Yousee: Kunder må selv forhindre bybusser i at give sort tv-skærm

Selvom radiosignaler fra de københavnske bybusser har vist sig at give periodisk sort tv-skærm hos flere Yousee-kunder i København, efter Yousee har omlagt flere kanaler, så har man hos den TDC-ejede leverandør af kabel-tv ikke tænkt sig at flytte rundt på kanalerne igen.

»Hvis vi skulle gøre det, så skulle vi lave en total kanalomlægning en gang til, og det kan vi ikke gøre, så kort tid efter, vi lige har gjort det. Vi ved, det er noget, der irriterer vores kunder,« siger pressechef i Yousee Ib Konrad Jensen med henvisning til, at modtageudstyr skal indstilles på ny, når der bliver flyttet rundt på kanalerne.

Dermed ser det ud til, at de tv-kiggere i København, der døjer med udfald på tv-signalet, når bybussen kører forbi, må indstille sig på at købe bedre skærmet antenneudstyr, hvis de blandt andet vil se DR1, DR2 og TV2 uden at blive afbrudt af sort skærm.

Som ing.dk kunne fortælle i går, mandag, så har der vist sig at være en konflikt mellem tetraradionettet, som de københavnske bybusser blandt andet sender positionsdata via og så tv-signalet fra Yousee.

LÆS OGSÅ: Danske bybusser giver sort skærm på tv'et

Det drejer sig specifikt om kanal S30, hvor signalerne fra bybusserne kan interferere med tv-signalet, hvis antennekabler og andet udstyr ikke er tilstrækkeligt afskærmet.

»Jeg tror simpelthen ikke, vi har været opmærksomme på, at den kanal har været i brug, og vi havde nok heller ikke regnet med, det ville være et større problem,« siger Ib Konrad Jensen.

Oprindeligt lå der en analog ekstrakanal på S30 i tv-signalet fra Yousee, men 1. december 2010 flyttede Yousee rundt på kanalerne, så en del af de mere sete public-service kanaler kom til at ligge i frekvensområdet digitalt.

Ib Konrad Jensen tvivler på, at Yousee havde placeret kanalerne netop der, hvor de er kommet til at ligge, hvis selskabet havde været opmærksom på problemet, han understreger dog samtidig, at der i fremtiden kommer endnu flere tjenester, som kan interferere med tv-signaler, og at det derfor er vigtigt at sikre sig tilstrækkeligt skærmet antenne-udstyr.

»Vi fortryder det i den forstand, at vi gerne vil undgå at skabe problemer for folk, men det her problem er kommet for at blive,« siger han med henvisning til, at en del af det mobile bredbånd LTE også forventes at komme til at ligge samme sted, som tv-signaler.

Gammelkendt problem

Problemet i forhold til indstråling - som fænomenet hvor luftbårne radiobølger går i kablerne kaldes - er ellers ikke nyt. Allerede i 2009 kunne ing.dk, i forbindelse med overgangen til det digitale sendenet, fortælle, at signalerne omkring 400 MHz fra tetranettet kunne give problemer med kabel-tv-anlæggene. Dengang sagde teknisk direktør hos Yousee-konkurrenten, Stofa, Kaj Skov:

»Vi undgår helt at bruge disse frekvenser i vores kabel-tv-anlæg, når vi er i nærheden af Tetra-sendere.«

LÆS OGSÅ: Digitalt sendenet ødelægger billedet for danske kabel-tv-seere

Men alligevel har Yousee altså valgt at placere flere kanaler med forholdsvist mange seere i netop dette område i slutningen af 2010.

»Vi vidste godt, at tetranettet lå dernede, men vi var simpelthen ikke opmærksomme på, at det var blevet taget i brug, og vi havde heller ikke set det fænomen før - at en bus kører forbi, og så giver så stort et indstrålingsniveau, som tilfældet er,« siger Ib Konrad Jensen.

Som udgangspunkt er det op til de berørte kunder selv at skaffe sig kabler, der er skærmede på en måde, så der ikke opstår indstråling fra tetranettet, da Yousee kun har ansvaret for signalet frem til et givent leveringspunkt - eksempelvis et antennestik i en lejlighed, fortæller Ib Konrad Jensen.

I den sammenhæng har Yousee et samarbejde med flere salgssteder for antennekabler i forhold til, hvilke kabler der er tilstrækkeligt skærmede, så indstrålingen kan forhindres.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dermed ser det ud til, at de tv-kiggere i København, der døjer med udfald på tv-signalet, når bybussen kører forbi, må indstille sig på at købe bedre skærmet antenneudstyr, hvis de blandt andet vil se DR1, DR2 og TV2 uden at blive afbrudt af sort skærm.

Ja afskærmede antenner, det er det der skal til. Så falder signalet ikke ud når der kører en bus forbi... for det der ikke er der kan jo ikke falde ud. Smart.

  • 0
  • 0

afskærmede antenner

Den kommentar kunne lige så godt være ment som en joke såvel som en sproglig misforståelse.

Selvom der nok ikke er antenner involveret i kabel-TV-systemet lige omkring kundernes bolig og deres coax-kabler, er det vist meget almindeligt at kalde kabler og tilhørende dimser til højfrekvente radio/TV-signaler for "antenne"-kabler m.m. De analoge signaler var også ens med det der blev transmitteret igennem luften fra og til antenner, så i praksis var og er det lige meget for et kabel om det forbinder en antenne eller et kabel-TV-net med en TV-modtager.

  • 0
  • 0

Folk må bare købe noget ordenligt udstyr. Jeg har en sender der sender med 30W på 432-438Mhz og med 50W på 144-146Mhz 4 meter fra mine antennekabler og der er intet problem der.

Jeg bruger også dobbelt skærmet 7mm antennekabel med f-connector stik.

Jeg her tit været ude hos venner og bekendte og se på deres "antenne"kabler og har tit set grimme, grimme monteringsfejl som hvor det kun er inderlederen der er forbundet, der er brugt meget tynde billige kabler med de billigeste uskærmede stik, kabler der er bøjet kraftigt og hvor yderisoleringen er skrællet af pga en dør osv.

  • 0
  • 0

Jeg havde tilsvarende problem for nogen år siden, det var Gladsaxe senderen der drillede. Mit antennekabel er godt nok også 11-12 meter. Den rare Yousee mand havde tilfældigvis en overskudsrulle ("upopulær farve") dobbeltskærmet kabel og et sæt skærmede tilslutningsstik i bilen, og efter montering af det var problemerne pst. væk. Så det er absolut et forsøg der kan anbefales.

  • 0
  • 0

»Jeg tror simpelthen ikke, vi har været opmærksomme på, at den kanal har været i brug, og vi havde nok heller ikke regnet med, det ville være et større problem,« siger Ib Konrad Jensen. ...Nu er manden jo ikke ansat til at tro, men til at informere. Endvidere burde han nok have bedt sin ledelse klæde ham på med bedre udtalelser, end at kunderne selv må punge ud, hvis de gerne vil have signal på deres TV. Det er vel Yousee's forbandede pligt at levere et TV-signal, som kunderne kan se, altså er det også deres pligt at sørge for at afhjælpe problemet. Det er imidlertidi ikke første gang, Yousee opfører sig flabet og arrogant overfor deres kunder - og desværre nok heller ikke sidste.

  • 0
  • 0

Sludder og vrøvl. Yousee har ikke ansvaret for hvilke kabler du har inde i dit hus.

Eller mener du at benzinkompagnierne har ansvaret for brændstofpumpen i din bil eller NESA ansvaret for ledningen til din standerlampe ?

M

  • 0
  • 0

I en del boligejendomme er beboerne tvunget til at betale for kabel-tv. Hvis man er tvunget til at lægge kabler om, kan det være at andre løsninger (fx. IP-telefoni) er mere attraktive. Det er interessant at vide, om YouSee i dette tilfælde fortsat vil kræve betaling for kabel-tv.

  • 0
  • 0

Sludder og vrøvl. Yousee har ikke ansvaret for hvilke kabler du har inde i dit hus.

Hvis hver lejlighed betaler til Yousee, så er de ansvarlig for de faste installationer, som forsyner lejlighederne med kabel tv signalet. Hvis signalet bliver forstyrret i en grad så det er ubrugeligt, så er det Yousee, som står med aben.

  • 0
  • 0

[quote]Sludder og vrøvl. Yousee har ikke ansvaret for hvilke kabler du har inde i dit hus.

Hvis hver lejlighed betaler til Yousee, så er de ansvarlig for de faste installationer, som forsyner lejlighederne med kabel tv signalet. Hvis signalet bliver forstyrret i en grad så det er ubrugeligt, så er det Yousee, som står med aben.[/quote] Som jeg forstår det, er det ikke YouSees installationer, der er ramt, men derimod slutbrugerens egen installation (dårligt afskærmet kabel).

  • 0
  • 0

Jeg er ked af, at YouSee bliver opfattet som arrogant i denne sag.

Vi bestræber os på at leve fuldt op til vores ansvar i den del af nettet, som vi ejer eller administrerer. Vores eget net kan i praksis betragtes som fuldstændig tæt overfor indstråling fra luftbårne tjenester – vi har til dato kun fundet et enkelt YouSee ejet anlæg, som det var nødvendigt at bygge om, og det er sket.

Indstrålingsproblemer forekommer så godt som udelukkende i installationer, som ikke ejes af YouSee, og det er især i boliger, hvor der er foretaget installationer med utilstrækkeligt skærmet materiel, og hvor arbejdet er udført håndværksmæssigt forkert.

Det fritager os selvfølgelig ikke for at have et ansvar for at rådgive og vejlede vores kunder med, hvordan de løser eventuelle problemer, som skyldes indstråling i hjemmets kabler og stik. Skal en kundeinstallation tætnes, gør YouSee det gerne mod betaling. Gør man det selv, anbefaler vi at bruge YouSee Ready eller Stofa mærket materiel – god effekt kræver selvfølgelig stadig, at materiellet installeres håndværksmæssigt korrekt.

Kabel-tv adskiller sig i denne sammenhæng ikke ret meget fra el og vand, hvor forsyningsselskabet har ansvaret for forsyningen frem til måleren. Fejl der opstår på kundens side af måleren, er kundens eget ansvar.

Ib Konrad Jensen YouSee

  • 0
  • 0

[quote][quote]Sludder og vrøvl. Yousee har ikke ansvaret for hvilke kabler du har inde i dit hus.

Hvis hver lejlighed betaler til Yousee, så er de ansvarlig for de faste installationer, som forsyner lejlighederne med kabel tv signalet. Hvis signalet bliver forstyrret i en grad så det er ubrugeligt, så er det Yousee, som står med aben.[/quote]

Som jeg forstår det, er det ikke YouSees installationer, der er ramt, men derimod slutbrugerens egen installation (dårligt afskærmet kabel).[/quote]

Det afhænger da helt af ,hvor skillepunktet er for youSee. Mange ejendomme har været så kloge at de selv ejer kablerne inde i huset. Så er det naturligvis ejerne - kabel-foreningen - der må foretage en nødvendig renovering. Der er mange gamle kabelanlæg, der allerede længe har være udskiftningmodne.

Og det er her som i Nørregade: - så har du penge, - så kan du få, - men har du ingen, - så må du gå.

Man kan altså ikke føre socialpolitik via coaxkabler.

Lars :)

  • 0
  • 0

Jeg er ked af, at YouSee bliver opfattet som arrogant i denne sag.

Kabel-tv adskiller sig i denne sammenhæng ikke ret meget fra el og vand, hvor forsyningsselskabet har ansvaret for forsyningen frem til måleren. Fejl der opstår på kundens side af måleren, er kundens eget ansvar.

Ib Konrad Jensen

YouSee

Deri har du helt ret - og andet er ikke en rimelig kritik, Men hvis du læser artiklen, så synes jeg du burde indse, at næste gang bør du være teknisk bedre forberedt og komme med klarere og lidt mere fornuftige udtalelser.

Hvad ligner det at 'youSee ikke var klar over' - I er en milliard forretning, der ikke laver andet. Faren for indstråling og nødvendig afskærmning er jo pt. et af de helt store spørgsmål indenfor (hjemme-) elektronik og kabel-TV. Hvis du spø'r mig - skal dine tekniske forklaringer komme, som 'skit fra en spædekalv' *

Lars :)

  • Og vov ikke at politisere fx omkring LTE i 800 MHz båndet. youSee og andre kabel-TV leverandøre samt deres kunder er 100% selv ansvarlig for nødvendig skærmning, hvis de vil anvende en frekvens.
  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten