close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

13.000 km på e-Bullitt

For fem et halvt år siden købte jeg en ladcykel med eldrift, fordi jeg har begyndende slidgigt i knæene og den har siden da kørt 13.000 kilometer, men nu er der kommet ny hest i stalden:

Illustration: Poul-Henning Kamp

Den eneste relevante forskel er at den gamle orange cykel har Bion-X eldrift mens den nye blå cykel har Shimano og hvor meget det end piner mig, er Bion-X et bedre system.

Desværre er Bion-X også kategori-3 røvhuller overfor deres kunder og derfor vil jeg simpelthen ikke sende flere penge i deres retning.

Bion-X kontra Shimano

Bion-X systemet måler med en strain-gauge i bagakslen hvor hårdt man træder og elmotoren bidrager med et proportionalt effekttilskud.

Man kan vælge fire forskellige kurver for proportionalitetsfaktoren og min erfaring er at man bruger to: En til stærk modvind eller meget stejle bakker og et lavere resten af tiden.

Det er med andre ord et "fire and forget' system, man tænder når man hiver cyklen frem og så cykler man uden at skulle bruge mere tid og opmærksomhed på eldriften, perfekt til postbude og andre almindelige mennesker.

"Lastfølgen" virker så godt at jeg kun sjældent skiftede gear.

Shimano systemet er tydeligvis lavet af, og dermed til, cykel-fanatikere og derfor er det meget opmærksomhedskrævende i sammenligning, ikke alene er man pinedød tvunget til at bruge gearene temmelig aktivt, man er også nødt til at justere hvor meget motorhjælp man vil have temmelig ofte.

Bion-X kan også motorbremse og i teorien lade den genererede strøm tilbage i batteriet, hvilket dog har været uden betydning for mig. Motorbremsen var dog behagelig på vej ned af store bakker, så man ikke skulle sidde og file på bremsen hele tiden.

El-ladcykel erfaringen

Overordnet set har jeg gode erfaringer med min el-ladcykel.

Jeg har været involveret i tre farlige trafikale episoder undervejs og overlevet dem alle uden skrammer.

Den første var en fyr der totalt overså mig i en rundkørsel og gik fuldstændig i mental baglås og blokerede trafikken i lang tid inden han kørte videre.

Den anden var en bil der drejede til højre lige ind foran mig og først derefter tændte blinklyset, desværre en meget udbredt måde at bruge blinklyset på i Slagelse. Han vinkede undskyldende og blev måske klogere.

Den sidste var mig selv der sad og rodede med at skifte gear på shimano-styringen og derfor var lige ved at køre over for rødt.

Jeg har altid kørt omkring 25-30 km/h på mine cykler og det gør jeg stadig, men det er tydeligt at resten af trafikken endnu ikke har vænnet sig til at der lydløst kan komme 125kg haveaffald farende med 30 km/h.

Derfor er det ladcyklen der har ansvaret for sikkerheden og et godt udgangspunkt er at alle billisterne sidder og sover, specielt lørdag formiddag hvor landbefolkningen kører på indkøb i staden.

På vej ned af bakke plejer jeg at holde hastigheden vel under 40 km/h, men har en enkelt gang været oppe på 55 km/h på en spritny men helt tom vej.

Generelt er det underlaget der sætter begrænsningen, specielt her i Udkantsdanmark hvor der ikke er brugt penge på cykelstierne i mands minde fordi outsourcingen af asfaltarbejdet kun omfatter vejbanen.

Bion-X erfaringen

Efter nogle år var batteriet begyndt at vise svaghedstegn og jeg købte et ekstra batteri til en pris af 7500,- og regnede sådan set med at det ville være en god investering, ligesom resten af eldrift-systemet havde været indtil da.

Det gamle batteri var 36V, mens det nye var 48V og det blev jeg forsikret var helt OK af den autoriserede forhandler.

Det ny batteri døde da det var lidt over to år gammelt og så viste Bion-X sig at være nogle røvhuller.

I batteriet er indbygget to DC/DC convertere, der driver elektronikken i systemet og på en større eller mindre serie af batterier havde Bion-X lavet en eller anden dumhed, så disse convertere dør.

Ladekredsløbet virker fint, det er faktisk et rigtig godt design med aktiv celle-udligning og det hele, cellerne har det storartet - men batteriet er totalt værdiløst fordi Bion-X ikke vil udskiftet printkortet.

Som om det ikke var nok: I en hvilken som helst Bion-X komponent du bringer ind til service efter garantiperioden, som ikke lever op til Bion-X's forventninger, bliver firmware'n zappet og tilbage står du med et stykke meget dyrt elektronikskrot.

Det vil jeg simpelthen ikke finde mig i og det kan jeg se på diverse cykelfora at jeg ikke er ene om.

Dertil kommer at motoren i baghjulet er begyndt at "hugge" under stor belastning, muligvis limen omkring en af de permanente magneter der er begyndt at give sig.

Valget stod derfor imellem at købet et nyt batteri og et nyt baghjul fra Bion-X, eller en helt ny cykel med en anden producents eldrift.

Valget blev rigtig nemt, da det kom frem at Bion-X financielt hænger med røven i vandskorpen.

Forhåbentlig bliver teknologien købt af en virksomhed med mere forstand på kundepleje.

Shimano erfaringen

Med den meget store fodnote at jeg kun har kørt ca. 175km indtil nu og endnu ikke prøvet om jeg kan tune nogle parametre i systemet med deres "eTube" app.

Det er en fed ting at det er en og samme nøgle til batteriet og cykellåsen.

Der er ca. 80km i et spritnyt batteri, det vil naturlivis falde som cellerne bliver slidt.

Man kan få et estimat af hvor meget rækkevidde man har tilbage, afhængig af hvilket effekttrin man bruger, men det er ikke ret præcist, men bliver måske bedre med mere data.

Test-turen op af Vårby banke i strid modvind gav ingen bemærkninger.

Shimanos elektriske automatgear har jeg opgivet, det skifter gear på de underligste tidspunkter, f.eks midt i lyskryds og det kan jeg absolut ikke bruge til noget.

Lygterne er i modsætning til Bion-X koblet på batteriet.

Der er en "walk-mode" hvor motoren bidrager op til 7 km/h mens man trækker den. Det ville jeg have værdsat den nat jeg punkterede ude ved Hejninge.

Bullitt erfaringen

Selve cyklen har jeg kun lovprisninger for, det er den bedste og sjoveste cykel jeg nogensinde har haft.

Det eneste den er absolut uegnet til er glatførekørsel.

Det er ikke nogen billig cykel, det er Dansk Design sjældent, den ny blå kostede 35.000 kr som den står på billedet og med et ekstra batteri.

Den orange cykel bliver solgt brugt, enten med et nyt almindeligt baghjul, eller som den er, med eldrift der har set bedre dage.

Og hvis nogen har brug for et 48V 8.8Ah batteri med et glimrende ladekredsløb har jeg også det på lager...

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

men det er tydeligt at resten af trafikken endnu ikke har vænnet sig til at der lydløst kan komme 125kg haveaffald farende med 30 km/h.

Er det ikke en lidt nedladende omtale af dig selv og dit transportmiddel?

;o))

  • 15
  • 0