Walmarts nye hybridlastbil fjerner 20 procent af luftmodstanden

En altædende arbejdshest i en vægt- og vindvenlig indpakning. Sådan kan den amerikanske supermarkedsgigant Walmarts nye lastbilkoncept beskrives.

Sammen med lastbilproducenten Peterbilt, hænger-producenten Great Dane Trailers og motorproducenten Capstone Turbine har Walmart bygget Walmart Advanced Vehicle Experience Concept Truck (Wave), som blev præsenteret i februar.
Lastbilen har en aerodynamisk front, der sammen med sættevognens runde front og skørter reducerer luftmodstanden med 20 procent i forhold til dagens lastbiler. At lastbilen ifølge nogle amerikanske medier så også ser ud, som om den er ved at æde en Chevrolet Corvette, er tilsyneladende et offer, som supermarkedskæden er villig til at bringe for at forbedre brændstoføkonomien.

Walmarts nye lastbilkoncept reducerer luftmodstanden med 20 procent, men skal ideerne slå igennem, skal der enten være lovkrav om at forbedre lastbilernes aerodynamik eller støtteordninger, der gør ekstrainvesteringen økonomisk interessant for speditørerne, vurderer Uffe Steffensen fra Europas største trailerproducent. Illustration: Walmart

Førerhuset har skydedøre, og chaufføren er placeret i midten, så han har godt udsyn til alle sider. I stedet for et traditionelt instrumentbord er der i Wave to skærme, så forskellige chauffører frit kan vælge, hvilke oplysninger de gerne vil have vist.

Lastbilen er udstyret med en hybrid drivlinje med batteri og en turbine, der kan køre på både diesel, naturgas og biodiesel. Walmart forventer desuden, at motoren vil kunne bruge nogle af de nye alternative brændstoffer, der er under udvikling. Pressematerialet indeholder imidlertid ingen data for denne del af konceptet, så det er umuligt at fastslå, hvor effektivt det er i forhold til de nuværende motorer.

Sættevognen er et kapitel for sig selv. Den er bygget med udstrakt brug af kulfibermaterialer. Det sparer ifølge Walmart knap to ton af sættevognens vægt. Hængeren har en rund front, der er med til at forbedre sættevognstogets aerodynamik og kan desuden bruges til at lagre ekstra gods.

Ifølge Walmart er der ingen planer om at sætte konceptet i produktion, men projektet er en del af dagligvaregigantens ambition om at fordoble effektiviteten af deres 6.500 lastbiler mellem 2005 og 2015.

Læs også: Kronik: Aerodynamiske lastbiler skal mindske forurening og højresvingsulykker

I Europa er der lignende tanker om at forbedre lastbilernes aerodynamik. Således slog EU's transportkommissær, Slim Kallas, i en kronik i Ingeniøren sidste år til lyd for, at bedre aerodynamik kunne skære ti procent af lastbilernes brændstofforbrug. Han arbejder derfor for at ændre kravene til lastbilernes udformning.

Men hidtil er alle de gode ideer om bedre aerodynamik og lavere vægt ikke slået igennem på markedet, fortæller ingeniør Uffe Steffensen fra Europas største trailerproducent, Krone Scanbalt A/S.

»Ejeren og brugeren er ikke den samme for 85 procent af de trailere, som vi sender ud. Speditørerne, som ejer trailerne, vil ikke betale ekstra for en let eller aerodynamisk trailer, fordi det vil være vognmanden, som ejer sættevognstrækkeren, der får den økonomiske fordel.«

Desuden er kulfiber dyrere og mere besværligt at reparere end stål og aluminium, som i øvrigt kan matche kulfiber vægtmæssigt.

»Der har faktisk været forsøg i Danmark med at bygge en trailer med kulfiber. Vægtbesparelsen var 1.200-1.500 kilo, men problemerne med reparationer og genbrug gjorde, at det aldrig blev til noget.«

Læs også: Aerodynamiske lastbiler skærer kun minimalt i transportens CO2-udslip

Efter Uffe Steffensens vurdering vil de nye teknologier aldrig slå igennem, medmindre der kommer lovkrav om at bruge den. Og i øvrigt er der andre typer lovgivning, som det ville have større effekt at ændre.

»Hvis man tillod modulvogntog i hele EU, ville man kunne spare en tredjedel af alle lange transporter, uden at dieselforbruget blev øget nævneværdigt. Det vil også have stor effekt at harmonisere totalvægtsgrænserne, så vognmændene kan køre med den samme lastmængde i hele EU,« siger han.

Walmarts egen video af lastbilen

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Arbejdede han med at reducere vægt og luftmodstand?

Jeg tror ikke luftmodstanden på hans værker var specielt lav, og det med kulfiber (som blev opfundet i 1968) at han skulle få lov at bruge kulfiber i så rå mængder på et tidspunkt hvor det ellers kun var rumfarts teknologi der kunne betale (for vægtreduktion og styrke), tror i selv på den?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...

Nu ved jeg ikke hvornår ketsjeren til badminton eller fiskestangen kom i kulfiber, men der er en betydelig forskel i størrelse på en fiskestang og en full size truck.

  • 2
  • 2

Jeg husker et andet fremtidsstudie, hvor hele trækkeren med sovekabine var under traileren - noget a'la det man ser på mobilkraner, så nyttelængden på hele vogntoget blev forøget med 3-4 meter.

  • 2
  • 0

Jeg tror ikke luftmodstanden på hans værker var specielt lav...

Den står så din egen konto. Colani var altså berømt netop for hans aerodynamiske designs og han kunne sin Fader Vor på det område. Har du set hans Ford GT? Man kommer altså ikke op på 400 km/h hvis man ikke kan sin aerodynamik. Vægten af førerhuset i lastbilen er fløjtende ligegyldig. Vi taler om et 40 tons vogntog og hvis kabinen vejer 100 kg fra eller til er der altså ingen der interesserer sig for det.

  • 2
  • 0

Ender vi ikke der, hvor det er modulopbygget og man vælger sin egen elgenerator fremfor sin egen bil / lastbil?

Hvis der blev standardiseret på el-generator delen som der bliver alle andre steder, ville man kunne skubbe den mest effektive generator (med seperat tank) ind hvor som helst.

Så kan vi i Danmark købe en elbil med generator mulighed / eftermontering.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten