Wifi på samme bånd som S-togets signalsystem: Kan ramme punktligheden

Plus19. december 2021 kl. 23:2111
Wifi på samme bånd som S-togets signalsystem: Kan ramme punktligheden
Illustration: Rene Strandgaard.
Banedanmark og Siemens har endnu ikke rykket S-togets signalsystem, og derfor overlapper det nu med nye ulicenserede frekvensbånd til wifi. Det kan ramme punktligheden på S-togene, men ikke sikkerheden, forsikrer Banedanmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

De færreste har måske opdaget det, men 1. december blev mængden af tilgængeligt spektrum til wifi udvidet med hele 480 MHz i den nedre del af 6 GHz-båndet. Det er den største europæiske udvidelse, siden wifi blev introduceret for over 20 år siden.

Men i Danmark går udvidelsen ikke helt som planlagt. For hovedstadens S-tog kommunikerer via de samme frekvensbånd, og derfor risikerer privat brug af wifi at skabe forstyrrelser for S-togets signalsystem, Communications-based train control (CBTC).

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
21. december 2021 kl. 19:23

Med 900 mW (29.9 dBm ) fra en CBTC antenne med +17 dBi gain uden for vinduerne, kan det blive bøvlet at udnytte de overlappende frekvenser, hvis man bor i et ældre RF-utæt hus (som der jo i parentes bemærket er mange af netop lange mange stykker af den københavnske S-bane). Og det er egentlig her jeg ser den største udfordring på sigt.

Hvis problemet blot er at der er nogle lejligheder, hvor den nedre del af 6 GHz båndet er optaget af S-tog, så er det en storm i et glas vand. Den situation har vi hele tiden haft på wifi med DFS/TPC frekvenser, hvor det er muligt at nogle frekvenser ikke er tilgængelige alle steder.

6 GHz båndet i Europa har mulighed for 3x 160 MHz bånd. Det nederste af disse kan så ikke anvendes af nogle få husstande, så de må nøjes med at vælge mellem de to øverste 160 MHz bånd plus de 2x 160 MHz der er til rådighed på 5 GHz. Det er stadig en fordobling af antal 160 MHz bånd. De kan også vælge at bruge 20 til 80 MHz bånd hvor der er så rigeligt med muligheder.

På den anden side synes det at være temmeligt meget spild, hvis 20 til 60 MHz i et vigtigt bånd skal være reserveret landsdækkende fordi det vil forstyre nogle få lejligheder tæt på det Københavnske S-togsnet. Der er virkelig brug for at få noget mere dynamik i brugen af frekvenser og at komme væk fra tanken om at det er en begrænset ressource der skal sælges på auktion.

9
21. december 2021 kl. 11:14

Så vil man forsat have langt mindre sendestyrke end CBTC-systemet !

Det er korrekt. Sendeeffekten i CBTC systemer er op til 900 mW (EIRP), og de retningsbestemte antenner kan - efter behov - have en gain på 17 dBi. Alle transmissionsparametre fremgår af afsnit 7.2.2 i ETSI TR 103 111.

Du sidder indeni en metalkasse og togets antenne er udenfor på toget og retningsbestemt væk fra dig.

Også korrekt (og i standarderne er der også åbnet for muligheden for at antennerne kan anbringes indvendigt i førekabinen). Under alle omstæmdigheder er risikoen for påvirkning af andet 6 GHz udstyr i toget minimal.

Derimod ser det værre ud for WiFi brugere langs banen. I EU er WiFi i 6 GHz begrænset til hhv. 200 mW for LPI (low power indoor), og 25 mW VLP (very low power) som også må bruges udendørs.

Med 900 mW (29.9 dBm ) fra en CBTC antenne med +17 dBi gain uden for vinduerne, kan det blive bøvlet at udnytte de overlappende frekvenser, hvis man bor i et ældre RF-utæt hus (som der jo i parentes bemærket er mange af netop lange mange stykker af den københavnske S-bane). Og det er egentlig her jeg ser den største udfordring på sigt.

Løsningen her i København er, at S-banen leverer det overlappende frekvensområde tilbage til dets vedtagne og internationalt standardiserede anvendelse som licensfrit WiFi bånd.

8
20. december 2021 kl. 22:22

Hvad nu hvis tog-passagerer (som jeg selv) bruger mobiltlf. som wifi-accesspoint for tablet'en, og har sat kommunikationsfrekvensen op i det kritiske frekvensområde? Så er forstyrrelsen (set fra toget) da i høj grad lokal. Men det er måske slet ikke muligt at sætte mobilt udstyr op til disse frekvenser?

Du sidder indeni en metalkasse og togets antenne er udenfor på toget og retningsbestemt væk fra dig. Toget har antenner i begge ender, så det er umuligt at være indenfor 6 GHz rækkevidde af begge antenner. Det er også usandsynligt at du bruger en væsentlig del af kapaciteten på frekvensen.

Toget skal nærmest kun pinge baserne. Så det svarer lidt til at du sidder i din stue og så forestiller vi os at en anden bruger wifi netværket så heftigt, at du ikke engang kan få en ping pakke igennem. Wifi er designet så det ikke sker.

6
20. december 2021 kl. 18:16

Da 6 GHz wifi er til indendørs brug og ikke har lang rækkevidde, så er problemets omfang nok også til at overse

Hvad nu hvis tog-passagerer (som jeg selv) bruger mobiltlf. som wifi-accesspoint for tablet'en, og har sat kommunikationsfrekvensen op i det kritiske frekvensområde? Så er forstyrrelsen (set fra toget) da i høj grad lokal. Men det er måske slet ikke muligt at sætte mobilt udstyr op til disse frekvenser?

4
20. december 2021 kl. 10:06

Hvorfor gik man enegang

Fordi området dengang var reserveret til netop dette formål. Hvorvidt det blev/skulle booket husker jeg ikke. Denne reservation/booking er nu annuleret. Det koster når anlæg skal bygges om pga. ændrede regler.

3
20. december 2021 kl. 08:59
2
20. december 2021 kl. 02:21

Hvorfor gik man enegang istedet for at bruge samme frekvensbånd som resten af Europa. ?? Er det den vanlige danske sygdom som på tysk vistnok hedder besserwißen ???

Der er ikke nogen standard for det. Der er tilmed baner der kører på åbent wifi 2,4 GHz og tilsyneladende kører fint. Da 6 GHz wifi er til indendørs brug og ikke har lang rækkevidde, så er problemets omfang nok også til at overse.

Jeg mistænker at der primært bliver tale om at leverandøren kommer til at tjene nogle nemme penge selvom nul løsningen - at vente og se - formodentlig ikke giver problemer af betydning.

1
20. december 2021 kl. 00:47

Hvorfor gik man enegang istedet for at bruge samme frekvensbånd som resten af Europa. ?? Er det den vanlige danske sygdom som på tysk vistnok hedder besserwißen ???