Zeppeliner måler partikelforurening fra Sydtyskland til Finland

I lørdags kunne københavnerne se zeppelineren Pegasos flyve over byen på vej til Sverige. Luftskibet er en del af et europæisk forskningsprojekt, der skal måle samspillet mellem partikelforureningen og vejret.

»Vi har et tæt samarbejde med DMI på projektet, hvor vi arbejder med en såkaldt integreret model, der simulerer både luftforurening i atmosfæren og vekselvirkningen med vejret,« fortæller Eigil Kaas, professor ved Niels Bohr Institutet, Klima- og Geofysik. Han står for den danske deltagelse i projektet, der har partnere fra 15 lande.

Luftskibet er udstyret med en lang række sensorer, der blandt andet kan måle partiklerne i atmosfæren, de såkaldte aerosoler.

Læs også: USA bruger milliarder på nyt militært luftskib

Lørdag passerede luftskibet Pegasos over København på vej fra Sydtyskland til Finland. Illustration: Pegasos

»Flere eller færre aerosoler vil påvirke skydannelsen og dermed også strålingen i atmosfæren, og det påvirker også klimaudviklingen,« forklarer professoren og uddyber:

»Hele projektet som sådan stiller spørgsmålet: Hvor meget ekstra varmere bliver det, når vi renser luften? Der er ingen tvivl om, at de drivhusgasser, som vi sender ud i atmosfæren, virker opvarmende, men vi smider også et stort antal partikler ud, der virker afkølende, fordi de kaster sollyset tilbage. Netto vil det de fleste steder på Jorden virke afkølende. Hvis vi så begynder at rense, hvilket vi jo har gjort i mange år nu, så vil den afkølende effekt fra partiklerne blive mindre, hvilket vil betyde, at drivhusgasserne slår mere rent igennem.«

Læs også: 2012 var det varmeste La Niña-år nogensinde

Projektet, der ledes af den græske professor Spyros Pandis, har fået omkring 50 mio. kr. i støtte fra EU's 7. rammeprogram. Luftskibet er en mulighed, som projektet har fået adgang til, og er ikke som sådan indkøbt til projektet.

»Fordelen med luftskibet er, at man kan blive i luften det samme sted uden at bruge så meget brændstof. Man kunne godt have foretaget målingerne på andre måder, men det ville være mere besværligt og formentlig også meget dyrere,« forklarer Eigil Kaas.

I 2012 gennemførte Pegasos en række målingstogter over Centraleuropa, og i år er turen kommet til Norden.

Læs også: Privat luftskib sætter højderekord over Nevada

Pegasos forlod Friedrichshafen den 11. april med kurs mod Jämijärvi i Finland. Illustration: Pegasos

Luftskibet afgik fra Friedrichshafen den 11. april med kurs mod Jämijärvi i Finland og befinder sig i øjeblikket i lufthavnen i Skavsta uden for Stockholm. Luftskibet vil ikke foretage målinger over Danmark, men i Sverige og Finland vil Pegasos følge nøje afstukne ruter, der følger en række landbaserede målestationer.

På denne måde er forskerne i stand til at følge atmosfærens bestanddele fra deres vej fra jordoverfladen op til en højde af 2 km.

Luftskibets målinger skal blandt andet bruges til forbedring af de eksisterende kemiske klimamodeller samt indsamle yderligere viden om både de partikler, der umiddelbart sendes ud i atmosfæren, og de partikler, der dannes efterfølgende fra udslip af gasser.

Her er luftskibet nu

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

vil samme koncept kunne bruges til at måle koncentrationer af partikler efter et vulkan udbrud? Ifht fly forbud

Er det mon tænkt ind i dette projekt?

  • 0
  • 0

"Luftskibet vil ikke foretage målinger over Danmark,"

Er det fordi vi ikke har nogen målestationer på jorden der kan sammenlignes med ?

  • 3
  • 1

En Zeppeliner er et stift luftskib med et skelet

Som du selv skriver, er Zeppeliner firmaets navn (Zeppelin Luftschifftechnik) og for nogen synonym med et luftskib (stift skelet) på samme måde som Hoover er synonym for en støvsuger. Det er da korrekt, at Pegasus IKKE har et stift skelet med gasballoner, som de gamle havde, og derfor kunne kaldes en 'blimp'. Men på denne side http://www.zeppelinflug.de/zeppelin-nt-mai... står: "The rigid structure has a triangular shape and is made of aluminum and carbon fiber."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten