Waymo: Nu hedder det ikke længere “selvkørende biler”


Hypen omkring selvkørende biler nåede sidste år sit toppunkt, og hvad er bedre end at starte det nye år med lidt selverkendelse.
Den kommer fra John Kracfik i et interview med Financial Times. John Krafcik er administrerende direktør for Waymo. Virksomheden, der er et datterselskab af Alphabet (Google), blev grundlagt i 2009 med det formål at udvikle selvkørende biler.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tidsplanen er skredet voldsomt, men det kommer nærmere og nærmere.Det er godt nok ofte, jeg er blevet hånet af Tesla fanboys, når jeg har udtrykt min skepsis over, at deres biler da ganske bestemt ville blive fuldt selvkørende indenfor et par måneder. Det siger Elon selv! Og har gjort det i en del år nu.
Det er godt nok ofte, jeg er blevet hånet af Tesla fanboys, når jeg har udtrykt min skepsis over, at deres biler da ganske bestemt ville blive fuldt selvkørende indenfor et par måneder. Det siger Elon selv! Og har gjort det i en del år nu.
Nu er det ikke en Waymo, men en Chrysler Pacific, som er en helt normal familiebilstørrelse. I USA, altså.
I er godt nok venlige mod den danske journalist.Jeg er i tvivl om artiklen bare er kluntet formuleret
Der kan absolut ikke være nogen tvivl om, hvad han mener med det, han skriver.
Det eneste spørgsmål er, om det er korrekt, hvad han skriver. Det er det tydeligvis ikke, når man læser jeres citater af Waymos udtalelser.
Jeg er i tvivl om artiklen bare er kluntet formuleret - men som jeg læser det, så har den det bagvendt. Fra den oprindelige blog post:
Fully autonomous driving technology is designed so that a human driver does not take over the maneuverability of a vehicle. You do not need a license to take a ride in a vehicle with autonomous driving technology, and your hands never need to touch a steering wheel.</p>
<p>Some personally owned vehicles on the road today, which may be described or marketed as self-driving or semi-autonomous, depend on a human driver to take control at any moment. Research finds that human drivers operating vehicles that have been marketed as self-driving may not realize the importance of being constantly vigilant and become over-reliant on assistive features.
Så formålet er at differentire sig fra Teslas "self-driving" avancerede assist.
Nej, artiklen er 100% klar. Der kan ikke være den mindste tvivl om, at artiklen beskriver det nye begreb som noget, der skal beskrive assistent-systemer, der ikke er ægte førerløse.Artiklen er lidt uklar.
Du siger så, at det nye begreb netop skal beskrive det stik modsatte: Noget, der er ægte førerløst. Hvis du har ret i det, så er artiklen fuldstændigt forkert og ikke blot uklar.
Artiklen er lidt uklar. Der står: "Man vil ikke mere bruge formuleringen “self-driving” - altså selvkørende. I stedet skal det nu hedde “ fully autonomous driving technology” - eller i praksis det vi kalder for avancerede køre-assistent-systemer"
Det læser jeg som at, det er køre-assistent-systemer, man vil kalde for "fully autonomous driving tech". Det er det ikke. Waymo vil gerne differentiere sig fra assist-systemerne:
"We’re hopeful that consistency will help differentiate the fully autonomous technology Waymo is developing from driver-assist technologies (sometimes erroneously referred to as “self-driving” technologies) that require oversight from licensed human drivers for safe operation."
Første tanke var "Fedt". Jeg har altid hadet ordet "selvkørende", for det er totalt uspecifikt og kan gradbøjes (endda officielt med nummererede niveauer).
For den høje ende af skalaen har vi allerede ordet "førerløs", som er et meget bedre ord. Ligesom en graviditet kan det ikke rigtigt gradbøjes (medmindre man kigger på, om der er knyttet betingelser til de forhold, hvorunder bilen må operere førerløst).
Nu kommer Waymo så med et nyt begreb for de lavere niveauer på skalaen, som klart skal illustrere, at der ikke er tale om førerløs kørsel. Fedt. Altså lige indtil man ser, hvad de har valgt at kalde det:
"fully autonomous driving technology"
Øh.... skal det illustrere, at bilen ikke er ægte førerløs? Jeg synes egentlig, at det lyder endnu mere førerløst end "selvkørende" gjorde.
Den Waymo er jo på størrelse med en bus. De har forhåbentlig ikke tænkt sig det som familiebil.
Det har i årevis undret mig at der var plads til så mange mennesker på Mount Stupid. Og at de var så lidt lydhøre over for input.
Nu hvor flere prominente spillere, langt om længe, er på vej ned på den anden side, kan vi måske få et mere sagligt debatniveau.
Vi er nogen der har ventet længe på denne erkendelse af virkeligheden.