Wifi skal udvides, men S-togsnettet står i vejen

Plus17. februar 2020 kl. 05:002
Wifi skal udvides, men S-togsnettet står i vejen
Illustration: Ingeniøren.
Telemyndighederne er tæt på at åbne 6 GHz-frekvensbåndet til ulicenseret wifi-udstyr. Men S-togenes signalsystem kører i netop de frekvensbånd, der snart skal åbnes.
Artiklen er ældre end 30 dage

Hver dag kobles der tusindvis af nye enheder på et wifi-netværk.

Smart-tv'er, mobiltelefoner, computere, lamper, dørklokker og mange andre enheder bliver i dag styret via et wifi-netværk. Det betyder, at presset på de eksisterende kanaler i 2,4 GHz- og 5 GHz-frekvensbåndet vokser betydeligt.

Når mange enheder kæmper om signalerne på de samme frekvenser, begynder der at opstå forstyrrelser, altså interferens, som vi oplever som små udfald og forsinkelser i netværket.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten

Fortsæt din læsning

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. februar 2020 kl. 09:12

I Europa er det kun UNII (Unlicensed National Information Infrastructure) bånd 5 (5925-6425 MHz) som er allokeret WiFi. I USA vil man også give fri adgang til UNII6, UNII7 og UNII8 (dvs. fra 5425 op til 7125 GHz). Det gør man netop fordi behovet for radiobåret bredbånd stiger eksplosivt. Det giver amerikanerne mere end dobbelt så meget WiFi spektrum (1,2 GHz imod 500 MHz).

Og i disse UNII bånd (dvs. 5 til 8) er IEEE 802.11h obligatorisk. 802.11h definerer både DFS dvs. dynamisk frekvensskift og TPC dvs. transmission power control.

At S-toget i København snupper de to nederste kanaler (2 x 20 MHz) på UNII5 vil i praksis næppe have den store betydning - forudsat at udstyret i toget støtter 802.11h. En bedre løsning ville være at give S-togene lov til at bruge et af de højere frekvensbånd i UNII, eller endnu bedre, finde et særligt frekvensbånd til tog-anvendelse udelukkende. Det vil selvfølgelig kræve ombygning af udstyret i togene, med risiko for at få et system som er specielt dansk, og bøvlet at vedligeholde - men altså fri for forstyrrelser.

Netop 802.11h var et væsentlig element i udviklingen af Hiperlan - som senere fik betegnelsen 802.11a. Hiperlan og 802.11h er udviklet i 1995 til 2000, og jeg var formand for den standardiseringsgruppe (daværende RES 21) i ETSI som udviklede Hiperlan, og kender derfor 802.11h ret godt.

802.11h kan læses her:https://read.pudn.com/downloads117/ebook/497259/802.11h-2003.pdf

Hiperlan (pr ETS 300 652):https://www.etsi.org/deliver/etsi_i_ets/300600_300699/300652/01_30_106/ets_300652e01v.pdf