Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

0-96 km/t på 1,69 sekund

Engang for mange mange år siden, læste jeg om en F1-bil, som en tysker havde gjort lovlig til offentlige veje. Jeg var blot en stor knægt og virkelig imponeret.

Det er mange år siden og selvom det ikke længere er noget særsyn at se serieproducerede biler 700 og over 1.000 hk, så er der alligevel stykke op til F1-præstationer på landevejen - indtil elbilerne kom på markedet.

For der dukker flere og flere ekstreme elbiler op, som ikke har stempelmotorens omdrejnings og momentbegrænsninger. Tag bare kinesiske Nio EP9 eller Rimac C_Two. Begge biler bliver kun produceret i ganske få eksemplarer og til skyhøje priser.

Så i stedet kan man tage en Tesla Model S Performance eller bare en Tesla 3. Den sidste oplevede Motorbloggen og med 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder, er det nok til at give de fleste en overraskelse.

Men nu lyder det fra japanske Aspark, at de er klar med deres Owl. Mange biler er gennem tiderne blevet opkaldt efter rovdyr, så hvorfor ikke en ugle?

Data er virkelig skræmmende: 0-60 mp/h på 1,69 sekund (hvilket vi oversætter til 0-96 km/t), 1.985 hk og 2.000 Nm. Tophastigheden skulle være 400 km/t og det tager bare 10,6 sekunder at bremse ned fra 300 km/t til 0!.

Batteripakken er på 64 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på 450 km efter den gamle NEDC-test - dog næppe med tophastighed.

Der bliver bygget 50 biler og prisen ligger på 21,7 mio. kroner uden afgifter. Hvis du har pengene, kan bilen leveres sommeren 2020.

Her kommer lige lidt flere billeder:

Illustration: Aspark
Illustration: Aspark
Illustration: Aspark
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Motorydelse i kW?
Når du nu har har besværet dig med at oversætte mph til km/t, hvorfor har du så ikke oversat maksimal motorydelse fra hk til kW, så der bruges sammenhængende enheder i artiklen? Ingeniøren er jo trods alt et teknisk tidsskrift.
Batteripakkens energiindhold er jo ikke angivet i hestekrafttimer.
Du har jo også brugt N⋅m og ikke lbf⋅ft for momentet.
Hvilken hk enhed refereres der til? Ifølge Wikipedia er der mindst 5 forskellige mulige:
https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

  • 8
  • 30

Rent teknisk er det fantastisk, hvad de kan de her biler, ingen tvivl. Drengerøven får alt, hvad den kan trække.

Men det potentiale, der ligger i en klimavenlig elektrificeret persontransport, er af ganske anden karakter: https://electrek.co/2019/05/08/gogoros-new...

Tænk sig, hvis nogle af de her tekgiganter for alvor blev sat til at løse klimaudfordringen.

De store elbiler er en større belastning for klimaet de første mange kilometer, end fossilbilerne. Hvor de mindre enheder, fx på to hjul, meget hurtigt kan indhente en fossilbil.

Jeg venter på, at man oppe fra, dvs. politisk, beslutter sig for at fremme udbredelsen af den slags ekstremt klimavenlige småkøretøjer med ombyttelige batterier, som allerede fiser rundt i stort antal på Taiwan.

  • 7
  • 9

Jeg tilslutter mig Jay Leno og James May som mener at, kun ved at omstille os til elbiler, kan vi rede drømmebilerne. Hvad de kører på betyder intet i klimaregnskabet.

Om Koenigsegg Regera:

Despite challenging track conditions, the Regera only took 22.87 seconds to accelerate to 400 km/h over 1613.2 m. Deceleration to a controlled stop took just 8.62 seconds over distance of 435.26 m. The total distance used for 0-400-0 km/h was 2048.46 m. In better conditions a total length of under an unbelievable 2000 m should be fully achievable with the Regera.

  • 10
  • 1

Jeg får at den opnår 27m/s på 1,69s, det kræver i gennemsnit 1,5g.
Hvordan opnår man det?

  • 3
  • 4

Hvordan opnår man det?


Spørg Isaac Newton - han har formler til at beregne det ;o)

I praksis kræver det "blot" kraft nok plus en tilstrækkelig friktion - og den er egentlig ikke urealistisk - prøv at lave samme regnestykke for en tohjulstrukket top fuel dragster - den går fra 0 till 300 km/t på ca 1.6 sekund :o)

  • 16
  • 1

Motorydelse i kW?

Rolig nu, i kW bliver det 1.480 styk - eller 1,48 MW.

Grunden til at jeg holder fast i at bruge hk er, at det er en størrelse vi kan relatere til i forhold til de biler, som de fleste af os stadig har.

  • 28
  • 2

Det minder mig om den gamle vittighed:

Hvordan får man en Skoda fra 0 til 100 km/t på 3 sekunder?

Man skubber den udover Møns klint.

(har ikke regnet efter om det passer)
(har heller ikke prøvet)

  • 17
  • 0

Med store mener du Tesla eller alle 4 hjulede inkl. e-Up, Niro etc ?

Med de store biler som dem, der omtales i artiklen, så er det vel tvivlsomt, om der er nogen klimagevidst over hovedet.

Går ud fra, at man taler om en gennemsnitsstørrelse, når man kommer med den pointe, som jeg refererede til: https://www.dn.dk/nyheder/myte-elbiler-er-...

Hvis vi skal ned under 70 % udledning i 2030, så er en generel elektrificering ikke noget der batter. For det første, så ville de inkludere, at bilparken skulle skiftes ud, og en ny elbil er, allerede før de har kørt en kilometer i minus, dvs. et minus der gennemsnitligt holder i forhold til benzinbilen ind til de 50 000 kilometer er passeret.

Biltrafikken er steget betydeligt over de sidste år, der er flere personbiler end nogen sinde. Det er på ingen måde holdbart. Det ændrer elektrificeringen intet på.

Det korte og det lange er, at elektrificeringen figurerer som en sovepude. Den er ikke løsningen i sig selv. Kun kombineret med andre meget drastiske tiltag, vil personbefordringen blive bæredygtig.

Jeg ved, at det er upopulært at sige det. Men her som i andre sammenhænge, der har med den store omstilling at gøre, så er sandheden ubekvem.

  • 8
  • 15

Tror jeg sælger huset, hæver min pensions opsparing og flytter i telt.
Hvad jeg så skal bruge reservehjulet til må tiden vise.

De præstationstal el biler kan fremvise kan altså ikke imponere mig.
Kun et simpelt spørgsmål om: Strøm nok + El motor. (det kan alle, der gider)

Batteri forskere/udviklere imponerer mig tilgengæld !

  • 11
  • 1

Med en tyngdeacceleration på 9,8 m/s^2, så skulle du på 3 sekunder komme op på 105,84 km/t (*har ikke taget forbehold for vindmodstand her)

Det vil dog kræve at Møns klint har et fald på minimum 44,1 m at gøre godt med for at Skodaen ikke de-accelerer kraftigt før den når de 100 km/t

Med udgangspunkt i google: Møns Klint på Møn er 7 km lang, op til 128 m høj

Så jo, hvis man ikke inkluderer vindmodstand så skulle det kunne lade sige gøre.

*Ved ikke lige hvilken model og hvilke aerodynamiske egenskaber skodaer generelt har.

  • 18
  • 0

"Jeg får at den opnår 27m/s på 1,69s, det kræver i gennemsnit 1,5g. Hvordan opnår man det?"

Det tænkte jeg også. Ved bremsetest på tør vej med optimal bremsning opnår man normalt lidt over 1 g. En hurtig søgning gav at de bedste biler kan opnå 13 m/s² (lidt over 1,3g) ved nedbremsning fra 60 mph. Og der er vel ikke mere friktion til rådighed ved acceleration.
Jeg er klar over at dragstere og lignende bruger burn-out eller anden metode til at opvarme dækkene så meget at de nærmest limer sig til underlaget, men det er vel ikke friktion i normal forstand. Er det mon sådan man har gjort med Owl i Japan?

  • 2
  • 0

Jeg får at den opnår 27m/s på 1,69s, det kræver i gennemsnit 1,5g.
Hvordan opnår man det?

Friktionen er afhængig af normalkraften, hvilket naivt kan antages at være tyngdekraften. I praksis kan normalkraften dog øges væsentligt ved forskellige tiltag.

Det mest konventionelle er at udforme bilen så aerodynamikken skaber undertryk på undersiden af bilen og overtryk på oversiden, så der til sammen er en (hastighedsafhængig) nedadgående kraft der kan være indtil flere gange større end tyngdekraften for en formel 1 bil for eksempel. Det er næsten med sikkerhed det der udnyttes i en bil som den nævnte.

En meget mindre konventionel metode er den der blev anvendt i Brabham BT46B (FAN) formel 1 bilen https://www.youtube.com/watch?v=pukIEuzgd3U, som kunne generere 2g selv når den stod stille.

  • 1
  • 0

Rent teknisk er det fantastisk, hvad de kan de her biler, ingen tvivl. Drengerøven får alt, hvad den kan trække.

Ja, og det er en interessant udvikling fordi den gør traditionel performance inderligt ligegyldigt. Hvis alle biler har voldsom acceleration, så er der ingen prestige i det længere.
En sjov parallel er klasse D forstærkeren, der i løbet af et par år ændrede hifi fra at være et Watt-ræs til en erkendelse af at udgangseffekt er en inderlig ligegyldig parameter.

Hvad (nutidens) elbiler mangler er ubegrænset rækkevidde. Lur mig om e-bilen anno 2025 ikke sælges på rækkevidde medens data om 0-100 km/h, ydelse, motormoment osv udelades eller forvises til glemsomhed i databladene. Hvis jeg arbejdede ved AMG ville jeg enten tage en efteruddannelse indenfor effektelektronik, eller kigge mig om efter et andet arbejde.

Vi er der ikke endnu, fordi vi alle præget af en opvækst hvor biler bare skulle være så hurtige som muligt (uden nogle rigtigt vidste hvorfor), men bare vent - om 20 år vil man grine af den vulgære periode i bilens historie hvor man misbrugte teknologien til at skrue 1000Hk ned i en bil.

  • 6
  • 3

Så, nogen bud på hvor mange minutter det vil tage den "hurtigste" af de 50 købere at bukke nyerhvervelsen om en lygtepæl (eller lignende), regnet fra tidspunktet den forreste splitter rager uden for parkeringspladsen hvor overdragelsesforretningen finder sted?

  • 1
  • 4

Hvis bilen kan tømme batteriet på 3 minutter, hvor lang tid skal man så bruge på at fylde batteriet?
At trække næsten 1.5 MW ud af batteriet er i min optik ret imponerede?

  • 1
  • 0

Jeg tror at man om 50 år vil undres over, at vi kunne leve med at bevæge os så langsomt


Nej, du drømmer om, at det er gået den vej til den tid, og du vil ikke være der til at tage ansvaret for den adfærd, som du står for idag.
Lige nu er vi ca. 7,6 milliarder beboere på planeten, hvor vi her i det lille kongedømme højt mod nord gennemsnitligt tilhører nogle af de ekstremt storforbrugende segmenter.
3 millioner kørertøjer på vejene, heraf 2,5 millioner personbiler, fylder i en grad, så de har svært ved at komme til for hinanden.
Transportsektoren står ca. for en tredjedel af de klimagasser, vi tilfører atmosfæren.
På trods af bedre brændstoføkonomi i de eksisterende fossilbrændere, så er udledningerne steget helt op til idag, netop fordi antallet af kørte kilometer stiger hele tiden.
En tredjedel af klimabelastningen fra en fossilbrænder kommer alene fra produktionen. Belastningen fra produktionen af en elbil er endnu større, så den skal køre rigtigt mange kilometer, før dens klimaøkonomi er på højde med en fossilbil.
Store elbiler belaster mere.
Alt i alt, hvis man tager problemet, menneskeskabt global opvarmning alvorligt, og faktisk mener, at vi skal reducere med 70 % inden 2030, så er og kan gigantbiler, elektriske eller med anden teknologi, aldrig føre os i mål.
At drømme om, hvor hurtigt man kan køre om 50 år, det er hvad man gør her på stedet.
Det er ikke nogen konstruktiv drøm.
Den står i vejen for den nødvendige omstilling, som ikke kun er et teknisk fix.

  • 5
  • 7

Jeg tror at man om 50 år vil undres over, at vi kunne leve med at bevæge os så langsomt

Jeg undre mig allerede over hvor langsomt de allerfleste transportere sig i dag.
Og hvor lidt mobile de er, hvor meget de trængsler, støjer og forurener.
Og ikke mindst hvor absurd mange penge man bruger på dette. Indregner man alt den arbejdstid der skal genereres for at betale for dette, så accelererer de fleste fra 0-100 km/t på en time, eller jeg accelerer fra 0-25 km/t på 0.001 sekund vælg selv.
Min teknologisk overlegne storby (inklusiv provinsen) enkelt person transporter er blevet bedre og bedre for hvert år. Alle andres bliver langsommere og dyre og prognoserne er særdeles triste.
Får jeg behov for at transportere mig hurtigere og længere ud i provinsen (nyt arbejde længere væk) kan jeg gøre det allerede i går og købe mig en speed-pedelec.

Parkering af E-cyklen kunne jeg nok klare på 1.69 sekund hvis jeg lige øver mig.

  • 3
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten