup sikkert meget langt væk fra ALLE der har købt en el-cykel hos dem, man kan ikke bare lige gå ned til dem med cyklen. + at skal den stå der i mange måneder fordi de ikke har reservedelene liggende...bare et lille lager. Tag jer venligst sammen.
Jeg har nu "testet" biltema og som jeg havde frygtet kan de ikke yde nogen service meget sikkert ligesom alle muligt andre steder man kan købe billige el-cykler bortset fra Thansen.

Jeg skal nok finde mine dele et andet sted, men som almindelig teknisk ukyndig forbruger skal man nok ikke købe en el-cykel et sted man ikke kan garantere at den kan repareres i en fart. gerne lokalt så man ikke skal transportere/sende cyklen.

Selvfølgeligt kan elektronik laves driftssikkert og med lang levetid men hvordan skal man lige finde ud af om det er tilfældet. Controlleren fra harald nyborg cyklen var støbt ind i epoxy hvilket sikkert er en meget god ide hvis man kan købe en ny for et par hundrede kroner, og en ikke så god ide hvis man om 10 år vil reparere den.

  • 0
  • 0

fra Harald nyborg cyklen fik udskiftet cellerne efter ca 10.000 km og det kostede kun 2000 kr + jeg fik 50 watt ekstra rækkevidde oven i købet.
De gamle batteri celler lever videre i en elektrisk cafe racer jeg pusler lidt med. kan sagtens køre en lille tur på 10-20 km rundt i byen med adstadigt tempo.

man kunne evt have solgt det videre til en med mindre rækkevidde behov.

  • 0
  • 0

Svar på:

Løft nu knoglen og ring til dem - og fortæl os her om det blev positiv eller negativ historie:

Jeg har før ringet til Himex for st få repareret mit fars Bionx batteri. Det kunne de ikke hjælpe med.

Det er jo ikke selve cellerne i akkumulatoren, der er defekte, men printet, og Bionix sælger ikke reservedele til deres akkumulatorer.

Er der virkelig INGEN som har kigget på Himex hjemmeside eller ringet til dem for nyligt for at høre om de renoverer (andre) Bionx akkumulatorer?:

Nååå; her er hvad jeg lige kunne finde på Himex hjemmeside - lokke lokke - du/I tør ikke - kontakt dem nu :-) ? Er det her virkelig et ingeniør-site med kompetente brugere?:

himex.dk: BionX: No. 31 - Renoveret batteri:
Citat: "...Indmad: Himex egen batteri pakke med stærke kvalitets celler samt kvalitets elektronik...".

himex.dk: BionX: No. 35 - Renoveret batteri:
Citat: "...Indmad: Himex egen batteri pakke med stærke kvalitets celler samt kvalitets elektronik...".

himex.dk: BionX: No. 36 - Renoveret batteri:
Citat: "...Indmad: Himex egen batteri pakke med stærke kvalitets celler samt kvalitets elektronik...".

  • 0
  • 0

Læs: Der er masser af "elendige"/defekte elcykel batteripakker i Danmark:

Ventetid: Himex renoveret batteri:
Citat: "...
Der er en meget stor og intensiv efterspørgsel på Himex renoverede samt reparerede batterier.
Dette medfører desværre samtidig, at vi har en del ventetid.
Interessen for vores kvalitets arbejde er overvældende positiv, og derfor modtager vi daglig mange batterier som både blvier personlig aflveret i vores forretning samt tilsendt.
Hvorfor er der ventetid
Himex har en del ventetid, da der daglig kommer flere batterier ind, end hvad der daglig går ud herfra.
På batteri reparation er ventetiden 6 - 12 dage.
På batteri renovering er ventetiden mellem 2 - 6 uger.
..."

  • 0
  • 0

At jeg kører cykel har intet med samvittighed at gøre, det er simpelthen min foretrukne transportform, men begyndende slidgigt i knæene gør eldriften nødvendig.

Til bilister, der ser ned på den mentalitet, kan man også nævne den fordel, at folk som PHK ikke optager plads i bilernes kødannelse,

Jeg cykler også til dagligt (på årsbasis ca. 1 km for hver 5 km i bil, ca. 200 timer til hver), og håber på at kunne gøre det mange år endnu. Det samme ønsker jeg for PHK.

  • 0
  • 0

Hvor lang tid bør en ladestyring på et batteri kunne holde?

Det altafgørende for levetiden af lithiumceller er at man ikke lader dem "helt" op.

I virkeligheden er det der normalt anses for "helt opladet" en overopladning der kraftigt forkorter cellernes levetid.

Hvis man nøjes med at oplade dem til omkring 80% af "helt opladet" lever de mange gange længere.

Det er f.eks derfor Teslas batterier holder så godt som de gør.

Jeg ville elske hvis LiOn ladere havde en "Long-life/High-Capacity" omskifter så man som bruger kunne vælge, for det meste behøver jeg slet ikke en fuld opladning, men en sjælden gang er det rart at kunne.

  • 1
  • 0

Er der nogen der har haft mulighed for at skulle et bionix batteri ad, og se om der kan repareres,

Jep, been there, done that.

Problemet er at det faktisk er kvalitetselektronik, hvilket blandt andet medfører en "Conformal Coating", og udbredt brug af bittesmå SMD komponenter.

Det kan formodentlig godt lade sig gøre at reparere elektronikken, men det var mere end jeg ville give mig i kast med.

Hvis nogen finder "tricket" er der muligvis en business i at tilbyde det kommercielt.

  • 0
  • 0

Jeg ville elske hvis LiOn ladere havde en "Long-life/High-Capacity" omskifter så man som bruger kunne vælge, for det meste behøver jeg slet ikke en fuld opladning, men en sjælden gang er det rart at kunne.

De er blevet lavet nu kan jeg bare ikke huske hvor jeg så dem. De tog sig godt betalt for den omskifter 3-4 gange mere i forhold til en normal lader til 250 kr. jeg venter til de kommer ned i pris.
jeg har altid et sparometer (watt meter) tilsluttet så jeg kan se hvor meget jeg hælder i batteriet. Jeg har det sidste halve år stoppet opladning når lade styrken gik fra 64 watt ned til ca 10-20 watt.

  • 0
  • 0

Er der virkelig INGEN som har kigget på Himex hjemmeside eller ringet til dem for nyligt for at høre om de renoverer (andre) Bionx akkumulatorer?:

Nååå; her er hvad jeg lige kunne finde på Himex hjemmeside - lokke lokke - du/I tør ikke - kontakt dem nu :-) ? Er det her virkelig et ingeniør-site med kompetente brugere?:

Jeg har faktisk prøvet Himex. Det var så med et Bosch batteri til min elcykel. De kunne hverken reparere det eller skifte indmaden :(
Her er svaret fra dem :

"Vi beklager, at vi desværre ikke har kunnet forbedre batteriets nuværende situation, da cellernes tilstand ikke er tilstrækkelig gode, til at batteriet kunne tage effektivt imod vores proces.
Vi ikke lige mulighed for at tilbyde ny cellepakke, da vi afventer elektronik delen til denne type batteri."

Det er ca 2 år siden.

Mvh Bjørn

  • 1
  • 0

En god lader kan man også selv lave udfra f.eks. gamle 20v ladere til bærbare computere + evt. en step-down-volt regulator. Så kan man selv bestemme ladespændingen. Et 36V batteri - kan laves med 2 blokke af 20.3 - minus en step-down på f.eks, 4.6 volt ==> 36.0 volt.

Derudover så er Li-ion batterier So-much-Last-Year... De nyere LiFePO4 celler holder op til 7000 opladninger og bliver ved med at have en høj kortslutningsstrøm.
Det første 36V (43.2v i virkeligheden) Li-ion jeg havde holdt ca. 100 opladninger - mens det nye 61 volt LiFePO4 (18 celler) stadig er fuldt funktionsdygtigt efter 1½ sæson.

  • 1
  • 0

.....af personer der vælger elcykler og tog ,frem for at eje biler, men alligevel bygger gararage i deres nye hus.

Direkte til PHK hvorfor har i ikke bil, når du har dårlige knæ og en garage?????

Jeg har både bil og almindelig elcykel.

  • 0
  • 1

Jeg ville elske hvis LiOn ladere havde en "Long-life/High-Capacity" omskifter så man som bruger kunne vælge, for det meste behøver jeg slet ikke en fuld opladning, men en sjælden gang er det rart at kunne.

http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-sa... Den er dyr men er nok den bedste lader i verden. Kan lade nærmest alle batterier med ladeprofil tilpasset den specifikke kemi. Kan monteres på cyklen i modsætning til nærmest alle andre ladere.

Der er andre løsninger med variabel end-voltage, e.g., https://lunacycle.com/batteries/chargers/l... men de er mere kina-agtige. Hvis man cykler rundt med dem dør de af vibrationerne. (em3ev.com plejer at have en lader med en switch også, men den er udsolgt pt så kan ikke linke til den).

Løsningerne er der altså. OEMer har bare en god forretning i at sælge et standard batteri til overpris (7000 kr er ikke unormalt). Så længe det er tilfældet er det kun DIY markedet der har glæde af ladere der optimerer levetiden.

  • 0
  • 0

Og især ikke i forhold hvad elbil ejere her på Ing.dk rapporterer. Jeg mener stadig vi har til gode at høre en Tesla ejer nævne bare en marginal degradering af batteriet på sin bil og de kører alle utrolig mange km pr år.


Der er stor forskel behandlingen af en celle i en Tesla, og en i en almindelig batteripakke.
De fleste mennesker gider ikke cykle mere end 1 time, så det er det de fleste OEMs optimerer efter. Dette medfører at batteriet bliver afladet med 1C i gennemsnit og sikkert en 2-3C op ad den stejle bakke. En Tesla aflades vel med 0.3C i gns eller mindre (gæt).

Temperatur: Tesla har en ganske avanceret temperaturstyring af pakkerne. I kontrast kan batteriet nemt blive 50 grader på en elcykel der står i solen.

Sidst, som phk er inde på, lader de fleste ladere batteriet 4.2V per celle, hvilket slider ret hårdt. Kombineret med dårlig temperaturstyring (typisk ingen), og hårde afladningerne ryger der en hel del levetid.

Det sagt har mine 3 no-name batterier overlevet mit misbrug. Det første (3000 kr, 15 Ah, 32V) har nok kørt omkring 12k km og er tydeligt svækket, men virker stadig. Det næste (3000 kr, 48V 12 Ah) kørte jeg godt 7k km med, hvorefter jeg skiftede det ud med et større da jeg ikke gad lade det op ved mit arbejde. Det er virker altså fint endnu men er lidt mærket den effekt der kan leveres. Det sidste (5000 kr, 29 Ah, 52V) giver ca 100 km rækkevidde og har ingen mærkbar degradering efter 5k km (dagligt behov er 60 km).

  • 1
  • 0